עוברים לנהיגת חורך


עוברים לנהיגת חורף
בנהיגת חורף בימים גשומים וקרים עם תנאי ראות מוגבלים, יש להתחשב בגורמים מכבידים הקיימים בכבישים ועלולים לגרום לנוהגים להיקלע למצבים לא נעימים ומסוכנים.
מאת: נועם קום

מגבלות
אחיזת הרכב
כביש רטוב, בוץ, שלוליות ושמן שבא במגע עם המים בכביש, יגרמו לירידת מקדם החיכוך ומגע בין גלגלי הרכב לכביש ובכך ניקלע לסכנת החלקה ואובדן שליטה ברכב.

פתרונות
תקינות צמיגים
יש להקפיד על תקינות הצמיגים, עומק חריצים לניקוז המים ,איכות הגומי והכי חשוב לחץ אויר מתאים! גורם התלוי בכם. חוסר לחץ אויר ימנע אחיזה וניקוז מים שיגרמו לגלגל להחליק ואף להתחממותו ולפיצוצו. יש לזכור כי הצמיגים הם מבחינתכם הקשר הבלעדי לכביש. הקפידו על בדיקת צמיגים תמידית ומנעו סכנה.
תפעול הרכב
בנהיגה בחורף ישנן פעולות כגון: בלימה, האצה והפניית ההגה, שחייבות להתבצע בצורה נכונה וזהירה שאם לא כן נאבד את אחיזת צמיג הרכב בכביש. יש להקפיד לנסוע לאט יותר ביום חורף גשום, לבלום נכון ולהאיץ בהדרגה. לבצע תפניות היגוי במהירות איטית התואמת לתנאי הדרך למניעת החלקה עקב נעילת הגלגלים.
מערכת בלימה ABS
המערכת מותקנת במרבית המכוניות, היא יעילה ביותר בחורף כאשר הכביש חלק ומונעת החלקה על ידי ויסות בלימה לכל גלגל בנפרד. אך חשוב מכל, היא מאפשרת יכולת היגוי ושליטה במכונית.
חשוב
לדעתלהשתמש בה ולבלום נכון ! בבלימת פתאום, יש ללחוץ על הדוושה ללא הרפייה (לא לסרוגין) יש להתעלם מרעידות הדוושה שסביר ויתרחשו. ה-
ABS מונע את נעילת גלגלים, ומקנה יכולת היגוי ושליטה ברכב.
מגבלות
שדה ראייה
תנאי החורף: גשם, ערפל, רוחות וברד, שעות חשיכה מרובות, כל אלו יגרמו לצמצום שדה הראייה שמהווה בסיס צפייה וקבלת נתונים לצורך ביצוע פעולות הקשורות לנהיגה. זמן התגובה של הנהג צפוי להתארך עקב צמצום שדה הראיה ולעיתים עלול להסתיים בתאונה.
פתרונות
הדלקת אורות והפעלת מגבים– חובה להפעיל את כל האמצעים ברכב בכדי לראות ולהיראות טוב יותר.
חובה להדליק אורות, ומומלץ מאוד להפעילם גם בתחום עירוני בו אנו במגע עם הולכי רגל. הפעלת מגבים ומתזים תסייע לנו לראות משהו, הקפידו על תקינותם.
הפשרת אדים– החלון האחורי יופשר באמצעות המפשיר החשמלי. חלון קדמי יופשר בסיוע שימוש במזגן הרכב, באופן הבא: העבר את מתג כיוון אויר למצב הפשרת חלון,המאוורר הפנימי יופעל (במצב חימום) כמובן בשילוב המזגן. בורר כניסת אויר פנימי , יהיה במצב פנימי. האידים יעלמו בתוך דקות.
הולכי רגל
התחשבו במגבלותיהם. בכביש גשום וקר, הם לבושים בכבדות ובצבעים כהים. בזמן גשם מטריה מעל ראשיהם תגביל את שדה ראייתם מה שימנע מהם להבחין בנו, לעיתים יבצעו פעולות כחציית כביש במקום אסור, בלתי צפוי מבחינתנו. מבחינתנו העיקר המודעות לסכנה.
נהיגה בשלג
העדיפו להימנע מלנהוג בשלג, שמעתם על תחזית מושלגת, צפו לפקקים אשר יקשו עליכם עוד יותר. אך אם נקלעתם ואין מנוס, הקפידו על כללי נהיגה נכונים. היו רגועים ובלי פאניקה. פעולת ההאצה, מומלצת בהילוך שני מבלי ללחוץ הרבה בגז, בכדי למנוע החלקת גלגלים. אחיזת הגלגלים בכביש מוגבלת ביותר, חריצי הצמיגים המנקזים מלאים בקרח והגלגלים מחליקים. יש להימנע מסטיות מנתיבים ולנסוע תמיד בתוואי הדרך (קוליסים) של הרכב שמלפנים. בבלימת הרכב, יש להיזהר ולהחזיק את ההגה בקו ישר.
אם נבלום בעליה, סביר כי בזינוק יחליקו הגלגלים, למניעה יש לשלב הילוך גבוה שני, ולהתקדם באיטיות. במורד יש לשלב להילוך נמוך, בכך נבלום באמצעות המנוע ונמנע משימוש ממושך בבלמים שיגרמו לנעילת הגלגלים ולהחלקה.
הקפידו להדליק אורות נמוכים ואורות ערפל, למניעת בעיית הנראות שלנו המוגבלת ביותר ביום שכזה.


לסיכום
בכדי שנעבור בשלום את הנהיגה ביום חורף, חובה על כולנו להיות מודעים למגבלות ולסכנות עקב תנאי מזג האויר. עלינו להוריד במהירות הנסיעה בהתאמה לתנאי הדרך, לשמור מרחק רב יותר, להקפיד על תקינות המכונית בראש ובראשונה לצמיגים, בלמים, אורות, מגבים ומפשירי אדים.

החורף נוהגים על בטוח !

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg