דרוג הבטיחות ישראל 2020
משרד התחבורה עדכן מ- 2020 את דרוג הבטיחות המתבסס על מערכות בטיחות המותקנות בכלי הרכב. החידושים, דרישה למערכות בטיחות מקוריות בלבד, מערכות לבלימה אוטונומית ומערכת אקטיבית לתיקון היגוי בסטייה מנתיב.
19/1/20
תחוםבטיחותבמכוניותמתאפייןבהתפתחותטכנולוגיתמהירהופיתוחמערכות חדשניותאקטיביות ואדפטיביות מגוונות,שמסייעותלמנועתאונות ולצמצם אתנזקיהפגיעהבנפשוברכוש.
הנתוניםהמתפרסמיםבעולם, מצביעיםעלמגמהשלהפחתהבמספר הנפגעיםמתאונותדרכיםוצמצוםבחומרתהפגיעות בבני אדם, כתוצאהמשיפורהבטיחותבכליהרכב. בישראל, משרדהתחבורהורשותהמסיםמיחסיםחשיבותלעידוד ולקידוםהשימושבמערכותבטיחותבכלי הרכב.לכן מעניקים בישראל תמריצימסלכלי רכבחדשים המצוידים במערכותבטיחות מתקדמות. המהלך בא גם לעודדיבואניםלייבאולמכוררכביםמאובזרים ובטיחותיים כמה שיותר.בכדילהגביראתמודעותהציבור לבטיחות כלי הרכב, נקבעהלכלדגםרכב רמתאבזורבטיחותישמציינת את דרוג הבטחות ברישיוןהרכב. ככלשהרכביהיהמאובזריותרבמערכותבטיחות, כךרמתהאבזורהבטיחותי שלותהיהגבוההיותר.
בדרוג הבטיחות הישראלי, קיימות8 רמות בטיחות. המתייחסות למערכותהבטיחות המותקנות בכלי הרכב. לרכבים מאובזרים במערכות אילו ניתנים זיכויים כספייםהמפורסמיםבאתריםשלמשרדהתחבורהושלרשות המסים.
מערכות הבטיחות הנכללות בדרוג הבטיחות בישראל ב- 2020
פרוטמערכות הבטיחות : בכלי הרכב
כריותאויר- אביזרבטיחותישתפקידולמזעראתהפגיעהבנהגובנוסעיםכתוצאהמתאונתדרכים. חזית וצד. הכריתמתנפחתבגזדחוסבקרותהתאונהובכךסופגתחלקמהאנרגיהשנוצרתבמהלךהתאונה, מגנהמפניחלקיםשבוריםורססיזכוכיתומצמצתאתהנזקהנגרםלנוסעיםברכב.
מערכתבקרתסטייה מנתיב- מערכתהמתריעהלנהגעלסטייהמחוץלנתיבהנסיעהשלובאמצעותלפחותשניסוגיהתרעות, התרעהוויזואלית, והתרעהקוליתאוהרעדת/הקשחתההגה.
מערכתניטורמרחק מלפנים- מערכתהמזההמכשולמלפניםאומצבשלאישמירתמרחקמהרכבשמלפניםבעתנסיעתהרכבקדימהומתריעהעלסכנתהתנגשותבאמצעותהתרעהקוליתוויזואלית.
מערכתזיהויכלי רכבב"שטחמת"– מערכתהמזהההימצאותכלירכבב"שטחיםמתים", בצדיהרכב, באמצעותשימושבחיישניםומצלמההממוקמיםברכיביםשוניםשלמרכבהרכב, ומפעילההתרעהויזואליתבמראההחיצוניתהמתאימהאובסמוךלהבשדההראיהשלהנוהגברכב
בקרתשיוט אדפטיבית- מערכתהמיועדתלשמירתמהירותנסיעהקבועהתוךשמירהעלמרחקבטוחמהרכבמלפנים, באמצעותשליטהאוטומטיתעלהמצערתוהבלמיםלצורךשמירתמרחקקבועובטוחבעתהנסיעהבמצבשיוט. המערכתתאטאתהרכבכאשרתתקרבלרכבשמלפניםותעלהאתהמהירותכאשרזרימתהתנועהתאפשרזאת.
מערכתזיהוי הולכירגל- מערכתהמזהההולכירגלחוציםאועומדיםעלהכבישלפניהרכבבעתנסיעתהרכבקדימה, ומתריעהעלמצבסכנתהפגיעהבהולךרגלבאמצעותהתרעהקולית (חובה)
אוויזואלית. במסגרתמערכתזותיכללגםמערכתאקטיבית, הבולמתאתהרכבבעתסכנהממשיתשלפגיעהבהולךרגל.
מצלמותרוורס- מצלמותרוורסהמותקנותבחלקהאחורישלהרכבאשרמאפשרותצפייה
פאנורמיתמתאהנהגעלהמרחבהנמצאמאחוריהרכבבעתנסיעתולאחור.
חיישניחגורות בטיחות- מערכתהמזההומתריעה )התרעהקוליתאוויזואליתעלהימצאותנוסעיםשאינם חגוריםבמושביםקדמייםואחורייםבכלעתשהרכבנמצאבנסיעה.
מערכתבלימה אוטומטיתבעת חירום- מערכתשמאפשרתזיהוישלמצבהתקרבותמסוכנתלמכשוליםונותנתעלכךהתרעהקולית, ובמצבשלסכנתתאונה, בתנאישהנהגאיננומתקןאתהמצב,מבצעתבלימהשלהרכב.
שליטה אוטומטית באורותגבוהים- מערכתהמאפשרתלזהות, בשעותהלילהובזמןהפעלתאורותגבוהים, מצבשלהתקרבותרכבמהכיווןהנגדילנסיעהולהעביראתאורותהרכבלאורותנמוכים,
עלמנתלמנועסנוורהנהגברכבממול . בחלוףהרכבממול, המערכתתחזיראת מצבהתאורהלאורותגבוהים .
מערכתלזיהוי תמרורימהירות- מערכתעזרהמשמשתלזיהויוניטורתמרורימהירותרגיליםואלקטרונייםומספקתהתרעהלנהג, בעתהחריגהממגבלתהמהירות.
מערכתלזיהוי רוכבאופניים ואופנועים- מערכתהמזההרוכבאופנייםואופנועיםהנמצאיםבקדמתאובצידיהרכבבעתנסיעתהרכבקדימה, ומתריעהעלמצבסכנתהפגיעהבהםבאמצעותהתרעהקולית ) חובה( אוויזואלית. מערכתזותכלולבנוסף, מערכתאקטיבית הבולמתאתהרכבבעתסכנהממשיתשלפגיעהברוכבאופנייםאורוכבאופנוע.
ניקוד מערכות בטיחות בהתקנה מקורית בכלי רכב עדכון 2020
מס' |
תיאור המערכת |
ניקוד 2019 |
ניקוד 2020 |
1 |
מערכת בקרת סטייה מנתיב |
1 |
0 |
2 |
מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב |
1.5 |
2 |
3 |
מערכת בלימה אוטומטית בעת חירום |
1.5 |
2.5 |
4 |
מערכת ניטור מרחק מלפנים |
1 |
0 |
5 |
מערכת בקרת שיוט אדפטיבית |
1 |
1 |
6 |
מערכת לזיהוי הולכי רגל |
1 |
1 |
7 |
מערכת לזיהוי רוכבי אופנועים ואופניים |
0.5 |
0.5 |
8 |
מערכת לזיהוי רכב ב-"שטח מת" |
1 |
1 |
9 |
7 כריות אוויר ברכב נוסעים ו- 6 ברכב מסחרי |
0.5 |
0.5 |
10 |
מצלמת נסיעה לאחור (רוורס) |
0.5 |
0.5 |
11 |
חיישני חגירת חגורות בטיחות לכל הנוסעים |
0.5 |
0.5 |
12 |
שליטה אוטומטית באורות גבוהים (דרך) |
0 |
0.5 |
13 |
מערכת לזיהוי תמרורי תנועה |
0.5 |
0.5 |
|
סה"כ ניקוד מצטבר |
10.5 |
10.5 |
הגדרת רמת דרוג בטיחות בהתאם לאבזור המצוי בכלי הרכב
תנאי סף לקבלת דרוג בטיחות שבכלי הרכב המיועד לנוסעים מצויים לפחות 6 כריות אוויר וברכב מסחרי לפחות 4 כריות אוויר.
רמת דרוג הבטיחות |
ניקוד בטיחות נדרש |
0 |
0 |
1 |
0 |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
5 |
6 |
6 |
7 |
8 |
8 |
10 |