עירנות בכביש ביום חם


איך לשמור על ערנות בכביש בעונה החמה?
 
כשחושבים על תנאי נהיגה מסוכנים המצריכים ערנות וזהירות, נוטים לרוב לחשוב על מזג אוויר חורפי. אך גם נהיגת קיץ עלולה להיות מסוכנת לא פחות כאשר החום, מיזוג האוויר או השמש המסנוורת עושים את שלהם. אספנו עבורכם מספר עצות כיצד להישאר ערניים על הכביש בקיץ

מאת: לירון טנא    צילום: Shutterstok

לטנגו, כך אומרים, דרושים שניים. אך לתאונת דרכים מספיק נהג לא ערני אחד, והוא אפילו לא חייב להיות אתם. מכיוון שאינכם יכולים לשלוט על נהיגתם של אחרים וכיוון שתאונות קיץ הן נפוצות למדי לצערנו, ראשית וודאו כי מסמכי ביטוח הרכב שלכם מעודכנים ונגישים לכם ברכב, על כל צרה שלא תבוא. אך כדי להימנע מלהגיע למצב מצער שכזה, ישנן לא מעט שיטות שונות לשמירה על הערנות בכביש. כמה שמהירות התגובה שלכם גבוהה יותר, כך תמעיטו בניקורים ותיטיבו להתמודד במהירות ויעילות גם עם שגיאות של נהגים אחרים בדרך. שיטות שונות לשמירה על ערנות יתאימו לאנשים שונים, נסו להבין מה עובד הכי טוב עבורכם.

 

מאז שאני זוכר את עצמי אני נוטה להירדם בקלות בשעת נסיעות, מהרגע שהמכונית או האוטובוס יוצאים מתחומי העיר ומיטלטלים בכבישים המהירים, נופלת עלי שינה עמוקה שיכולה להימשך דקות ספורות, או עד שהרכב יגיע ליעדו שעתיים מאוחר יותר. שינה היא דבר חשוב ללא כל ספק, ועל השאלה כמה שעות צריך אדם לישון בלילה עדיין מנסים להשיב, אבל די ברור לכולנו שיש מקום אחד שבו אסור לנו להירדם בשום מצב, אפילו לא לנקר-קלות, וזה כשאנו במושב הנהג.

 

כמה זמן מחיינו אנחנו מבלים מאחורי ההגה? על זה אין אף מחקר מבקש להשיב, אבל כמעט כל מי שבידיו רישיון נהיגה ומכונית מוצא את עצמו כמעט מדי יום בנסיעות. אנחנו נוסעים לעבודה, לאוניברסיטה, לפזר, לאסוף וחוזר חלילה את הילדים מחוק חינוך חובה למסגרות העשרה, כשאנחנו יוצאים לקניות ולבילוי בטבע או בחיק המשפחה בסוף השבוע. גם אם ישנו שנת לילה מצוינת ולא התאמצנו יותר מדי במהלך היום, קורה לפעמים שהאישונים כמו נסגרים מאליהם והמרחק בין מצמוץ להירדמות בת שניות אחדות. נהיגה היא דבר מעייף, זה ידוע, והעובדה שאנחנו בעצם ׳רק יושבים׳ לא תמיד תורמת למאזן האנרגיה.

 

אז למה נופלת עלינו עייפות בשעת נהיגה?

נהיגה מנומנמת שכיחה יותר ממה שהיינו רוצים להודות ובוודאי יותר ממה שהיינו רוצים לפגוש בקרב נהגים אחרים שסביבנו, ויש לה סיבות מגוונות. הסיבה הראשונה היא מחסור בשעות שינה והיא רלוונטית גם למי שלא ישן טוב נקודתית בלילה הקודם וגם למי שהמחסור הצטבר אצלו לכדי מצב כרוני. גם צריכת אלכוהול וסמים, כמו גם שימוש בתרופות מסוימות, יכולים להוביל לישנוניות בנהיגה בשעות הפגיעות, השעות בהן המוח שלנו מתוכנת להסדיר את עצמו לשינה, כמו שעות הלילה ולעיתים גם אחר הצהריים. על כל אלו הוסיפו את הטלטול המונוטוני של הרכב, המייצר את ׳אפקט העריסה׳, ולפניכם מתכון מנצח להירדמות מאחורי ההגה.

 

200 מעלות גריל

רובנו מקדישים יותר מחשבה ומשתדלים להתרכז יותר בשעת הנהיגה כשתנאי מזג האוויר קשים, ובקשים רובנו מתכוונים לגשומים וסוערים, אך חודשי הקיץ מסוכנים לא פחות. עד שיגיע הגשם (הרציני) הראשון יש עוד קצת זמן ובמרבית ימי השנה אנחנו נוהגים בימים חמים בואכה לוהטים, אשר מקשים על הנהיגה בדרכם שלהם, השימוש במזגן, בעיקר במצב ״סחרור אוויר״, יכול להוביל לירידה ברמת החמצן ברכב הסגור אשר יכולה לגרום לישנוניות, החום הכבד מוביל לעייפות, התייבשות ועצבנות, השמש מסנוורת וכל מה שאנחנו מסוגלים לחשוב עליו הוא טבילה במקלחת קרה. את הצדדים הטכניים של נהיגת קיץ כיסינו בכתבת הטיפים הזו וכעת הגיעה העת להתפנות לשבעה טיפים לשמירה על ערנות בכביש בעונה החמה.

 

1.     תנו בהם סימנים

מפהקים פעם אחר פעם והתגובות שלכם קצת יותר איטיות? ממצמצים יותר מהרגיל? הראש נוטה ליפול מעט ואין לכם שום זיכרון ממשי מהדרך שזה עתה נסעתם בה? כל אחד מהסימנים האלו צריך לשמש כתמרור אזהרה עבורכם.

 

2.     שימו טיימר

בנסיעות של למעלה מחצי שעה, חשוב לקחת בחשבון בתכנון המקדים גם זמן לעצירה לטובת התרעננות. גם אם ישנתם מעולה בלילה ואתם מלאים באנרגיה, הקפידו לעצור כל שעה-שעה וחצי (או 150 ק״מ) להפסקת מתיחות/ קפה/ סיגריה/ כריך של תחנת דלק.

 

3.     דברו על זה

או על כל דבר אחר, רצוי עם מישהו שיושב אתכם במכונית, פחות רצוי אך אפשרי, בטלפון. שיחה ערה שומרת אתכם ערים.

 

4.     רק בגלל הרוח

לפעמים הכל יכול לעבור בפתיחת חלון אחד ובזרימתו אוויר מן החוץ לחלל המכונית, אבל אפשר להשתמש ברוח גם ככוס קפה לכל דבר. פתחו את חלונות המכונית כך שתנשב עליכם רוח חזקה במיוחד שתמנע מכם להירדם, אבל היזהרו שהיא לא תהפוך למטרד ומפגע מסוג אחר.

 

5.     קול המוזיקה

עוצמות ווליום גבוהות ימנעו מכם להירדם על ההגה, גם אם אתם מאזינים ל׳מוצרט לפעוטות׳. כמו במקרה הרוח, גם פה יש לשמור על גבול מסוים: אל תגבירו יותר מדי את עוצמת השמע, ומדי פעם תנו לעצמכם, כפי שהמליצו דפש מוד, ליהנות מהשקט.

 

6.     לחם ומים

נשנוש בעת הנהיגה יכול לעזור לכם לשמור על ערנות, כמו גם לעיסת מסטיק ושתיית מים או נוזלים נטולי אלכוהול אחרים. החזיקו בתיק (או ליד מפתחות הרכב) חטיף אנרגיה או שניים לטעמכם, ובמקרים של נסיעות ארוכות תכננו עצירות לסעודה קלה, אבל לא כזו שאחריה רק תרצו לנמנם. זכרו שלקפאין ולסוכר יש אפקט wow, אך כשהשפעתם פוחתת מתחיל אפקט ה-ZzzZZZ.

 

7.     לכו לישון

עדיף כמובן במיטה שלכם ובשעות הלילה, אבל אם כלו כל הקיצים ואתם חייבים לעצום עיניים לזמן מה, אתם יכולים לעשות זאת גם בשעת הנסיעה. מצאו מקום בטוח וחוקי לעצור בו את הרכב, שימו לעצמכם שעון לכ-20 דקות ונוחו קצת. נסו לכוון את העצירה לתחנת דלק, כך תוכלו גם לשטוף פנים ולשתות משקה חם לפני שתצאו שוב לדרך.

 

נהיגה בתקופת הקיץ עלולה להפוך מפסטורלית לטראומטית במצמוץ איטי אחד. הקפידו על הכללים לנהיגה בטוחה ככל, ועל אלו של חודשי החום בפרט. תמיד וודאו כי יש אתכם שתייה צוננת במכונית וכי תשומת לבכם מוקדשת לדרך במאת האחוזים. השתמשו בטיפים לשמירה על ערנות כל אימת שאתם חשים מנומנמים ולו במעט.

 
הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן