מושבי בטיחות- הסעת ילדים במכונית

ילד בטוח במושב בטוח
סלקל, בוסטר, מושב בטיחות. מתי, למי ואיך נבחר אותם- מדריך הושבת ילדים במכונית.
20/8/2014
מאת: מערכת אוטוקום בשיתוף עם ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים

תינוק הגיע לעולם והוא מתבגר וגדל ותופס את מקומו במשפחה וגם במכונית המשפחתית. היום כבר ברור לכל כי תינוק, פעוט או ילד אינו יכול לשבת במכונית על מושב של המבוגרים והוא זקוק למושב בטיחות משלו המותאם לגילו ולמשקלו. יש כמה כללי אצבע שכדאי לשמור. הדבר החשוב מכל הוא שילדים מרגע לידתם ועד גובה 145 ס"מ (בסביבות גיל 11-9 בהתאם לגודלו של הילד) צריכים לשבת במושב בטיחות ורצוי במושב האחורי. מחקרים שנערכו בארה"ב מצאו, כי מושבי הבטיחות מתקשרים עם ירידה של 71% במקרי תמותת התינוקות כנוסעים ברכב ועם ירידה של 54% במקרי תמותת הפעוטות בני 4-1 כנוסעים ברכב.
המצב החוקי
מבחינת החקיקה הישראלית, החוק אומר בפשטות:
1. תינוק עד גיל שנה חייב לשבת במושב בטיחות נגד כיוון הנסיעה ברכב.
2. ילדים עד גיל 3 שנים חייבים לשבת ברכב כשהם חגורים במושב בטיחות המתאים למשקלם וגובהם.
3. ילדים בגילאי 3-8 חייבים לשבת במושב בטיחות מגביה (בוסטר).
4. ילד היושב במושב בטיחות (או סלקל) לא יישב מול כרית אוויר פעילה.   
בכל מקרה על התינוק להיות חגור ברצועות מושב הבטיחות. רצועות מושב בטיחות בהן חוגרים תינוק צריכות לצאת מהחריץ שמתחת לכתפי התינוק ולהיות צמודות לגוף התינוק, אך לא באופן שלוחצות עליו. דבר נוסף. על התינוק לשבת בתוך מושב הבטיחות בזוית של כ-45 מעלות למושב הרכב. ישיבה נכונה במושב בטיחות פירושה שהראש של הילד יהיה נמוך יותר בלפחות 3 ס"מ מהקצה העליון של מושב הבטיחות על מנת שיקבל תמיכה מתאימה.
 מושב עם תו תקן

בישראל ניתן לרכוש מושבים העומדים בתו תקן האמריקאי FMVSS 213 או בתו תקן האירופאי ECER44-04 או ECER129 המאושרים על ידי משרד התחבורה. 
מושבי הבטיחות לילדים מסווגים לחמש קבוצות על פי תקנה ECE NO. 44. בקבוצה הראשונה קבוצה 0 מיועדת לילדים עד משקל 10 ק"ג עד תשעה חודשים. הקבוצה השניה (סימון +0) עד 13 ק"ג (עד שנתיים), הקבוצה השלישית (סימון I) עד 18 ק"ג (9 חודשים-4 שנים), הקבוצה הרביעית (סימון III) עד גיל שבע והקבוצה החמישית III סימון) 36-22) ק"ג (12-6 שנים). 
אם רכבכם מצויד בהתקן איזופיקס (מנגנון, הנחשב בטיחותי יותר, המאפשר לחבר את המושב ישירות לשלדת הרכב באמצעות טבעות המותקנות ברווח שבין משענת הגב והמושב עצמו) אל תוותרו על שימוש במושב מתאים.



שלבים בעיגון מושבי בטיחות איזופיקס
ISOFIX


נתון חשוב נוסף הוא תאריך הייצור. לא מומלץ לקנות כיסא בטיחות למעלה מחמש שנים לאחר ייצורו. בתחתית כל מושב צריכים להיות מסומנים תאריך הייצור, קבוצת הגיל, משקל והגובה אליהם המושב מתאים  
 סוגים שונים של מושבים
בגדול אפשר לדבר על שלושה סוגי מושבים.
        
          בסיס לסל קל                                                          סל קל עם בסיס                                
סל קל - בדרך כלל המושב הראשון של התינוק הינו סל קל, אשר מאפשר שליפה של המושב עם התינוק מהרכב. מומלץ להושיב תינוקות נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים לפחות. הדגמים השונים מתאפיינים בין מושבים בעלי בסיס, הנשאר במכונית, ובין דגמים המוצאים במלואם מהמכונית. חשוב להקפיד על נעילת הכיסא במושב.
 מושב בטיחות ומושב בטיחות משולב
הסוג השני של מושבי הבטיחות, מיועדים לפעוטות וילדים צעירים . ישנם שני סוגים, מושב בטיחות משולב, אשר מאפשר הושבה בתחילה נגד כיוון הנסיעה ולאחר מכן עם כיוון הנסיעה, ומושב בטיחות עם כיוון הנסיעה בלבד. השימוש במושב הבטיחות מתאים לגילאים ומשקלים שונים ע"פ הוראות היצרן שתמיד קובעות.
מושב משולב , יכול להתאים נגד כיוון הנסיעה מלידה ומעבר עם כיוון הנסיעה עד למשקלים וגילאים שונים (). מושב בטיחות עם כיוון הנסיעה מומלץ החל מגיל שנתיים. בשוק יש מגוון גדול של מושבים, חשוב לבחור מושב שמתאים לרכב ולמשקל וגובה של הפעוט.
        
בוסטר בלי גב                                       מושב בוסטר עם גב
ילדים מגיל 4-3 ומעל 18 ק"ג, עד גיל שמונה ע"פ החוק או עד גובה 145 ס"מ ע"פ המלצת הבטיחות של ארגון 'בטרם', יושבים במושב מגביה - בוסטר. חגירת הילד בבוסטר תעשה באמצעות חגורת אגן-כתף של הרכב. יש שני סוגי בוסטרים עיקריים, עם גב וללא גב. ההתאמה תהיה בהתאם למאפייני הילד. בוסטר עם משענת גב, תפקידו להגן על הצוואר והראש במקרה שהם גבוהים יותר ממשענת המושב וכן מגנים על הילד מפגיעת צד ומכריות אוויר וילון. יש בוסטרים עם משענת ראש מתכוונת המתאימה לשלבי ההתפתחות השונים של הילדים ואף אפשר להוציא אותה במידה והילד גדל מספיק. במקביל אפשר למצוא גם בוסטר ללא משענת .
ילדים בוגרים - ילדים בוגרים בגובה 145 ס"מ דינם כדין מבוגרים ועליהם להיות חגורים בחגורות הבטיחות המוצלבות אלכסונית מהכתף ועד לאגן. חשוב לזכור שבמרבית כלי הרכב אפשר לווסת את גובה החגורה האלכסונית.
קונים מושב בטיחות- מדריך קנייה
אפשר בקלות להתבלבל בין מגוון הדגמים הרב המוצע בחניות. מגוון דגמי המושבים בא לידי ביטוי בעיצוב ובצבעוניות, בסוג החומר, (יש מושבים העשויים מחומר מוקצף המיועד לבלימה בעת תאונה), בצורת החיבור למושב ובצ'ופרים נוספים כמו מושבים שאפשר לסובבם על צידם מה שמקל על הכנסת והוצאת הילדים מהרכב ומושבים שאפשר להסיר את הכיסוי לצורך כביסה. לפני שקונים צריכים לחשוב על כמה פרמטרים מרכזיים. אל תקנו מושב ללא תו תקן . חשוב להתאים את המושב לרכב המרכזי בו הילד ייסע. חשוב להתאים את המושב לגודל הילד ולמידת הנוחות המרבית (מרכיב חשוב לנוחות הישיבה במושב הוא עובי הריפוד) שהוא יעניק אך לעולם לא על חשבון הבטיחות שאלת גודל המושב מטרידה במיוחד הורים רבים המתמודדים עם הצורך להתקנת מספר מושבי בטיחות באותו ספסל ברכב. במקרה כזה מומלץ לבחור מושבים צרים. ניתן לפנות למרכז מומחים של ארגון 'בטרם' להמלצות על מושבים בגדלים שונים.
מתי עוברים שלב במושבי בטיחות
הבלבול הגדול בקרב ההורים בא לידי ביטוי בשאלה החוזרת על עצמה מתי לעבור לשלב הבא האם ההגדרות הן כרונולוגיות או ביולוגיות (משקל, גובה). ההורים בישראל, ממהרים להעביר את ילדיהם לשלב הבא, מסלקל למושב בטיחות, ממושב בטיחות לבוסטר ומבוסטר לחגורת הרכב. ככלל, לילדים מבחינה בטיחותית, עדיף "להישאר" בשלב הבטיחותי המוקדם יותר ככל האפשר.
למידע נוסף ולייעוץ ניתן לפנות למוקד מומחים של ארגון 'בטרם' טל': 03-9263111
הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן