גניבות רכב סיכום שנה בפוינטר

גניבות רכב- הגנבים עברו למשבש סלולרי, עליה משמעותית בגניבת כלי רכב היברידיים ודו גלגליים

המערך המבצעי של פוינטר מקבוצת Power Fleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את שנת 2020 בגניבות כלי רכב ומדווח כי במקביל לתופעת שיתוף הפעולה של בעל הרכב עם גנבי רכב, חלה עליה בשימוש משבש סלולארי בזמן ביצוע הגניבה- כ- 70% מהגנבות עם גידול של כ- 250% ביחס לשנת 2019. משבש סלולרי, הוא מכשיר קטן (אינו חוקי בישראל) היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורות ה- GPS ברדיוס שמסביבו. לפוינטר רשת תקשורת שלמה, ייעודית ונפרדת אשר מאפשרת למשדרים בעת זיהוי שיבוש סלולארי לעבור לתדר אחר אשר אינו מושפע מהמשבש ומאפשר את איכון  ואיתור הרכב. המשדרים ההיברידיים (שעובדים בתדר סלולרי ותדר רדיו) של פוינטר מזהים באופן אוטומטי את השימוש במשבש סלולארי בקרבת הרכב. מערכת האיתור עוברת לשדר בתדר החלופי ומוציאה התראה מידית למוקד המבצעי על ניסיון השיבוש .

נגיף הקורונה והשפעותיו, הציבו בפני גנבי הרכב מצבים חדשים ומאתגרים כמו סגר, דילול תנועה בכבישים ונוכחות משטרתית גבוהה. נראה כי גנבי הרכב למדו להתאים את עצמם למצב, בהתאם לרמת הידוק הסגר הם מצמצמים פעילות, מתמקדים בעיקר בחניונים סגורים ויותר בשעות היום. עם חזרה לשגרה, הם חוזרים לשעות הפעילות הרגילות ולהרגלים המוכרים עד הסגר הבא. בתקופת הקורונה, ובעיקר ברבעון השלישי של 2020 גניבות הרכב שיקפו את המצב הכלכלי וקיפלו בתוכם אלמנטים כלכליים המושפעים מהמצב. ברבעון השלישי, נראה שיותר בעלי רכבים פונים לשיתוף פעולה עם גנבי רכב ומביימים את גניבת הרכב שלהם. בכך קיוו להונות את חברת הביטוח ע"י הפעלת הפוליסה מצד אחד, ובמקביל ניסו ליהנות מהתמורה לרכב שקיבלו מהגנב. ברבעון השלישי של 2020 חמישית (19%) מהגניבות היו בשיטת מעורבות של משתמש מורשה, גידול של 46% ביחס לרבעון קודם (13%).

שיטות הגניבה הפופולאריות:

שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה עדיין היא שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 45% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. לעומת 50% בשנה הקודמת. (קיטון של 10%).

תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 28% מסך הגניבות יחסית ל- 24% בשנה הקודמת. מאפיין מטריד אשר נצפה במהלך השנה  הוא  שימוש הולך וגובר במשבשים סלולריים. (גידול של 14%).

גניבת מפתחות מבית הלקוח ("גניבת דאבל"): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 7% מסך הגניבות שנרשמו השנה, לעומת 10% בשנת 2019. מוסבר על ידי הימצאות הלקוחות בבית למשך זמן רב יותר והמעבר לעבודה מהבית בגלל הקורונה. (קיטון של 30%)

גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה, שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 18% מסך הגניבות שבוצעו השנה. לעומת 16% בשנת 2019. (גידול של 12.5%)

שוד וגניבת רכב מונע: היוו 2% מסך הגניבות השנה. ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

גניבות לפי מחוזות כלל ארצי:

אזור המרכז עם עליה קלה 37% (בהשוואה ל- 35% בשנת 2019)

אזור השרון בעליה 33% (גידול של 17% בהשוואה ל- 28% בשנת 2019)

אזור השפלה בירידה של 27% עם 8% (בהשוואה ל 11% בשנת 2019)

אזור ירושלים והסביבה עם 9% (10% בשנת 2019)

אזור צפון  עם ירידה של 33% ל- 4% (6% בשנת 2019)

אזור דרום עם  9% (10% בשנת 2019)

זמנים ודפוסי גניבה בולטים: שעות הגניבה הפופולאריות ביותר הן בשעות הלילה בין22:00-05:00   לפנות בוקר.חוץ מזמני סגר, אז נרשמת פעילות ערה גם בשעות היום.

סטטיסטיקת גניבות לפי סוג רכב :

רכבים פרטיים ורכבי פנאי-שטח מהווים 62% מסך גניבות הרכב. גידול קל ביחס לשנה שעברה  (60% ב 2019). 9% מתוכם מיוחסים לרכבים היברידיים. גידול של 50% ביחס לשנה שעברה (6%)

רכבים מסחריים מהווים 16% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי מ- 2019 (16% ב 2019).

משאיות מהוות 14% מסך גניבות הרכב. ירידה מ -2019 (18% ב 2019).

כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי מהותי מ- 2019 (3% ב 2019)

רכבים וכלים נוספים מהווים 6% מסך גניבות הרכב. עליה יחסית ל- 2019  (3%) מיוחסת לעליה במספר גניבות דו גלגלי.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg