מדריך לשיקולי קניית מכונית
מאת: נועם קום

ציי רכב...מה לקנות, איך לקנות
 
תמורה למחיר- מדריך לשיקולי קניית מכוניות
בטיחות או ביצועים? נוחות או מחיר. מה חשוב ומה פחות חשוב לפני שניגשים לחדש את ציי הרכב. נועם קום מסביר ומבאר
 
נועם קום
 
בתחילת דרכי בענף הרכבכמנהל צי,נדרשתי לבצע רכישת כלי רכב לחברת מחשבים. נדרשו אז כלי רכב פרטיים לאנשי מכירות וטנדרים לטכנאים. באותו שנה חל שינוי משמעותי בשער המטבע היפני, שחולל תפנית בתסמונת  העדר הסובארואידי, והביא ליבוא מוגבר של מכוניות קוריאניות כמו: יונדאי, קאיה ודייהו ושינוי משמעותי בפלח המסחריות שבו נרשמה תנועה לעבר מנועי הדיזל. באותו הזמן, התהליכים שליוו את ההחלטות בדבר רכישת צי הרכב היו קשורים בעיקר לפסיכולוגיית העדר ולמעשה לא נדרשה תוכנית לבחינה מקצועית רצינית של המכוניות מכוניות לקנות.
רכש כלי רכב מהווה פרק מרכזי במסגרת עבודת מנהל צי הרכב בחברה. בחברות הגדולות יש ועדות רכישה המורכבות מאנשי רכש ותחבורה. לרוב מתבצע הרכש באמצעות מכרז המגדיר כמויות ותיאור למפרט הטכני או דגמים ספציפיים של כלי הרכב הנדרשים.  התהליך מתחיל בביצוע סקר שוק לדגמים המוצעים למטרה ונבדקת רמת האמינות והשירות של המכונית. האמת היא כי בסופו של התהליך לרוב מאמצים החלטה המתבססת גם על מידע  הנמסר ממגוון לקוחות מרוצים או מאוכזבים. אך דבר אחד ברור כי הלקוחות המרוצים בדקו מכוניות ביסודיות ובראיה מקצועית ועל כן הצלחתם.  
 
חשוב יותר- חשוב פחות
הדרך הנכונה לרכישת כלי רכב היא בניית תוכנית רב שלבית שתבנה ממספר סעיפים של אחד מהם יכומת וישוקלל.
השלב הראשון ברכישה יהיה התאמת המכונות למטרה המבוקשת. בדיקה זו נעשית תוך שימוש בקטגוריות המקובלות הקטגוריות: סופר מיני, מיני, משפחתיות, מנהלים, סלון, טנדרים, מיני ואנים, אוטובוסים זעירים פרטיים וציבוריים, רכבי משא ורכבי פנאי ושטח.
קיימות שתי שיטות מימון רכישה וליסינג. הקונים במסלול המימון העצמי מחויבים לערוך בחינה כלכלית שכוללת מרכיבים פיננסים כמימון, וכן נתונים הצופים את עתיד מכוניתם ככל שניתן בכל הקשור לעלויות אחזקה וערך גרט- שארית ערך הרכוש ביום מכירתו. רמת הסיכון של רכישה דרך חברות הליסינג היא נמוכה ולכן כדאי לשקול רכישה בדרך זו. לעומת זאת הרכישה במימון עצמי, שיטה הקיימת בעיקר במגזר העסקי והפרטי ולרוב בפלח שוק המסחריות הגדולות, רכבי משא, אוטובוסים.
הסעיף הראשי בשיקולי הרכישה הוא הכלכלי שלרוב נמדד בטווחים של 70-85 אחוז מהכדאיות. בטיחות היא השיקול הבא והיא מהווה מרכיב חשוב שנמדד בכ-10 אחוז. השיקול הבא הוא מידת הנוחות סעיף המחביא בתוכו אות מידות המכונית, איכות הנהיגה בכביש, רמת הגימור והאבזור והדבר נמדד בכ-5 אחוזים. ביצועי המנוע וההילוכים, רמת השירות והאמינות מתחלקים בנותר. מובן כי השקלול משתנה בהתאם לייעוד כלי הרכב שכן בכלי מוביל חשובה יותר נוחות הנהג או אורך חיי המנוע שלו לעומת רכב פרטי שנועד להוביל את הנוסעים לטווחים קצרים.
 
השיקול הכלכלי
השיקול הפיננסי כורך בתוכו את ההוצאות הקבועות מחיר קניה, רישוי וביטוח וההוצאות המשתנות קרי דלק ותחזוקה במוסך. מחיר הקניה- בקנייה עצמית זהו השיקול הראשון במעלה. המחיר ממצב את המכונית בקבוצת רישוי ובמקרה של רכב צמוד הניתן לעובד, טווח מחיר הקניה קובע את שווי השימוש בגין ההטבה ותעריף אגרת הרישוי.
כאשר מדובר בציי רכב מחיר הקניה הרשמי אינו הסופי מה שיקבע  בסופו של דבר הוא תעריף הנחת היבואן, שלעיתים הוא משמעותי ומשנה את פני התמונה והשיקולים ביחוד במצב בו היבואן חפץ ביקרו של הלקוח.
מחיר שכירות - מתייחס למימון לרכב שנרכש מחברת ליסינג. כאשר זו קובעת את תעריפי השכירות על פי הנחת היבואן הניתנת לה, תחשיב ערך הגרט של סוג הרכב וגם תחשיב בסיסי של עליות טיפולים ואחריות יצרן.
ירידת ערך- חשוב לצפות מה נקבל בתמורה למכונית ביום מכירתה כאן נדרש ידע וניסיון שכן לעיתים קרובות זהו נתון שקשה לצפותו. ניתן לערוך סטטיסטיקות על פי מחירון המשומשות (לוי יצחק) או באמצעות משאל בין סוחרי רכב מנוסים. בשיטות הטריד-אין הנהוגות כיום בסוכנויות הרכב, ניתן כיום להבטיח ולצפות במדויק את הנתון  ערך הגרט החשוב לתחשיב כדאיות הקניה.
אגרת רישוי- תעריף האגרה נקבע על פי השיוך של המכונית לקבוצת רישוי בהתאם לטווחי מחיר הקניה  הרשמי של יבואן הרכב.
ביטוחים -  ביטוח חובה או צד ג'  זהים בין כל סוגי הרכב במדגם. בביטוח מקיף לעומת זאת, יתגלו שינויים משמעותיים ונדרשת השואה על פי דגמים ובין כמה חברות ביטוח. השינויים חלים על פי עלויות חלקי חילוף או רמת הסיכון לגניבת המכונית אילו שונים בין חברות הביטוח.
 
עלות תחזוקה
צריכת דלק - עלות הדלק מהווה נתח משמעותי במחיר אחזקת הרכב. יש צורך במדגם מדוייק כל האפשר של תצרוכת הדלק שכן במקרה של רכישת מספר רב של כלי רכב ההפרשים הכספיים יכולים להיות משמעותיים ביותר.  באם מדובר ברכישה בליסינג יש לבחון בנוסף למחיר השכירות גם את עלות הדלק שכן לעיתים יתברר כי מכונית שעלות השכירות שלה נמוכה אך היא אינה חסכונית בדלק אפשר יהיה לרכוש במקומה דגם מפואר יותר. עוד יש לקחת בחשבון חלופות לבנזין כמו הנעה בגז או בסולר, שכיום כבר פחות משתלם.
עלות טיפולים - ניתן לחשב במדויק את עלות הטיפולים לתקופת האחריות או ל-120 אלף ק"מ. תדירות הטיפולים חשובה לתחשיב העלות השנתית והתקופתית.
עלות סל חלפים - יש לבצע תמחור סל חלפים נפוץ כמו: צמיגים, מידת הצמיג קובעת מחיר לעיתים צמיג רחב או במידה מיוחדת יקר ביותר ומהוה שיקול בכדאיות. יש לקחת בחשבון החלפת ארבעה צמיגים לתקופת אחזקת המכונית. עלות מראת צד, פנסים, חלקי פח ופגושים הצפויים להחלפה. באם קונים את הרכב באופן עצמאי יש לכלול בסעיף זה גם את מכללי המנוע והבלמים הנדרשים להחלפה בטיפולים השוטפים.
 
בטיחות
בסעיף זה נמדוד את רמת ההגנה של המכונית בתחום האקטיבי המונע תאונה והפסיבי המגן בתאונה. מכללים אקטיביים שיילקחו בחשבון הם: מערכות בלימה, מתקדמות כמו ABS, EBD ועוד, שהן חשובות לבטיחות. מערכות בקרת יציבות- כ-  TCSקימות במכוניות מודרניות ואף נכנסות לשימוש לאחרונה גם במכוניות משפחתיות. המערכת חשובה ומונעת אובדן אחיזה ושליטה.כריות אויר המיועדות להגן על הנוסעים בעת תאונה כמשלימות את חגורות הבטיחות. כריות צד נועדו להגן במקרה של תאונות צדיות, כריות הוילון יגנו על הנוסעים מאחור. מספר הכריות הוא אשר יקבע את מידת הגנתם של הנוסעים, אפשרות ביטול כרית אויר לנוסע לצד הנהג,חגורות בטיחות. החגורות הקדמיות משולבות במנגנוני קדם מותחן שמטרתם הצמדת גוף הנוסעים מקדימה למשענת הגב,והתקני איזופיקס לעגינת מושבי בטיחות לילדים.
מכללים פסיביים הם הפלטפורמה ומערכת המתלים הקובעים את רמת הבטיחות האקטיבית. כך גם כלוב תא הנוסעים שהוא המגן העיקרי על הנוסעים ויעילותו נבחנת במבחני ריסוק הבודקים מצבים של  התנגשות חזיתית או צידית במהירויות ובעוצמה התואמת לתנאי הכביש. הציון מבוצע בניקוד ב"כוכבי ריסוק".
 
 
 
 
נוחות ואבזור
נוחות- נוחות הנסיעה והנהיגה תלויה במידות, במבנה ובביצועי המכונית.
המרווח הפנימי - חשוב לבחון את המרווח הפנימי לרגלי הנוסעים הבדיקה תתבסס על פי ישיבה במרווח קבוע במושב הקדמי מהדוושות וההגה ומדידת ההפרש שנותר לרגלי הנוסעים מאחור.
נוחות ישיבה - מבנה המושבים הנו שונה בכל מכונית. הסגנון האירופאי שונה מהיפני או הקוריאני במידת הקשיחות והרמה האורתופדית. מכוניות אמריקאיות מצטיינות בנוחות הישיבה. מומלץ לבחון סעיף זה בנסיעת מבחן.
שדה ראיה - נתון זה חשוב לבטיחות. מבנה נכון וחלונות נרחבים מאפשרים לנהג אפשרות צפיה בכביש בתנאים משופרים מה שיגרום לתגובה מהירה.
סביבת הנהג - סעיף זה הוא החשוב ביותר לנוחות התפעול. כאן מדובר ברמת הנדסת האנוש כי שהיא באה לידי ביטוי במבנה גלגל ההגה נוחות אחיזת שתי הידיים עליו, עיצוב לוח השעונים ונוחות הפעלת ידיות המכוונים וכפתורי הבקרה ומיקום ידית ההילוכים. המצאות משענות לידיים אף היא פקטור חשוב.
מידות המכונית - האורך הרוחב והגובה בהחלט קובעים. ההשוואה תיערך לפי הסעיפים הבאים: אורך, המתבטא באורך בסיס הגלגלים נתון מבטא את המרחק בין ציר סרן הגלגלים הקדמי והאחורי. ככל שיגדל המרחק הסרנים יציבות המכונית תגדל בשל אחיזה וחלוקת משקל משופרת.
רוחב, עם השינוי בחוק חגירת ילדים במכונית רוחב המושבים עקרוני ומאפשר את התקנת מושבי בטיחות לילדים וגובה, בשנים האחרונות ניתן דגש לגובה התקרה המהווה פקטור חשוב בכל הנוגע לנוחות הנסיעה וגם חשוב במקרה של התהפכות.
משקלעצמי - השאיפה היא למשקל עצמי נמוך ככל האפשר שכן מכונית כבדה סוחבת פחות וכושר העמסה שלה קטן. ברכישת רכב מסחרי המיועד להובלת מטען זהו נתון חשוב משום שממנו נגזר המשקל המורשה להעמסה במכונית.
צמיגים- מידת הצמיגים מבטאת את ביצועי אחיזתה של המכונית בכביש. צמיג רחב ישכך זעזועים וישפר אחיזה. חתך נמוך ינמיך את מרכז הכובד. על פי מידתו הפערים הכספיים הבאים לידי ביטוי במידות הצמיגים הנם משמעותיים ועלולים לשנות את תחשיבי הכדאיות לרכישה של דגם המכונית .
נפח תא מטען - הנתון מפורסם בנפח ליטר ומומלץ לבחון את מבנה התא שכן לעיתים הנפח מרשים אך מבנה התא אינו מאפשר להכניס ציוד רחב. באם מדובר במכונית מסחרית המשמעות של נפח המטען חשובה שכן מטרת המכונית הובלת מטען.
מיכל דלק - לנפח מיכל הדלק חשיבות לנוסעים למרחקים ארוכים הפרש של 10 ליטר מאפשר נסיעה של עוד כ- 100 ק"מ.
רמת האבזור חשובה והפערים הנם משמעותיים בין דגם לדגם. החישמול שיש לעמוד עליו הוא ארבעה חלונות חשמליים שתי מראות מתכוונות באופן חשמלי וכוונון רדיו מההגה, אביזר שהוא כבר מקובל ונפץ במכוניות מנהלים וגם במשפחתיות וללא ספק משפר את בטיחות ואיכות הנהיגה.
 
 
ביצועים
הפרמטרים לבחינה בסעיף זה כוללים את הפרטים הבאים:
הספק מנוע - נתון ההספק מפורסם במפרט הטכני מטעם היצרן, ביחידת כ"ס לבלימה. ההספק קובע את מידת הכוח ויכולת הסחיבה של המכונית. יחידת ההספק המכסימלי נתונה במהירות סיבובי המנוע לדקה (סל"ד), שבאה לבטא את מידת המאמץ שנדרש מהמנוע לתת את ההספק. השאיפה לקבל את ההספק בסל"ד נמוך ככל ניתן.
מומנט המנוע - בא לבטא את זמינות הכוח של המכונית. המומנט נמדד ביחידות ק"ג למטר (מס' הק"ג הפועלים על זרוע באורך מטר אחד). נתון זה נמדד ביחס למהירות סיבובי המנוע.
תאוצה - הנתון הראוי לייחוס הוא מידת האצה ממהירות עמידה עד ל- 100 קמ"ש בשניות.
התנהגות כביש - נתון חשוב ביותר לבטיחות האקטיבית ובכלל להנאת נהיגה. עדיף לאמת את ההבחנות עם ממצאי בוחני נהיגה מקצוענים הנותנים את דעתם ליכולות הביצועים, ההיגוי הבלימה והאחיזה וכל זאת תוך נוחות לנהיגה ותפעול.
 
 
 
 
אמינות ושירות
רכב אמין יעיל ושומר על ערכו. מכך יקבע ערכו בשוק המשומשות. מבחן האמינות של כל דגם מכונית חשוב ביותר. יש לסעיף זה משקל כלכלי בכל הקשור לאובדן ימי עבודה עקב תקלות ותדירות ביקורים גבוהה במוסכים. במקרה שכזה יגרם למכונית נזק בערכה ובביקוש שלה כמכונית משומשת בעתיד. יש לברר עם מדגם לקוחות עם ניסיון עבודה על סוגי התקלות הנפוצות. יש לברר עם נתגלו במכוניות תקלות שהוכרו על ידי היצרן שבעקבותיהם זומנו המכוניות לתיקונים חוזרים במוסכים.
לרמת השירות הניתנת מטעם היבואן יש משקל כלכלי חשוב והיא מתבטאת בפרמטרים הבאים:
תדירות טיפולים- תחשיבי עליות האחזקה יבוצע על פי תחשיב הטיפולים התקופתיים על פי התמחירים הניתנים מטעם היבואן.
אחריות היצרן- מספר שנות האחריות משתנה על פי התקופה בה נרכש הרכב והיא מותנית במרחק אותו עברה המכונית ובתקופת השנים מיום רכישתה.
פריסת מוסכים - מספר המוסכים ופריסתם של יבואן הרכב ורמת מיומנותם חשובה ובהחלט מהווה שיקול לרכישה.
שביעות רצון- מד שביעות רצון המשתמש ברכב תלויה בניסיונו באותו רכב וכן בשיחות סלון וסטיגמות הנקבעות על ידי משתמשים גם אם אינם מקצוענים. לעיתים תקלה מסוימת בדרך או שירות לקוי במוסך שגורמים לעוגמת נפש רבה עלולים לפסול מכונית.
 
השורה התחתונה
עכשיו מגיע החלק הקשה. על פי הסעיפים שנכתבו לעיל יש לערוך טבלאות השוואה לכל מכונית ולשקללם בניקוד מצטבר.השיקולים משתנים בהתאם לדרישת הרוכשים. יש לתת משקל לכל סעיף. באם מדובר בחברה עסקית סביר להניח כי השיקול הכלכלי יהווה את המשקל העיקרי כה- 80 אחוזים.  בעידן הליסינג קיימת גמישות בהזמנה וניתן בהחלט לכוון את הספק להתאים דגם המכונית המועדפת בשל יכולות הרכש שלו בהיותו גורם הרוכש כמויות גדולות של מכוניות ובקשריו עם כל יבואני הרכב. ברכישה של משתמש פרטי שיקולי הנוחות והבטיחות יקבלו עדיפות אם זאת אין להתעלם מעלויות האחזקה וסעיפים כלכליים.
 
 
 
 
הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן