ועדת הכספים של הכנסת, בטלה באופן מפתיע את הדיון שהיה אמור להתקיים היום בכנסת, בעניין שיעור מס הקנייה שיוטל על כלי רכב חשמליים ויוכפל ב-1 בינואר. אתמול בשעה 13:00 קבלו המשתתפים אישור לקיום הוועדה, כעבור 3 שעות קבלו הודעה על ביטולה המפתיע. בכך למעשה הוכרז רשמית שהרפורמה נכנסת לתוקף תוך כמה ימים. המשמעות, התייקרות ב- 10% למכוניות החשמליות BEV ובשיעור של 15% במכוניות היברידיות נטענות PHEV. מחיריהם של המכוניות החשמליות, צפוי להתייקר בשיעורים של 10-20 אלף ₪. עד לאחרונה, היו למדינת ישראל יעדים לסביבה ירוקה יותר כפי שהוכרזו בוועידת האקלים שהתקיימה בשארם א-שייך ע"י נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאמר שעד שנת 2050 נעבור לאנרגיה מתחדשת בלבד ונגיע ל- 0 פליטות פחמן. לדברי יו"ר הוועדה משה גפני, שנכנס לאחרונה לתפקיד ומיוזמי הדיון טען שזה חסר היגיון לייקר רכבים בעת זו ולגרום לזיהום נוסף. לטענתו הדיון התבטל בשל הצורך באישור תקציבים דחופים יותר.
נציגי ארגוני התחבורה, ארגון מנהלי תחבורה ופורום נוהגים הייטק שנמנים עם חבריו, היו אמורים להשתתף בדיון טענו בדף עמדה שפורסם לוועדה על כך שהרפורמה למיסוי ירוק על כלי רכב, החלה משנת 2009 באה במטרה לעודד מעבר למכוניות ידידותיות לסביבה. בשנת 2019, נקבעה תוכנית מיסוי חדשה לכלי רכב חשמליים והיברידיים במסגרתה, הופחתו ההטבות במיסי קנייה המוטלים על כלי רכב חשמליים באופן מדורג לכמה שנים. החל מינואר 2023, מס הקנייה המוטל על רכב חשמליים, יעלה מ-10% ל-20% וכעבור שנה בינואר 2024 יעלה ל-35% . רעיון ההטבות הניתנות לכלי רכב חשמליים נקיים מזיהום, בא כתמריץ לרכישת מכוניות שלא מזהמות ועידוד לסביבה ירוקה. לאור השינויים בעולם הרכב משנת 2020, עם פרוץ מגיפת הקורונה ובהמשך משברים עולמיים נוספים בהם: מלחמת רוסיה אוקרינה, מחסור בחומרי גלם, בעיות בשרשרת האספקה הבינלאומית ומשבר האנרגיה שמצמצם את פעילות מפעלי הייצור. תעשיית הרכב, צמצמה למעשה את היקף פעילותה וכמויות הייצור ירדו משמעותית. בעקבות זאת, מחירי המכוניות בעולם ובישראל התייקרו. כשמדובר במכוניות חשמליות, עליית מחירי הסוללות משפיעה ישירות על מחיריהם שרק עולים, והשנה התייקרו בישראל בשיעורים שמעל 10%. מבחינת החברות, המשמעות ליישום הרפורמה ועליית מס הקנייה ב- 10% בעת זו, תביא לעליית מחיריהם נוספת של כלי רכב חשמליים בשיעורים ניכרים שיביאו לאי כדאיות כלכלית לרכישתם.
ארגון מנהלי תחבורה שמאגד כ- 200 חברות במשק להם ציי רכב גדולים שמו למטרה עליונה קידום של איכות סביבה בתחבורה. המעבר לשימוש במכוניות שאינן מזהמות בהם מכוניות חשמליות מהווה כיום לפתרון הכי אטרקטיבי ומשמעותי בקרב ציי החברות שנאמדים במעל 300 אלף כלי רכב. עקב המשבר בתעשיית הרכב שלא פסח על מדינת ישראל, התוכניות להצטיידות בכלי רכב חשמליים בציים, לא יצאה לפועל עקב בעיות מלאי בקרב יבואני הרכב. אי לכך, ההטבות במיסוי למעשה לא נוצלו עד כה. מבחינתנו, המעבר למכוניות חשמליות הינו צו השעה להשגת המטרה. שינוי שיעור המיסוי על כלי רכב חשמליים יביא להתייקרות ואי כדאיות כלכלית לרכישתם. נציין עוד, כי המעבר לשימוש בתחבורה חשמלית מחייב השקעה משמעותית נוספת בהקמת תשתיות טעינה בחניוני החברות ובבתי העובדים. בקשת הארגון היתה שלא לשנות בעת הזו את מתווה המיסוי המוטל על כלי רכב חשמליים ולהקפיא את התהליך לעוד שנה שבה הם מקווים שנזכה להתאוששות בתעשיית הרכב העולמית ובשוק הרכב בישראל.
לסיכום, עברה שנה עם תנודות מחירים בשוק הרכב חסרות תקדים כאשר מכוניות נפוצות בציי הרכב התייקרו בכמה פעמים ובשיעורים ניכרים של עד 2.5% ובאופן חסר תקדים. כשמדובר במכוניות חשמליות ההתייקרות היתה במעל 10% השנה. הטלת מיסים בעת משבר גורמת לפגיעה בצרכני הרכב שנאלצים לו לצרכי עבודתם ופרנסתם, כאשר תחבורה ציבורית עדין לא יעילה בישראל. המדיניות המזלזלת והלא מעודדת באיכות סביבה בתחבורה מעידה על הכותרת של הרפורמה "מיסוי ירוק" שאכן המס גובר בעדיפות על הירוק.