מכוניות מייד אין סין

תעשיית הרכב הסינית כבשה את העולם. סין עברה מהפך בכל הנוגע להיקף ייצור המכוניות. המכונית הסינית היא לא ריקשה משופרת אלא מכונית הנשענת על טכנולוגיות מתקדמות. הסנונית הראשונה מסין בישראל, MG מכונית מנהלים.
מאת: נועם קום 18.8.10
שנת 2009 תיחשב בעולם כשנת המפנה בתעשיית הרכב העולמית בה השליטה בייצור המכוניות עברה לסין מאמריקה. המשבר הכלכלי העולמי הביא לשקיעת תעשיית הרכב האמריקאית ומותגיה הגדולים ג'נרל מוטורס, קרייזלר ופורד. בו בזמן בסין התהליך הוא הפוך. כאן תעשיית הרכב פורחת הרבה בשל הפיתוח הכלכלי המואץ שמביא לביקושים מקומיים רבים. הביטוי "מכונית לכל פועל" הפך לאמת סינית. כיום, הייצור מיועד בעיקר לצריכה המקומית וייצוא המכוניות בשלב זה די זניח ומיועד בעיקר למדינות מזרח אירופה, מזרח התיכון ואפריקה משום שהמכוניות מסין עדיין לא עומדות בתקנים האמריקאים והאירופאים לבטיחות ולאיכות הסביבה. היקף מכירות כלי רכב בסין בשנה החולפת, נאמד בכ-13.5 מליון כלי רכב. בחודש אפריל בלבד נמכרו כ- 1.15 מכוניות. דגמי המכוניות הנמכרים ביותר בסין הם מתוצרת יצרנים בינלאומיים כמו: פולקסווגן טיוטה, יונדאי, הונדה, ניסאן, המיוצרים במפעלים הקיימים בסין ואילו המותגים הסינים תופסים רק כשליש מסך המכירות.
החברות הבולטות
כ-100 יצרני רכב קיימם כיום בסין והשאיפה לצמצמם ולמזגם לכ-20 חברות ייצור עיקריות. צ'רי וג'ילי שרכשה לאחרונה את וולוו השבדית, הם היצרניות הבולטות ומייצרות בעיקר מכוניות מיני ומשפחתיות. התופעה הבולטת בעולם הרכב הסיני היא שיתוף הפעולה עם היצרנים בעולם. כך למשל, שנגחאי אוטומוטיב SAIC היצרנית הגדולה בסין החולשת על כ- 19 אחוז מנתח השוק יצרנית דגמי רובר משתפת פעולה עם היצרניות MG, פולקסווגן ו-GM. חברת פירסט אוטו-וורקר, המייצרת דגמים מקומיים המתבססים על דגמי מאזדה, נאמדת בכ-17 אחוז מהיקף השוק היא משתפת פעולה עם פולקסווגן וטיוטה. דונג-פונג, מייצרת בעיקר משאיות ואוטובוסים, נחשבת ליצרן השלישי בגודלו עם נתח שוק של 14 אחוז מהשוק. צ'אנגן מוטורס מפתחת דגמים של רכבים הברידיים ומייצרת כ- 8 אחוזים מהשוק, משתפת פעולה עם מאזדה, פורד וסוזוקי.
המשפחתית של גרייט וואל
כביש שטח מתוצרת ליפאן
בעיות תדמיתיות לתעשיית הרכב הסינית
המושגים זול ופשוט מיוחסים לכל מוצר המיוצר בסין וגם תעשיית הרכב הסינית לא התחמקה מכך ובצדק. מרבית דגמי המכוניות המיוצרים בסין מאופיינים ברמות בטיחות, איכות הסביבה, איכות החומרים, וגימור ירודות התואמות לתעשיית העבר. המכללים הטכנולוגים מיושנים ובחלקם מתבססים על דגמי מכוניות ישנים שאינם משווקים עוד במדינות מתקדמות. המכוניות הסיניות אינם עומדות כלל בתקינה האירופאית הנדרשת בישראל כתנאי ליבוא מכוניות. לדגמים המיוצרים לא מבוצעים מדדי בטיחות כמו מבחני ריסוק במתכונת הקיימת בארה"ב ובאירופה, במבחנים שנעשו בעבר למכוניות סיניות התוצאות היו עלובות.
יעדים וחזון לתעשיית המכוניות בסין
סין נחשבת למדינה המזהמת ביותר בעולם בכל הקשור לפליטת גזי החממה, הממשלה מעודדת את היצרנים למצוא פתרונות ידידותיים לסביבה או כהגדרתם "אנרגיה חדשה". היא רואה בהתפתחות תעשיית רכב כעת, כהזדמנות להתחלת עידן חדש בייצור מכוניות נקיות. הממשל הסיני רואה בכך הזדמנות לקפיצת מדרגה בייצור מכוניות חשמליות ברמה עולמית וכן עידוד בייצור מוגבר של מכוניות נקיות לשוק המקומי. השינוי יגרום מבחינתם לצמצום בצורך בדלקים להנעת כלי רכב. הממשלה אף הקצתה סכומי כסף נכבדים ליצרנים כדי לעודד ייצור מכוניות נטולות דלק, ובמקביל היא נתנה הטבות במיסים למוניות, לציי רכבים ולפרטיים שיעברו לשימוש ברכבים מתקדמים. הממשל הסיני הציב יעד שאפתני למדי מכירת כ-500 אלף כלי רכב חשמליים עד שנת 2011. בפועל מתברר כי את הנטל הרימו דווקא יצרניות הרכב הקטנות בסין שהן המובילות בפיתוח הטכנולוגי בכל הקשור למכוניות ירוקות. דוגמא לכך היא BYDשהיא יצרנית מובילה לרכב חשמלי ומשווקת את ה-F3DM, הדגם צפוי להימכר בעתיד גם במדינות מערב אירופה. צ'רי משווקת את ה-QQ מכונית המיני הנמכרת ביותר בסין גם בגרסה היברידית. ליפאן מייצרת דגם היברידי נוסף.
סיניות בישראל
יבואנים ישראלים מגלים עניין רב בשוק הסיני, חלקם כבר חתמו על הסכמי ייבוא או זיכיון לשיווק למדינות נוספות. לכל ברור כי התעשייה הסינית נמצאת בתחילת דרכהוזה רקעניין של זמן עד שהם ישלימו את הפערים ויעמדו בתקינות הנדרשות בעולם.
יבואנים ישראלים המשויכים לנישת היבוא המקביל רואים בדגמים הסיניים, שצפויים להיות זולים, כמקור עיקרי לייבוא מכוניות תחרותיות לקיימות בשוק בישראל. לנו הישראלים כדאי להסתגל לשמות היצרנים הבאים: צ'רי, ג'ילי, גרייט-וואל, סייק מוטור, BYD, ועוד, המתמקדים בייצור כלי רכב בקטגוריה המשפחתית הכה נפוצה בשוק הישראלי.עד כה פורסם כי חברת "דוד לובינסקי" תייבא אתSAIC המייצרת את דגמי רובר ו-MG, חברת "כלל" תהיה הזכיינית לייבוא BYD החשמלית וההיברידית היא צפויה להתחיל ביבוא במהלך 2011. "חברת המזרח" תייבא את גרייט וול המייצרת טנדרים ומכוניות פרטיות אילו צפויים להגיע במהלך 2011, צ'רי יצרנית בולטת בסין, תיובא על ידי חברת "כדורי" וחברת "קמור", ואילו "ג'ילי" תשווק על ידי חברת "כולמוביל.". ליפאן תיובא ב- 2012 על ידי "קבוצת פלדמן".
הסנונית הראשונה מסין כבר בישראל תצלום: רונן טופלברג

מכונית המנהלים
MG-550 מביתMOTOR SAIC היא הסינית הראשונה שתשווק בישראל, על ידי 'קאר-איסט', מקבוצת דוד לובינסקי, עוד השנה. שיתחרה במבחר מכוניות המנהלים הנמכרות בישראל. רק לאחרונה אושרה המכונית לשיווק בישראל על ידי משרד התחבורה שאישר ייבוא מוגבל של 360 כלי רכב בלבד מדגם MG-550 לישראל עד סוף שנת 2010. המכוניות הראשונות בישראל יימסרו ללקוחות הראשונים עוד השנה בחודשים ספטמבר אוקטובר. למעשה כבר החל תהליך פעילות השיווק הרשמית לדגם ומרכז המכירה הראשון יפתח ברח' יגאל אלון בת"א. שיווק דגמי MG יכלול מעטפת שירות מקיפה והתחייבות לרכישה חוזרת בלתי מותנית, במזומן, בתום שלוש שנים ולפי מחיר מחירון מלא. למכונית תוענק אחריות מקיפה למשך שלוש שנים או 100,000 ק"מ המוקדם מביניהם. בשלבים הבאים מתוכננים להצטרף להיצע בישראל עוד שני דגמים חדשים, האחד הוא דגם משפחתי בתצורת סדאן MG350 והדגם השני MG-6 שהיא מכונית מנהלים גדולה בתצורת האצ'בק. תחילת שיווק הדגמים הללו צפוי באמצע שנת 2011 ובהתאם לסיום תהליך תקינת יורו 5 הנמצא בשלבים מתקדמים.
רמת אבזור וגימור גבוהה
ה- MG-550 תשווק בישראל במחיר אטרקטיבי של 144,990 ₪ בסטנדרט יוצא דופן למכוניות ברמתה ובגימור יוקרתי הכולל: מושבים עם ריפודי עור איכותי, גימור דמוי עץ בלוח המחוונים, גלגל ההגה וידית ההילוכים מצופים גם הם עור, מזגן אוטומטי עם בקרת אקלים נפרדת לנהג ולנוסע עם פתחי יציאה למושבים מאחור, בקרת שיוט, מושב נהג בכוונון חשמלי עם 6 כיוונים, זמזם התראת מהירות, חיישני עזר לחנייה, חיישן גשם אוטומטי, הדלקת אורות מעבר אוטומטית. למכונית גג נפתח, מערכת שמע MP3 CD עם שליטה מההגה ו-שמונה רמקולים, וילון מקורי בחלון האחורי. בנוסף לכך תצויד המכונית בארבעה חישוקי סגסוגת קלה ופנסי ערפל.
עיצוב ה-MG-550 הוא מודרני ואלגנטי ומתבסס על פלטפורמת עיצוב בריטית טרם רכישת רובר על ידי קונצרן SAIC. עיצוב זה עבר יותר מאוחר מקצה שיפורים משובח על ידי סדנת ברטונה האיטלקית הידועה. גם המנוע והנדסת הרכב הם פרי פיתוח של צוות מהנדסים בריטי, יוצא רובר, אשר הועבר לסין למטרת פיתוח משותף של המכונית לצד צוותSAIC המקומי תחת חברת ריקארדו.

מנוע, הילוכים ובטיחות

המכונית מצוידת במנוע 1.8 טורבו, פרי פיתוח של חברת BMW עם חברת ROVER, עם תזמון שסתומים משתנה, 161 כ"ס, מומנט של 21.9 קג"מ ב- 2,500 סל"ד, גיר אוטומטי יפני (מבית (Aisin 5 הילוכים טיפטרוניק עם תפעול מההגה. המהירות המרבית של המכונית עומדת על 205 קמ"ש, הרכב מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב- 10.8 שניות. הדגם מצויד במעטפת בטיחות מלאה: 6 כריות אויר,ABS , ASR, BAS, EBD , ומערכת בקרת יציבות (ESP).
מידות מרכב
מידות המכונית הן 4.624 מ' אורך, 1.827 מ' רוחב, 1.48 גובה ומרחק בין סרנים: 2.705 מטר.
נפח תא המטען הינו מהגדולים בסגמנט ומכיל 452 ל'.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg