בלי זיהום
 
איכות המכונית צריכה להימדד לא רק בנוחיותה, בטיחותה ומהירותה אלא גם בהתאמתה לצרכים החיוניים של מניעת זיהום אוויר. בדיקות רישוי שנתיות לזיהום אוויר יכולות לשפר את המצב.
 
חזון אחרית הימים הוא מכונית ללא פליטת מזהמים. עד שהחלום יתממש אנחנו שקועים בענני עשן וזיהום. אין ויכוח על כך שהבנזין והסולר הם בעיתיים כמקור אנרגיה לכלי רכב ועד שיותקנו במכוניות מנועים שאינם מזהמים חשוב לנטרל את מוקדי הבעיות. הדלק הנמצא בשימוש כיום מזהם את הסביבה והמודעות לבעיה קשה זו הולכת וגוברת. מנוע הבעירה הפנימית אינו מסוגל, כידוע, לכלות את הדלק עד תומו והתוצאה היא שחלק מהדלק נפלט החוצה בצורת גזים רעילים ומלכלכים שגורמים למטרדים בריאותיים, לפגיעה באיכות החיים ולפגיעה בסביבה המיידית ובכדור הארץ כולו. האוויר המזוהם, שאנו נושמים כיום, גורם לפגיעה חמורה בבריאות האוכלוסייה המצויה בערים הגדולות והמצב עתיד להחמיר עם הגידול במספר כלי הרכב.
בישראל נעים כיום כ-2.3 מיליון כלי רכב והנתונים מצביעים על כך שישראל היא מדינה שבה צפיפות כלי הרכב היא הגדולה בעולם המערבי. מחקרים המתפרסמים חדשות לבקרים מצביעים כי רמת זיהום האוויר בישראל מחריפה והולכת עקב הגידול במספר כלי הרכב וללא מתן חלופות. זיהום זה אחראי למחלות בדרכי הנשימה של ילדים ומבוגרים ולמקרי מוות רבים. המודעות לנזקים שגורמים הגזים הרעילים תוצרי פליטת המכוניות הביאו להחמרה בדרישות הבינלאומיות לאיכות הסביבה בדמות תקני יורו המחמירים משנה לשנה ולייצור כלי רכב המזיקים פחות.
 
זיהום וחוק ישראלי
בישראל החל המעקב אחר פליטת מזהמים כבר ב-1961 עת שחוקק החוק שזכה לשם "חוק כנוביץ" על שם חבר הכנסת שמעון כנוביץ. עיקרו של החוק היה שאסור לאדם לזהם או להרעיש באופן בלתי סביר. רק בשנת 1977 גובשו תקנות מדעיות שקבעו מהו זיהום אוויר. אולם כידוע חוק זה היה בבחינת קישוט שכן הוא כמעט ולא הופעל בצורה משמעותית.
משנת 1995 חוייבו כל כלי הרכב המונעים בבנזין ומיובאים לארץ להיות מצוידים בממיר קטליטי והיה עליהם להשתמש בדלק נטול עופרת לנטרול הגזים הרעילים, צעד שהתבקש לאור צפיפות כלי הרכב במרכזי הערים. הממיר הקטליטי מותקן בתוך צינור הפליטה והוא בנוי מחומר קרמי עליו תרכובת מתכתית של פלטינה ופלדיום שמנטרלת גזי פליטה בתהליך כימי בטמפרטורה של למעלה מ-600 מעלות. הממיר הופך ודואג לחמצן את ה-HC וה-CO ובכך להקטין את רמת הזיהום. ממיר תקין יקטין את פליטת התחמוצת החד פחמנית ה-CO ב-90 אחוז ,את הפחממנים ה-HC ב-50 אחוז ואת התחמוצת החנקתית ה- NOX ב-70 אחוז. חיישן הלמבדה נועד לייצב את יחס הדלק לאוויר, החיישן משתנה ע"י מתח חשמלי שנוצר בהתאם לכמות החמצן המצויה בגזים הנפלטים מהמנוע . הלמבדה דואג לתת פיקוד למחשב על מנת לווסת את כמות הדלק הרצויה לאופי הנסיעה. בתהליך זה מתפרקים התחמוצת לחנקן ולחמצן בלתי מזיקים. ממיר קטליטי תקין אמור לעבוד עד ל-160 אלף ק"מ, אולם גורמים שונים עלולים לשבש את יעילותו כגון: שימוש בדלק שאינו נטול עופרת, שמן הנפלט מהמנוע ופגיעה בממיר עקב תאונה.
בתחילת שנת ה-2000 תוקנו תקנות חדשות על פליטת רכבי הסולר בדמות בקרת פליטה על מנועי דיזל שיושמו במבחן הרישוי השנתי. משנה זו כל רכב  נבחן בצורה קפדנית והוצאה לו תעודה לתקינות פליטת העשן. ברכבי הבנזין עד לאחרונה, כמעט ולא נעשה דבר למעט בדיקה של אחוז ה-CO (חד תחמוצת הפחמן) בעת פעולת סרק של המנוע.
משרד התחבורה הנהיג תקנה חדשה (תקנה 318) לבדיקות זיהום האוויר הנפלט מרכבי בנזין, הדומה לתקנות מניעת זיהום ופגיעה באיכות הסביבה הנהוגות במדינות האיחוד האירופאי (תקנה96/96) . תקנה זו המתייחסת לבדיקות זיהום האוויר מרכב המונע על ידי בנזין, קובעת כי כלי רכב משנת ייצור 1995 ומעלה יעבור בדיקה מקיפה שתכלול בדיקת CO ולמבדה (שאר הגזים) בסיבובי מנוע גבוהים ונמוכים ובטמפרטורת מנוע של 80 מעלות לפחות.  
   
 
נתוני תקן נדרשים בהתאם תקנה 96/96 לכלי רכב משנת יצור 1995 ומעלה
 
הגז
הערך הנמדד
CO2
14.5 -16 *
CO
0.5 * בסרק ועד 0.3 * בסל"ד 2,800-2,300
HC
עד 100 PPM
O2
0.1 -0.5 *
למבדה
1.003-0.997
 
* הערכים באחוזים
 
 
נתוני תקן נדרשים לכלי רכב ללא מערכת הזרקת דלק
 
הגז
הערך הנמדד
CO2
13 -16 *
CO
0.5*
HC
עד 300 PPM
O2
0.5 -2 *
   
   *הערכים באחוזים
 
 
 
 
מה ואיך בודקים
עם הגעת המכונית לעמדת בדיקת הגזים מתבקש הנהג לצאת מהרכב ולהמתין בחוץ עד תום הבדיקה. הבדיקה נעשית במספר שלבים: השלב הראשון הוא בדיקה חזותית של מערכת הפליטה והיניקה.הבדיקה הזאת נעשית לכל אותם המתחכמים המנתקים את צינורות הואקום כדי לשבש את תוצאות הבדיקה. במקרה שמתגלית חבלה במערכת  הבדיקה נפסקת ובעל הרכב יופנה למוסך לתיקון. בשלב השני נבדקת רמת הפליטה בעת שהמנוע חם ומגיע לטמפרטורה של למעלה מ-80 מעלות. הבדיקה נעשית באמצעות התחברות למד סל"ד, דרך המצבר או מצית הסיגריות תוך כדי ניתוק אביזרי חשמל כמו מזגן ואורות. בעת הבדיקה הבוחן מעלה את סיבובי המנוע ל-2,300 סל"ד בצורה יציבה ולמשך 30 שניות, בו בזמן מכשירי המדידה מודדים את ה-CO ואת  הגזים והלמבדה. לאחר מכן נבדק רק  הCO- בסל"ד נמוך.

הדרך הקלה למעבר הטסט - המלצות
* לפני הטסט יש לנסוע עם המכונים בכביש פתוח ובסל"ד גבוה לחימום וניקוי מערכת הפליטה
* בזמן ההמתנה לבדיקה יש לחמם את מנוע על מנת שיגיע לטמפרטורה נדרשת במנוע ובממיר.
* יש להשתמש במסנני דלק ואויר איכותיים ורצוי שיהיו מקוריים מטעם היצרן.
* רצוי להשתמש שימוש תקופתי בתוספי דלק הדבר יעיל לניקוי תקופתי של מערכת ההזרקה והפליטה.
* במנועי בנזין כדאי להתקין מצתים מקוריים מטעם יצרן המכונית
 
 

 

הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן