קניית מכונית משומשת
מאת: נועם קום

האם קניית רכב משומש מחברות הליסינג היא עסקה נבונה?
ירדתי לעשות שוק וחזרתי עם התרשמות חיובית
 
חברות הליסינג, יצרו תנאים בשוק הרכב המשומש וכן ביקוש למותגים. הם מחויבות למכור מוצר אמין, לתמוך ברוכש אותו מתהליך המכירה ועד בכלל בכדי לגרום לו להמשיך ולקנות אצלם גם בעתיד. הדרך לכך עוברת בהקמת רשת סניפים ארצית למכירת מכוניות משומשות שמוצאן בציי רכב.
מה שמוסיף לממד המכובדות הוא מערך אנשי המכירות של חברות הליסינג העוברים הכשרה בכל הנוגע לשיווק ולשירות. במסגרת ההכשרה, עובר כל מוכר תהליך חונכות של כחודש ימים במרכז מכירה.
 
מכירה אחראית
איך זה עובד? עם סיום עסקת הליסינג מוחזרים כלי הרכב למרכזי המכירה בחברות. לאחר תהליך רישום  ובדיקת שמאים, המיועדת לאמוד נזקים, בהם מחויבים הלקוחות, עוברים כלי הרכב בדיקות במכוני בדיקה מורשים לבחינת מצב הרכב הכללי לצורך תוכנית ההכנה שלו למכירה. מכאן, חוזר הרכב למגרש ותהליך ההכנה המוגדר כ"השבחה" לקראת המכירה מתחיל. הרכבים עוברים את כל הטיפולים הנדרשים לרבות השלמות ותיקוני פחחות וצבע. על ניקיונות  לא מתפשרים ועושים זאת ביסודיות  מבחוץ ומבפנים, ריפודים ופלסטיקים לבסוף עוברים המושבים עיטוף בניילונים. למדנו את צרכי השוק הישראלי, אומרים לנו, הרוכש אוהב  להתחדש. באויס מגדירים זאת קצת אחרת. דני בן חיים סמנכ"ל המכירות: "המטרה היא להביא את המכונית למצב חדש". התהליך מבחינתו הוא הרכב חוזר למגרש המכירות רק לאחר שעבר בדיקות במקום ובמכון מורשה, שבעקבותיהם מבוצעים התיקונים הנדרשים. לאחר מכן הרכב עובר רחיצה יסודית חיצונית ופנימית כולל המנוע. לצבע החיצוני מבצעים תיקונים ופוליש ווקס. בפנים הרכב מתוקנים הפגמים והשריטות ,נאטמים החורים  ומתבצע עיטוף בניילונים, בתום התהליך עוברים כלי הרכב ביקורת תקינות נוספת בודקים חגורת בטיחות  ואבזור רישוי.
 
תנאי מימון
מה שככל הנראה מושך את הקונים היא העובדה שחברות הליסינג מציגות מכוניות חדישות, יחסית, עם שקיפות מלאה ולכן קבלת ההחלטה נעשית עם שקט נפשי, תוסיפו לכך שלמכונית יש כתובת ברורה (אתה יודע בדיוק מה אתה קונה וממי) ואת העובדה שהמכירה מלווה באחריות. לכך אפשר להוסיף את תנאי המימון ותוכנית התשלומים ואצל חברות מסוימות יש גם טרייד אין עתידי.
 
שקיפות מלאה
המידע המוצג ללקוח הפוטנציאלי הוא מקיף, אומרים בחברות הליסינג, אין לנו מה להסתיר. ללקוח מוצגת בדיקת מכון מורשה, תיק טפולים ובאיזה מוסכים בוצעו התיקונים, הטענה על הזנחה ואי ביצוע טיפולים לא קיימת אצלנו מדגישים בחברות הגדולות. בנוסף לכך ללקוח יימסר מידע מלא על תיקוני תאונות ונזקים  וכל ההיסטוריה של הרכב. אם זה לא מספיק אז חברת הליסינג מאפשרות ללקוח לבצע בדיקה נוספת, על חשבונו אם יחפוץ בה.
אחריות לתקופה קצובה של שלושה או ששה חודשים היא חלק  מהעסקה הכוללת. האחריות ניתנת  גם עם חלפה תקופת אחריות היצרן. באויס מעניקים אחריות לשנה  או 10 אלפים ק"מ הקודם מביניהם, מיום הקניה. כל תקלה שתמצא במנוע ובתיבת הילוכים בשבועיים הראשונים תתוקן. באלבר מעניקים שנה אחריות מפגוש לפגוש אולם אחריות זו מלווה בתשלום השתתפות עצמית. בניו-קופל מבינים שקונים מכונית מיד ראשונה רוצים להיות שקטים לכן פיתחו עבור הקונים את תוכנית האחריות המורחבת הניתנת כהטבה בתשלום השתתפות עצמית במקרה תביעה. האחריות כוללת את מירב דגמים  למעט נזקים שנגרמו מתאונות או עקב שימוש או תפעול לא נכון. מחשבים וחיישנים אינם כלולים באחריות כמפורט בהסכם. עוד יציעו לכם הנחות משמעותיות בטיפולים המבוצעים ברשת אוטוקלאב.
 
הדגמים המועדפים
מכוניות הליסינג נוסעות כ-25 אלף ק"מ בממוצע בכל שנה אולם אפשר למצוא במגרשים מכוניות שגמעו מרחקים ארוכים יותר ועד ל-90 אלף ק"מ בשנה. צי רכבי הליסינג מגוון אם כי קטגוריית המשפחתיות והסופר מיני הם הבולטות. באוויס מציינים כי יש ביקוש מיוחד למאזדה, פורד, טויוטה, יונדאי ושאר היפניות. באלבר ובקופל מאשרים זאת אך מדגישים שיש ביקוש לכלל הדגמים וכי ציבור הרוכשים פתוח להצעות ופחות חושש כיום לאור תנאי המכירה של חברות הליסינג.
המחיר הסופי תלוי בכמה גורמים החל מתקופת השכירות, אם היה בליסינג או בהשכרה, צורת תשלום, ק"מ ומצב כללי של הרכב. התמחור מתבצע על פי ניסיון מקצועי של כל חברה. ההפחתות משקפות את מדדי ההפחתה המפורסמים במחירון לוי יצחק ואף מעבר לכך, לאור כל התנאים שמסביב הניתנים לרוכשים.
 
 
לוי יצחק האיש המשפיע על רמת מחירי הרכב המשומש בארץ טוען כי  שוק הרכב בישראל פועל על עיקרון של היצע וביקוש ומכיוון שחברות הליסינג מציעות כמות גדולה של כלי רכב מסוגים שונים הן הפכו לגורם משפיע. על פי סקר שוק שלנו סדר העדיפויות לרכישה של הצרכן הישראלי הוא בראש ובראשונה, המחיר ולאחר מכן סחירות המכונית כלומר כמה יקבל במכירה.
העובדה הזאת, טוען לוי, מביאה לכך שחברות הליסינג יכולות להוריד מחירים כאשר יש היצע גדול אך לחילופין בנישת הדגמים נפוצים יש להן אפשרות להעלאת מחירים. החסרונות העיקריים הטמונים בהימצאות גורם כה משפיע בשוק, אומר לוי יצחק, הן המכירה המסיבית שמשפיעה על ההיצע וביקוש ומקשה על תחרות במקרים מסוימים.
באשר לעתיד מכירות הליסינג מעריך לוי כי אם יתייקר שווי השימוש משמעותית זה ישפיע על חברות הליסינג. העובד לא ירצה רכב חדש בהסדר ויקנה רכב ישן שוק הרכב יעבור ליותר מכוניות משומשות.
 
מה משפיע על מכונית משומשת מליסינג והשכרה?  (באחוזים)
 
גורמי ההפחתה (באחוזים)
רכב פרטי
רכב מסחרי
השכרה
18-13
10-5
ליסינג  ברישום בעלות פרטית
ששועבד לגורם המממן
0
 
0
בעלות ליסינג
1. שימוש מחברה
2. צמוד לנהג יחיד
17-7
 
12-7
0
 
0
ליסינג בשימוש קיבוץ, חב' ציבורית
35-25
30-25
ליסינג במשרדי ממשלה
20-15
20-15
שימוש על ידי נהגים פרטיים
4
0
רכב בבעלות גורם מממן
10-5
0
 
מקור: מחירון לוי יצחק
 
 
 
הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן