מאת: נועם קום
עמדת פורום נוהגים הייטק – בנושא: נוהל 6 , איך אני נוהג/ת ?
פורום נוהגים הייטק פיתח מגוון של אופני עבודה על מנת להגביר את רמת הבטיחות ורמת הנהגים. בין השאר אפשר לציין את הנושאים הבאים:
·יצירת תרבות ארגונית והתנהגותית אחידה בכל הקשור בבטיחות בדרכים.
·הגברת המודעות לסכנות לגורם האנושי לצורך שינוים בהרגלי הנהיגה.
·טיפול ממוקד בגורם האנושי בהתאם לגורמים והסיבות לתאונות.
·הכנת תוכנית הדרכה ייעודית לעובדי ההיי-טק למניעת מעורבותם בתאונות.
·מחקר אקדמי שזיהה ואפיין את הגורמים והסיבות לתאונות בחברות וקבע שיטות הדרכה ודרכי פעולה למניעתם.
·טיפול ממוקד בסוגיות שונות הפוגעות ברמת בטיחות כלי הרכב והנוהגים בו.
עמדות והמלצות הפורום בנושא נוהל 6 איך אני נוהג/ת ?
-
חלק חברות הפורום מקיימות ומיישמות את נוהל 6 ורואות בו כלי טוב לקבלת מיידע על התנהגות הנוהגים ברכבי החברות.
-
הפורום רואה ברעיון פתרון נכון, אך אופן תפעולו כיום אינו יעיל ובמקרים מסוימים אף מסוכן. חשוב לציין כי: קריאה ורישום מספרים תוך כדי נסיעה היא פעולה מסוכנת בפני עצמה ומהווה עבירה על החוק.
-
הפורום טוען כי ניתן להפוך את הנוהל ליעיל במידה ינוהל באופן הבא:
נוהל 6 יקבע בחוק ויחייב כל חברה לה צי רכבים ע"פ חלק י' בתקנות התעבורה.. לנו ברור כי
במקרה של רכב חברה הנתונה לניהול ופיקוח של קצין בטיחות, הטיפול בתלונה יעיל יותר.
יקבע מס' טלפון אחיד וקליט, שישולט במדבקה אחידה ובטוחה ובמידות ובניסוח אחידים שמידתם תואמת לסוגי הרכב השונים כגון: אוטובוס, רכב מסחרי ורכב פרטי.
מוקדים ארציים מקצועיים שישתמשו במספר טלפון אחיד, כדוגמת מוקד 100 (משטרה),באמצעות נתב ארצי, המוקדים יטפלו בכל פניות הציבור ויעבירו אותם לטיפול לגורמים האחראיים בחברות.
חובה על המדווח להשאיר את פרטיו האישיים במוקד הארצי, פניות בעילום שם לא יטופלו במקרה של תלונה.
ליישום החוק יקבעו לפחות שלושה מוקדים ארציים שיופעלו ע"י ספקים שונים, עם מס' טלפון זהה. מתן השירותים שינתנו לחברות, יהיה זהה מכל מוקד על פי הקריטריונים שיקבעו בדרישות החוק. דרישה זו מתבקשת לצורך יצירת תחרות שוק הוגנת וחופשית.
יקבע מפתח לתעריף החיוב המנויים, בהתאם לגודל צי הרכבים בחברות. כלומר: לצי עד 100 רכבים, עד 500 , 1000, ויותר.
- הפורום מיישם בחברותיו השונות פיתרון מתקדם יותר המספקת מיידע בכל רגע נתון על אופן נהיגת כל נוהג ברכב כגון: מהירות נסיעה, שעת נסיעה, בלימות והאצות בכביש ישר או בסיבוב וסטייה מנתיב. הנתונים מאפשרים למנהלי הצי לנתח את דפוסי הנהיגה של כל נוהג ברכב ולטפל בהם באופן מקצועי מבלי לסכן את הנוהגים האחרים שנאלצים לרשום מס' טלפון ורישוי תוך כדי נסיעה.
נראה אתכם קוראים את מס' הטלפון תוך כדי נסיעה ?
מדבקה עם מס' טלפון קריא וצלמית המעידה על כוונת המחוקק.
רישום מס' טלפון מסוכן ומחייב לעבור על החוק.