חורף ותנועה בטוחה
 
נהיגה חורפית בטוחה מחייבת התייחסות למרכיבי מזג האוויר, בצד הכנה מכנית נכונה של המכונית והכנה של מיומנויות נהיגה חדשות
 18.10.11
נהיגה בחורף שונה מנהיגה בשאר עונות השנה שכן החורף מציג בפני הנהג מגבלות אובייקטיביות שחשוב להיות מודע אליהן ולהתמודד עמן. אם בקיץ בעיית הבעיות, החום, נפתרה למעשה באמצעות המזגן הרי שבחורף הנהג צריך להתמודד עם גורמי טבע עליהם אין לו כל שליטה כמו: גשם, שלג, ערפל ומשום כך הוא צריך לפתח מודעות ומיומנות. בשורות הבאות אנחנו מציגים בפניכם מספר בעיות "חורפיות" והדרך הנכונה להתמודדות עמם.
האם בדיקת חורף היא חובה?
בדיקת חורף הנה בדיקה וולנטרית. החוק מחייב בבדיקה כזו רק רכב מסחרי, רכב אספנות, אוטובוס זעיר ואוטובוס. החוק קובע שאי עמידה בתקנה זו תביא להזמנה לדין. 
צעד ראשון בנהיגת חורף - לראות טוב יותר
החורף והחושך המקדימים לבוא הם באופן טבעי האות להדלקת האורות. אך בעונת החורף תנאי התאורה הלקויים בימים סגריריים מחייבים אף הם הדלקת האור. לשון החוק ברורה למדי. בין התאריכים 1 בנובמבר ועד ה-31 למרץ מונית, אוטובוס ורכב מנועי שמשקלו הכולל עולה על 14,999 ק"ג מחוייב להדליק את פנסי החזית בדרך עירונית. באותם תאריכים בדרך שאינה עירונית   כל כלי הרכב חייבים להדליק את פנסי החזית. אי עמידה בתקנה זו תגרור קנס בשיעור של 100 ₪.
בכל מה שקשור לנהג חשוב לנקות את הפנסים מבוץ שנזרק עליהם. חשוב לדאוג למגבים תקינים שינקו  היטב את החלונות. חשוב לדאוג לתקינות מפשיר האדים בחלון האחורי. הדרך המתאימה להסרת האדים מעל החלון הקדמי היא באמצעות הפעלת המזגן תוך כיוונו לחלון.
נסיעה בערפל כבד - ערפל כבד הוא מהדברים היותר שכיחים בחורף. הראות לקויה אבל הנהיגה נמשכת. לנהיגה בטוחה יחסית בערפל יש שני כללים ברורים. הכלל הראשון הדליקו את אורות הערפל הקדמיים והאחוריים (חשוב ביותר לתדרך את כל בני המשפחה הנוהגים על המצאותם של פנסי הערפל וזאת איננה בדיחה).
הכלל השני הוא להצמד לקו הלבן בשולי הכביש. לא לנחש היכן מסתיים הכביש בדיוק בשביל זה נמצא הקו הלבן שהוא כלי עזר ממדרגה ראשונה.
צעד שני - לא להראות יותר מדי טוב
בספר התקנות יש תקנה האומרת שאין להדליק את פנסי הערפל שלא לצורך שכן הם עלולים לסנוור. ובמילות החוק "אין להדליק את פנסי הערפל כשלא היה ערפל ולא ירד גשם שוטף או שלג בניגוד לתקנה 107 (ד) לתקנות התעבורה". אי עמידה בתקנה הזו יכולה לגזור עליכם קנס בסך של 250 ₪.

צעד שלישי - להיות יציב יותר
ABS- בכלי הרכב העולים בשנים האחרונות בישראל מותקן מערכת בלימה משוכללת מסוג ABS המונעת נעילת גלגלים ובשל זאת היא מקנה לנהג יכולת היגוי ושליטה במכונית שיתרונה הגדול בא לידי ביטוי במניעת תאונה. אך אליה וקוץ בה שכן נהגים רבים אינם  יודעים להשתמש בה נכון. השימוש הנכון במערכת זו מחייב, בעת בלימת חירום, ללחוץ על דוושת הבלם בחוזקה וברציפות, להתעלם מהרעידות המורגשות  ברכב שכן פעולה תקינה של המערכת מפעילה ומשחררת לחץ מהבלמים כל אחד בנפרד. חשוב מכל יש להתמקד בהיגוי שכן המערכת מונעת נעילה דינאמית של הגלגלים ומאפשרת יכולת היגוי בשתי ידים על ההגה.
בקרת יציבות- מערכת נוספת הקשורה ליציבות היא מערכת אלקטרונית לבקרת היציבות או כפי שמוגדרת  במרבית המכוניות ESP. המערכת הנה מערכת חובה בכל מכונית פרטית משנת ייצור 2010, והיא מתבססת על מערכת ה-ABS אך משוכללת הרבה יותר ויודעת לבלום גלגלים או לשחרר לחץ מהם גם ללא לחיצת הנהג על הבלם, בכך יתרונה היא יעילה ביותר בתנאי מזג אוויר קשים כדוגמת החורף ותשאיר את המכונית יציבה על הכביש בעיקול חד ובכביש חלק.

צעד רביעי - צמיגים מתאימים
צמיגים תקינים הם תנאי הכרחי לנסיעה בטוחה בכל ימות השנה. בחורף החשיבות שלהם אף עולה שכן צמיג פגום, משופשף יכול להיות ההבדל בין נסיעה בטוחה ותאונה. חשוב לזכור כי מעבר להיותו של הצמיג החלק המקשר בין הרכב והכביש הוא גם משמש כנקז המים מפני הכביש באמצעות החריצים המיוחדים הטבועים בסוליה. בהיעדר עומק לחריצים או חוסר בלחץ האוויר, הגלגל יאבד אחיזתו והמכונית תחליק ותאבד שליטה.
צעד חמישי - חם לי קר לי
אם בקיץ בעיית הבעיות היא החום והפתרון הוא פשוט למדי הפעלת המזגן וויסותו האישי הרי שבחורף הבעיה היא קשה יותר. חימום מוגזם יכול מלהביא לידי עייפות וקהות חושים בעת הנהיגה לכן יש לווסת את המערכת לטיפה פחות מההרגשה האידיאלית שכן במצב זה חשוב לקחת מקדם בטחון מתאים והמלצה זו חשובה שבעתיים בנסיעה ארוכה..

צעד שישי - מהירות חורפית סבירה
החוק קובע את גבול המהירות העליון, אך למעשה הדבר החשוב הוא בחורף כמו בכל עונות השנה להתאים את המהירות לתנאי הכביש. בחורף הצורך בהתאמת המהירות לתנאי הכביש הוא מסובך אף יותר שכן מעבר למצבו הפיזי של הכביש אנחנו נכנסים לשיקולים נוספים. למשל כביש רטוב או נהיגה בעת שיורד גשם חזק או נושבת רוח חזקה. במקרים האלו כדאי לזכור כי המהירות הסבירה איננה בהכרח המהירות המרבית המותרת. במקרה של גשם חזק מהירות מותרת של 80-90-110 קמ"ש אינה בהכרח המהירות האופטימליות לאותם תנאים משתנים.
צעד שביעי - שלג, ברד, גשם כבד וסכנת החלקה
סבא חורף, מביא לנו הפתעות בדמות ברד כבד או שלג. מי שאיננו מורגל בנהיגה בשלג כדאי שיכנס למגננת שלג ובמילים אחרות ינהג לאט שכן סכנת ההחלקה בעת עצירה היא מוחשית.
אם נכנסתם לתוך ארוע ברד כבד שמסתיר את שדה הראייה כדאי לעצור עד לסיום הסופה. בתנאי הארץ ארועי ברד הם קצרים למדי כך שהעצירה מלבד החשיבות הבטיחותית שבה לא תפריע בגדול לשגירת החיים.

היו מודעים לסכנות ונהגו בהתאם.
 
 
 
 
 
           
           
 
 
 
 
 
הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן