אכיפה והחוק והתרומה להפחתת תאונות הדרכים – ההבט המחקרי
האם פקידי משרד התחבורה מתייחסים לממצאי מחקרים שנאספים על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בקובעם את מדיניות המשרד?
1.2.12
1.2.12
תאונות דרכים נגרמות בשל מגוון רב של גורמים כמו: הרגלי נהיגה גרועה, תשתית ירודה, אי הקפדה על הוראות החוק וכן גם בגלל אכיפה לא החלטית מצד רשויות החוק. המחקר מוצא קשר בין אכיפה ומספר תאונות הדרכים בשל סיבות מגוונות. האם לנראות של המשטרה יש משמעות בכל הנוגע לירידה במספר תאונות הדרכים? לא תמיד. אך יש לנראות יש משמעות סימבולית לפחות בכל הנוגע לויזואליציה של החוק בכבישים. העובדה הזאת איננה נסתרת מרשויות האכיפה בישראל ושרי תחבורה לדורותיהם דיברו ומדברים על הצורך בהגברת הנראות של כוחות המשטרה בכבישים אך למרבה הצער התקציב לאכיפה הופחת בשנים האחרונות מ 120- מיליון שקל
ל-60 מיליון ש"ח.
במסמך שפורסם על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ונכתב על ידי רחל גולדווג ונערך על ידי ד"ר שי סופר המדען הראשי של הרשות נמצאו מסקנות מעניינות בדבר הקשר בין חוק-אכיפה וירידה במספר תאונות הדרכים.
נהיגה במהירות מופרזת
בשנת 2009 18% מהד"וחות בארץ נרשמו עקב נהיגה במהירות מופרזת. רוב ד"וחות המהירות ניתנו בכבישים בינעירוניים,לרוב באמצעות מכשירים ניידים. בשנת 2010 נרשמה עבירת נהיגה במהירות מופרזת ל-30 נהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות שהם כ-18 אחוז מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות שנגרמו באשמתם ובסך הכל ב 7%-מכלל התאונות הקטלניות.

מצלמות מהירות
מנתונים שפירסמה הרשות לבטיחות בדרכים נמצא כי מצלמות מהירות מפחיתות תאונות מכל הסוגים ב-24 אחוז. רוב התוצאות תקפות לגבי תאונות ללא הרוגים אך הנתונים יותר משמעותיים לגבי תאונות קטלניות. השפעת המצלמות גדלה כאשר מספרן הוכפל וכשמצלמות הוכנס וכאמצעי נוסף של אכיפה. למרבית המצלמות היה שילוט והן היו גלויות לעין ואילו מצלמות סמויות הפחיתו את שיעור התאונות בצורה לא מובהקת. לשני סוגי המצלמות (גלויות וסמויות( הייתה השפעה גדולה יותר על תאונות כשהאכיפה לוותה בהסברה.
חגורות בטיחות
שבעה עשר מחקרים מרחבי העולם מצאו כי נמצא כי הסיכון להיהרג או להיפגע בתאונהמופחת בכ-50 אחוז עם שימוש בחגורת בטיחות.עוד נמצא כי אכיפה העלתה את השימוש בחגורות בטיחות ב-21 אחוז בתקופת האכיפה וב-15 אחוז לאחר סיום תקופת האכיפה. ההשפעההייתה גדולה יותר בשעות הלילה לעומת שעות היום. ההשפעה של מערכות הסברה בלבד ושימושבתמריציםעלשימושבחגורות בטיחותהעלואתהשימושבחגורותבטיחות בכ.10%- ההשפעה על מספר התאונות התבטאה בירידה של 6% בתאונות קטלניות ו-8 אחוזים בתאונות לא קטלניות אך השינוי לא היהמובהק.
סיורי ניידות
ההנחה כי ניידת משטרה בתנועה תפחית את מספר התאונות באיזורי הפעולה שלה אין לה, ככל הנראה, על מה להתבסס. נתונים מ-18 מחקרים מצאו שסיורים לא משפיעים בצורה מובהקת על תאונות וכי אפקט ההילה לא מתקיים בסיורי תנועה. עם זאת כשניידת סמויה הופעלה בדגש על אכיפת מהירות נמצאה עליה קטנה אך מובהקת במספר התאונות הלא קטלניות.

אור אדום
עבירות באור אדום הן מכת מדינה. נתונים מעשרים ושלושה מחקריםבעולםבדקו את השפעת המצלמות בצמתים מרומזרים על תאונות. הנתונים מצאו כי לאחר העמדת מצלמהחדשה, המספר הכולל של תאונות עלה בצורה לא מובהקת. תאונות חזית–אחור עולות בצורה מובהקת משום שנהגים בולמים באופן בלתי צפוי ומפתיעים את הנהגים שנוסעים אחריהם. לעומת זאת, מספר תאונות חזית–צד, שהן בדרך כלל יותר חמורות, ירדו מעט. התוצאות משמעותיות יותר) להפחתה במספר התאונות) כשקיים שילוט המצביע על מיקום המצלמות.
האם שיטת הניקוד עוזרת להפחית את מספר התאונות?
שני מחקרים שבדקו את הנושא מצאו כי לא נמצא שינוי במספר העבירות, במעורבות בתאונות, במהירות ובמספר ההרוגים או הפצועים קשה. מחקריםנוספים בדקו את ההשפעה של קורסים לנהגים,מכתבי אזהרה ודיונים משותפים. נמצא כי קורסים ומכתבי אזהרה הורידו את אחוז התאונות ב-10 אחוזים ואילו לדיונים משותפים לא הייתה השפעה עלמספר התאונות. שלילת רישיונות נמצאה כסנקציה אפקטיבית, אך נהגים רבים ממשיכים לנהוג לאחר שרישיונם נשלל.
להכות את הנהגים בכיס
לתשומת לב פקידי משרד התחבורה המציעים מדי פעם להעלות את גובה הקנסות. הרצון להעשיר את קופת המדינה ולהצביע על כך שהכיס הוא גורם בעל חשיבות בהפחתת מספר תאונות הדרכים לא מוכח למרבה הצער. באותה נשימה לא מוכח גם כי שמעצר מפחית מעורבות בתאונות, יחסית לקנסות.

נהיגה בשיכרות
בשנת 2006 נעשו 30,000 בדיקות לגילוי נהגים שיכורים. המספר עלה בשנת 2007אז נעשו 175,315 בדיקות אלכוהולו נתפסו 9,013 שיכורים. בשנת 2009 בוצעו בישראל 630,291 בדיקות אלכוהול ונתפסו 11,159 נהגים שיכורים שהועמדו לדין.
בתחום הנהיגה תחת השפעת אלכוהול הממצאים ברורים למדי ונמצאים בממצאים של שמונה מחקרים שנערכו במקומות שונים בעולם.
מחקרים שעסקו בקשר שבין נהיגה תחת השפעת אלכוהול וחוק האוסר זאת מצאו באופן מובהק כי לחוק יש השפעה חיובית בנושא. השפעת החוק על מספר התאונות הקטלניותההצביעה עלה ירידההשל 6% במספר התאונות. המחקרים הראו כי החוקים אפקטיביים יותר כאשר ישנם מחסומים לבדיקות אלכוהולבמקומות שבהם יש חוק לשלילת רישיון. מחקריםשבדקו חוקים המאפשרים שלילת רישיון באופן אוטומטי לנהגים עם רמת אלכוהול גבוהה בדם מצאו כי חוק זה מוריד את מספר התאונות הקטלניות. חוקיםהמאפשרים שלילת רישיון בתהליך משפטי נמצאו כפחות אפקטיביים מאשר שלילת רישיון בו במקום. העלאת הגיל המותר לקניית אלכוהול מביאה אף היא לתוצאות אפקטיביות. כאשר הורד הגיל המינימלי עלה מספר התאונות בקרב נהגים בגילאים אלה ב-22 אחוז כשהועלה גיל המינימום ירד מספר התאונות בקבוצת הגיל הרלוונטית ב-16 אחוז.
מחקרים שעסקו בקשר שבין נהיגה תחת השפעת אלכוהול וחוק האוסר זאת מצאו באופן מובהק כי לחוק יש השפעה חיובית בנושא. השפעת החוק על מספר התאונות הקטלניותההצביעה עלה ירידההשל 6% במספר התאונות. המחקרים הראו כי החוקים אפקטיביים יותר כאשר ישנם מחסומים לבדיקות אלכוהולבמקומות שבהם יש חוק לשלילת רישיון. מחקריםשבדקו חוקים המאפשרים שלילת רישיון באופן אוטומטי לנהגים עם רמת אלכוהול גבוהה בדם מצאו כי חוק זה מוריד את מספר התאונות הקטלניות. חוקיםהמאפשרים שלילת רישיון בתהליך משפטי נמצאו כפחות אפקטיביים מאשר שלילת רישיון בו במקום. העלאת הגיל המותר לקניית אלכוהול מביאה אף היא לתוצאות אפקטיביות. כאשר הורד הגיל המינימלי עלה מספר התאונות בקרב נהגים בגילאים אלה ב-22 אחוז כשהועלה גיל המינימום ירד מספר התאונות בקבוצת הגיל הרלוונטית ב-16 אחוז.
ארבעים מחקרים בעולם בדקו את ההשפעה של מחסומים לבדיקת אלכוהול על כמות התאונות. נמצא כי הקמת מחסומים הביא להפחתה במספר התאונות ב-17 אחוז. האפקט הגדול ביותר נמצא במהלך חצי השנה הראשונה לאחר הצבת המחסום. האפקט היה גדול אף יותר כאשר נבדקו כל הנהגים שעברו במחסום לקביעת רמת אלכוהול ולא רק אלה שהיה חשש לגביהם כי הם נוהגים שיכורים.
על פי תקנה שנכנסה לתוקףביוני 2006 המאפשרת השבתת כלי–רכב על ידי משטרת ישראל רשאי קצין משטרה להשבית כלי רכב בגין ביצוע עבירות תנועה לרבות נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים. ממצאי מחקר שבדק אתא פקטיביות התקנה מצביעים על כך שנהגים אשר רכבם הושבת ביצעו פחות עבירות תנועה בשנה שלאחר ההשבתה לעומת נהגים אשר רכבם לא הושבת. נמצאה ירידה של 27% בביצוע עבירות תנועה כלשהן לאחר השבתת הרכב.