עצירה בשוליים- מדריך בטוח


הסכנה שבשוליים: איך תימנעו מאסון בצד הדרך
לא שולי בכלל: העצירה בצד הדרך לא רק אסורה, היא גם עלולה להיות קטלנית וכבר גבתה קורבנות רבים. למה זה כל כך מסוכן? איפה הכבישים הכי קטלניים? ואיך מצמצמים את הסיכון במקרי חירום?
מאת אביטל לב
בבוקר ה-13 באוגוסט 2015 נסע תושב לוד בן 65 בכביש 4. באזור מחלף יבנה הוא גילה תקלה ברכבו, עצר בצד והזמין גרר שיחלץ אותו. אולם לרוע המזל, בזמן שהמתין בשולי הכביש נהג משאית פגע בו בעוצמה, הוא נפצע אנושות ולאחר זמן קצר מת מפצעיו.
שולי הכביש מיועדים על פי חוק לעצירה במקרי חירום בלבד, כלומר רק עקב תקלה שלא מאפשרת להמשיך לנסוע. אולם בפועל ובניגוד לחוק, במקום לשמש אזור בטוח, הפכו השוליים לשטח רוחש פעילויות, ולכן למסוכן מאוד. לא פעם נהגים עוצרים בשוליים למטרות שונות, אם כדי לשוחח בטלפון הנייד, לשלוח או לקרוא הודעות, להאכיל את התינוק, להחליף חיתול, להתפנות, להמתין לרכב אחר או סתם להתרענן.
עצירה בצד הדרך מהווה סכנה בטיחותית ממדרגה ראשונה, ומסכנת את נוסעי הרכב שעצר וגם את הנוסעים בכלי הרכב החולפים. עצירה כזאת עשויה להפוך לקטלנית במיוחד לצד כבישים מהירים, בגלל מהירות הנסיעה הגבוהה של המכוניות, שעלולות שלא להבחין ברכב ובנוסעיו ולהתנגש בהם. אמנם רוחב השוליים אמור להגיע לשלושה מטרים לפי תקן ממשלתי, אך עמותת "אור ירוק" מצאה כי כבישים רבים ברחבי הארץ לא עומדים בדרישות התקן.
במדינות רבות הוקמו מפרצי עצירה והתרעננות רבים לצדי כבישים ראשיים, כאשר לאורך הדרך מוצבים שלטים רציפים שמבהירים מה המרחק עד למפרץ הבא. אולם בישראל כמעט ואין כאלה, מצב שמגביר את התופעה המסוכנת של עצירה בשוליים. מבחינה פיזיולוגית, נהג נוטה לנסוע לכיוון שאליו הוא מסתכל, דבר שמגביר את הסיכון לסטות לצד הדרך במקרה שנראית שם התרחשות חריגה כמו רכב חונה, שמושך את עיני הנהגים.
לכך יש להוסיף את רוכבי האופנועים והאופניים שנוסעים בשולי הדרך, אם כדי לעקוף עומסי תנועה ואם במטרה שלא לעכב את התנועה. גם לא מעט נהגי מכוניות נוסעים בשוליים כדי לקצר את הדרך לקראת פנייה במחלף או כדי לעקוף פקקים. ולצד כל אלה ישנם ספורטאים שונים בצדי הדרכים העירוניות או הבין-עירוניות ומסתכנים אף הם בפגיעה על ידי רכב חולף. כך הפכו שולי הדרכים לזירת סכנה של ממש עבור משתמשי הדרך.


