אקדמיה של נהיגה

מאת: נועם קום

אמנת פורום נהגים הייטק ממוקדת לטיפול בגורם האנושי, החל מתהליך קבלת עובד/ת המקבל רכב צמוד בחברה כולל: רישום שלו והמורשים לנהיגה, הדרכה לתפעול המכונית והדרכות תקופתיות להגברת המיומנות והבטיחות. בנוסף נקבע כי יערכו מחקרים מעת לעת במטרה לזהות את הבעיות ולתת פתרונות ממוקדים.
פועל יצא מכך ערך הפורום מחקר בשיתוף המכון לחקר הגורם האנושי המכללה למנהל, שבדק את המאפיינים והנסיבות לתאונות דרכים בחברות ההיי-טק. תוצאות המחקר הוצגו לאחרונה בכנס מיוחד שנערך בחסות המרכז הישראלי לכושר רגשי נהיגה בשליטה. בכנס הוצגו הבעיות והעובדות שעלו מהמחקר ובמקביל ניתנו פתרונות על ידי צוות מומחי הנהיגה והפסיכולוגיים של המרכז הישראלי נהיגה בשליטה. המחקר נערך מתוך כוונה למצוא את הסיבות והגורמים לתאונות. במחקר השתתפו חברות אינטל, מטריקס, מוטורולה ונייס המתפעלות ביחד צי רכב המונה מעל-5,000 כלי רכב. במהלך המחקר נספרו 875 אירועי תאונה (לצורך המחקר תאונה הוגדרה כאירוע בו נגרם נזק לכלי הרכב שהיה תחת שליטת נהג).
הממצא הראשון הראה על הצלחת פעילות הפורום. בשנת 2004, עם תחילת פעילות הפורום היקף התאונות עמד על 25 אחוז מכלל הצי, בעוד שכיום על פי ממצאי המחקר רק 17.5 אחוז מכלי הרכב בחברות מעורבים בתאונות שרובם קלות.
הסיבות לתאונות
בדיקת הנתונים מצאה כי אי שמירת מרחק היא הסיבה הראשונה במעלה לתאונה. כ-38 אחוז מכלל התאונות, 31 אחוז מכלל התאונות נגרמות עקב נסיעה לאחור בעת תמרון חניות סטייה מנתיב היא הסיבה השלישית(18 אחוז).
במחצית מהתאונות נמצאו עובדי החברות אשמים. במיון נוסף לפי עובדים נוהגים לעומת בני משפחתם (בני זוג או ילדיהם), נמצא שכאשר העובדים נוהגים אחריותם לגרימת תאונות נעמדת ב-41 אחוז ואילו כאשר בני משפחתם נוהגים אשמתם לגרימת התאונה עומדת על שיעור של 59 אחוז.
ד"ר טובה רוזנבלום מהמכון לחקר הגורם האנושי מצאה קשר בין התרבות הארגונית בחברות לרמת הבטיחות. לקציני הבטיחות כלים וסמכויות לפעול. כל עוד הבטיחות המחייבות השקעה אינה מנוגדת למדיניות הארגון יש לה כוח השפעה גדול. עוד נמצא כי הדרכות נהיגה לעובדים תורמות בצורה משמעותית וההמלצה היא לשתף את בני המשפחה בהדרכות ולקבוע תנאים ונהלים לשימוש ברכב החברה.
פתרונות בשיטת מ.מ.מ. (מודעות, מוכנות, מיומנות) לבטיחות בדרכים.
הפורום יפעל בשיטה ייחודית (שפותחה על ידי נועם קום)
מודעות – נתוני כל חברה הקשורים לבטיחות וממצאי המחקר המשקפים את המציאות הכללית הם הבסיס לתיקון הרגלי נהיגה לקויים.
מוכנות – מהמודעות באה המוכנות, ציבור הנוהגים יודע מעתה מהם הימים והשעות המסוכנות, על חשיבות שמירת מרחק ומגבלות שדה ראיה בנסיעה לאחור.
מיומנות – היא תולדה של הדרכות עיוניות ומעשיות הנותנות ידע וניסיון לנהיגה מקצועית ובטוחה.
פתרונות בהדרכה עם נהיגה בשליטה
חברת כושר רגשי, המפעילה את פרויקט נהיגה בשליטה, עובדת עם פורום נוהגים היי טק ונותנת פתרונות מדויקים לצרכים שהוגדרו על ידי הפורום. המחקר אותו הזמין הפורום אפשר לכל חברה להתמקד בנקודות התורפה ובבעיות הנהיגה וההתנהגות ולהציג פתרונות. חברת נהיגה בשליטה הציגה שיטת הדרכה מורחבת ובפעילות משולבת בשתי קבוצות שהודרכו על ידי מדריכים בעלי ותק רב ויחד עם זאת כל נהג זכה לטיפול אישי צמוד במשך כל יום ההדרכה.
ביוזמה משותפת עם פורום נוהגים היי-טק פיתחה חברת נהיגה בשליטה, מענה לבעיית התאונות הנזקים הנגרמים על ידי נהגים חדשים וצעירים ועל ידי בני משפחה הנוהגים. החברה פיתחה מערך הדרכה המטפל במקביל במיומנויות נהיגה מתקדמת ובהיבטים הרגשיים של נהיגת נהגים חדשים, השימוש והיחס אל מכונית החברה לעומת המכונית המשפחתית ועוד.

הנושאים שבהם עוסקים במסגרת סדנת שיפור הנהיגה הם:
*שמירת מרחק- אומדן מרחקים, שיפור צפייה וניתוח מצבים.
*נסיעה לאחור ותמרון בחניה תוך מגבלות שדה ראייה.
*נסיעה עם ילדים במכונית.
*גורמים מסיחי דעת עייפות ודיבור בטלפון בזמן נהיגה.

במהלך המחקר נמצא כי השימוש בטלפון הוא גורם שלילי להתנהגות בכביש. נמצא כי עצם השיחה שמשמעותה הפעלת רגשות ומחשבות יותר מסוכנת מעצם השימוש בטלפון. הסיבה לכך היא שנהיגה דורשת ריכוז, רגשי, קוגניטיבי ופיזי ואילו השיחה בטלפון פוגעת בשלושתם. במהלך הסדנה למדו המשתתפים לומר לא לשימוש בטלפון בעת הנסיעה. השימוש בטלפון הוגדר כהתמכרות ולכן ההימנעות מכך דורשת עבודה רגשית רבה כדי שנוכל לומר לא מדברים עכשיו.
לאחרונה הפעלנו סדנאות להורים ולילדים המיועדות לנהגים חדשים שזכו
להצלחה רבה והביאה לתוצאות המקוות. על פי הנתונים שנצברו במשך השנה משתתפי הסדנה שיפרו את מיומנות הנהיגה ולא היו מעורבים בתאונות.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg