ילד בטוח במושב בטוח

  

ילד בטוח במושב בטוח
סל קל, בוסטר, מושב בטיחות. מתי, למי ואיך נבחר אותם
6.7.2011
מאת: מערכת אוטוקום
תינוק הגיע לעולם והוא מתבגר וגדל ותופס את מקומו במשפחה וגם במכונית המשפחתית. היום כבר ברור לכל כי תינוק, פעוט או ילד אינו יכול לשבת במכונית על כסא המבוגרים והוא זקוק לכסא משלו המותאם לגילו ולמשקלו. 
יש כמה כללי אצבע שכדאי לשמור. הדבר החשוב מכל הוא שילדים מגיל שנה ועד גיל תשע צריכים לשבת במושבי בטיחות, רצוי במושב האחורי ובניגוד לכיוון נסיעה מקרה המושב האחורי תמיד יהיה בטוח יותר עבורו מאשר המושב הקדמי. מחקרים שנערכו בארה"ב מצאו כי השימוש במושבי בטיחות מביא לירידה של 71 אחוז במות תינוקות כתוצאה מתאונות ולירידה של 54 אחוז במוות של ילדים בני 4-1  כאשר החגורות רכוסות בהתאם להנחיות היצרן. ילד מתחת לגיל 13 יכול על פי החוק לשבת במושב הקדמי אך עדיף שישב במושב האחורי.
המצב החוקי
מבחינת החקיקה הישראלית המצב הוא פשוט ברור למדי. החוק אומר בפשטות: יש להושיב תינוק במושב בטיחות מיום הלידה ולפחות עד גיל שנה ומשקל של 9 ק"ג (שני התנאים צריכים להתקיים). 
קיימת הבחנה לגבי הושבת תינוקות במושבים הקדמיים בין רכב המצוייד בכריות אוויר במושב הקדמי ובין רכב שאיננו מצוייד בהן. 
רכב ללא כריות אוויר במושב הקדמי - ברכב בו לא מותקנות כריות אויר מול המושבים הקדמיים מותר להושיב במושב שלצד הנהג תינוק מגיל יום ועד גיל שנה, כאשר הוא יושב נגד כיוון הנסיעה במושב בטיחות לתינוקות המתאים לגודלו ולמשקלו. מגיל שנה ועד גיל שלוש יש להושיב את הילדים במושב בטיחות המתאים לגודלו ולמשקלו של הפעוט בכיוון הנסיעה.
הפעוט יהיה חגור בכל עת בחגורת הבטיחות של המושב לפעוטות. ילד מגיל שלוש ועד  גיל שמונה יש להושיב במושב בטיחות או במושב מגביה (בוסטר). ילד מגיל שמונה ואילך יהיה חגור בחגורת הבטיחות המותקנת ברכב, כאשר היא מונחת באלכסון מכתפו של הילד עד לאגן הירכיים ונעולה בתפס. 
רכב עם כריות אוויר במושב הקדמי - אסור להתקין מושב בטיחות במושב שליד הנהג אם מותקנת מולו כרית אויר פעילה. ברכבים שבהם אפשר לנתק את כרית האוויר במושב הקדמי ניתן להושיב במושב שלצד הנהג פעוטות וילדים שישבו במושב בטיחות או במושב מגביה (בוסטר) המתאים לגודלו ולמשקלו של הילד.
בנסיבות אלה חשוב להרחיק את המושב הקדמי אחורה ככל האפשר ולוודא שחגורות הבטיחות צמודות לגוף הילד.  
בכל מקרה על התינוק להיות חגור ברצועות מושב הבטיחות. רצועות מושב בטיחות בהן חוגרים תינוק צריכות לצאת מהחריץ שמתחת לכתפי התינוק ולהיות צמודות לגוף התינוק, אך לא באופן שלוחצות עליו. דבר נוסף. על התינוק לשבת בתוך מושב הבטיחות  בזוית של כ-45 מעלות למושב הרכב. ישיבה נכונה במושב בטיחות פירושה שהראש של הילד יהיה נמוך יותר בלפחות 3 ס"מ מהקצה העליון של מושב הבטיחות על מנת שיקבל תמיכה
מתאימה.
מושב עם תו תקן
מושבי הבטיחות לילדים מסווגים לחמש קבוצות על פי תקנה ECE NO. 44. בקבוצה הראשונה קבוצה 0 מיועדת לילדים עד משקל 10 ק"ג עד תשעה חודשים. הקבוצה השניה (סימון +0) עד 13 ק"ג (עד שנתיים), הקבוצה השלישית (סימון I) עד 18 ק"ג (9 חודשים-4 שנים), הקבוצה הרביעית (סימון III) עד גיל שבע והקבוצה החמישית III  סימון) 36-22) ק"ג (12-6 שנים). 
אל תקנו מושב בטיחות ללא תו תקן. למושבי בטיחות קיים תו תקן ישראלי ויש אישור מכון התקנים. ההבדל הוא משמעותי. תו תקן ישראלי ניתן למושבים שנציג מכון התקנים הישראלי היה נוכח בעת ביצוע המבחנים למוצר ונתן את אישורו. אישור מכון התקנים ניתן למושבים שלאחר שהגיעו לארץ נערכו עליהם בדיקות מדגמיות.  התקן האירופאי והתקן האמריקאי מבטיחים הגנה טובה. התקן האוסטרלי והגרמני מחמירים אף יותר. אם רכבכם מצוייד בהתקן איזופיקס (מנגנון, הנחשב בטיחותי יותר, המאפשר לחבר את המושב ישירות לשלדת הרכב
באמצעות טבעות המותקנות ברווח שבין משענת הגב והמושב עצמו) אל תוותרו על מושב מתאים.
 


שלבים בהתקנת וקשירת מושבי בטיחות איזופיקס

נתון חשוב נוסף הוא תאריך הייצור. לא מומלץ לקנות כסא בטיחות למעלה מחמש שנים לאחר ייצורו. בתחתית כל מושב צריכים להיות מסומנים תאריך הייצור, קבוצת הגיל, משקל והגובה אליהם המושב מתאים 
בכלי רכב שבהם מותקנת כרית אוויר מסוג וילון רצוי להתקין את מושב הבטיחות במושב האמצעי. 
 
סוגים שונים של מושבים
בגדול אפשר לדבר על שלושה סוגי מושבים.


סל קל עם בסיס                                בסיס לסל קל

סל קל -
תינוקות עד גיל שנה או עד משקל של תשעה ק"ג ישבו בתוך כסא המכונה סל קל. הדגמים השונים מתאפיינים בין מושבים בעלי בסיס הנשאר במכונית ובין דגמים המוצאים במלואם מהמכונית. חשוב להקפיד על נעילת הכסא במושב.


מושב בטיחות עם משענת ראש
הסוג השני של מושבי הבטיחות מתאים לגילאי שנה ועד גיל ארבע ולמשקל מרבי של 18 ק"ג. בשוק יש מגוון של מושבים שחלקם הופך עם השנים לבוסטר ומתאים לילדים מעל לגיל שלוש.


בוסטר 
ילדים מגיל 4-3 ועד גיל שמונה  (גובה מרבי 145 ס"מ) יעזרו בכסא המכונה בוסטר. את הבוסטר מתקינים במושב האחורי כך שהנוהג במידה והוא המבוגר היחיד ברכב יוכל לראות את הילד. חגירת הבוסטר תעשה באמצעות חגורת המושב והחגורה האופקית תכסה את אגן הירכים. יש שני סוגי בוסטרים עיקריים עם גב וללא גב. ההתאמה תהיה בהתאם למאפייני הילד. בוסטר עם משענת גב שתפקידה להגן על הצואר והראש במקרה שהם
גבוהים יותר ממשענת המושב. יש בוסטרים עם משענת ראש מתכוונת המתאימה לשלבי ההתפתחות השונים של הילדים ואף אפשר להוציא אותה במידה והילד גדל מספיק. במקביל אפשר למצוא גם בוסטר ללא משענת  המתאים לילדים הזקוקים לבוסטר אך אינם זקוקים למשענת הגב.

ילדים מגיל 8 -
ילדים בוגרים דינם כדין מבוגרים ועליהם להיות חגורים בחגורות הבטיחות המוצלבות אלכסונית מהכתף ועד לאגן. ילדים בגיל כזה ישבו במושב הרגיל של הרכב ובלבד שהם בגובה מינימלי של 145 ס"מ ויוכלו להתחבר לחגורת הבטיחות של הרכב. חשוב לזכור שבמרבית כלי הרכב אפשר לווסת את גובה החגורה האלכסונית.
קונים מושב בטיחות
אפשר בקלות להתבלבל בין מגוון הדגמים הרב המוצע בחניות. מגוון דגמי המושבים בא לידי ביטוי בעיצוב ובצבעוניות, בסוג החומר, (יש מושבים העשויים מחומר מוקצף המיועד לבלימה בעת תאונה), בצורת החיבור למושב ובצ'ופרים נוספים כמו מושבים שאפשר לסובבם על צידם מה שמקל על הכנסת והוצאת הילדים מהרכב ומושבים שאפשר להסיר את הכיסוי לצורך כביסה. לפני שקונים צריכים לחשוב על כמה פרמטרים מרכזיים. אל תקנו מושב ללא תו תקן. חשוב להתאים את הכסא לגודל הילד ולמידת הנוחות המרבית (מרכיב חשוב לנוחות הישיבה במושב הוא עובי הריפוד)  שהוא יעניק אך לעולם לא על חשבון הבטיחות. יש מושבים שאפשר להסיר את הכיסוי לצורך כביסה. דבר אחר שיש לבדוק הוא את סגרי החגורות. סגר טוב מתאפיין בין השאר במהירות פתיחה וסגירה גבוהים מה שיוכל להיות קריטי במקרה של מצוקה. חשוב לזכור כי לכיסא בטיחות טוב דרושות חמש נקודות אחיזה שלהרצועות למושב. המקפידים יבחרו כסאות שעברו מבחני ריסוק חזיתיים וצידיים. משך הזמן שבו משתמשים במושב הבטיחות הוא ארוך יחסית ולכן איכות הריפוד ובד הכיסוי חשובה בהחלט. 
צורת הקשירה משתנה מדגם לדגם יש כסאות שבהם מתיחת החגורות נעשית באמצעות שתי חגורות מרכזיות ויש דגמים שבהם מכוונים כל רצועה בנפרד. 
שאלת גודל המושב היא מטרידהבמיוחד הורים רבים המתמודדים עם כסאות בטיחות שאינם מתאימים לרכבם. יש משפחות עם שלושה ילדים שהמושבים מאחור צרים מלהכיל שלושה מושבים ולכן הם מוותרים על מושב אחד. לא רק שהדבר נוגד את כללי הבטיחות והחוק הוא גם מסוכן. הפתרון הוא לבחור במושבים שמידותיהם יתאימו לגודל המושב ברכב נתון. הדבר אפשרי שכן ההבדלים בין הדגמים השונים באים לידי ביטוי גם בגדלים השונים.
כסא משומש. אפשר לקנות כסא משומש ובתנאי שהוא לא תוקן, הריפוד איננו גרוע וגילו לא עולה על תאריך התפוגה הרשום בתחתיתו.
עוברים מכסא לכסא
הבלבול הגדול בקרב ההורים בא לידי ביטוי בשאלה החוזרת על עצמה מתי להחליף כסא האם ההגדרות הן כרונולוגיות או ביולוגיות (משקל, גובה).
שאלה אופיינית שנמצאה באתר אינטרנט אומרת כך:
בני בן שלוש ו-8 חודשים, שוקל 16 קילו, יושב בכסא בטיחות.האם ניתן להעבירו לבוסטר?
בתי בת שנה שוקלת 10 קילו. יושבת נגד כיוון הנסיעה בסלקל האם להעבירה לכסא בטיחות עם כיוון הנסיעה?
תשובה.
לגבי ילדתך - ניתן להעביר לישיבה עם כיוון הנסיעה, במושב בטיחות.
לגבי בנך - לפי החוק ילד שמלאו לו 3 שנים וטרם מלאו לו 8 שנים צריך לנסוע רתום במושב בטיחות או במושב מגביה המתאים לגובהו ומשקלו של הילד. כך שאין התייחסות בחוק למשקלו של הילד. המלצת ארגון 'בטרם' היא להסיע ילד מעל גיל שנה ומשקל 9 ק"ג במושב הבטיחות, כאשר הילד חגור ברצועות הפנימיות של הכסא עד משקל 18 ק"ג. מעל משקל 18 ק"ג ניתן להסיע את הילד במושב הבטיחות מסוג בוסטר כאשר הילד חגור בחגורת הבטיחות (חגורת אגן-כתף) של הרכב.

 

 

הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן