סיכום שנת 2013


סיכום שנת 2013
שנה מעניינת היתה לענף הרכב. לצד שינוי מגמות בשוק הרכב והליסינג מתחוללות רפורמות אחרות שישנו את עתיד הענף בשנה הקרובה.
15/1/2014 נועם קום
מכירות וליסינג: ב-2013 נמכרו קצת יותר מ-212 אלף כלי רכב. מדובר בעלייה של כ-3.7% לעומת השנה הקודמת. מגמות השוק המשיכו: הציבור מעדיף מכוניות חדשות, קטנות וחסכוניות בדרגות זיהום נמוכות, הזוכות למסי קנייה מופחתים. קיה למשל הוא מותג מקובל, ומהסופר מיני פיקנטו נמכרו 9,659 יחידות. בקטגוריית המשפחתיות עברה מהפך טויוטה קורולה שהושקה בחודש יולי ושודרגה באופן ניכר. גם מאזדה 3 החדשה קפצה מדרגה, אולם מגבלות מלאי מנעו את תנופתה.
בענף הליסינג כ-320 אלף כלי רכב צמודים, כ-207 מהם בבעלות חברות הליסינג. משקל הרכישות לציי רכב נאמד ב-44% לעומת 60% בשנת 2007 (שנת השיא), אך פעילות הליסינג שמרה על היקפה. ההסבר לכך הוא שחברות הליסינג הקימו את ערוצי הליסינג הפרטי תוך התמקדות בלקוחות שהם ציי רכב. כך נוצרה חלופה די תואמת לקיים וזולה בהרבה. השינוי עודד עובדים לנטוש את הסדר הליסינג בגלל נטל המס וירידת עלות המעביד על הרכב והדלק. רפורמת המיסוי הירוק ששינתה "נוסחה" בחודש אוגוסט פגעה ברכבי הדיזל המזהמים מבחינתה, וכיום לא כדאי לרכוש אותם, אלא כאשר הנסועה גבוהה.
חברות הליסינג מוכרות לפרטיים מכוניות חדשות עם 0 ק"מ: המגמה התפתחה במסגרת הגברת התחרות בשוק הרכב. ערוץ מכירות זה פרח, ועתה נאמד ב-10% מהיקף השוק – יותר מ-20 אלף מכוניות בשנה.
דירוג הבטיחות – מ-1 באוגוסט 2013: במסגרת הסדר זה מוענקים תמריצי מס לרכב פרטי המיובא לארץ עם מערכות בטיחות. ככל שרמת האבזור הבטיחותי ברכב גבוהה יותר, הרכב מקבל ציון גבוה יותר וזיכוי מס גדול יותר. תמריצי המס חלים בשלב הראשון על עשר מערכות בטיחות, בשלוש מהן מתאפשרת התקנה מקומית. רוב מערכות הבטיחות נועדו למנוע תאונות דרכים ולצמצם את הפגיעה ברכב דו-גלגלי ובהולכי רגל. הטבות המס חלות על כל הרכבים הפרטיים והרכבים המסחריים החדשים שמשקלם הכולל הוא עד 3.5 טון, וכן על רכב פרטי מיבוא אישי.
פנייה ליבואנים: הפורום פנה ליבואני הרכב וביקשם לצייד את הרכבים במרב האבזור הבטיחותי האפקטיבי לנו, כגון מערכות התראה לשמירת מרחק, מערכות התרעה על סטייה מנתיב וחיישני נסיעה לאחור. עד כה נענו לפנייה מספר יבואנים, ובהם רנו, קיה, סקודה, יונדאי, שברולט וסובארו. אחרים בדרך. לשיתוף פעולה זה עם היבואנים יש השפעה כלכלית, אך יותר מכול הוא תורם להצלת חיים.
דין רכב משא ואוטובוס אינו כדין רכב ליסינג: רפורמה בתחום קציני בטיחות בתעבורה הוגשה בחודש אוקטובר ונדונה השנה בוועדת הכלכלה בכנסת. פורום נוהגים הייטק תומך ברפורמה, אולם מסתייג מאופן הצגתה. לדעתנו חובה להבחין בין המגזר המקצועי-עסקי – תחבורה בשכר, ובכלל זה חברות התובלה ומערך היסעים (מוניות ואוטובוסים) – לבין מגזר הרכב הפרטי והליסינג, שם הרכב הוא אמצעי תחבורה מהבית לעבודה, אמצעי למתן שירות וחלק מתנאי העבודה.
קציני בטיחות ימשיכו להיות מועסקים ולא יהיו עובדי קבלן: תקנה 508 קובעת, כי מפעל יעסיק את קצין הבטיחות. משרד התחבורה הציע לשנות את הנוסח ל"התקשרות עם קצין בטיחות", כלומר להעסיקו כעצמאי או עובד מטעם משרד למתן שירותי בטיחות, וכן ביקש לבטל את סעיף ה' בתקנה, הקובע כי מוביל משא (מעל 10 טון) שמפעיל לא יותר מעשר משאיות פטור מחובת העסקה של קצין בטיחות, והוא יכול להתקשר ישירות עם משרד קציני בטיחות או עם קצין בטיחות עצמאי. ביטול הסעיף היה מאפשר בעתיד למשרדים העצמאיים לתת שירותי בטיחות לכל המגזרים, ולא רק למשאיות. הוועדה דחתה את ההצעה. נהגים מקצועיים יוגדרו בחוק ויקבלו פיקוח ממוקד, שלא כמו נהגי רכב פרטי וליסינג.
תקנה 9 א'– חובת החזקת תעודות ברכב: בחודש יוני התברר במפתיע, כי עקב אי הבנה במשרד התחבורה שונתה התקנה שקיימת עוד משנות ה-60, כך שהרשות אינה יכולה לפתור תאגידים המעסיקים קציני בטיחות בתעבורה מלהשתמש בתצלומים של רישיונות ומסמכים הקשורים לרכבים שבפיקוחם. שינוי התקנה, ב-1 ביולי 2013, היה גזירה שנתקשינו לעמוד בה. מן הראוי היה ליישם את התקנה כלשונה בסעיף א', ורשות הרישוי לא תתיר לרכבי משא לנוע עם תצלומי רישיונות, ביטוחים ושאר מסמכים. מאמצינו הואילו, ועתה שינוי התקנה לא חל על רכב פרטי.
חוק רישוי ושירותי רכב: נוכחנו בדיוניה של ועדת הכלכלה על יישום חוק רישוי ושירותי רכב. החוק נועד ליצור תחרות בשוק הרכב בישראל, תוך התמקדות ביבוא רכב, יבוא חלקי חילוף ושירותי מוסכים. בתחום המוסכים הכוונה לסווג את המוסכים הרשמיים של היבואנים וליצור הגדרה חדשה של מוסך מומחה, שעומד באמות מידה שקבע משרד התחבורה. מוסך כזה מתמחה בתיקון של כל מותגי היבואן ומקבל את תמיכתו. חלקי חילוף יסומנו, ותינתן האפשרות להבחין בין חלקי חלוף מקוריים לחליפיים. לתחום הסחר ברכבים ייכנסו סוכנים וסוחרי רכב כדי להסדיר את ענף הרכב המשומש והרכב החדש. החוק ארוך ומורכב, וסדרות הדיונים יימשכו גם השנה.
מאגר נהגים: הוועדה לפניות הציבור דנה בהקמת מאגר נהגים פסולי רישיון ובעלי עבירות תנועה. נתוני משטרת ישראל מלמדים, כי מתחילת שנת 2013 נהגים פסולי רישיון היו מעורבים ב-41 תאונות עם נפגעים וב-13 תאונות דרכים עם נזק בלבד. בשנת 2012 נהגים פסולי רישיון היו מעורבים ב-54 תאונות דרכים עם נפגעים וב-36 תאונות דרכים עם נזק בלבד. בדיון שהתקיים בוועדה הוחלט, כי על המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, בתי המשפט ומשרד התחבורה להציג פתרונות מעשיים ליישום החוק, אשר מחייב את המדינה להקים מאגר אינטרנטי של פסולי רישיון אשר יהיה פתוח לציבור. כך יוכל כל אזרח וקצין בטיחות לדעת אם אדם אחר רשאי לנהוג. הדבר יקשה על עברייני תנועה שרישיונם נשלל להמשיך לנהוג.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg