אובדן בלמים בנסיעה



תקלה או אובדן בלמים בנסיעה
גם כאשר הבלמים מפסיקים לתפקד עדיין יש הרבה מה לעשות כדי להיחלץ ממצב זה.
מקרה התאונה הטרגי בעקבות תקלה במערכת הבלמים במכונית ממחיש יותר ויותר כי חשוב לרענן את נהלי הנהיגה כאשר נתקלים במצב שבו מערכת הבלמים חדלה מלתפקד.
נועם קום


מכלול הבלמים ברכב, צלחות ודסקיות הבילום המותקנים בגלגלים

בטרם נאבד את הבלמים, נוכל להרגיש מבעוד מועד בתופעות חריגות ובסימנים מעידים כמו:
-          בלימת הרכב איננה יעילה התגובה על לחיצת הבלמים הנה איטית ומרחק העצירה גדל.
-          דוושת הבלם שוקעת כאשר לוחצים עליה בחוזקה וברציפות. זהו המצב הקלאסי שבו אפשר למנוע מצב של תאונה שכן ניתן לבדוק בצורה כזאת את מצב הבלמים בתחילת כל נסיעה. 
      עושים את הבדיקה  של הבלמים, כאשר הרכב מונע והוא במצב עמידה
-    רעשים מהבלמים נשמעים בעת עצירה ובעיקר לאחר נסיעה בעומס.
-          מורגשות רעידות בדוושה, בעת לחיצה על הבלמים.
-          מורגש ריח שרוף שך רפידות או שמן מכיוון הבלמים, דבר המעיד על בלאי מואץ ברפידות הבלימה.
-          בבוקר לפני שנכנסים לרכב כדאי לבדוק האם אין נזילות שמן בסביבת הגלגלים.
-          מנורת הבקרה (האדומה) דולקת ומתריעה על תקלה או שחיקה בבלמים וחוסר בשמן בלמים.
 
באובדן בלמים בירידה, יש לחמוק לעצם נייח בצד הכביש ולהיעצר בו

מה עושים במצב של אובדן הבלמים בנסיעה?
אם נקלענו למצב של אובדן הבלמים או ירידה בתפקודם, הדבר הראשון שנתמקד בו זה לבלום את המכונית. 
חשוב לבצע זאת בשיקול דעת וברוגע, למרות המצב מלחיץ ומפחיד, ולכן יש לפעול באופן החלטי אך בשלבים הבאים:
-         ראשית, יש להוריד את  הרגל מדוושת הדלק להאטת הרכב. לאחר מכן , ננסה לבלום לסירוגין ובלחיצות חזקות, יתכן ונקבל קצת לחץ שיאט את המכונית.
-         יש לבחור נתיב מילוט, שיבלום את המכונית. רצוי לשול הימני או להיצמד למעקה הפרדה, גם כדי לא לסכן אחרים. ההצמדות לצד המעקה תוך כדי ניסיון לנסות לחכך עמו את צד המכונית, 
      מומלץ אף לסובב קלות את ההגה לכיוון המעקה, דבר שיסייע לבלום באמצעות הצמיג הקדמי.
-          בלם יד יכול בהחלט לסייע בבלימה במצב זה. אולם המשיכה בו צריכה להיעשות בעדינות וברגש כדי לא לנעול את הגלגלים האחוריים ולאבד בהם אחיזה.
-          אסור לדומם את המנוע שכן במצב חירום מערכות ההיגוי והבלמים לא יפעלו מה שיקשה על השליטה  במכונית.
-          אסור לשחרר הילוך, כל עוד הרכב בתנועה במורד וצובר תאוצה. שחרור ההילוך בתאוצת המכונית לא יאפשר לשלבו להילוך נמוך בתיבת הילוכים בין אם היא  ידנית או אוטומטית. 
      את הורדת ההילוכים לצורךהאטה, חשוב לבצע לפני המורד והעיקול.
-          מבט בטוח - המבט שלנו חייב להתמקד לכיוון שנרצה להגיע. יש להתרכז ולפעול בהתאם למצב המכונית והדרך.
-          יש לאחוז את ההגה בשתי הידיים (במצב 9:15) . אחיזה כזו  מאפשרת יכולת שליטה בהיגוי המכונית.
-          חשוב להפעיל את מתג האיתות של אורות החירום המהבהבים ומעידים על סכנה.
-     דיווח- יש לדווח למוקד 100 של המשטרהעל המיקום והבעיה במכונית.
 

יש לבחור נתיב מילוט להתמקד בו במבט, 
יש לבלום על ידי התחככות המכונית במעקה בשול, או מעקה הפרדה מבטון


שתי הידים אוחזות תמיד בהגה במצב 9:15 ומאפשרות שליטה מירבית בפעולות ההיגוי

פעולות בטוחות בתפעול המכונית, שימנעו מצב של אובדן בלמים ויכולת שליטה
בזמן נהיגה חשוב לבצע את פעולות הבאות שימנעו מאתנו להיקלע למצב של אובדן שליטה במכונית:
-          מהירות שתתאים לתנאי הדרך, במקרה חירום המהירות היא שתקבע את הסיכוי שלנו לבלום את המכונית.
-         האטה- פעולות האטה באמצעות הורדה בגז, בלימה והורדת הילוך, חייבות להתבצע כבר בשלב מוקדם בטרם ניכנס למורד או לעיקול שבהם נתקשה לשלוט במכונית ולהוריד הילוכים.
      פעולת האטה נכונה, מונעת שימוש מוגבר בבלמים ומונעת את התחממותם.
-          בלימה בטוחה במורד נעשית באופן בו ניתן לצנן את חום הבלמים, על ידי לחיצות לסירוגין. אם נאט את המכונית נצליח לבלום ביעילות.
-          בבלימת פתאום (חירום) יש ללחוץ על הבלמים בחוזקה וברציפות! במקרה זה מערכת ה-ABS  האלקטרונית, המצויה כיום בכל מכונית חדשה המונעת נעילת גלגלים, נכנסת לפעולה ובולמת ביעילות.
-     שטיחי הרצפה- חשוב לכוון את שטיח הרצפה בסביבת הנהג, תזוזת השטיח קדימה תגביל ותמנע את פעולת הדוושות.


הורדת הילוכים תאט מהירות היא חייבת להיעשות לפני מורד ועיקול, 
שילוב הילוך בזמן תאוצת המכונית כמעט בלתי אפשרי

תחזוקת הרכב והסעת נוסעים
תקלת בלמים עשויה להתרחש בכל מכונית, תחזוקה נאותה שלה בהתאם להוראות היצרן ובמוסכים מורשים תמנע תקלות ותאונות. 
לכן חשוב להקפיד על ביצוע טיפולים בתדירות מתאימה ע"פ מרחק או זמן ולפי הוראות היצרן.
-          רכב ישן שעבר כבר מרחק של 100 אלף ק"מ, מחייב בתחזוקה קפדנית יותר בכל הקשור למערכות הבטיחות שלו.
-          אין להתפשר על איכות החלפים, חשוב לוודא שחלקי הבטיחות (בלמים, היגוי, מתלים, צמיגים) עומדים בתקנים נדרשים.
-          יש לבדוק את מצב הצמיגים ולחצי האוויר שבהם לפני כל נסיעה.
-          אסור להסיע נוסעים מעל המותר במכונית. מספר הנוסעים המותר הוא בהתאם למספר חגורות הבטיחות המותקנות ברכב.
-          חובה לחגור חגורות בטיחות בכל שלבי הנסיעה, חובת הנהג/ת לוודא זאת.
 

חשוב להקפיד על תדירות טיפולים במוסכים מורשים ולהשתמש בחלקי בטיחות איכותיים


חגורות בטיחות חובה בכל נסיעה, החגורות עוגנות את הנוסעים למושבים ומונעות מהם לעוף מהמכונית מעוצמת התאונה
הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן