נהיגת שטח עם רייזרים ביוון

ביבשה במים ובאויר- מסע בהרי יוון עם רייזרים
יצאנו להיכרות מעשית עם רכבי שטח רייזר RZR מתוצרת פולריס, שעשו דרכם ליוון על ידי חברת "כפרי דרייב" העוסקת בהדרכות נהיגה מקצועיות ואירועי אקסטרים, לטיול שנמתח לאורך מאות ק"מ במרכז יוון.
4/10/2012 נועם קום
המסע שלנו מתקיים בחבל אבריטניה (שפירושו: אויר נקי) שהוא למעשה, אזור הררי המצוי בחלק הדרומי של הרי הפינדוס. האזור מתאפיין במצוקים תלולים, רכסי הרים גבוהים ונהרות גדולים השופעים במים היוצרים קניונים מרשימים. לצידם קיימים סכרים ו אגמים שחלקם אף הוקמו באופן מלאכותי לניצול משאבי המים ואף לייצור חשמל באמצעות טורבינות.

פולאריס RZR
רכב השטח שילווה אותנו בימים הקרובים הוא הרייזר- RZR שהוא טרקטורון מתוצרת חברת פולאריס, המיועד לשני נוסעים. נתוני המנוע מדברים בעד עצמם: מנוע בנזין 95 אוקטן.עם שני צילינדרים 4 פעימות בנפח של 760 סמ"ק המספקים 56 כ"ס. מערכת הקירור שלו כוללת רדיאטור מים. תיבת ההילוכים אוטומטית, היא פועלת בשיטה רציפה ומצבי תיבת הילוכים מציגים את האפשרויות הבאות: P/R/N/L/H. לרייזר הנעת גלגלים כפולה או רגילה עם דיפרנציאל אחד, הניתן גם לניתוק. ההתנהגות בכביש והעבירות בשטח מפתיעה לטובה וללא גבולות כמעט. הרבה בזכות כוח המנוע ביחס למשקל הרייזר והמתליים הנפרדים לכל גלגל, עם מוטות הסטרביוליזר ובולמי הפוקס פודיום ארוכי הטווח המעניקים יציבות וגמישות רבה, ומונעים טלטלות. מה שתורם עוד ליציבות ועבירות הרייזר הם צמיגי ה"מקסיס" הרחבים, המובלטים במדרסים אחיזה והרכים, שפשוט אוחזים בכל סוג קרקע בין אם יבש או רטוב. ההיגוי קל ומדויק, גלגל ההגה עגול ונוח לאחיזה. יכולת העבירות בתנאי שטח שונים וקשים פשוט מדהימה. במהלך הטיול חצינו מעברי מים עמוקים, נסענו על גבי חלוקי נחל, סלעים, הרים, שיפועי צד חדים וירדנו במדרונות תלולים. הדרך הקשה והמאתגרת לא פגעה בתחושת הביטחון ביכולת האחיזה והיציבות הכללית . גם בנסיעה בכביש ניכרת יציבות וניתן להגיע למהירות גבוהה בקלות( החוק בישראל מגביל ל- 40 קמ"ש אך אנו נהגנו ביוון). המושבים שלמים עם משענת, מרופדים וספורטיביים, אך לא ניתנים לתזוזה בכיוון קדימה או להגבהה. חגורות הבטיחות עם רצועות כפולות תומכות גוף. רכות המתלים והמושבים גורמים לנסיעה נינוחה מהנה ולא מעייפת . בסך הכול מצאנו כי לרייזר ביצועים מרשימים ועבירות שטח מופלאה.
נפגשים עם הרייזרים
יום א'- הגענו לאתונה בירת יוון. ומכאן יצאנו לעיירה קרפניסי (מרחק של 4 שעות נסיעה), השוכנת למרגלות הר הולוכי, המתנשא לגובה של כ-2,500 מטרים והמשמש בחורף כאתר סקי מודרני.
קרפניסי- למרגלות הר הוולוכי
במקום קיבלו את פנינו צוות חברת "כפרי דרייב" בראשותו של צחי כפרי שהציג בפנינו את רכבי השטח, הרייזר,- RZR מתוצרת פולאריס, שעליהם נרכב במהלך המסע.
צחי כפרי
לאחר תדרוך לתפעול הרייזר, יצאנו לשטח לטעימה ראשונית. המסלול מתחיל מקצה העיירה, בטיפוס תלול מאוד, לפסגת הר הוולוכי המתנשא לגובה של 2,500 מ'. תוואי הדרך כולל טיפוס על קווי רכס, חציית ערוצים ירידה וטיפוס במדרונות תלולים. ככל שעולים תנאי העבירות קשים , לקראת הפסגה נפגשנו עם ג'יפים שניסוי את כוחם במעלה התלול, אך כשלו וחזרו לאחור. לרייזר שלנו, זה פשוט לא מזיז. הגענו לפסגה התלולה והקרה ונרגענו עם קפה ישראלי ומהביל. ואיך לא תצלומים מהפסגה. הירידה מההר לא פחות קשה. המדרונות תלולים ודרדרת האבנים מסוכנת. בהנחיית כפרי, התרגלנו לכללי הנהיגה נכונים, הכוללים: בלימה נכונה, האטה, נהיגה בזויות ובתוואי שטח נכון ושילוב הילוכים מתאים בין הנעה כפולה או רגילה HI ו- LOW וכמובן שתי היידים אוחזות בהגה. מסלול זה הוא בהחלט מתאים לתרגול ראשוני והתנסות ביכולת העבירות ובהיצועים של הרייזר שלנו.
RZR כובש את
פסגת הר הוולוכי
יום ב' – יציאה מקפניסי לכיוון אגם קרמסטון, אגם מלאכותי הגדול באזור, שנבנה במטרה לאגור את מי הנחלים הזורמים מהרי הפינדוס. במרכז האגם בולט למרחוק גשר גדול החוצה את האגם. תחנת כוח שהוקמה במקום מייצרת חשמל המופק מכוח המים הנופלים והחשמל מועבר מיועדים לעיירות הקרובות ולעיר הבירה אתונה.
אגם קרמסטון
חוצים את האגם על הגשר הגדול והגבוה. משבי הרוח במקום, עזים . לאחר מכן, יורדים לדרך עפר הצמודה לאורך נחל טרקרוטי ומכאן מתחילים בנהיגה בתוך המים העמוקים. בתחילה, קיבלנו הוראות בטיחות קפדניות, מצחי כפרי, לכללי נהיגה במים." סעו ללא חגורות בטיחות, להיחלצות מהכלי במקרה חירום. הקפידו על תוואי הדרך, עקבו אחר הרכב המוביל, אל תנסו לנוע בדרך אחרת ! אתם עלולים להיסחף או למעוד ולטבוע. יש להקפיד על גז קבוע וגבוה יחסית בתנועה במים זורמים. יש סחף הגורם להתנגדות לתנועה, והכלי מתאמץ וסעו במצב LOW עם הנעה כפולה". בנסיעה בתוך המים התחושה ממש שונה ,אך מרגישים אחיזה לא בדיוק ברור איך כאשר התוואי נסתר ועמוק. תחושת ההיגוי שונה ובכללי החוויה ענקית. גובה המים מכסה את כפות הרגליים בתוך הרייזר שמנועו לא נחנק ולא משדר סימנים של קושי. רק לתת גז ברגש ולנוע. בהמשך מתחברים לנחל האריוטס המתאפיין במימיו הצלולים והירקרקים.

נעים במים…
במהלך הדרך נתקלים בגשר עתיק בצורת קשת, החוצה את הנחל. נאמר כי הגשר נבנה בשנת 1850 על ידי כפריים מקומיים שהתמחו בבניית גשרים שכאלו לחציה והעברת מטען באמצעות חמורים.

תנועה בנחל האריוטס

רכסי האגרפה ובית קפה בנאוחוריו
עולים לאגרפה- ממשיכים בדרך במעלה תלול לרכס בהרי האגרפה עד לכפר פסטוראלי הקרוי נאוחוריו, שלמרגלותיו נראה אגם פלסטירה המרהיב ביופיו, אף הוא אגם מלאכותי שנבנה בכדי לאגור את מי הגשמים של הרי האגרפה המתנשאים לגובה של 2,300 מטר.

אגם פלסטירה עם שחר
יום ג' – מתעוררים לזריחה מרשימה על פני האגם. יורדים לאגם פלסטירה להתרשמות משפת האגם והצמחייה מסביב. היעד הבא שלנו מצוקי מטאורה. המסלול במגמת עליה לכיוון העיירה קלמבקה. שעה של נסיעה ו אנו בעמק הקלמבקה ועוצרים בעיירה לקפה הפוך ואיכותי.

הרייזר במבחן עבירות במצוקי מטואורה- עבר!
לאחר התרעננות מתחילים לטפס למצוקי מטאורה. קצת על מטאורה. זהו אזור המפורסם בעמודי סלע תלולים שבו, שמהם נגזר שם המקום ביוונית מטאורה משמעותו "נישא באוויר" או "מרחף". המיקום של הצוקים מבודד והנגישות לראשי הצוקים מוגבלת. המרחק והקושי משכו למקום בימי הביניים נזירים שהקימו באזור מספר רב של מנזרים שייחודם משך את עיני התיירים. בשנת 1988 הוכרז המקום כאתר מורשת עולמית.

מצוקי מטאורה
ממטאורה המשכנו בטיפוס להרי הפינדוס, שם תמצאו אתרי סקי מודרניים עם תשתית רכבלים וכל הנדרש. הנופים מדהימים ביופיים והעבירות קשה, ולכן אנו כאן הרייזרים שלנו מתגברים על הקושי ומכשול בקלות. לאורך הדרך אנחנו נעצרים לתצפיות על נוף מרהיב, ונחלים זורמים מים.
תנועה בסבך הנחל
יום ד'- ירדנו מאגם פלסטירה עד לסכר פלסטירה העצום, שנבנה במקום. הרהרנו על כמויות המים הזורמות מההרים ועוצמתם בעונת החורף. אזור הסכר הפך למפגש ולנקודת תיירותית בה תוכלו למצוא חנויות המתפרנסות ממכר מזכרות מקומיות.
סכר אגם פלסטירה
ההמשך אתגרי במיוחד לנהיגה . נהגים תהיו מרוכזים מזהיר כפרי. הדרכים צרות, מפולות סלעים, שיפועי צד חדים, עם נהיגה בתוך נחלים זורמים בעוצמה וגם לפי העננים האפורים הגשם עומד לתפוס אותנו במהלך הנסיעה. הצטיידנו בשכמיות וכל שנדרש להגנה ממים. התחלנו לנוע בתוואי הנחל הזורם תוך שאנו מפלסים דרכים בתוך הזרם השוצף. בשעת צהרים עצרנו מתחת לגשר קשתי (וינאי) כמו שנבנה מעל הנחלים בסביבה. בהמשך היום התחלנו לטפס חזרה לכיוון קרפניסי.
גשר קשתי טיפוסי
שורה אחרונה. החוויה המוטורית היא ממשית. מה צריך יותר מנהיגה בכלי שטח קומפקטי ושובב בעל יכולת עבירות בכל דרך אפשרית. יבשה, רטובה וטובענית. בנוסף נסיעה באוויר צח עם נופים עוצרי נשימה. הארגון של המארגנים היה למופת ומתוקתק לאורך כל הדרך, שאותה עברנו לשמחתנו ללא תקלות, אפילו החלפת גלגל שהתפנצ'ר לא חווינו.
" אין , אין דברים כאלו ! " אמרו המשתתפים פעמים רבות במהלך המסע. אכן משפט קולע לחוויה מוטורית מדהימה.