חשיבות השמירה על לחץ ניפוח תקין בצמיגים
לחץ אוויר בצמיגים הינו נושא שרוב הנהגים אינם מיחסים לו חשיבות רבה, אך הנושא חשוב מאין כמוהו. נהגים צריכים להפנים שהצמיגים הם הקשר היחיד שלהם לכביש, ולכן כל ליקוי שישנו בצמיג ישפיע באופן ישיר על הנהיגה ברכב וכפועל יוצא גם על בטיחות הנהג.
לחץ ניפוח אויר בצמיג הנו כמות האוויר בצמיגים המאפשרת להם לעמוד בעומס המרבי ברכב ומשפיעה על הביצוע הכולל שלו.
לחץ הניפוח נמדד ביחידות PSI (ליברות לאינצ'ים מרובעים). וביחידותkPa (קילו פסקל): PSI1= kPa6.895.
כיום, צמיגי נוסעים הינם במבנים רדיאליים ולכן קשה מאוד להבחין בירידה בלחץ האוויר בהם. אך באופן טבעי כל חודש הצמיג מאבד כ- 1-2PSI . בנוסף, צמיגי נוסעים מורכבים על הרכב ללא פנימית (TUBELESS), לכן במקרה של תקר הצמיג מאבד אוויר בצורה איטית כך שלרוב קשה להבחין בדליפת אוויר באופן מיידי.

צמיג שאיבד מחצית מלחץ האווירצמיג בעל לחץ אויר תקין
צמיגים אשר מנופחים כמומלץ משפרים את השליטה ברכב (אחיזת כביש, היגוי וכוחות הצד בסיבובים), ובנוסף מרחק הבלימה קטן. בעונת החורף כאשר הכבישים מכוסים בשכבת מים, צמיגים אשר מנופחים כמומלץ הינם בעלי כושר פיזור מים טוב יותר.
בעידן שבו המודעות לאיכות הסביבה הולכת וגוברת עולה גם החשיבות של צמיגים בעלי לחץ ניפוח תקין, שכן הם מפחיתים פליטת גזים רעילים מהמפלט, וכך מסייעים לשמור על סביבה נקייה יותר. דבר נוסף חשוב לא פחות הוא ששמירה על לחץ ניפוח תקין בצמיגים מאריכה את חייהם, מונעת תחלופת צמיגים גבוהה ומפחיתה באופן משמעותי את כמות הצמיגים הנזרקים באתרי פסולת הגורמים למפגע סביבתי חמור.
כיום יצרני המכוניות שמו לעצמם למטרה לייצר מכוניות אשר פגיעתן באיכות הסביבה תהיה מינימאלית. עלויות הפיתוח והיצור של מכוניות ידידותיות לסביבה גבוהות יותר ממכוניות קונבנציונאליות ועלויות נוספות אלו יוטלו על לקוחות הרוצים לקנות מכונית חדשה, אך על פי מחקר שבוצע עבור התאחדות יצרני המכוניות באירופה ישנה אפשרות להפחית את זיהום האוויר בדרכים פשוטות ויעילות לא פחות.
המחקר הראה כי אימוץ כללי נהיגה חדשים בקרב ציבור הנהגים המכתיב שמירה על ניפוח לחץ אוויר תקין בצמיגים יכול לחסוך יותר ממיליון טונות של CO2 בשנה אשר מזהם את הסביבה.
המשרד לבטיחות בדרכים האמריקאי כבר הפנים את חשיבות אימוץ כללי נהיגה חדשים בכלל, וחשיבות לחץ ניפוח בפרט, ומחייב כל רכב חדש עד 4.5 טון שמיוצר, יהיה מצויד במערכת בקרת לחץ אוויר בצמיגים ( (TPMSהחל מספטמבר 2008.
לחץ ניפוח נמוך מהמומלץ יגרום לתקלות בצמיגים עקב פיתוח חום גבוה שיהווה סכנה מוחשית לבטיחות הנסיעה וזאת מלבד להפסד גבוה באורך החיים הצפוי של הצמיג, ויפגום בביצועי הרכב.
לשם המחשה: ירידה של 40% בלחץ האוויר מקצרת את חיי הצמיג ב- 45%, מגדילה את תצרוכת הדלק ב 5% ומעלה את הסיכוי להתפוצצות הצמיג במהלך נסיעה ובכך מסכן את הנהג במהירות גבוהה.
בדיקה קלה ופשוטה של לחץ אוויר מידי בחודש תחסוך לנהג כסף רב, תאריך את חיי הצמיג, תביא לחיסכון גדול בדלק ובנוסף תיטיב עם איכות הסביבה.
נהגים רבים טועים לחשוב שהנתון המוטבע על דופן הצמיג הינו לחץ הניפוח המומלץ של הצמיג. אולם נתון זה הינו לחץ הניפוח המרבי. צמיגים בדרך כלל אינם מיועדים לסוג רכב ספציפי, אלא מתוכננים לשימוש ביותר מרכב אחד. לכן יש לזכור, הלחץ המתאים לרכב הוא לחץ האוויר שנקבע על ידי יצרן הרכב, ולא לחץ האוויר המופיע על הצמיג עצמו!
רמת לחץ האוויר עבור צמיגי הרכב מודפס על תווית הקבועה על קצה הדלת / תא הכפפות / מכסה מיכל הדלק . במידה שאין תווית ניתן להתייחס לרשום בספר הרכב. חשוב שבדיקת לחץ הניפוח תעשה כאשר הצמיג קר.
על מנת להקל על הבדיקה חשוב להצטייד במד לחץ אוויר שהינו מכשיר פשוט ונוח לשימוש.
חברת טכנוטייר בע"מ משווקת מדידי לחץ אוויר. המדיד קומפקטי לאחסנה ברכב, נוח מאוד לשימוש, מדויק מאוד, ושווה לכל כיס.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לטלפון: 03-9029666.