יותר מ-3,000 אנשים נפגעו בישראל כתוצאה מתאונות דרכים בשולי הכבישים במהלך העשור שבין 2003 ל- 2012, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המתבססים על מידע שאספה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 56 אנשים נהרגו כך בשמונה השנים שבין 2003 ל-2010. בשנת 2012 לדוגמה, נהרגו 13 בני אדם בתאונות מהסוג הזה, כאשר הממוצע השנתי עומד על שבעה עד עשרה הרוגים בתאונות בשוליים.
בקטעי כביש רבים בישראל השוליים צרים מדי, או כמעט לא קיימים, כמו בגשרים ובמעברים תחתיים. כך המצב מתחת לגשר במחלף רבין (שמריהו) בכביש החוף. לעיתים ישנם הפרשי גובה גדולים בין שולי הכביש הסלולים לשטח העפר שמעבר להם כמו בכביש החוף, בקטע שבין זכרון יעקב לחיפה, מצב שמקשה על מציאת מקום בטוח לעצירת חירום ומעלה את הסיכון להתהפכות למכונית שסטתה ממסלולה. בשל המהירות הגבוהה, מועדים לפורענות הכבישים המהירים כולם, כמו כביש 4 וכביש החוף לכל אורכם, כביש 6 ונתיבי איילון, שבכולם אירעו תאונות רבות בשוליים.
הטרגדיה של בן ה-65 שנהרג בקיץ 2015 בכביש 4 היא למרבה הצער אחת מיני רבות שנגרמה כתוצאה מעצירה בצד הדרך. באותו איזור ממש, סמוך למחלף יבנה, אירע ביולי 2011 אחד המקרים היותר מזעזעים הזכורים בהקשר הזה. בני הזוג חי ושני קריאף, תושבי קריית מלאכי בשנות ה-20 לחייהם, חזרו מבדיקת הריון לקראת הולדת ילדם הראשון, כאשר גילו תקר בצמיג ועצרו בצד. משאית חולפת פגעה בהם בעוצמה רבה, ובעקבותיה פגעו בהם שתי משאיות נוספות שלא הספיקו לעצור. מותם של שני בני הזוג נקבע במקום, וגם העובר לא שרד את הפגיעה הקטלנית.
למחרת מותם של בני הזוג קריאף, אירעה טרגדיה דומה, שוב בכביש 4, הפעם סמוך לראשון לציון, כשצעיר בן 25 התנגש בחוזקה עם רכבו במשאית שחנתה בשוליים. הצעיר נהרג במקום. תיקון פנצ'ר בצד הדרך היה גם הגורם לאסון נוסף שהתרחש בשעת לילה בדצמבר 2013. אדם עצר את רכבו המסחרי בשולי כביש 1 סמוך לנתב"ג, ונעזר במכונאי לתיקון התקר. מכונית פרטית פגעה ברכב המסחרי, והמכונאי בן ה-37 נהרג במקום. נהג הרכב נפצע באורח בינוני.
חלק לא מבוטל מנפגעי התאונות מהסוג הזה הם רוכבי כלי הרכב הדו גלגליים. במרץ 2014 נהרג באיילון צפון רוכב אופנוע בן 40, שנסע על השוליים והתנגש במכונית שעצרה בצד הדרך לפני מחלף ההלכה.
רוכבי הדו גלגליים עומדים בלבה של החלטה שנויה במחלוקת: על פי הודעת משטרת התנועה, בעת עומסי תנועה לא נאכף על רוכבי רכב דו גלגלי האיסור לנסוע בשול הימני, בתנאי שיסעו באטיות ובזהירות, כדי שלא יסתכנו בתמרונים בין המכוניות בפקק. אולם רבים מתנגדים להחלטה בטענה שאופנוענים מנצלים את ההיתר שלא לצורך ונוסעים בשוליים גם כשאין עומסי תנועה, ועושים זאת במהירות מופרזת ובחוסר זהירות. במקרה של רכב שעצר בצד הדרך אותם אופנוענים מסכנים את עצמם ואת נוסעי הרכב. כך הם גם מסכנים רוכבי אופניים או אנשים שרצים או הולכים בצד הדרך.


בשל הסכנה הגדולה, שום סיבה לא מצדיקה עצירה בשוליים, חוץ מאשר במקרי חירום שלא מאפשרים להמשיך בנסיעה. אז מתי אין ברירה? במקרה של תקר בגלגל, מומלץ לנסוע במהירות איטית עד למציאת קטע שוליים רחב ומואר, אם מדובר בשעת ערב. בכל מקרה עדיף לגרום נזק לגלגל ולא להמר על החיים. אם המנוע כבה ולא מתניע, רצוי להעביר לניוטרל (גם בגיר אוטומטי), להיעזר בתנופה של הרכב ולגלוש למקום יחסית בטוח. אם בכל זאת נאלצתם לעצור בצד, חנו הכי רחוק שתוכלו מהתנועה, ולא אחרי פנייה. צאו - הנהג והנוסעים - מהרכב במהירות האפשרית (ולא משנה מה מזג האוויר) מהדלת הימנית  והתרחקו מהרכב, המתינו מעבר למעקה הבטיחות או מאחורי התעלה. אם אין אפשרות לחכות בחוץ, הישארו ברכב אך הקפידו להישאר חגורים.
הזמינו גרר, הודיעו למשטרה שנתקעתם בצד הכביש, ובינתיים עשו הכל כדי לשפר את הנראות שלכם. אם הנהג עומד קרוב לרכב, עליו ללבוש אפוד זוהר ולעמוד במקום כזה שאם הרכב ייפגע מאחור, הוא לפחות לא "יעוף" לכיוון הנהג, וכך, בהנחה שיש לכם ביטוח מקיף, תצאו יחסית בזול. הפעילו פנסי איתות או אורות מצוקה, העמידו משולש אזהרה כמה עשרות מטרים לפני המכונית התקועה כך שייראה למרחוק, או פתחו מכסה מנוע. ובכל מקרה, כאשר חוזרים מהשוליים לכביש, חשוב לעשות זאת בזהירות רבה, ורק כשנתיב הנסיעה פנוי.
הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן