כדאיות רכב גז
מאת: נועם קום
יש סיבות טובות להסבת המכונית לגז. זה זול ונקי לסביבה. בצד היתרונות, יש עדיין בעיות לא פתורות המעמידות את המעבר לגז  עם לא מעט סימני שאלה. מה יהיה המס על הגז, היכן נתדלק, היכן חונים, ובאיזה מוסך יטפלו לנו במכונית
 
מקורות אנרגיה
בנזין וסולר כמקור אנרגיה לכלי רכב הם דלקים בעייתיים, הם מזהמים את הסביבה, הם יקרים יחסית ובעיקר הכמות מוגבלת ומאגרי הנפט בעולם מתכלים ומדובר בחיסול המלאי עד לסוף המאה הנוכחית.
במהלך השנים האחרונות אנו עדים לעליה משמעותית במחירי הדלק המשפיעה על כל אחד מאיתנו ובכל תחום: בתחבורה, בתעשייה ובצריכה הפרטית. הסיבות לכך נובעות מעלייה מסחררת במחירי הנפט בעולם ומדינת ישראל מושפעת באופן ישיר מהמתחולל בשוק העולמי. אחד מהתוצרים לכך הוא השינוי במשק הדלק באמצעות המעבר לשימוש בגז טבעי כמקור אנרגיה נוסף. תחנות הכוח באשדוד ובת"א מופעלות כיום בגז מה שהביא לחיסכון ניכר בכסף ולשיפור באיכות הסביבה. להערכת משרד התשתיות המעבר של כלי הרכב לשימוש בגז צפוי לחסוך כ-60 אחוז מסך ההוצאה על הדלק ובנוסף יחול שיפור משמעותי באיכות האוויר.
 
איכות הסביבה
מנוע הבעירה הפנימית, גם לאחר כל השיפורים הטכניים שנעשו בו הוא עדין מזהם. זיהום אויר שמקורו בכלי רכב הוא מהגדולים והבעייתיים בייחוד שמדובר במרכזי ערים בהם התחבורה צפופה ונוצר זיהום כתוצאה מפליטת הגזים הנפלטים ממנועי הדיזל הנמצאים באוטובוסים מחקרים קובעים, כי זיהום האויר התחבורתי גורם לכ-8 אחוזים ממקרי התמותה באזור גוש דן, וכן למחלות בדרכי הנשימה כאשר מדובר בילדים. זאת הסיבה שהביאה לחיפוש פתרונות שונים להקטנת רמת הזיהום בין השאר שימוש בגפ"מ LPG(Liguid_Propane Gas)  גז פחמימני מעובה או בשמו העממי גז בישול. גז זה מכיל תערובת של פרופן ובוטן ונוצר בתהליך הזיקוק של הנפט שאם לא ינוצל יזהם אף הוא את האוויר . הגפ"מ נחשב כאמצעי הנעה זמין עוד משנת ה- 60 והחשוב מכל שהוא נטול מזהמים כגון: חד תחמוצת הפחמן CO , תחמוצת חנקן NOX, חלקיקים PM , ופחמימנים HC. שנפלטים בעיקר מרכבי הדיזל והבנזין.
 
שימוש נרחב העולם
הגפ"מ משמש כאמצעי הנעה ללמעלה מ-9 מיליון כלי רכב בעולם כולו בהם אוטובוסים, מוניות, רכבים פרטיים ומסחריים. כ- 35,000 תחנות תדלוק הוקמו במרכזי ערים שונות בעולם בכדי לשפר ולעודד את השימוש בגז.
בטוקיו ואיסטנבול, כל צי המוניות מונע בגז. בהלסינקי, כל צי האוטובוסים. בבלגיה, מעניקה הממשלה פרמיה לכל אחד המסב את רכבו להנעה בגז. בצרפת, זוכה כל רכב מונע גז למענק במיסוי הרכב. באנגליה, מסובסדת עלות התקנת המערכת. בהולנד, ירד שיעור המס המוטל על מחיר הגז ועל רכב המונע בגז.
דרום קוריאה, נחשבת למדינה המובילה בשימוש גז כ-1.6 מיליון כלי רכב. באיטליה כ- 1.3 מיליון כלי רכב ובטורקיה יש כ- 1.2 מליון כלי רכב, בפולין 700,000 ובאוסטרליה 600,000 רכבים ממונעי גז. בשנים האחרונות החל השימוש בגז להנעת כלי רכב גם בארה"ב.
 
גפ"מ בישראל
בסוף שנת 2001 שונה צו הפעלת רכב (מנועים ודלק) שהתיר את השימוש בגפ"מ העומד בדרישות התקן הישראלי 5202 (הזהה לתקן האירופי EN589).
על פי נתוני משרד התחבורה, רשומים בישראל כ-4,585 כלי רכב המוסבים לגפ"מ. על פי הערכות המתקינים, פועלים בארץ כ- 20,000 כלי רכב רובם אינם רשומים הסבת מכוניות לשימוש בגפ"מ אפשרית כיום בישראל בכל כלי רכב מכל שנת ייצור המצוידים  במנועי בנזיןהמצוידים בממיר קטליטי. מה שהופך את הרכב לדו דלקי בנזין/גז. לאחרונה הותר לכל רכב מכל שנת ייצור לבצע הסבה לגז. השינוי אינו משמעותי מספרית כיוון שרק בכלי רכב משנת 1994 אילך מותקנים ממירים קלטליטיים.
משרד התשתיות, הכין את צו הגז בטיחות ורישוי (מערכת תדלוק גפ"מ) התשס"ג 2003, שנועד להבטיח את ההיבטים התפעוליים והבטיחותיים של שילוב גפ"מ בתחנות התדלוק. עד עתה אישר המשרד 45 תחנות לתדלוק ומכירת גפ"מ. עוד 47תחנות תדלוק גז מפורסמות מטעם המתקינים עצמם וחלקם לא מאושרות עדין. חברת פז-גז הכריזה לאחרונה על כוונתה להקים בשנת 09 עוד כ- 20 תחנות תדלוק גז בפריסה ארצית.
 
תנאים להסבת כלי רכב לגז
התקנת המערכת תבוצע על ידי מתקין מורשה בלבד שהוסמך מטעם משרד התחבורה ויש כאלה כ- 33 מוסכים. דרישות משרד התחבורה מחמירות ומחייבות השקעה כספית ניכרת. הדרישות כוללות: הקצאת עמדה נפרדת לטיפול בגז שתימנע התפשטות הגז. טיפול במערכות החשמל והאלקטרוניקה תוך מניעת  היוצרות ניצוצות, שימוש בכלי עבודה מיוחדים, שימוש בציוד פנאומטי ולא חשמלי, מתקן מיוחד להרמת כלי הרכב ומיכל ריקון לגז הטמון באדמה לריקון הגז בזמן הטיפול. 
עלות הכשרת מוסך לשירות גז כרוכה בעלות שתנוע בין 20-50 אלף ₪.
הדרישות מונעות לעת עתה מרוב יבואני הרכב להיכנס להשקעה כספית נכרת זו ולנושא כולו, ראוי לציין את חברת סובארו המציעה שירות לרכבים מתוצרתה, במסגרת מערכי השירות שלהם. היבואנים טוענים על קשיים במתן השירות לאור דרישות משרד התחבורה .
כאשר מדובר במכונית חדשה יש לדרוש אישור התקנה מטעם יצרן המכונית. לאור מקרי תקלות ונזקים לרכבים בתקופת האחריות הבהיר משרד התחבורה בחודש 5/06 באם מדובר ברכב חדש רשאי היבואן להסיר אחריות רק במקרה בו הותקנה מערכת גפ"מ שאושרה בהתאם לנהלים והוכיח כי לרכב נגרם נזק כתוצאה מהתקנה לקויה של המערכת. הסרת האחריות תהיה אך ורק לגבי אותם מכללים שניזוקו כתוצאה מההתקנה זו.
 
מבנה המערכת
מיכל הגז- מיכל הגפ"מ בקיבולת של 45 ועד 90 ליטר המיכל מותקן בתא מטען האחורי. המיכל בנוי בצורת גליל כבלון גז צר או בצורת גלגל ומותאם להתקנה בחלל הגלגל הרזרבי. טווח נסיעה לרכב עם מיכל גז המכיל 50 ליטר כ- 500 ק"מ.
מאדה ווסת לחץ- משנה את מצב צבירת הגז המגיע מהמיכל ממצב נוזלי לגז, הוסת קובע את לחץ ההזרקה לצילינדרים.
מזרקים-  תפקידם הזרקת גז לצילינדרים, כמות הגז שמוזרקת נקבעת על ידי מחשב המערכת, קימות מספר שיטות הזרקה לצילינדרים דרך מסילה או ישירות לסעפת היניקה. ככל שהמזרק מצוי קרוב יותר לפתח תא השריפה המנוע יעיל וחסכוני בצריכת גז. חשוב להשוות בנתון זה בין המערכות השונות.
מחשב המערכת- מבקר באמצעות החיישנים, את פעולת המערכת הגז תוך תיאום עם מחשב ההזרקה של הרכב.
מנגנון בורר ההפעלה- מותקן בפנים הרכב בסביבת הנהג, המתג מאפשר מעבר הנעה מבנזין לגז לבחירת הנהג. ניתן גם לשימוש תוך כדי נסיעה. במנגנון מצויד במד כמות הגז כולל נורות לד ירוקות לקראת סיום התכולה תידלק נורה אדומה.
 
תהליך תקינה ורישום במשרד הרישוי
 בדיקת מעבדה- לאחר התקנת המערכת ברכב ובדיקתה נידרש לעבור בדיקה במעבדה מוסמכת בהתאם לדרישות משרד התחבורה. בתום הבדיקה ניתנת תעודה מאשרת תקינות המערכת.
שילוט- הרכב ישולט בשלושה שלטים. האחד בשמשה הקדמית מימין כאשר הוא מופנה כלפי חוץ ונכתב בו גפ"מ. השני, בפיית התדלוק נכתב בו גפ"מ בלבד. השלישי לעיני הנהג ונכתב בו אין להחנות רכב המונע גפ"מ במקום חניה תת קרקעי.
 
רישום הרכב- ברישיון הרכב בסעיף סוג הדלק ירשם בנזין/גפ"מ.
בסעיף תנאים והגבלות ירשם: כי בוצעה הסבה לגפ"מ בציון שם היצרן. וכי אין להחנות הרכב בחניונים תת קרקעיים שאינם מאווררים
 
יתרונות להנעה בגפ"מ
איכות סביבה מנוע הפועל על גפ"מ מזהם פחות בעיקר כאשר מדובר במנועים שלפני עידן היורו 4שהחל משנת הדגם הנוכחית.
השימוש בגז מאריך את חיי המנוע בהשוואה למנועי בנזין וסולר, מכך שאין כמעט הצטברות פיח. אין פגיעה באיכות שמן המנוע כפי שקיימת במנועי הבנזין והסולר. צנרת הפליטה ודוד המפלט אינם נפגעים מגזים קורוזיביים הנפלטים. הגפ"מ מכיל 100 אוקטן ומכך מותאם למנועים חדישים. מנועי הגפ"מ שקטים ממנועי הדיזל. נתון זה חשוב לנוסעים ולאוכלוסיה הקרובה לתנועת המכוניות.
 
 
בטיחות - השימוש בגז מרתיע, אולם הרכב בטוח יותר מרכב אחר. מבנה המערכת בהתאם לתקן אירופאי הקובע מבחני עמידות מחמירים בתהליך הייצור וההתקנה. מיכל הגפ"מ עשוי פלדה עבה ומיוצר בסטנדרט גבוהה ביחס למכלי דלק. מזמן תאונה תיפסק זרימת הגז למנוע, שסתום ביטחון המותקן במיכל פורק את הגז מחוץ לרכב. נקודת ההצתה של הגפ"מ היא 504 מעלות C לעומת 220 מעלות C בבנזין.

מיסוי - רשות המיסים גיבשה מדיניות מיסוי כך שתעודד את המעבר לשימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה. הועדה למיסוי ירוק קבעה במסקנותיה כי המדינה מפסידה הכנסות ממיסים כתוצאה בשימוש בגז בכלי רכב. הועדה לא מוצאת יתרונות סביבתיים בשימוש בגז בעידן תקן יורו 4 או 5. הועדה ממליצה לייקר את אגרות הרישוי לרכב המונע בגז.
 
תחשיב כדאיות כלכלי להנעת רכב בגז לעומת בנזין
 
מחיר ליטר גז- 3.15 ₪  צריכת ברכב גז: 1 ליטר ל- 9 ק"מ
מחיר ליטר בנזין- 6.40 ₪  צריכת דלק ברכב בנזין: 1 ליטר ל- 10 ק"מ
 
ק"מ שנתי
רכב גז ₪
רכב בנזין ₪
חיסכון ברכב גז ₪
20,000
6,200
12,899
6,600
30,000
10,500
19,200
8,700
40,000
14,000
25,600
11,600
50,000
17,500
32,000
14,500

חסרונות ודילמות
שירות במוסכים- בעלי רכב המונעים בגז מצויים בבעיה. בעת הצורך לקבלת שירותי תחזוקה שונים החל מטיפול תקופתי, תיקוני פחחות וצבע או סתם תקר בגלגל ותיקון הרדיו דיסק המנורה, ימצאו עצמם בפני דלתות מוסכים סגורות. עלפי הנחיות משרד התחבורה רק מוסכים מורשים לגז רשאים לטפל בכלי הרכב. המצב כיום מחייב על פי התקנות פירוק המערכת לפני כניסת הרכב למוסך. משרד התחבורה פתר את הבעיה בפתיחת קורסים המיועדים למנהלי מוסכים המכשירים אותם לטפל בבטיחות בכלי רכב המוסבים לגז אך אוסר עליהם לתקן את מערכות הגז.
 
חניונים- בחניונים שאין מערכות איורור חל איסור לחניית רכב המונע בגז. החניונים תת קרקעיים חייבים החל מהשנה להיות מאווררים כך שרכבים המונעים בגפ"מ יוכלו להחנות בהם. כך מתנה מעתה המשרד לאיכות הסביבה את מתן רישיון העסק לחניונים. אין אכיפה מספקת בנושא בישראל ולאור זאת מרבית החניונים אינם עומדים בדרישות ולא ניתן להחנות בהם.

תחנות תדלוק
- מספר התחנות מצומצם. משרד התחבורה מפרסם 45 תחנות ופועל להוספת התחנות תחנות נוספות.

תא מטען
- מיכל הגז מותקן לרוב בתא המטען. נפח המיכל כגודל גלגל חלופי 60 ליטר, או בצורת גליל המכיל 90 ליטר. נפח המיכלים מהווה חיסרון בכך שגוזל מנפח תא המטען. למעט פתרונות בודדים בהם נמצא מקום חליפי לגלגל מחוץ לתא המטען.
 
סיכום
המעבר לשימוש בגפ"מ אפשרי לעת עתה בעיקר ברכבים פרטיים ממונעי בנזין המצוידים בממירים, תרומתם לאיכות הסביבה חשובה, אך אינה משמעותית בהשוואה לרכבי התחבורה הציבורית אוטובוסים ומוניות הנעים בתחומיים העירוניים ומהווים זיהום סביבתי וסיכון בריאותי משמעותי לתושבים . הכדאיות כלכלית מוכחת כל עוד לא תשתנה מדיניות המיסוי. תהליך הסבה קצר, המערכת בטוחה, ומאריכה את חיי המנוע אשר ביצועיו אינם נפגעים. מנוע דו דלקי מאפשר לנו נסיעה לטווח ארוך על גז ובנזין כאחד עד 1000 ק"מ ללא צורך בכניסה לתחנת דלק.
 
הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן