טיוטת תקנות לאסדרת עמדות טעינה לרכב חשמלי

משרד האנרגיה והתשתיות, פרסם להערות הציבור, את טיוטת התקנות המתייחסות לאסדרת תשתיות טעינה לכלי רכב חשמליים. קידום הרכב החשמלי, הינו חלק ממדיניות ממשלת ישראל, לתחבורה נקייה והפחתת פליטות גזי חממה. מטרת התקנות המוצעות היא להסדיר שיתוף מידע וממשקים ליצירת נוחות לשימוש ברכב חשמלי, ולהקלת "חרדת הטווח" המהווה חסם משמעותי לרכב חשמלי מאי פריסת תשתיות. התקנות מתמקדות בדרישות מספקי תשתיות טעינה לכלי רכב חשמליים.

עמדות הטעינה נחלקות לשני סוגים:

ציבוריות- עמדות טעינה ציבוריות, המופעלות בידי ספק שנותן שירותי טעינה ללקוחות מזדמנים.

פרטיות- עמדות טעינה פרטיות המשמשות המותקנות בחניונים פרטיים או בחניוני חברות ועוד.

התקנות שבטיוטה מסדירות שני היבטים של שיתוף ומסירת מידע:

  1. נתוני מידע לצורך ייעול טעינת הרכבים החשמליים – היבט זה מתייחס לעמדות טעינה ציבוריות. במסגרתו נקבעת חובה לספקי טעינה לקיים העברה רציפה של נתונים למאגר מרכזי, לשם יצירת פלטפורמת מידע זמינה לציבור המשתמשים, לשימוש יעיל בעמדות הטעינה. פלטפורמת המידע תכלול פרטים בסיסיים כמו: מיקום, הספק, פניות, תקינות, מחיר טעינה ועוד.
  2. מסירת מידע למאסדר, לצרכי פיקוח וקביעת מדיניות – במסגרת זו נקבעת חובה לגורמים שונים אשר עוסקים בענף בהם: יבואנים של עמדות טעינה, מתקינים, ספקי טעינה, לדווח דיווח תקופתי על עמדות טעינה, בהתאם לדרישת המנהל.

התקנות המוצעות:

תקנה 1 – הגדרות- בתקנה מוגדרים הגורמים המדווחים השונים הנדרשים לדווח בתקנות אלו, ומונחים טכניים נוספים הנדרשים לצורך התקנות כגון: עמדות טעינה, ממשק API ועוד.

תקנה 2 – בתקנה, מוצע לקבוע חובה של ספקי טעינה להעביר את הנתונים של עמדות הטעינה הציבוריות למאגר נתונים רציף, אשר יאפשר לציבור לצרוך את המידע באופן שוטף ובשקיפות מרבית. חיבור המידע בממשק API יבוצע לפי הוראות המנהל שכן מדובר בהוראות טכניות אשר מתעדכנות מזמן לזמן, ולכן אין הגדרה בתקנות של אופן הממשק. התקנה מגדירה גם את סוגי המידע על העמדה הציבורית הנדרשים להיות מדווחים באופן רציף.

תקנת משנה א', מתייחסת למצב שבו קיים דיווח למאגר מידע מרכזי ותקנת משנה ב' מתייחסת למצב שבו חובת העמדת הנתונים תתבצע ללא מאגר מרכזי, אלא תועמד בממשק API לכל דורש.

תקנה 3 – בתקנה, מוצע לקבוע כי המידע יהיה פתוח לכלל הציבור לעשות בו שימוש, כך שבעל רכב חשמלי, יוכל לנווט ולבחור עמדת טעינה לפי מאפייניה הקבועים והמשתנים בשטח. התקנה קובעת עוד, שהנגישות לממשק לצורך קבלת המידע מהמאגר ופרסומו תותנה בתשלום. ספק הטעינה המתחבר לממשק, או בעל רכב חשמלי המשתמש במידע לצרכים פרטיים, לא יחויבו בתשלום.

תקנה 4 -בתקנה, מוצע להטיל חובה לדיווח תקופתי של בעלי עניין בענף הטעינה, המוגדרים כגורמים מדווחים בתקנות אלו, לצורך מעקב של המנהל וגיבוש מדיניות. חובת הדיווח התקופתי, להבדיל מחובת ההחברות לממשק, תחול על גורמים שונים במשק, ובכלל זה, יבואנים, מתקינים וכן על מידע אודות עמדות טעינה שאינן ציבוריות.

תקנת משנה א' – מוצע לקבוע, כי הדיווח התקופתי יהיה אחת לחצי שנה, והמנהל יקבע מתכונת מפורטת לדיווח לכל גורם מדווח. בתקנות המשנה הבאות ב-ו ג' מפורטים סוגי המדווחים ועיקרי דרישת הדיווח מהם.

תקנת משנה ב' – חובת הדיווח של ספקי טעינה בעמדות ציבוריות. מטרתה לספק מידע שלא מסופק באמצעות הממשק המשותף. עיקרי הדיווח יהיו: סך היקף הטעינה בכל חיבור, כמות הטעינות שבוצעו ומשך טעינה ממוצע, מספר טעינות משתמשים מזדמנים ומספר טעינות משתמשים מנויים.

תקנת משנה ג' – חובת הדיווח של יבואנים או יצרנים, אודות כל סוגי עמדות הטעינה שייבאו או מכרו. עיקרי הדיווח: סוגים או מפרטים של העמדות, אפיון האם העמדה בעלת יכולת של ניהול עומס זמן או לא.

תקנת משנה ד' – חובת הדיווח של חברת ניהול טעינה – חברת ניהול טעינה היא חברה אשר מפעילה את התוכנה שבאמצעותה מבוצע ניהול הטעינה בעמדות הפרטיות השונות, או חברה המנהלת את הטעינה בפועל.

עיקרי הדיווח – מידע אודות דפוסי הטעינה בעמדות המנוהלות שעות טעינה, הספקי טעינה.

תקנת משנה ה' – חובת הדיווח של בעלים של עמדות טעינה על עמדות הטעינה, אשר מותקנות על ידם או שהוקמו על ידם או בקרקע באחזקתם. עיקרי הדיווח – סוג העמדה וכמות מותקנת, בסיווג לפי אזורים או רשויות מקומיות ועוד סיווגים

תקנת משנה ו' – חובת הדיווח של מתקיני עמדות טעינה: כמות עמדות שהותקנו בתקופת הדיווח, בפירוט לפי סוג העמדה וכמות מותקנת , מספר סידורי וכן בסיווגים שיורה עליהם המנהל, ובכלל זה סיווג לפי אזורים או רשויות מקומיות, סיווגים לפי הנכס שבו הותקנו, בית משותף, בית פרטי, שטח מסחרי, אופי חיבור החשמל של עמדות הטעינה, חיבור דירתי, חיבור ציבורי, חיבור ייעודי, פיצול מונה.

תקנה 5 – מוצע לקבוע סמכות למנהל לדרוש דרישות מידע נוספות, להשלים את תמונת המידע הקיימת בידיו ומידע אשר נדרש לו לצורך קידום רכב חשמלי.

תקנה 6 – מוצע להגביל את השימוש במידע לצרכי התקנות, ומאפשרת פרסום המידע רק לאחר שעובד באופן אגרגטיבי.

תקנה 7 – על הפרות לפי חוק מקורות אנרגיה מוטלים עיצומים. בתקנה זו מוצע לקבוע את סכומי העיצומים שיוטלו על הפרות תקנות אלה.

תקנה 8 – מוצע לקבוע, כי תחילת של התקנות תהיה 3 חודשים ממועד פרסומן, אולם מאחר שיצירת ממשק משותף מצריכה היערכות, תחילת ההוראות שקשורות להקמת הממשק תהיה רק 3 חודשים מיום שהוקם ממשק, או מיום שניתנה הוראה המחייבת מתן אפשרות להתממשקות למערכת המידע של ספק הטעינה, המוקדם מהשניים.

צילום: אוטוקום    תרשימים: משרד האנרגיה והתשתיות

תחזית עתידית לסוגי הנעת כלי רכב 

© כל הזכויות שמורות
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

רכב שחור