שוק הרכב לאן ?


שוק הרכב לאן?
מומחי ענף הרככ בישראל, צופים עליה של כ- 5% במסירות כלי רכב בשנת 2016.
4/12/15
שאלות ותשובות מפנל מגמות בשוק הרכב, שהתקיים בפסגת הרכב- ועידת הרכב השנתית בטעם "מידע כנסים".
בפסגת הרכב, ועידת הרכב השנתית של שוק הרכב, התקיים פנל מגמות בשוק הרכב בהנחיית נועם קום. בו השתתפו:
אליחאי אליגון– מנכ"ל ליס 4 יו
דני שביט– מנכ"ל קבוצת קלאוטו
ד"ר ועו"ד חגית בולמש– מנהלת מחלקת הגבלים עסקיים ורגולציה במשרד עו"ד פרל, כהן, צדק, לצר, ברץ.
יהודה רודד- מנכ"ל איגוד יבואני הרכב.
עו"ד ורו"ח יואל רטנר– מנכ"ל הוצאה מוכרת SAVE TAXS.
מירון לוי– שמאי רכב וסמנכ"ל קבוצת לוי יצחק.
ערן יעקב– סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה ברשות המסים.
תומר דותן– מנכ"ל אוטודיל ויבואן אסטון מרטין.
הפאנל נפתח בסקירה קצרה של מגמות ענף הרכב והליסינג ואחריו ענו משתתפי הפאנל, לפי התמחותם, על שאלות שהפנו אליהם המשתתפים.
מאפיינים כלליים של הענף: שנת 2015 היא שנת השיא. 223,950 מכוניות נמסרו השנה עלייה של 6.8% במכירת כלי רכב וגידול של יותר מ-14 אלף כלי רכב. ייתכן שעד סוף השנה יימכרו 250 אלף מכוניות. כ-500 אלף עסקאות של מכוניות משומשות מתבצעות בשנה . קיימים מסלולי רכישה מגוונים למכוניות חדשות ומשומשות. חברות הליסינג הפכו לדילריות ויבואניות. היבואנים שותפים בחברות הליסינג. מועדוני צרכנים וקבוצות רכישה נעשו ערוץ שיווק חשוב ומשמעותי. הכנסות המדינה ממס שווי שימוש לרכב – כשמונה מיליארד שקלים בשנה. עובדים המקבלים רכב צמוד בוחנים את כדאיותו וחלקם עוברים למסלולי ליסינג פרטי.
משתתפי הפאנל ענו על שאלות שהופנו אליהם במגוון נושאים.
שאלה: מה הגורמים לעלייה המטאורית במסירת כלי הרכב?
יהודה רודד: השנה נעבור כנראה את רף ה-250 אלף כלי רכב. עם זאת כל שנה בשנים האחרונות היא שנת שיא לעומת קודמותיה. ב-2010 חצינו את ה-200 אלף מכוניות. הסיבה העיקרית למגמה זו היא מבחינתנו הוזלת מחירים וכניסת רפורמה המסוי הירוק שהוזילה באופן ניכר את מכוניות המיני. מכוניות קטנות נעשו זולות יותר מרכב משומש, ומשפחה שמחזיקה רכב נוסף תעדיף מכונית חדשה. לעלייה במסירות תורמים גם חוסר היעילות וחוסר הנוחות שבשימוש בתחבורה הציבורית. לבסוף, האוכלוסייה גדלה, ולפיכך יש יותר בעלי רישיונות נהיגה.
אליחאי אליגון: חברות הליסינג תורמות מאוד למגמת העלייה במכירות. הן נהפכו לדילרים של רכב חדש. למעשה, היבואנים רתמו את חברות הליסינג להיות משווקים של מכוניות חדשות. חברות הליסינג ערוכות כיום לשווק מכוניות עם 0 ק"מ ומכוניות בליסינג פרטי. בשנה נמכרים אלפי מכוניות באמצעות חברות הליסינג. הליסינג רוכש כיום כ-50% מהיקף השוק. למרות שהן המשווקות, מקדם הרווח של חברות הליסינג נמוך, והמרוויחים הגדולים הם היבואנים שגוזרים לעצמם קופון שמן.
דני שביט: בעשור האחרון יש טשטוש בשרשרת השיווק של כלי רכב בישראל. בעבר הייתה חלוקת תפקידים ברורה: יבואן, חברת ליסינג וסוחר רכב. כל אחד במקומו. כיום השרשרת נראית כמו רצועה, כמו בארה"ב, יש "מרקט פלייס". אנחנו כבר לא חברות ליסינג אלא חברות רכב לכל דבר. יש לנו היצע אופקי לכל סוגי הרכבים: חדש, משומש, ליסינג תפעולי ומימוני וגם השכרה. בשוק האמריקאי לא שואלים כמה עולה לך המכונית, אלא כמה אתה משלם עליה בכל חודש. מדובר כאן במוצר צריכה מובהק. בנוסף, הזינוק במכירות הוא תוצאה של שינויים בהרגלי הצריכה. בעבר הסתפקנו ברכב אחד, כיום משפחה צריכה שני רכבים לפחות.
שאלה: ההכנסות ממסי קנייה גדלו מאוד. הצרכנים ייהנו מהטבות בעתיד?
ערן יעקב: אכן, הכנסות המדינה ממסים גדלו בגלל כמות הרכישות, אולם ההטבה הניתנת לציבור היא הירידה במס הקנייה הריאלי, העומד כיום על 60%. בעבר עמד שיעור המס על 95%. בגלל רפורמת המיסוי הירוק, שיעורי המס לצרכן ירדו ביותר מ-30%. יש נגישות נוחה יותר לרכישת מכונית חדשה ואפשר כיום לרכוש מכוניות חדשות החל מ-50 אלף ₪.
שווי שימוש לרכב צמוד- המס המוטל על מקבלי רכב צמוד הוא נטל כבד, ובשל כך הופך את הקבלה של רכב צמוד ממקום העבודה לפחות משתלמת. יותר עובדים נוטשים את הסדר הרכב הצמוד.
שאלה: האם התחשיב ריאלי בהנחה שהמעביד מחייב גם בעלויות האחזקה של הרכב?
רו"ח ועו"ד יואל רטנר: כיום העובדים משלמים בפועל על נסיעות של 16 אלף ק"מ, ובפועל מממנים את המעסיקים שלהם. למעשה, העובד צריך לשלם רק על ההטבה הגלומה בנסיעות הפרטיות שלו. רק על חלק זה עליו לשלם מס.
ערן יעקב: התחשיב של שווי שימוש מתבסס על עלות רכב לשלוש שנים, כאשר בכל שנה הוא עובר בממוצע 16 אלף ק"מ. לדעתי התחשיב ריאלי, וזה בהתחשב בתחשיבי מדינות ה-OECD. השווי נועד לשקף את הנסיעות הפרטיות. 2.48% הוא הערך הנורמטיבי לתשלום על נסיעות פרטיות לדעתנו.
שאלה: אילו פתרונות מאפשרים תשלום של "מס אמת" על שימוש ברכב?
רו"ח ועו"ד יואל רטנר: פתרון היומן האלקטרוני מתאים לסוגיה, אך המדינה נמנעת מלהתמודד איתו. ברשות המסים פועלים בעיקרון של הפחדה ומאיימים בבדיקות מקיפות של הנישומים. בשבע השנים האחרונות הרשות התעלמה מפתרון היומן. כיום יש פתרון הוגן, וכל עובד יכול לקבל החזר מס בסוף השנה. בפועל המדינה מחזירה מסים, והיא רשאית בתוך 4 שנים לבדוק את נתוני היומן. לאחרונה החליטה המדינה שהיא מעבירה את העניין לבדיקת בית המשפט. התהליך צפוי להימשך עד שבע שנים. תחנות הצדק נעות לאט. אנחנו מעריכים שבית המשפט יקבע לבסוף שיש לשלם מס אמת על נסיעות.
ערן יעקב: באשר ליומן הנסיעות, איננו מכירים בו כלל. כל מי שעושה בו שימוש, שיידע שזה בניגוד מוחלט למדיניות של רשות המסים והוא לוקח על עצמו סיכון גדול מאוד. הוא עלול לפגוש את רשות המסים בתהליך שומתי מכאיב.
רו"ח ועו"ד יואל רטנר: עמדת הרשות ידועה לכול, אולם יש כבר די פסקאות שקבעו שיש לשלם מס אמת. אפשר כיום לנהל יומן נסיעות לרכב . כאשר חובת ההוכחה חלה על הנישום, אם אין בעיות בדיווחים, הרשות מכירה בדיווחיו.
חוק רישוי ושירותי רכב- החוק נועד ליצור תחרות בענף הרכב ומצוי בתהליכי חקיקה בכנסת.
שאלה: אילו חסמים יש ליבוא המקביל של מכוניות, כיצד אפשר להזניק את היבוא, מה התחזית לתחרות אמתית בשוק הרכב ובאילו תחומים?
ד"ר ועו"ד חגית בולמש: אני בעד תחרות בענף הרכב. עם זאת, את התחרות נראה בעיקר בענף חלקי חילוף והשירות במוסכים. אשר לטענה על פגיעה בבטיחות, נצטרך כמובן לדאוג שיהיה פיקוח והבטיחות לא תיפגע. הוזלת מחירי החלפים תביא גם להוזלה בעלויות התיקונים לחברות הביטוח ובתעריפי הביטוח לצרכן. השר ישראל כץ צדק בערכות שלו לגבי מחירי המכוניות שיוזלו בעד 20%. אנו רואים את התחרות ואת הירידה במחירי המכוניות.
באשר ליבוא מקביל של כלי רכב, למרות החסמים, אנו מעריכים שנראה בעתיד גידול, ככל שמרכזי השירות במוסכים יתאימו עצמם למכוניות המיובאות ולא יהוו בעצמם חסמי שירות.
שאלה: הממונה על ההגבלים הורה לא לפרסם בכל חודש את נתוני המסירות של כלי רכב. למה לחסום מידע מהציבור?
ד"ר ועו"ד חגית בולמש: בכל הקשור להעברת מידע לצרכן, שקיפות חשובה, אולם יתר שקיפות גורם להתאמות בין היבואנים. דוגמה לכך הם המחירים שפרסמה חברת התקשורת "יס", וכעבור זמן קצר התאימה "הוט" את מחיריה. בעולם הרכב צריך לעקוב ולוודא שעצם הפרסום החודשי לא גורם להתאמות.
יהודה רודד: בעניין הפרסום החודשי, הנתונים המתקבלים מתבססים על מאגר מידע של משרד התחבורה. איגוד יבואני הרכב ימשיך לפרסמם מדי חודש. עם זאת, אנו מקיימים דיונים עם הרשות להגבלים עסקיים, ומסתמן כי מבנה הדוחות ישתנה בעתיד. חלק מהדוחות יפורסם בתדירות רבעונית ולא חודשית.
מכירת מכוניות משומשותבעבר, מרבית העסקאות בוצעו בין צרכנים פרטיים. הקושי למכור מכונית משומשת והרצון להימנע מהתעסקות במכירה הביא לפריחת השוק הממוסד שנאמד ב-57% מהפעילות. כ-500 אלף עסקאות למכירת משומשות מבוצעות מדי שנה.
שאלה: כיצד משתחררים ממלאי כה גדול של מכוניות משומשות?
תומר דותן: שוק המשומשות התפתח מאוד בעשור האחרון. הוא למעשה מראה של שוק הרכב החדש, רק ביחס אחר. אם נמכרות בשנה 250 אלף מכוניות חדשות, יבוצעו כ-500 אלף עסקאות למכירת מכוניות משומשות. כאשר שוק החדשות חזק, שוק המשומשות חלש. הלקוחות בשוק יד שנייה רוצים שקט וביטחון, לדעת שיש להם אחריות ושיוכלו בעתיד להחליף את המכונית. בארה"ב למשל יש שיטת מכירה בטרייד-אין. אנשים רוצים להגיע למקום מסודר ולרכוש מכונית טובה. בישראל השוק מתנהל באגרסיביות. אנחנו חייבים לגלגל את המלאי משום שהמחירון יורד ומלאי עומד מביא להפסדים. בשיטת המכירה שלנו, כך זה עובד.
לגבי מכוניות יוקרתיות, הלקוחות של רכבי היוקרה מחפשים נוחות. במקרים רבים אנשים בעלי יכולת כלכלית, כשמדובר במכונית יוקרה, יעדיפו לרכוש משומשת שערכה ירד בשנים הראשונות. פתחנו מחלקה שמתמחה בתחום. יש לנו גם מכוניות מתוצרת אסטון מרטין שאנו מייבאים, וכאן אנו מחליפים חדשות במשומשות.
שאלה: מה הצפי לערכן של המכוניות המשומשות בעתיד?
מירון לוי: כאשר מוכרים במבצעים ובהנחות גדולות, יש הפחתה על אותם דגמים בשוק המשומשות. מושפעים המחירים של אותם דגמים בשלוש השנים האחרונות.
שאלה: אילו מכוניות מעדיפים הצרכנים?
מירון לוי: הצרכנים מעדיפים ג'יפונים. בשנה האחרונה מחירי הגי'פונים השתוו למחירים של למכוניות משפחתיות סדאן. המגמה שמשתנה גורמת לביקוש גבוה יותר לג'יפונים על חשבון המשפחתיות. בנוסף, אנו מזהים ביקוש למכוניות קטנות כגון מיני וסופר מיני, וגם לתיבות הילוכים ידניות.
התחזית שלכם ל-2016
שאלה: כמה מכוניות יקנו ב-2016? איזו קטגוריה תוביל – מיני, משפחתית או קרוסאובר? באיזה מסלול יקנו מכוניות – ליסינג או רכישה?
יהודה רודד: אני מעריך שהמגמה תימשך עם גידול של עד 5% במסירות. נראה עלייה בביקוש למכוניות קטנות וזולות ולקטגוריית הפנאי-שטח. מעריך שיהיה שינוי בדירוג המותגים.
דני שביט: מגמת הצמיחה תימשך. גידול האוכלוסייה והריבית הנמוכה יתרמו לגידול במכירות.
אליחאי אליגון: אני צופה גידול של 5% בשוק הרכב החדש. לגבי מסלולי רכישה, הציבור הפרטי ירכוש יותר במסלולי ליסינג פרטי ומכוניות עם 0 ק"מ מחברות ליסינג.
ד"ר ועו"ד חגית בולמש: התחרות בשוק תגדל, וכתוצאה מכך השוק יגדיל את פעילותו.
ערן יעקב: מאמין שהגידול יימשך. עם זאת, קצת קשה לי לחזות, הרבה תלוי ברמת המסוי ובמחירי המכוניות.
תומר דותן: אני מעריך שיהיה גידול של כ-5%, אולם הרבה תלוי בשערי המטבע ובמחירי המכוניות. לגבי אופי הרכישות, הרכישות בליסינג לא יעברו את ה-50%. לדעתי, זה מיצוי השוק.
מירון לוי: המגמה של רכישות רכבי פנאי-שטח, מכוניות קטנות והיברידיות תגבר.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg