שוק הרכב לאן?
כ- 300 אלף מכוניות נמכרו אשתקד. 3.2 מיליון כלי רכב, הכנסות המדינה ממיסים גדלות, רמת מינוע נמוכה ותחבורה ציבורית לא יעילה, יש לאן לגדול. ניתוח מגמות שוק הרכב בישראל.
נועם קום 28/3/17
שוק הרכב בישראל, מונה כ- 3.2 מיליון כלי רכב. 2.7 מיליון מהם מכוניות פרטיות. אם זאת "רמת המינוע" (כמות כלי רכב ל- 1,000 תושבים) שנאמדת בכ- 360 כלי רכב, נמוכה ביחס למדינות מתקדמות. מכאן שיש עוד לאן לגדול.
כמה עובדות. ענף הרכב בישראל מגלגל מחזורים כספיים משמעותיים בסך כ-75 מיליארד ₪ בשנה. מחזור המכירות השנתי של כלי רכב נאמד בכ-30 מיליארד ₪ בשנה. מכירת רכבים משומשים בכ-15 מיליארד ₪. כמות הנסועה השנתית עומדת על 15 אלף ק"מ. ממוצע ההוצאות לרכב בישראל נאמד כיום בכ-2,400 ₪ לחודש. 56% מכלי הרכב בחדשים נמכרים לפרטיים, 44% נמכרים לתאגידים.
בישראל מוכרים בשנים האחרונות יותר מכוניות חדשות מאי פעם, 287 אלף מכוניות נמסרו ב- 2016 ולפיכך נקבע שיא חדש בכל הזמנים. אתחיל במספרים, ואחר כך אעבור לניתוח: כ- 24,000 מכוניות חדשות נמסרות מדי חודש בממוצע, זה קצב המסירות השנתי. בחודשים ינואר ופברואר השנה כבר נמסרו 70,500 מכוניות. אם קצב המסירות לא ישתנה, נחצה עד סוף השנה את הרף של 300 אלף מכוניות חדשות. אלא שהניסיון מלמד כי בשוק הרכב בישראל, חוק ההתמדה אינו מתקיים. השוק שלנו ספקולטיבי, המתבסס על שערי מטבעות, על דגמים חדשים, ובעיקר על הקצאות של יצרני הרכב לשוק בישראל. שנת הדגם, שמתחילה בישראל בחודש ינואר, היא ממתנת מאוד את המכירות ברבעון האחרון של השנה, ומאיצה את המסירות ברבעון א' של כל שנה. כל שכן את שוק הליסינג, המושפע מאוד ממועד העלייה לכביש ומרישום השנה החדשה ברישיון הרכב. גם הציבור בכללו, מעדיף להמתין כמה חודשים כדי לקבל מכונית חדשה משנתון חדש. אולם השנה, בינואר, עודכנה רפורמת המיסוי הירוק, שבמסגרתה הוטל מס קנייה על כלי רכב חדשים, זאת בהתאם לרמת הזיהום החדשה שלהם. השינוי הביא להתייקרות מחירים קלה למרבית הדגמים. לאור זאת הלקוחות הגדולים לא הקדימו להזמין את דגמי סוף שנה והעדיפו להמתין לינואר 2017.
העדפות הקונים
שיקולי הרכישה למכוניות חדשות משתנים עם השנים. נתוני המכירות של 2016-17 מעידים על העדפה למכוניות בקטגוריות משפחתיות וקומפקטיות שנאמד בכ- 70% מהמכירות. קטגוריות מובילות בקטגוריית מכוניות הנוסעים, הם מכוניות המיני והסופר מיני, שהוזלו בהרבה עם ירידת מסי הקנייה שלהן בשנים האחרונות, זאת בשל היותן ידידותיות לסביבה. הראיה לכך, היא מכונית המיני כקיה פיקנטו ,שבולטת בראש מצעד המכירות בשנים האחרונות. מנגד, הציבור מוכן להשקיע קצת יותר מעלות של מכונית משפחתית רגילה ולהתפנק בג'יפון קרוסאובר שרירי, המוגדר כרכב פנאי-שטח, והוא גבוה, מודרני ועביר בשבילי עפר וכמובן מטפס על מדרכות. כ- 68 אלף רכבי פנאי-שטח נמסרו ב- 2016 וכ- 18 אלף נמסרו בחודשיים השנה. זהו היקף של 25% מכלל המכירות. שינוי המגמה, הביא לידי ירידה בביקוש למכוניות משפחתיות גדולות שהעלות שלהם נעה מ- 150 אלף ₪ ומעלה. הצבעים המועדפים למכוניות הם לבן, כסף, אפור ושחור.
גם השנה בחודשים ינואר ופברואר, בצמרת המסירות מובילות, יונדאי, בראש הטבלה, עם 11,191 מכוניות שמסרה. קיה שניה, לאחר שמסרה 8,717 וטויוטה שלישית עם 7,333 ולאחר מכן ניצבות בדרוג: סקודה, ניסאן, מאזדה, רנו, סוזוקי, מיצובישי ושברולט. תנופה מסתמנת גם בשוק מכוניות היוקרה. אאודי מובילה בהתמדה עם 1458 מסירות. מרצדס עם 1427 מסירות לאחריה ב.מ.וו עם 729 מסירות.
מהיכן מגיעות המכוניות לישראל ?
לארץ מיובאות מכוניות בעיקר ממדינות אירופה בשנת 2016 כ- 138 אלף מכוניות אירופאיות נמסרו שמהווים -48% מהיקף השוק. דרום קוריאה שנייה בדירוג עם נתח שוק של 15.4%. יפן במקום שלישית עם 14.5% מנתח השוק מטורקיה מגיעים ארצה כ-10.5% מהמכוניות, מתאילנד כ- 5%, מצפון אמריקה כ-2.6% מהודו כ- 2% ומ- מכסיקו 1.2%.
מכוניות 0 ק"מ
המסירות של מכוניות חדשות מחברות הליסינג צוברות תאוצה גם השנה. אלו מכוניות בעלות "נסועה 0". היקף המכירות בערוץ זה נאמד ב-35 אלף מכוניות בשנה. מדובר בכ-12% ויותר מהשוק ב- 2016, אולם המגמה צומחת. המכוניות החדשות נרכשות על ידי חברות הליסינג ונרשמות על שמן כבעלות (יד) ראשונה. המכוניות נמכרות לציבור במחירים אטרקטיביים מאוד, וההנחות מגיעות בדגמים מסוימים למספר דו-ספרתי. המגמה מתאפשרת מכיוון שההנחה הניתנת בעד רכישה כמותית מתגלגלת לצרכן הסופי. גובה ההנחות מגיע ליותר מ-10% בדגמים מסוימים. מלבד ההוזלות המפליגות, חברות הליסינג מאפשרות טרייד אין, תנאי מימון ופריסת תשלומים לרכישת המכוניות. גם את לקוחותיהן הפרטיים, בחברות שחוכרות ציי רכב, מפתות חברות הליסינג במבצעי מכירה אטרקטיביים. ואכן, ניכרת מגמה של מעבר ממסלולי רכב צמוד לרכישת מכוניות חדשות בהנחות מחברות הליסינג. שוק ה-" 0" מתנהל גם באתרי אינטרנט שבהם אפשר למצוא מגוון רחב של דגמים שנמכרים בשיטת מכרז מכוון. האתרים הם פלטפורמה המשמשת את חברות הליסינג והיבואנים למכירת הדגמים. הקונה נדרש לשלם דמי השתתפות סבירים.
ליסינג לפרטיים
שוק הליסינג הפרטי, משגשג בשנים האחרונות, לאחר שחברות הליסינג התאימו עצמם לדרישות הצרכנים הפרטיים. היתרון בכך שהצרכנים רוכשים מכונית חדשה בקלות רבה. זאת בתמורת תשלום פיקדון נמוך ופריסת תשלומים לתקופות גמישות של 18 עד 36 חודשים. בתום התקופה, כמה אפשריות: עוברים למכונית חדשה, או שרוכשים את המכונית או שמזדכים עליה. העסקה מגוונת וניתן להרחיבה ולרכוש בה חבילות טיפולים ותחזוקה, וביטוח בעלות זולה ומשתלמת, בעיקר שקיים בה כיסוי ביטוחי לנהגים צעירים. הפריחה בתחום, הביאה למסלול ליסינג גם למכוניות משומשות שזה עתה סיימו את מסלול הליסינג שלהם. כאן, עלות העסקה מתבססת על מחיר המכונית המשומשת שהינו זול משמעותית. ותופת העסקה קצרה יותר. ערוץ הליסינג הפרטי, מתמקד כיום בעיקר בלקוחות ציי הרכב, שמקבלים רכב צמוד ממקום עבודתם ויכולים במסלול זה לחסוך סכום לא מבוטל בכל חודש.
יבוא מקביל
שוק היבוא המקביל קיבל תנופה רבה בשנת 2014, עם כניסתה של חברת אלברלתחום. מלבדה פועלת עד היום חברת אילון מוטורס, שמייבאת בעיקר דגמי יוקרה של פורד, קרייזלר ולינקולן. רעיון היבוא המקביל, מבחינת יעדי משרד התחבורה, כשל. הפתרון המסתמן באופק, הקלה בתנאי הייבוא שתאפשר ליבואנים זעירים לייבא ארצה מכוניות בכמות מוגבלת מחו"ל.
הבעיה העיקרית בתחום הייבוא המקביל, היא שהיבוא המקביל מתבסס על דגמים שמיוצרים לרוב בארה"ב ואינם מתאימים לצרכן הישראלי. בעיה נוספת ליבואני הרכב ביבוא המקביל, היא שיבואני המותגים בישראל הוזילו מאוד את מחירי הדגמים המקבילים שלהם, ולפיכך כבר לא משתלם לרכוש ביבוא מקביל דגם המיובא לארץ ביבוא סדיר. חוק רישוי ושירותי רכב שאושר לאחרונה בוועדת הכלכלה, מנסה לאושש את הרעיון באמצעות היתר הניתן ליזמים לייבא עד 20 מכוניות למטרה מסחרית. אותם יבואנים, יוגדרו כיבואנים זעירים, והדבר עשוי לשפר את המגמה ולעודד את התחרות. ימים יגידו.
שוק המשומשות
ככל שנקנות מכוניות חדשות רבות יותר, נפלטות לשוק מכוניות משומשות רבות יותר. שוק המשומשות גדל באופן ניכר. יותר מ-500 אלף עסקאות מכירה של מכוניות משומשות נעשות בשנה. כפי שמציין לוי יצחק שמאי הרכב שקובע את מחירי המשומשות. ההיצע גדל לעומת הביקוש, ומחירי המשומשות במגמת ירידה. נוסף על כך, מאחר שמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ניכרות, מחיר המחירון שלהן נגזר מהמחיר החדש. כיום מכירת מכונית משומשת היא משימה קשה, והצרכנים מעדיפים לבצע את הרכישה בעסקאות טרייד אין.
חוק רישוי ושירותי רכב – לתחרות בענף הרכב
בענף הרכב נעשתה היסטוריה לאחר שבכנסת אושר בסוף 2016 חוק רישוי שירותים לרכב. הרפורמה בענף הרכב נועדה להגביר את התחרות, להביא לידי הוזלה במחירי הרכבים החדשים, לתרום להפחתת עלויות של שירותי תחזוקה, מוסכים וחלקי חילוף, וכן לכוון לקביעת מחיר ריאלי של רכב משומש. החוק נועד להסיר כל חסם תחרותי בשוק הרכב.
הנושאים המוסדרים בחוק כוללים בין השאר את יבוא הרכב והסחר בו, ובכלל זה יבוא מסוגים נוספים כגון יבואן זעיר, הסדרה של היבוא המקביל והעקיף, חובותיו של מוכר רכב חדש כולל קניית רכב ומכירתו, יבוא וייצור של מוצרי תעבורה והסחר בהם, הסדרת הכללים להפעלת מוסך, שמאות רכב וכל האכיפה שנועדה לשמור על צרכן הרכב.
לסיכום, עוד שנת תנופה עוברת על ענף הרכב בישראל. ההכרזות של שר התחבורה בעניין הגברת התחרות בענף הביאה לידי שינויים בעלי משמעות בשוק הרכב. מכונית חדשה כבר אינה חלום רחוק. מוצע שלל מבצעים לכל המגזרים, החל בלקוחות פרטיים, עבור בלקוחות עסקיים וכלה בקבוצות רכישה. הנחות ומבצעים ניתנים על ידי כל גוף שמוכר כלי רכב חדשים. הצרכנים נותנים עדיפות בולטת למכוניות מוזלות, קטנות וחסכוניות, ומנגד ניכרת העדפה לג'יפונים, או כהגדרתם בישראל רכבי "פנאי שטח", שמסירותיהם הוכפלו לעומת אשתקד. הם מהווים תחליף למכוניות המשפחתיות שהיו כה נפוצות בשנים האחרונות. שוק המשומשות גדל ללא היערכות מתאימה לכמויות המכוניות החדשות, ומחיריהן נקבעים בהתאם.