קציני בטיחות מודל העסקה

קציני בטיחות לאן.
20/6/2014
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, דנה ב-9 ביוני 2014 בבקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה שנועדו לקבוע את תנאי ההעסקה של קצין בטיחות במפעל המפעיל צי רכב. חברי הוועדה דנו באופן העסקתם של קציני הבטיחות ושמעו את דבריהם של כל הצדדים הנוגעים בהם, איגוד קציני בטיחות בתעבורה, נציגי המשרדים העצמאיים, ארגון מנהלי תחבורה פורום נוהגים היי-טק, מועצת המובילים, הרשות הלאומית, משרד התחבורה ועוד. בדבר, והיו"ר דרש לקבל ממשרד התחבורה נתונים חד-משמעיים על יעילות ההעסקה של קציני בטיחות במודלים למיניהם בטרם יתקבלו החלטות ותיערך הצבעה סופית.
רקע: על פי תקנת התעבורה, מפעלים צריכים להעסיק את קציני הבטיחות ביחסי עובד-מעביד. משרד התחבורה מבקש לשנות את המצב הקיים ולאפשר גם מודל העסקה של מתן שירותים חיצוניים למפעלים, כפי שכבר מתקיים בשטח בניגוד לכוונת המחוקק, למעט משרדים הפועלים במסגרת חוק שירותי הובלה. בדיונים קודמים דחתה הוועדה ברוב מוחלט את בקשת משרד התחבורה, וקבעה כי ההעסקה של קציני הבטיחות תהיה במישרין ולא באמצעות קניית שירותים, מאחר שהעובדות בשטח מלמדות על יעילות טובה יותר של קציני בטיחות שהם חלק אורגני מהחברה או מהמפעל.
פורום ארגוני התחבורה, המאגד את פורום נוהגים היי-טק וארגון מנהלי תחבורה, טען בדיון כי המשרדים הוקמו לצורך מתן שירותים למשאיות במסגרת "חוק שירותי הובלה" מתחילת שנות ה-2000. עם הזמן וכצפוי פלשו המשרדים העצמאיים למתן שירותי בטיחות למגזרים לא להם, ובהם רכבי ליסינג ועוד. כיום מחצית מכוח האדם של המשרדים העצמאיים, פועלת בציי רכב פרטיים מסחריים קלים וליסינג, והדבר הביא לפיטורים של קציני בטיחות שכירים.
מודל הפעילות של קציני הבטיחות במשרדים העצמאיים אינו כולל טיפול מהותי בגורם האנושי, קרי הנהגים. עיקר פעילותם הוא הגורם הטכני &ndash שכולל את בדיקות כלי הרכב. אלא שהשפעת האלמנט הטכני על הבטיחות ועל תאונות הדרכים זניח ונאמד ב- כארבעה אחוזים בלבד.
הרעיון של משרד התחבורה לבטל את חובת ההעסקה של קציני בטיחות תמוה מאוד ולא מקצועי. ויישומו יפגע מאוד בחוק חופש העיסוק. כיצד אפשר למחוק את המילה "יעסיק" ולהחליפה במילה "יתקשר"? המשמעות המשפטית תתפרש ששעם ביטול המילה יעסיק לאורך כל השנים, חל על המפעל/ חברה איסור להעסיק קציני בטיחות בדרך של יחסי עובד מעביד. בנושא זה פורום נוהגים היי-טק, המליץ בעבר לוועדת הכלכלה לאפשר לקציני הבטיחות במשרדים העצמאיים להתפתח מבחינה מקצועית, ולהתמקד במתן שרותי בטיחות בחברות מקצועיות כגון חברות תובלה והיסעים.
יו"ר ועדת המשנה למאבק בתאונות הדרכים, ח"כ דוד צור, פועל כדי למצוא פתרון שיספק את כל הצדדים. לדברי ח"כ צור, הוא לא משוכנע שאופן ההעסקה ישפיע על רמת הבטיחות בחברות. לדעתו במפעלים שנדרש בהם קצין בטיחות במשרה מלאה, כלומר במפעלים שמחזיקים צי רכב של 100 מכוניות פרטיות ומעלה, ברור כי ההעסקה צריכה להיות ישירה, ובמפעלים שבהם לא נדרשת משרה מלאה ניתן לאפשר לבעלי המפעל להחליט אם להעסיק קצין בטיחות או לרכוש שירותים של קצין בטיחות חיצוני.
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, טען כי הניסיון המר של קציני הבטיחות במשרדים מלמד על רשלנות. הוא מתח ביקורת על משרד התחבורה, שלא התייעץ עם נציגי המובילים ועד עתה לא מיישם את דו"ח ועדת סגיס משנת 2002. בן הרוש טען, כי ועדת סגיס שקמה לאחרונה וקיימה עשר ישיבות, הגישה את המלצותיה, אולם משרד התחבורה לא קיים דיון בהמלצותיה ולא פעל ליישומן.
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ברוורמן מתח ביקורת על משרד התחבורה. לדבריו, מנכ"ל המשרד הוזמן לדיון כדי לתת תשובות לחברי הכנסת בנושאים הנדונים, ובכלל זה תפקוד משרד התחבורה בעניין קציני הבטיחות, אך הוא נעדר מן הדיון.
ח"כ מיכל רוזין ביקשה לדעת אם משרד התחבורה בדק את שני המודלים, ואם יש בידיו נתונים המעידים על היתרונות וההשפעות על רמת הבטיחות שיש לכל אחד משני האופנים שבהם אפשר להעסיק קצין בטיחות. סמנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור אמר, כי התקנות נועדו לתת למשרד התחבורה כלים לפקח על קציני הבטיחות. למשרדו אין נתונים מדויקים באשר להשפעה של אופן ההעסקה על הבטיחות, טען.
מנהל אגף תיאום גורמי חוץ ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מאיר אלרם אמר, כי בדיקה של תאונות קטלניות, שהיו מעורבות בהן משאיות בשנים 2012 ו-2013, מלמדת שמתוך 74 תאונות שהיו מעורבות בהן משאיות שמשקלן מעל עשרה טון, 49 משאיות היו מפוקחות על ידי קציני בטיחות ממשרדים עצמאיים (66%). מנגד, 25 משאיות היו מפוקחות על ידי קציני בטיחות שכירים (34%). 54% מכלל המשאיות היו מפוקחות על ידי קציני בטיחות עצמאיים, ו-46% היו מפוקחות על ידי שכירים. לדברי אלרם, הנתון לא מעיד על השפעה מובהקת על רמת הבטיחות. הגורם בעל ההשפעה העיקרית על תאונות הוא הכשרת הנהג. הנתונים שהוצגו לנוכחים בדיונים קודמים הסתמכו על עיבוד נתונים מהשנים 2011 עד 2013. נתונים אלו מלמדים, כי ב-71% מהתאונות הקטלניות נעשה הפיקוח על ידי משרדים עצמאיים. הנתונים החדשים והמעודנים יותר (לשנים 2012-2013) מלמדים שרמת היעילות לפי אופן ההעסקה ממגמתית לטובת השכירים. אבנר פלור, התייחס לנושא הכשרת נהגים ואמר כי בכוונת משרד התחבורה לשדרג את ההכשרה של נהגי רכב כבד, את הרישוי ואת הפיקוח עליהם, וכן לטפל בעניין ליווי מקצועי לנהג משאית ואוטובוס בתחילת עבודתו, לפרק זמן קצוב, כדוגמת חובת המלווה לנהג חדש.
מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבוהב אמר, כי חופש ההעסקה יבוא על חשבון הבטיחות. כמו שיש מנהל כספים בחברה, אמר, כך צריך להיות מנהל בטיחות. הוא התייחס לנתונים שנחשפו בדיונים הקודמים בוועדה, באשר לפיקוח של משרד התחבורה על קציני הבטיחות, ואמר כי מצב ששלושה בעלי תפקיד מפקחים על 1,800 קציני בטיחות הוא מגוחך.
אבנר פלור הגיב על כך באומרו, כי כיום המשרדים עובדים במסגרת נוהל שהתקנות החדשות נועדו להחליפו. התקנות נועדו לתת מעמד לקציני הבטיחות עצמם. משרד התחבורה יבחן כל קצין בטיחות ואת התאמתו למפעל שלו הוא נותן שירות. מנהל אגף קציני בטיחות במשרד התחבורה ג'קי לוי אמר, כי גם אם קצין בטיחות עצמאי יוצא למילואים או לחופשה ארוכה, מחליפו צריך לקבל אישור של משרד התחבורה.
בתום הדיון שב היו"ר ברוורמן ודרש ממשרד התחבורה להגיש לוועדה נתונים ראויים באשר לקציני הבטיחות. הוא הוסיף, כי לאחר שנשמעו עמדות כל הצדדים בכוונתו לכנס דיון סגור לנציגי הממשלה ולנציגי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשם קיום הצבעות בעניין.
להלן כמה עובדות חשובות:
1. המשרדים העצמאיים למתן שירותי בטיחות הוקמו במסגרת "חוק שירותי הובלה". החוק נועד להגביר בטיחות ברכבי משא כבדים שמעורבותם בתאונות היתה גבוהה. במסגרתו הוחלט, כי כל משאית החייבת ברישיון מוביל תהיה חייבת בפיקוח של קצין בטיחות בתעבורה. המשרדים העצמאיים הוקמו כדי לתת מענה למשאיות מעטות, עד חמש משאיות, שלא פעלו במסגרת משרד הובלה.
2. העסקת קצין בטיחות: לכל אורך השנים היה קצין בטיחות חלק אורגני מניהול הבטיחות בחברה. ביטול המילה "העסקה" בתקנת התעבורה עלול להתפרש באופן שאין להעסיק קצין בטיחות ביחסי עובד-מעביד. לפיכך יפוטרו קציני בטיחות רבים. ביטול מודל ההעסקה של אדם במקום עבודתו עלול לפגוע מאוד בחוק חופש העיסוק. השינוי נותן עדיפות ברורה לקציני בטיחות עצמאיים על פני קציני בטיחות שכירים שעל יעילות עבודתם אין עוררין.
3. משאיות ותאונות: כ-75 אלף משאיות קיימות בישראל והן תופסות 2.6% מכלל צי הרכב בישראל. על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כ-16% מההרוגים בשנה (65 בני אדם) נהרגים בתאונות שמעורבות בהן משאיות. שיעור המעורבות בתאונות של משאיות במשקל של עד 34 טון הוא פי שישה משיעור המעורבות של רכב פרטי, ושיעור המעורבות בתאונות של משאיות במשקל של מעל 34 טון הוא פי 22 משיעור המעורבות של רכב פרטי באותו סוג של תאונות.
4. קצין בטיחות הפועל מתוך החברה מקושר עם הנהלת העובדים בחברה והוא חלק ממנה יעיל מאוד בהגברת הבטיחות בצי החברה. קצין בטיחות המועסק בחברה מקבל אחריות ניהולית ומקצועית בתוקף היותו נושא משרה בחברה.
שינויים בתקנה 585 שאושרו בדיון וועדת הכלכלה ביום 8/4/14
תקנה 585 בחלק י' בתקנות העוסקות בתפקידי קצין הבטיחות. השינויים והתוספות הצפויים בתקנה, הוקראו ואושרו.
תקנה 585 , תתייחס מעתה גם לנהגים מקצועיים.
להלן עיקרי החשובים שבה:
נהג מקצועי– לראשונה בישראל, יוגדר תפקיד נהג כמקצוע בתקנות התעבורה. ההגדרה בתקנה לנהג מקצועי תהיה: מי שעיקר עיסוקו בנהיגה, או המחויב בנהיגה ברוב שעות עבודתו במפעל. ההגדרה תכלול את נהגי המשאיות, אוטובוסים, מוניות, שליחים, וכדומה.
פגישות אישיות לנהגים- קצין הבטיחות, יקיים פגישות אישיות, לנהגים מקצועיים אחת ל- 3 חודשים ויתעד את תוכנם בכתב.
הדרכות– קצין הבטיחות, ידאג לביצוע הדרכות מקצועיות לנהגים מקצועיים, פעמיים בשנה, כאשר אחת מהן תתקיים לקראת החורף ואחת לקראת הקיץ. משך כל הדרכה, לא יפחת מ- 3 שעות. כל ההדרכות יתועדו בתיק נהג.
פיקוח מוסכים– קצין הבטיחות , יפקח על כך שכלי הרכב יתוקנו רק במוסכים מורשים, בהתאם לצו הפיקוח על מוסכים ומפעלים לכלי רכב.
בדיקות לרכב משא ולאוטובוס- קצין הבטיחות, יבצע בדיקות תקינות למשאיות החייבות ברישיון מוביל, לאוטובוסים ורכב ציבורי, אחת לחודש. לרבות אישור בכתב לתקינות הרכב.
בדיקות תקינות לרכב פרטי ומסחרי – קצין הבטיחות, יבצע בדיקת תקינות לכלי הרכב, אחת לשלשה חודשים וייתן אישור בכתב בדבר תקינות כלי הרכב. למעט רכבי ליסינג (השכרה/החכר), שיהיו הפטורים מביקורת זו.
טכוגרף– קצין הבטיחות, יבדוק את דיסקיות הטכוגרף וישמור במשרד למשך 180 יום. באם מצא קצין הבטיחות כי נהגי המפעל מפרים את תקנה 168 יודיע על כך לבעל המפעל . באם התופעה מתמשכת ,יודיע קצין הבטיחות גם לרשות.
דיווח תלת חודשי– קצין הבטיחות, ידווח בכתב לבעל המפעל על מצב הנהגים ומצב כלי הרכב אחת לשלושה חודשים.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg