מדריך לנהיגה חסכונית בדלק
 
נוהגים ירוק- מדריך התייעלות לחיסכון בדלק
מחירי הדלק המאמירים מחייבים אותנו לשנות את הגישה ולחשוב על חיסכון. מחיר הדלק נקבע על פי המחיר של חבית נפט, שער הדולר ומדיניות המיסוי הנהוגה בישראל על סוגי הדלק למיניהם. כיצד אם כן נוכל לחסוך בדלק? באמצעות הרגלי נהיגה חדשים אפשר להגיע לחיסכון כספי ניכר ובו בזמן לתרום להפחתת זיהום האוויר.
נועם קום


תכנון הנסיעה
תזמון: עד כמה שהדבר מתאפשר, רצוי לנסוע לא בשעות העומס כדי שהנסיעה תהיה מתונה וחסכונית. תכננו את המסלול מראש והתעדכנו בדיווחי התנועה. בחרו מסלול נוח ותנו עדיפות לכביש שעומסי התנועה בו מופחתים.
סוג הכביש: רצוי שהכביש יהיה ישר ואיכותי, שלא יהיו בו עליות, ירידות ועיקולים חדים שידרשו מכם פעולות רבות של בלימה והאצה.
כביש עירוני ובינעירוני: סוג הדרך משפיע על אופי הנהיגה. הבחינו בין תנאי הנהיגה למיניהם ותכננו את מהירות הנסיעה באופן שתימנעו מבלימות והאצות.
תנאי הכביש: בעת נסיעה בעלייה, העומס על המנוע גדל ועמו תצרוכת הדלק. נהגו בהילוך מתאים ולא בסיבובי מנוע גבוהים הגורמים לבזבוז דלק. בירידה בחרו הילוך מתאים והאטו את המהירות באמצעות ההילוכים ודוושת הבלם.
צמתים: לפני צומת האטו כדי למנוע פעולות בלימה ממושכות, ובתחילת הנסיעה האיצו בהדרגה. באופן כזה תחסכו דלק רב.
הצורך במזגן: בקיץ החם תצרוכת הדלק עולה בשל השימוש המתמיד במזגן. העדיפו לנסוע בשעות נוחות יחסית מבחינת מזג האוויר, או בדרכים שהתנאים בהן משופרים. בחורף מומלץ להפעיל את המזגן פחות. בעונה זו אין בו צורך, למעט להפשרת אדים בתוך הרכב.

 
תדלוק
תדלקו בסוג הדלק ובאוקטן המתאימים לרכב, ועשו זאת בתחנות מוזלות ומוכרות ובמסלול לשירות עצמי. נצלו את ההנחות במחירי הדלק הניתנות ללקוחות הקשורים לארגונים ולמועדוני צרכנים. תדלוק במסלול השירות העצמי עשוי לחסוך 18 אגורות לליטר (לא במקרה של התקני תדלוק). עדיף לתדלק בשעות שבהן פחות חם יחסית, או מוקדם בבוקר או בערב.
 

טיפולי רכב
טיפול תקופתי: טיפול תקופתי שמתבצע בזמן תורם ליעילות המנוע ולחיסכון בדלק. חשוב להקפיד להיכנס למוסך לטיפולים בתדירות קבועה על פי הוראות היצרן (מרחק/זמן). הזנחה בתחזוקת המכונית תגרום למנוע לפעול באופן לא יעיל ובזבזני. החלפת שמן מנוע בזמן תביא לחיסכון של עד שני אחוזים בתצרוכת הדלק. מסנני דלק, מסנני שמן ומסנני אוויר תקינים, אף הם מפתח לחיסכון בדלק. החלפתם במועד תביא לידי חיסכון של עד 10 אחוזים. לדוגמה, מצת מנוע שאינו תקין עשוי להגדיל את תצרוכת הדלק בארבעה אחוזים ויותר.
תוספי דלק: התוספים נועדו לנקות את המנוע מהצטברות של פיח הגורם לשריפה לא מושלמת. מומלץ להשתמש בתוסף מוכר ויעיל, בעיקר אם המכונית ישנה וכבר נסעה יותר מ-50 אלף ק"מ.

 
לחץ אוויר בצמיגים
לחץ אוויר בצמיגים בהתאם להוראות היצרן חשוב ביותר לבטיחות, אך יש לו גם השפעה בעלת משמעות על תצרוכת הדלק. לחץ אוויר נמוך יוצר התנגדות גבוהה לגלגול ותצרוכת דלק גבוהה.
לסוג הצמיג, מבנהו ומידתו גם כן ישנה השפעה על תצרוכת הדלק. השתמשו במידה שקבע יצרן הרכב. אל תתפתו להחליף לצמיגים רחבים או לצמיגים מסוג שאינו מתאים לנסיעה השגרתית שלכם. בעת רכישת צמיגים חדשים העדיפו צמיגים חסכוניים בדלק.
 
משקל בתא המטען
צמצמו עד כמה שאפשר את המטען ברכבכם.  המשקל הנוסף, פוגע בביצועי הרכב וגורם לבזבוז דלק. מנגל, שולחן לפיקניק, כיסאות לים, אוהל וג'ריקנים של שמנים ותוספים אינם נחוצים בנסיעה היומית. משקלם נאמד בעשרות ואף במאות ק"ג שיוצרים עומס רב על המכונית. הדבר בא לידי ביטוי בפעולת מנוע מאומצת הגורמת לעלייה ניכרת בתצרוכת הדלק. פרקו גגון ומנשא לאופניים, תוספת למראות וספוילרים.
 

סגנון הנהיגה
אופי הנהיגה הוא גורם רב משמעות בתצרוכת הדלק. בעת בדיקת תצרוכת הדלק מתגלים פערים ניכרים של יותר מ-30 אחוזים בין נהגים שנוהגים באותו סוג רכב ובמסלול זהה. נהיגה חסכונית קשורה בעיקר במיומנות הנהיגה, ובכלל זה ברמת הסבלנות של הנהג.
נסיעה במהירות גבוהה מאלצת את המנוע להתאמץ ולקבל תערובת עשירה ביותר של דלק. היא לעתים מתאפיינת בהאצות ובבלימות חדות. שינויים אלה גורמים למאמץ יתר של המנוע ולבזבוז. רצוי לנסוע במהירות נמוכה התואמת לפעולת המנוע ולתיבת ההילוכים. נסיעה במהירות של יותר מ-100 קמ"ש תביא לידי תצרוכת דלק גבוהה ב-25 אחוזים מנסיעה במהירות של 80 קמ"ש. כדי לתכנן את המהירות יש להתרכז בדרך ולעקוב אחר המתרחש מלפנים כדי לא להיות מופתעים בהמשך.
 
הרפיה קלה מהדוושה
לחיצה חזקה על דוושת ההאצה מביאה לידי עלייה ניכרת בתצרוכת הדלק. הלחיצה על הדוושה צריכה להיות עדינה. אין לסחוט את דוושת ההאצה. רצוי להאיץ במורד, לצבור תאוצה ולנצל את המומנט להמשך העלייה. בעת נסיעה במישור רצוי להרפות מהלחץ על הדוושה. כך תוכלו לנסוע כמעט באותה מהירות שאליה התרגלתם, אך תחסכו הרבה דלק. אם ברכבכם מצויה מערכת בקרת שיוט, כדאי להשתמש בה ולהוריד את הרגל מדוושת ההאצה. השינויים בלחיצה על הדוושה גורמים לבזבוז דלק רב.
 
שמירת מרחק
בלימות גורמות לשינוי המהירות ומשפיעות על פעולת המנוע. לפיכך תצרוכת הדלק עולה. סעו באופן מתון, שמרו מרחק והימנעו מבלימות מרובות.
 
סיבובי מנוע נמוכים
במכונית עם גיר ידני, תזמון העברת ההילוכים קובע את העומס על המנוע. העברת הילוכים מיותרת, גם היא בזבזנית. ככל שהעברת ההילוך נעשית במהירות גבוהה יותר המנוע יפעל בסל"ד גבוה יותר, קרי יתאמץ יותר. היצרנים קובעים את יחסי ההעברה להילוכים. מומלץ להגיע להילוכים גבוהים, 4 ומעלה, מהר ככל האפשר, כמובן תוך התחשבות במכונית ובתנאי הדרך.
 
שימוש במזגן
הפעלת המזגן: שימוש במזגן מביא לידי עלייה בתצרוכת הדלק, שכן הפעלתו מעמיסה על המנוע. הפעילו את המזגן רק בשעת הצורך ובעוצמה הנדרשת. דוממו את המזגן והמנוע בעצירות ובהמתנות ממושכות. בנסיעה אטית, בכביש עירוני למשל, ניתן לעתים לכבות את המזגן ולפתוח חלונות. מומלץ להפעיל את המזגן רק בעת הצורך ולא להגיע לקור רב מדי. יש לעבור למצב של ערבול אוויר פנימי כדי להשיג יעילות ולחסוך בדלק.
חלונות בדלתות: נסיעה עם חלונות פתוחים גורמת להתנגדות של זרימת האוויר ולעלייה בתצרוכת הדלק בשיעור של כחמישה אחוזים. הדבר נכון בעיקר בנסיעה בדרך בין עירונית.
 
כמה טיפים לנסיעה
התחלת נסיעה: במכוניות המודרניות לא צריך לחמם את המנוע. ההמתנה מבזבזת דלק.
כבו מנוע: בעת עצירה שנמשכת כמה דקות, דוממו את המנוע. הדבר יתרום לחיסכון ניכר בדלק.
מזג אוויר: למזג אוויר קיצוני השפעה ניכרת על תצרוכת הדלק. גשמים ורוחות מקשים את תנועת המכונית, ועקב כך עולה תצרוכת הדלק.
סעו לצורך: אם לא נוסעים, לא צורכים. השתדלו לנסוע רק לצורך, אחדו נסיעות. מדי פעם השאירו את רכבכם בחניון ונצלו חלופות כגון אוטובוס, מונית או רכבת. אפשר לחסוך כך כסף ולעתים אף זמן, ובינתיים לנוח קצת.
נסיעות משותפות: כשאתם נוסעים לעבודה הצטרפו לחברים או לאנשים אחרים הגרים בסביבתכם.

לסיכום, אם נסגל לעצמנו פעולות של נהיגה נכונה ואחזקה נכונה של המכונית, נחסוך בדלק  ובכסף ואף נתרום לסביבה ירוקה לכולנו.
 
 
 
הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן