תחבורה בסביבה ירוקה

לסביבה ירוקה בתחבורה עם תקןWLTP

בעקבות תקן זיהום האוויר האירופי WLTP: המכוניות מזהמות פחות, המידע לציבור רחב ומדויק יותר, המיסים עולים וגם מחירי המכוניות.

19/2/19 מאת: נועם קום

מסוף 2018 שוק הרכב בישראל עובר טלטלה שבאה בעקבות תקינה חדשה שנכנסה לתוקף במדינות אירופה. לתקינה זו יש השפעה על אופן המדידה של המזהמים הנפלטים מכלי הרכב החדשים, תצרוכת הדלק שלהם והדיווח על נתונים אלה. השינוי נועד להפחית את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב.

בשנת 1980 נקבעו באירופה תקנות היורו שקשורות לזיהום אוויר ולתצרוכת דלק. בשנת 2015 הוחלט באיחוד האירופי לשנות את שיטות המדידה של המזהמים ואת נתוני תצרוכת הדלק. המהלך נעצר בגלל התנגדות של יצרני הרכב, שלא היו ערוכים מבחינה טכנולוגית לשינוי בתהליכי הייצור. בעקבות משבר ה"דיזל גייט" בשנת 2015, לאחר שחברת פולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, נתפסה כאשר פרסמה נתונים שגויים לגבי מזהמים הנפלטים מכלי רכבה, גברה הדרישה לקדם את התקן החדש.

עד לשינוי בתקן החדש נבדק זיהום האוויר מרכב חדש במעבדה, על גבי מיתקן דינמומטר לנסיעה עצמית על גבי גלילים. השיטה למדידת מזהמים הנפלטים מכלי הרכב, שהייתה נהוגה באירופה עד סוף 2017, נקראה NEDC (New European Driving Cycle). במסגרתה נבדקו הרכבים בתנאי מעבדה עם התמקדות בכמה גזים הפוגעים בסביבה. ההתייחסות העיקרית הייתה לרמת הפליטה של CO2. הבדיקה נמשכה כ-20 דקות, 11 קילומטרים, במהירות של 34 קמ"ש.

התקינה החדשה

מחודש ספטמבר 2017 החלו מדינות אירופה ליישם את השיטה החדשה למדידה של פליטת גזים ותצרוכת דלק. שיטה זו קרויה WLTP (Worldwid Ligte Test Procedure). בתקינה החדשה נמדדים יותר גזים מכפי שהיה נהוג בעבר. הבדיקה נמשכת כ-30 דקות, 23 קילומטרים ובמהירות של 46.5 קמ"ש.

יישום התקינה בשיטת WLTPנכנס לתוקף במדינות אירופה בהדרגה. מספטמבר 2017 ועד סוף אוגוסט 2018 קיבל כל דגם רכב חדש אישור תקינה לפי WLTPבלבד. בשלב הראשון נדרשו היצרנים ליישם את התקנה על דגמי רכבים חדשים המיוצרים בפס הייצור. השלב השני החל כעבור שנה, בספטמבר 2018, ומאז נדרשים היצרנים לעמוד בדרישות התקן גם לגבי דגמי רכבים שמיוצרים בשנים האחרונות. כלומר עתה היצרנים באירופה משווקים אך ורק מכוניות העומדות בתקנים. הפעימה השלישית תחל בספטמבר 2019 ותחול גם על כלי רכב מסחריים שמשקלם עד 3,500 ק"ג.

המעבר לשיטת המדידה החדשה משפיע על כל המדינות בעולם שמשווקות כלי רכב שעומדים בדרישות התקינה האירופית. ישראל נכללת בין המדינות שאימצו את התקינה הזו בכל הקשור ליבוא כלי רכב חדשים.

המעבר לתקן החל בארץ ב-30 בספטמבר 2018. חובה על יבואני הרכב בישראל לייבא ארצה רק כלי רכב שעומדים בתקינת ה-WLTP. הכוונה לכל רכב חדש, ובכלל זה דגם רכב ממשיך העומד בתקינה האירופית. ב-1 בינואר 2018 פורסם נוהל זמני לתקופת המעבר. כיום כבר אי אפשר לייבא לישראל כלי רכב שאינם עומדים בתקינה האירופית WLTP, אלא במקרים חריגים ובאישור משרד התחבורה.

ככה מפחיתים את תצרוכת הדלק

מבחינת היצרנים, המעבר לשיטת WLTPהיה קשה וחייב אותם להשקיע מחשבה ותכנון טכנולוגי כדי לעמוד ביעדים, שאם לא כן הם היו צפויים לקנסות כבדים על כל חריגה ממדדי הזיהום שנקבעו בחוק. היצרנים, שציפו לדחיות ביישום התקן, נאלצו להיערך בזמן קצר יחסית ופיתחו מכללים שיעזרו להם להגיע לתוצאות של עמידה בדרישות התקן, כגון מנועים, מערכות דלק, ממירי זיהום ותיבות הילוכים. לפיכך צצו בשוק מכוניות המצוידות במנועים קטני נפח ומוגדשי טורבו לשיפור הביצועים ולחיסכון בדלק. אם הורגלנו לנפחי מנועים בטווחים של 1.6 עד 2.0 ליטר – לא עוד. הנפחים ירדו לרמות של 1.2 עד 1.6 ליטר, בהספקים נמוכים במקצת, וכך שופרה תצרוכת הדלק. שינויים ניכרים נעשו גם במערכות הדלק ובתיבות ההילוכים שנעשו מתוחכמות יותר ועם יחסי העברה קצרים ויעילים. למעשה ביצועי המנועים ירדו במקצת, אך חלקם נותרו כשהיו בזכות שינוי המבנה של המנועים.

בפרסומים של נתוני תצרוכת הדלק בשיטה החדשה אפשר לראות עלייה בתצרוכת הדלק. הסיבה לכך היא שהנתונים מדויקים יותר בעקבות מבחן מעשי בנהיגת כביש למרחק של 46 ק"מ במשך חצי שעה.

בעקבות כניסת התקן החדש ניכרת מגמה של עליית מחירים של המכוניות החדשות. הסיבה היא עלויות הייצור הגבוהות יותר בשל ההתאמה לתקן. מרבית הדגמי המכוניות המיועדות לשוק האירופי התייקרו במאות דולרים. בישראל תורגש עליית מחירים ניכרת מחודש אפריל, עם עדכון נוסחת המיסוי הירוק שקובעת את הציון הירוק לכל דגמי המכוניות. המכוניות מדורגות ל-15 דרגות זיהום ובהתאם לציון הירוק נקבע שיעור מס הקנייה שלהן.

שינויים טכניים בדגמי מכוניות בהתאם לתקינת ה- WLTP

יצרן

דגם

נפח מנוע – סמ"ק

הספק – כ"ס

צריכת דלק[

פיג'ו

3008

1,999

130

19.2

מיצובישי

אקליפס קרוס

1,499

163

14.9

קיה

ספורטאג'

2,000

155

11.9

יונדאי

טוסון

2,000

155

11/9

סקודה

קודיאק

1,498

150

15.9

טויוטה

קורולה

1,598

132

17.2

יונדאי

אלנטרה

1,591

127

14.7

סקודה

אוקטביה

999

115

20.8

חישוב המיסוי על רכבים חדשים

שינוי חישוב מיסוי על כלי רכב חדשים, בעקבות נוסחת המיסוי הירוק.

בינואר השנה הודיעו המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה ורשות המיסים ליבואני הרכב על נוהל לשינוי חישוב הציון הירוק לכלי רכב חדשים ועל שינוי נוסחת הציון הירוק. הכוונה לעבור לחישוב הציון הירוק בישראל, בהתאם לנוסחה החדשה ב-1 באפריל 2019. עדכון הנוסחה, נועד להביא לידי ביטוי את השינויים שחלו בטכנולוגיית כלי הרכב, בכל הקשור לפליטת מזהמים וכן התאמתם לשיטת המדידה החדשה של ה- WLTP במדינות אירופה.

אם כן, הציון הירוק יחושב מחודש אפריל לפי התקינה האירופית, שיטת WLTP. הציון הירוק יחושב גם לכלי רכב חריגים שנבדקו לפי שיטת NEDC הישנה, אשר יוצרו לפני אחד בספטמבר 2018, אך ורק אם יעמדו בדרישות חובה לרכב מנועי (IMR) של משרד התחבורה. מקדמי הנוסחה לחישוב הציון הירוק עודכנו בהתאם להשפעת זיהום האוויר מתחבורה לשנת 2018 שפרסם המשרד להגנת הסביבה. הפרסום נוגע לחמשת הגזים המזהמים האלה: CO,HC,NOX,PM ו-CO2.

על יבואני הרכב לדווח למשרד התחבורה על כלי רכב שנבדקו לפי שיטת ה-WLTP. עליהם להזין את נתוני הפליטות של מזהמי האוויר ביחידות של מיליגרם מזהם לקילומטר נסיעה. מבחינת השינוי בנוסחה הישראלית, הקובעת את הציון ירוק, המשמעות היא שינוי בדירוג הזיהום של כלי הרכב החדשים בין 15 קבוצות הזיהום. כל תזוזה כלפי מעלה תשנה את שיעור מס הקנייה ולפיכך תעלה את מחיר המכונית. אם כן צפויה התייקרות של מרבית דגמי הרכבים באלפי שקלים. כלי רכב ממונעי דיזל צפויים להתייקר בשיטת ה-WLTP. מדינות אירופה מתעתדות לדלל את כלי הרכב ממונעי הסולר, הנחשבים מזהמים. בחלק מהמדינות כבר נאסר על רכבים אלו להיכנס לערים.

השלכה אחרת בעלת משמעות היא עליית מחירים של המכוניות ההיברידיות. מכוניות משפחתיות גדולות ורכבי SUV היברידיים שמוקמו בדרגת זיהום 2, המזכה אותם בשיעורי מס קנייה נמוכים, לא ייכללו בקבוצה זו מחודש אפריל. לגבי רכב היברידי מקבוצה 2, מס הקנייה הוא 30%. מס הקנייה על רכב פלאג-אין לעומת זו הוא 20%, ורכב חשמלי מלא נהנה משיעור מס קנייה של 10%. ההטבות במס הביאו לגידול במכירות של רכבים היברידיים בעיקר ורכבי יוקרה שכוללים מערכת טעינה חשמלית.

עם השינוי במיסוי הירוק, מכוניות משפחתיות היברידיות גדולות כגון יונדאי סונטה, קיה אופטימה, טויוטה קמרי, טויוטה פריוס וראב 4 צפויות לעלות לקבוצת זיהום 3, והטבת מס הקנייה בעבורן בסך 30%, תתבטל. השינוי יביא לייקורן בשיעורים של 30-20 אלף שקלים. המשמעות היא שחלק מהדגמים לא יהיה כדאי לייבא לישראל. לעומתם המכוניות ההיברידיות המשפחתיות הקטנות והנפוצות, כגון יונדאי איוניק, טויוטה קורולה, יאריס וקיה נירו, יישארו בקבוצת זיהום 2 ומחיריהן לא צפויים להעלות באופן מהותי.

שוי שימוש לרכב היברידי או חשמלי– אשר להטבת שווי שימוש לרכב היברידי וחשמלי, הניתנת למחזיקי רכב ידידותי לסביבה ממקום העבודה, זו לא תשתנה אם הרכב הוא היברידי או נטען חשמלית. ההטבה, תישאר 500 ש"ח שמדובר בהיברידי ו- 990 ש"ח בחודש לרכב חשמלי ופלאג אין. ההטבה ניתנת מתוקף הוראת שעה, ותהיה בתוקף עד 31 בדצמבר 2019. ההטבה ניתנת כדי לעודד רכישת רכבים היברידיים, ורשות המיסים שוקלת את מתן ההטבה בעתיד.

לסיכום, השינוי בתקינת זיהום האוויר בכלי רכב חולל מהפיכה בתעשיית הרכב. הדרישות לעמוד בתקנים המחמירים נוגעות לכמה סוגי גזים ומחייבות את היצרנים לשנות את מבנה המנועים ואת מכלליהם. כדי לקיים את התקינה נקבעו באירופה קנסות כבדים שיוטלו על מי שיחרוג מהתקן החדש. כיום היצרנים מבינים את המשמעות והחשיבות שבכך ופועלים כדי לקדם את לייצר כלי רכב ירוקים יותר.


להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg