הקורקינטים בבעלות פרטית בישראל, אחראים לכ- 95% מהנפגעים מכלל תאונות הקורקינטים, לעומת 5% בלבד בכלים השיתופיים, בכשליש מהם הרוכבים היו מתחת לגיל 16. הנתונים נחשפים לראשונה מבדיקה שערכה חטיבת הקורקינטים השיתופיים של איגוד לשכות המסחר על נתוני הלמ"ס, המשטרה ומכון גרטנר. עוד עולה מהבדיקה כי 90% מהקורקינט שרוכבים כיום על כבישי ישראל נמצאים בבעלות פרטית, בעוד עשרה אחוזים שייכים לשוק הקורקינטים השיתופיים; בתל אביב הנתונים הם 80% ו-20% בהתאמה.
תעשיית הקורקינטים השיתופית בישראל נמצאת תחת תנאי רגולוציה ואכיפה מחמירים, והכלים שלה בטוחים לרכיבה במידה גבוהה מאלו הנמכרים בשוק הפרטי.
בין הכלים השיתופיים לפרטים, קיימים כיום הבדלים בטיחותיים ורגולטורים מהותיים רבים, בהם:
* מהירות הכלים השיתופיים מוגבלת ל- 25 קמ"ש בלבד, כפי שמאושר בחוק; לעומתם, הכלים הפרטיים רובם ניתנים לפריצה ועשויים להגיע למהירות של של 80-100 קמ"ש.
* בכלים השיתופיים חובת התקנת לוחית רישוי לזיהוי הקורקינט; בפרטי הכלים אינם מסומנים.
* לכלים השיתופיים הגבלת מהירות באזורים הומי אדם; בהגיעו לאזור צפוף כמו הבירה למשל הקורקינט מאט עד לעצירה מוחלטת והרוכב לא יכול להמשיך בנסיעתו.
* הגבלת רכיבה מגיל 18 ומעלה בשוק השיתופי, באמצעות סריקת תעודת הזהות של רוכב.
* כיסוי ביטוחי מלא לרוכבים ע"פ דרישות העיריה שלא קיים בכלים הפרטיים.
- 40 מיליון רכיבות בוצעו מאז כניסת שירותי הקורקינטים החשמליים השיתופיים לישראל לפני כ- 5 שנים.
- 160 אלף נסיעות מתקיימות מידי יום בתל אביב, מתוכם 34 אלף נסיעות נערכות בקורקינטים שיתופיים.
- סך הנפגעים מתאונות קורקינטים חשמליים בשנת 2022 הוא 3,793 בני אדם, מתוכם רק 180 בכלים שיתופיים.
צילום: אור ירוק