התקנת דיבוריות

כריות אוויר, דיבוריות והקשר שלהם לבטיחות.
התקנות שגויות של דיבוריות לטלפונים גורמות סיכונים לנהג ,לנוסעים ולמכונית בעת נסיעתה ויכולות להביא בקלות להתרחשות תאונת דרכים. חמישה כוכבי בטיחות במבחן ריסוק לא תמיד יועילו למניעת היפגעות הנוסעים עקב תאונה.
מאת: נועם קום
לפניכם תיאור מקרה בלתי צפוי להתרחשות תאונת דרכים כתוצאה מהתקנת דיבורית באופן לא תקין. מדובר במקרה תאונה בה נהגת נוסעת במסלול שגרתי ומוכר במכונית אירופאית בדרגת בטיחות גבוהה, אלא שהפעם זה לא בדיוק הואיל לה. תוך כדי נסיעה, באופן מפתיע וללא כל התראה או התנגשות פשוט בזמן שיחת הטלפון, נפתחו בקול רעש ובפיצוץ אדיר, ללא כל סימן והתראה כריות האוויר המצויות בקדמת המכונית, כתוצאה מכך סטתה המכונית לצד הכביש והתנגשה והנהגת נפצעה.
בשל מקרים מסוג זה, אין פלא כי אחדים מהנוהגים חרדים עדיין לסכנת הכריות בו בזמן שהם נועדו רק להגן עליהם בקרות תאונה. חשוב לדעת כי מערכות ממוחשבות כמו כריות אוויר למשל, המצויות כיום בכל מכונית מודרנית, רגישות מאוד לאביזרים נוספים המותקנים בסביבתם שלא מטעם היצרן הרכב, ובעיקר במקרים בהם מתחברים לחוטים הלא מתאימים כמו למשל בהתקנת הדיבורית המיועדת לשימוש בטלפון הנייד.
המקרה תאונה זה, נחקר על ידי גורמים הקשורים לנזק, כחברת הביטוח, ויבואן הרכב שבדק מדוע בכלל נפתחו הכריות מבלי שקרתה התנגשות. היבואן טען מצידו לאחר שבדק את המכונית, כי פיצוץ כריות האוויר נגרם בגלל התקנה לקויה של התקן הדיבורית לטלפון. לטענתו, מיקום הרמקול של הדיבורית נעשה בטווח הקרוב מדי ליחידת הבקרה של מחשב המפעיל את כריות האוויר, כתוצאה מכך נוצרה השראה מגנטית מהרמקול בזמן שיחת הטלפון, גורם שהפעיל את יחידת הבקרה שגרמה להפעלת הכריות ופתיחתם כמו במצב של התנגשות חזיתית. הלקוחה נתבקשה לפנות למתקין הדיבורית בכדי שזה יקבל על עצמו את האחריות לגרימת התאונה ויישא בנזקים שנגרמו למערכת כריות האוויר. חברת הטלפון ומבצע ההתקנה דחו את הטענה לקבלת אחריותם למקרה בטענה כי לא קבלו מיבואן המכונית כל הנחיות באשר לחשיבות מיקום הרמקול, ולאומדן המרחק הנדרש מיחידת הבקרה. לאור זאת פנתה הנהגת לבית המשפט שדן במקרה וקבע כי גם יבואן הרכב וגם מתקין הדיבורית, נושאים בנטל אחריות למקרה.
אחריות משפטית
במקרה שכזה, מוטלת על כל האחראים לרכב החל מהיבואן ,הבעלים הרשומים, חברות ליסינג, מתקינים, מוסכים וקציני בטיחות בתעבורה. בהתייחס לתקנות ולפקודות הבאות:
בפקודת הנזיקיןסעיף 35 המגדיר מהי רשלנות נאמר…" אם עשה אדם מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן נסיבות… או לא השתמש במיומנות,או לא נקט מידת זהירות …הרי זו התרשלות".
בסעיף 36 . האמור לגבי רשלנות, היא חובה המוטלת על כל אדם וכל בעל נכס.
בסעיף 38. מתייחס לחובה ברשלנות לגבי דברים מסוכנים- "בתובענה שהוגשה על נזק והוכח בה שהנזק נגרם על ידי דבר מסוכן…וכי הנתבע היה בעלו של הדבר או ממונה עליו או תופס הנכס…על הנתבע הראיה שלא הייתה לגבי הדבר המסוכן התרשלות.
סעיף 41. מבהיר את האחריות לידע…" בתובענה שהוגשה על נזק והוכח בה כי לתובע לא הייתה ידיעה או לא הייתה היכולת לדעת מה היו למעשה הנסיבות שגרמו למקרה אשר הביא לידי הנזק, וכי הנזק נגרם על ידי נכס שלנתבע הייתה שליטה מלאה עליו, נראה לבית המשפט שהאירוע שגרם לנזק מתיישב יותר עם המסקנה שהנתבע לא נקט זהירות סבירה…"
חלק י' בתקנות התעבורה העוסק בסדרי בטיחות בהפעלת כלי רכב במפעלים עוסק אף הוא באחריות קצין הבטיחות בתעבורה, באשר לשינוי כל שהוא המתבצע ברכב כמו התקנת הדיבורית. תקנה 585 בסעיף 3 מחייבת פיקוח על הוראות כל דין הנוגע לבטיחותם של עוברי הדרך ולתקינותו של רכב.
רוצים תקן
פורום נוהגים היי-טק המאגד את חברות הטכנולוגיה הגדולות בישראל, בשיתוף חברת כלמוביל יונדאי יזמו מהלך להגברת המודעות לנושא המסוכן והלא מיוחס בישראל. בכנס שערכו השתתפו, כל הגופים הנוגעים בדבר החל מיבואני הרכב: כלמוביל יונדאי, מצובישי, מרצדס, פיזו, סיטרואן, טויוטה, UMI , חברות הטלפונים,פלאפון, אורנג',סלקום, מוטורולה. המתקינים "גיל קאר", חברות ליסינג, אויס, ניו-קופל, אלבר, אשר באתריהם מותקנות הדיבוריות ללקוחות הליסינג וקציני הבטיחות של חברות הפורום. בפתיחת הכנס הוצגה הבעיה למציאות הקיימת כיום בה ההתקנות מבוצעות ללא פיקוח הולם ומתקין הנכון בעיניו יעשה מיקום הדיבורית מבוצע ללא כל התחשבות בטווח בטוח מכריות האוויר ומסכן בכך את חיי הנוסעים. ההתחברות החשמלית לא תמיד ברורה למתקינים ולעיתים מתחברים לחוטים אסורים הקשורים למערכות בטיחות כמו ABS וכריות אוויר, מכך נגרמות תקלות רבות הפוגעות ברכבים. בעניין זה נושאים כלל המשתתפים בנטל האחריות שכן הם הממונים בעניין או להם זיקה כל שהיא למצב.
מהנדס הרכב, דוד נמרי הדגיש בפני המשתתפים את המציאות העגומה והמסוכנת בנושא. מדינת ישראל מעניקה תנאים לדבר בנסיעה בכך שקבעה את חוק דיבור באמצעות דיבורית. בשבדיה למשל אין חוק לדיבורית, הנוהגים כמעט ולא מדברים ואם כבר הם מדברים ממגבלות אי הנוחות הם מקצרים. חוק הפלת"ד (הקשור לנפגעי תאונות דרכים) הקיים בישראל יוצר מצב בו אין את מי להאשים במקרה בו אדם נפגע גופנית במהלך נסיעה ברכב. כך שלמי בדיוק זה צריך להפריע ?. עוד ציין נמרי כי לאחרונה מתקינים בחברות פחית ( פלאח) למניעת קדיחת חורים ברכב. הפחית הזו לטענתו מסוכנת ביותר בעת התנגשות. גם למיקרופון התייחס בשל מיקומו המסוכן בסך השמש מעל ראשו של הנהג מי קבע את מיקומו ודווקא שם ?.

יונדאי החלה מאותו הכנס, לספק את רכביה עם מחבר חשמלי מיוחד והנחיות התקנה, המיועד לצרכני חשמל כמו דיבוריות, מערכות דלק ועוד. בכך ימנע הסיכון לנזקים ותקלות, כתוצאה מהתחברות לחוטים הלא נכונים במערכות הרכב העלולות להשפיע על תקינותו במהלך הנסיעה ובכלל.
היבואנים מצידם ציינו כי עיקר הבעיה נובעת מרמת המתקינים וחוסר הידע שלהם והביצוע הלא מקצועי. לאור זאת קראו לחברות הטלפונים, כי יאפשרו התקנה רק אצל מתקינים מורשים בעלי תקן של איגוד המתקינים שרמת מקצועיותם גבוהה. החברות הטלפונים פנו מצידם ליבואנים כי יספקו להם מידע והנחיות ברורות ומעודכנות לאופן ביצוע ההתקנה לכל דגם, בכך לדעתם ניתן למנוע תקלות רבות .
חברי הפורום מצידם בקשו לקבל הנחיות התקנה מיבואני הרכב שעל פיהם ינחו את המתקינים לבצע את ההתקנות.

התקנת דיבורית מסוכנת, בטווח פתיחת כרית אוויר
המלצות בטוחות להתקנת דיבורית ברכב
נפח כרית האוויר לצד הנהג, מגיעה עד ל- 180 ליטרים, מהירות פתיחתה מגיעה למעל 320 קמ"ש.
כל התקן שיעמוד לנגדה בתאונה, עלול להתעופף ולעוף לסכן את חיי הנוסעים. חשוב למקם את עריסת הדיבורית בטווח בטוח מנפח הכרית וכן ותוך התחשבות במקום בו יימנע מהנוהג הצורך להסיט את מבטו הצידה.
לצורך התקנה, חשוב לקבל מיבואן המכונית הנחיות יצרן מדויקות על אופן ההתחברות החשמלית לחוטי החשמל במכונית.
אין להתחבר לחיווט של צמת החוטים של כריות האוויר. לרוב היא מסומנת בצבע צהוב.
את מיקום עריסת הטלפון, הרמקול והאנטנה, יש לקבוע במכונית בהתאם להנחיות היצרן.
חשוב לוודא כי מתקין הדיבורית איליו פניתם, בקיא בהנחיות יצרן הרכב הניתנות מטעם יבואן הרכב בישראל.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg