לעתיד נקי יותר
מאת: נועם קום

עד לשנים האחרונות, ההתייחסות לזיהום אויר עסקה בעיקר בנזקים לבריאות. התגברות אפקט החממה מחמם את כדור הארץ וגורם לנזקי טבע. למניעת התחממות כדור הארץ ואיכות הסביבה, חובה על כולנו להקטין את כמות הדלק, במעבר לנהיגה חסכונית, לרכב היברידי ובעתיד גם חשמלי.

פליטת מזהמי אויר לאטמוספרה גדלה באופן ניכר כתוצאה משריפת דלקים בתעשייה ובדלק שנפלט ממיליוני כלי הרכב שנעים כל יום בכבישים. האוויר שאנו נושמים כיום בערים, מצוי ברמה בה נגרמים נזקים בריאותיים בעיקר בדרכי הנשימה לאוכלוסייה.
חלקם של כלי הרכב בגרימת זיהום אוויר במרכזי הערים, הוא מהגדולים והבעייתיים ביותר, הן בשל הרכבי המזהמים והן בשל סמיכות של כלי הרכב הפליטה והפליטה מהם לבני אדם.
כתוצאה מפליטת ה- 2CO פחמן דו-חמצני, נגרם נזק סביבתי הפוגע באפקט החממה שהיא תופעה טבעית השומרת על חומו של כדור הארץ ומונעת ממנו לברוח לחלל. אפקט החממה הוא תוצאת פעולתם של גזי חממה טבעיים  CO2ואדי מים המצויים באטמוספרה יוצרים מעטפת הפועלת כחממה סביב כדור הארץ. עליה בריכוזם של גזי החממה באוויר, או פליטה של גזי חממה מלאכותיים, גורמת להגברת אפקט החממה הטבעי ולהתחממות כדור הארץ ולשינויים אקלימיים בעולם.
 
המזהמים העיקריים הנפלטים מכלי רכב

החומר
 
הסכנה לסביבה
 
CO2 פחמן דו-חמצני
 
גז חממה באטמוספירה. גורם לתופעת התחממות עולמית.
 
CO פחמן חד-חמצני
 
בעיות בנשימה, חנק, התקפי לב, הרעלות,כאבי ראש ובחילות.
 
NOX תחמוצת חנקן
 
בעיות נשימה, מחלות בדרכי נשימה.
 
חלקיקים PM-25
חלקיקים נשימים עדינים
 
בשל גודלם המזערי, הם חודרים ופוגעים במערכת הנשימה.
 
HC פחמימנים
 
מכיל חומרים רעילים ומסרטנים. מכיל חומרים פעילים בהיווצרות האוזון.
 
O3 אוזון ומחמצנים
מסוכנת לבריאות האדם, תחת הפעילות המחמצנת שלהם.
 
 
 
תצרוכת דלק ועליות- השוואה לפי סוג רכב
הרכב
1000 ק"מ
2500 ק"מ (חודשי)
30000 ק"מ (שנתי)
50000 ק"מ (שנתי)
בנזין 1:10
ק"מ/ליטר
100 ליטר
250 ליטר
3,000 ליטר
5,000 ליטר
דלק ₪
600
1,500
18,000
30,000
היברידי 1:17 ק"מ/ליטר
59 ליטר
147 ליטר
1,765 ליטר
2,941 ליטר
דלק ₪
354
882
10,590
17,646
חיסכון ב-ליטר
41
103
1,235
2,059
חיסכון ב- ₪
246
618
7,410
12,354
* מחיר ליטר בנזין: 6 ₪ לליטר
 
 
 
 
 
בידנו המפתח לחיסכון בדלק ושיפור איכות הסביבה
97% מפליטת ה- co2 היא מכלי רכב. פליטת הגזים מכלי הרכב נעשית מגובה נמוך וחודרת לדרכי הנשימה של בני האדם הסובבים בקרבת תנועת כלי הרכב.
שנוי הרגלי נהיגה ומעבר לנהיגה חסכונית תורמים המון לשיפור הסביבה.
מדריך לחיסכון בדלק:
-          סעו פחות- מניעת נסיעות מיותרות, נסיעה משותפת ושימוש בתחבורה ציבורית, מונעות זיהום עקב צמצום בשריפת דלק ועומסים בכבישים.
-          נהגו מתון- נהיגה במהירות קבועה ונמוכה, מניעה בהאצות ובלימות יביאו לחיסכון בדלק בשיעור של כ- 27%.
-          צמיגים- בדיקת לחץ אויר בצמיגים תגרום לשיפור יציבות הרכב וגם לחיסכון בצריכת הדלק.
-          מטען- רוקנו את תא המטען, בכך תקטינו את משקל המכונית שתתאמץ פחות ותהיה חסכונית.
-          פעולת מנוע- בעצירות ובהמתנות כבו את המנוע שימנע פליטת מזהמים.
-          מזגן- הפעילו מזגן רק לצורך פעולת המזגן גורמת לעומס ולצריכת דלק מוגברת.
-          תחזוקה- הקפידו על תחזוקת המכונית בתדירות קבועה בהתאם להוראות היצרן, שתגרום לתקינות פעולת המנוע ופליטת המזהמים ממנו.
-          מעבר לרכב היברידי- מכונית כלאים חסכונית בצריכת הדלק ופליטת המזהמים נמוכה משמעותית לעומת מכוניות נפוצות. רצוי לעודד למעבר למכוניות נקיות לסביבה.
 
מהי מכונית היברידית וכיצד היא פועלת ?
במכונית היברידית מותקנים שני סוגי מנועים, מנוע בנזין בעירה פנימית ומנוע חשמלי. המנועים החשמליים ניזונים ממצברים שמוטענים באנרגיית חשמל על ידי וגם על ידי מנוע החשמל שהופך לגנרטור בזמן שהמכונית מאטה. בעקרון בזמן האצה או בזמן או בנהיגה בשטח הררי,יפעלו שני המנועים גם יחד, בנסיעה עירונית איטית או בירידות יפעל המנוע החשמלי בעצמו. כשהמצברים יחלשו יידלק מנוע הבנזין על מנת להטעין אותם. בזמן שיוט מהיר יפעל מנוע הבנזין לבדו, בהאטה ובירידות יטענו הסוללות מאנרגיית התנועה של המכונית עצמה שתהפוך לאנרגיית חשמל ובעמידה ברמזורים או בפקקי תנועה יכבה מנוע הדלק, המצברים הטעונים יפעילו את צרכני החשמל כגון: אורות הרכב, המזגן והרדיו. החיסכון האמיתי של מכונית היברידית היא אותה ההטענה המתקבלת בזמן האטה האופיינית לתנועה עירונית ובעומסי תנועה.עובדה זו וגם העובדה שבכל עצירה כבה מנוע הבנזין שנדלק בכל לחיצה על דוושת התאוצה הופכת את המכונית ההיברידית לרצויה ביותר בערים גדולות ובסביבת ריכוז אוכלוסיה וכלי רכב. שם היא יכולה לחסוך כ- 50% ויותר מצריכת הדלק וזיהום האויר הנובע ממנה. הפתרון ההיברידי אינו מושלם אך לפחות בתנועה הצפופה האופיינית למרבית ערי ישראל הוא הטוב ביותר שקיים היום. יצרני הרכב המובילים שוקדים על פתרונות מתקדמים ונראה כי ישווקו רק בעשור הבא.
 
 כמות פליטת CO2

הרכב
ל-1 ק"מ
ל- 1000 ק"מ
ל- 2500 ק"מ
ל- 30000 ק"מ
ל- 50000 ק"מ
מכונית בנזין 1.6
180 גר'
180 ק"ג
450 ק"ג
5,400 ק"ג
9,000 ק"ג
היברידי- טיוטה פריוס
104 גר'
104 ק"ג
260 ק"ג
3,120 ק"ג
5,200 ק"ג
הפרש בצמצום פליטת CO2
76 גר'
76 ק"ג
190 ק"ג
2,280 ק"ג
3,800 ק"ג
 
ביכולתנו לעשות הרבה
חוסר בתשתית ראויה בישראל נכון להיום למעט הכרמלית בחיפה, אין באף עיר מערי ישראל רכבת עירונית או תחתית, רכבות בין עירוניות מוגבלות ואינן מספקות פתרונות מלאים. נגזר עלינו להשתמש במכוניות פרטיות ואז אנו נתקלים בכבישים שאינם הולמים את עומסי התנועה וגובים מחירם בדלק מבוזבז וגרוע מכך בחיי אדם. כדאי שנעצור ונחשוב איך נחסוך בצריכת הדלק ובזיהום האויר הנובע ממנה. עלינו לחשוב ירוק בשיקולי קניית רכב חדש יש כיום פתרונות שונים כמכוניות קטנות, חסכוניות והיברידיות.
 
נוהגים ירוק עם טיוטה פריוס
משנת 2006 משווקת הפריוס בישראל. עד היום נמכרו מעל 3000 מכוניות. ברבעון הראשון השנה נמכרו 570 מכוניות. היבואן צופה לאספקת 2500 מכוניות השנה ומציין כי הביקוש גובר על ההיצע. קהל היעד להיברידית של טיוטה מגוון ביותר, מדובר באנשים פרטים כאלה שאכפת להם מהסביבה, חברות היי-טק וכעת גם ניידות משטרה. הפריוס היא מכונית משפחתית גדולה, בעיצוב ייחודי, מעוגלת וחללית ובהחלט מושכת תשומת לב בכביש. עיצוב תא הנוסעים מרשים ומודרני, לוח השעונים דיגיטלי ממוקם אי שם בקדמת הפנל סמוך לשמשה הקדמית, המיקום מקנה שדה ראיה נרחב לנהג אך לעיתים מקשה עליו לצפייה בעיקר כשמדובר בנסיעה מול השמש. מסך מחשב ראשי היי-טקי  הממוקם במרכז הפנל הקדמי, משמש להפעלת מערכת הרדיו ומזוג האוויר. התפעול נעשה במגע יד הנהג. בזמן הנסיעה מוצג מיידע לנהג בפרזנטציות שונות הכוללות: נתונים לתצרוכת דלק רגעית וכללית, מייצג על איזה מנוע פועל או טוען ומה מצב מתח המצברים. מכללי הפריוס מבוססים על ספקים חשמליים בכדי לאפשר את כיבוי מנוע הבנזין תוך כדי נסיעה, כדוגמה מדחס המזגן הפועל חשמלית. תיבת ההילוכים אוטומטית רציפה יעילה, ונוחה להפעלה באמצעות ידית ג'ויסטיק הממוקמת בצד ימין של ההגה. שילוב לחנייה נעשה באופן חשמלי בלחיצה על מתג ה-P. השלט לדלתות הוא המפתח. להתנעהיש להכניס את השלט לשקע מיוחד. פעולות ההתנעה והכיבוי מבוצעים בלחיצה על לחצן ה- POWER . לאחר ההתנעה דממה, מנורת ה- READY בלוח השעונים מציינת כי המכונית פנויה להובלה. התחלת הנסיעה נעשית באנרגיה חשמלית ושקטה. לחיצה נוספת על דוושת הדלק תפעיל את המנוע הבנזין. מחשב המכונית מקבל את ההחלטה איזה מנוע יפעל ומתי. הנהג מצידו לא נדרש להשקיע מחשבה בנושא, למעט אם רצונו לעבור לנסיעה חשמלית בלבד, הפטנט ייחודי לפריוס ואינו קיים במתחרה הסיויק של הונדה. נסיעה חשמלית אפשרית במהירות של עד 35 קמ"ש, מוגבלת לטווח של 2 ק"מ באופן רצוף. הפעלתה בלחיצה על מתג ה- AV ( אלקטריק וייקל). מנוע הבנזין בנפח 1.5 ליטר בלבד עם 16 שסתומים שנלקח מדגם היאריס  טורבו ספורט, הוא מספק 77 כ"ס. המנוע החשמלי רב העוצמה מספק 68 כ"ס ומשלים אותו וביחד הם מספקים 110 כוחות סוס. זמינות הכוח משני המנועים יחד מדהימה לטובה, ומקנה ביצועים שאינם נופלים ממשפחתית 2.0 ליטר. בנסיעה עצמה היא נוחה ומרווחת לנוסעים. היא מצוידת בכל האבזור הנחוץ לבטיחות מבקרת יציבות וכריות אויר. באשר לחיסכון, מבחן המציאות מוכיח שהיא אכן חסכונית ביותר, 18 ק"מ לכל ליטר בנזין, תצרוכת הדלק הממוצעת לנסיעה עירונית ובינעירונית. המשמעות מבחינת המשתמש חיסכון של כ- 250 ₪ לכל 1000 ק"מ. באשר לאיכות הסביבה כאשר מדובר על פליטת  CO2 ניתן להגיע לחיסכון של עד 2 טון בכל שנה .


הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן