שוק הרכב לאן 2020 ?


העשור הבא בעולם הרכב

חשבנו חשמלי, אוטונומי ושיתופי, ולפתע הגיח נגיף קורונה ושינה את כל המחשבות. לאן הגענו ולאן ננוע?

23/4/20 נועם קום


לפני עידן קורונה, הבטיח העשור הבא לעולם הרכב שינויים ניכרים ומרחיקי לכת, עם מעבר להנעה חשמלית, הטמעת מכוניות אוטונומיות ומעבר לנסיעות שיתופיות. אולם תחזיות ופנטזיות לחוד ומציאות שבה השיקול הקיומי והשיקול הבריאותי קודמים לכל, לחוד. החזון והתכנונים של התעשייה העולמית ניגפו בידי הווירוס המסתורי ששמו קורונה. נושא הכתר שיתק את העולם כולו ואת התעשיות העולמיות, חיי היומיום השתנו לפתע, מחירי הנפט צללו לרמות שלא הורגלנו להן, כ-10 דולר לחבית, ועימם מחירי הדלק, שהוזלו לכלי הרכב בעשרות אחוזים. המגמה משנה את כיוון החשיבה ויוצרת אי ודאות בכל הקשור למקורות אנרגיה עתידיים להנעת כלי רכב. המשק אצלנו ובעולם כולו השתתק ועצר מלכת. לכל ברור כי מה שהיה, למרות כל ההישגים הטכנולוגיים, יהיה קשה לשחזור לפחות בטווח הקרוב. עם זאת עלינו להסתכל קדימה. התחזיות יעודכנו עם חזון לטווח רחוק יותר.

מה היה לנו

כ-100 מיליון מכוניות בשנה יוצרו בעולם בסוף העשור שחלף. בעולם הרכב והתחבורה בולטת בעשור האחרון (2010-2019) מגמת העיצוב, אולי בזכות המעבר החד למבנה של מכונית SUV הנחשב לנפוץ בעולם. בישראל הוא מוגדר כרכב פנאי-שטח או קרוסאובר. מגמות אחרות שבלטו הן שילובן של מערכות בטיחות אקטיביות וסאב-אוטונומיות.

המחשבה על איכות הסביבה קיבלה תפנית עם יישום תקנים מחמירים לאחר פרשת הדיזל גייט, שבה נתגלה כי חלק מהנתונים שמפרסמים יצרני הרכב אינם נכונים. הדרישות המחמירות עודדו תנופה בייצור של מנועים קטני נפח למכוניות והנעות המבוססות על תחליפי דלק. הטכנולוגיה ההיברידית נעשתה בעלת משמעות ונוצר לה ביקוש רב בעולם. המגמה החשמלית באה לידי ביטוי בסוף העשור במכוניות המונעות על חשמל בלבד ובמכוניות פלאג אין עם טווח נסיעה של עד 50 ק"מ על חשמל בלבד. המגמה החשמלית תהיה זו שללא ספק תוביל בעשור הנוכחי.

מגמות העשור שחלף

עיצוב

רכבי פנאי-שטח, המוגדרים כך בישראל, הם מכוניות במבנה מרכב גבוה המיועד לנוסעים עם מאפיינים של ג'יפון ספורטיבי, שבעולם מוגדר כ-SUV (ראשי תיבות של Sport Utility Vehicle). העיצוב השרירי, הספורטיבי והאופנתי, עם תנוחת ישיבה גבוהה ונוחה למדי, צבר תנופה וזכה להעדפה בכל העולם. המכירות במרוצת השנים וכיום מלמדות, כי לא מדובר באופנה חולפת, אלא בהעדפה מוחלטת, הסתגלות, נוחות, שימושיות ויעילות.

תעשיית הרכב העולמית, שהבינה את המגמה והביקוש, מייצרת כמה שיותר מכוניות במבנה כזה ובגדלים מגוונים, מותאמים לכל מטרה ותקציב, מ-SUV-A, B, C ו-D ועד SUV-E. מגוון דגמי ה-SUV התפתח מאוד בעולם בעשור החולף, עם עשרות דגמים ב-2010 ומאות דגמים ב-2019. הדרישה הגורפת לדגמי SUV בשנים האחרונות, הביאה לירידה בביקוש למכוניות משפחתיות במבנה סדאן המשפחתי, המיועד לחמישה נוסעים, גם כשמדובר במכוניות סלון ויוקרה שגם להם ניתן יוקרתי בתצורת SUV.

סביבה ירוקה

תקני איכות הסביבה באירופה, המובילה במודעות בתחום זיהום אוויר הנפלט מכלי רכב, הביאו בעשור החולף לשינוי תפיסה בקרב היצרנים. ניכר בקרבם תהליך של חישוב מסלול מחדש. התקן המחמיר WLTP, שייושם במדינות ה-OECD באירופה בסוף העשור, קבע יעדים מחמירים ביותר הנוגעים למזהמים הנפלטים. היצרנים הטמיעו טכנולוגיות חדשות הקשורות לזיהום, בהן מנועים, הנעות עזר היברידיות וחשמליות, תיבות הילוכים ומערכות פליטה מנטרות מזהמים.

בתחום ייצור המנועים, בעת תכנונם היצרנים מתמקדים בהפחתת זיהום. הנפח כבר לא קובע. למנועים התווספו מערכות טורבו המגדישות את האוויר בשלב פעולת היניקה, ופעולת המנוע עוצמתית וחסכונית יותר. הספקי המנועים והמומנטים עלו, אבל תצרוכת הדלק שלהם ירדה, ובעיקר ירדה רמת המזהמים הנפלטים מהאגזוזים.

תיבות ההילוכים עברו שינויים וקיבלו חידושים טכנולוגיים, אחד מהם הוא מעבר למנגנונים רובוטיים המעבירים את ההילוכים באמצעות מצמדים. התיבות החדישות חסכוניות בדלק ויעילות אף יותר מתיבות ידניות.

בתחום מערכות הפליטה נוספו מנגנונים באמצעות ממירים וחיישנים אלקטרוניים מתקדמים לניטור מזהמים הנפלטים ממנועי הרכב.

מערכות מולטימדיה

עידן התקשורת קיבל תפנית עם הטמעת מערכות מולטימדיה המקשרות בין טלפונים ניידים, אפל ואנדרואיד. תאונות שנגרמו בשל היסח הדעת עקב שימוש בטלפונים, הביאו לחקיקה המחייבת שימוש בדיבורית בעת השימוש בטלפון בזמן נהיגה. בתקשורת "בולטות" המתקשרת למערכת השמע המקורית במכונית . מסוף העשור התאפשר להצמיד את הטלפון הנייד למסך המולטימדיה ולשקפו, וכך ליהנות ממגוון שירותים כגון ניווט WAZE ואפליקציות שימושיות אחרות.

הנעה חשמלית

העידן החשמלי החלבסוף העשור הקודם. המגמה הייתה מעבר לרכבי פלאג-אין נטענים המיועדים לנסיעה חשמלית בטווח של עשרות קילומטרים. רכבים חשמליים לחלוטין משווקים כיום עם טווח נסיעה יעיל בהרבה, המגיע למאות קילומטרים, והם מתאימים לשימוש יומי שגרתי ולטווח נסיעה של חופשה באילת למשל. התנופה של המכוניות החשמליות נובעת משיפור בסוללות הליתיום יון, המאפשרות כיום טווח נסיעה ארוך יותר, ומנגד משקלן ומחירן ירד באופן ניכר במרוצת השנים.

בישראל משתפרת תשתית הטעינה, ובסוף השנה ייתכן שיוצבו כ-2,500 עמדות טעינה במרחב הציבורי. חלק מהעמדות אף יהיו DC, זרם ישיר לטעינה מהירה. הן יאפשרו טווח נסיעה נוסף וימלאו כ-80% מהסוללה בפחות משעה.

מערכות אוטונומיות

רמת הבטיחות בכלי הרכב עלתה דרגה. בעשור החולף שולבו מערכות טכנולוגיות אקטיביות לבטיחות, בהן מערכות התרעה שקיבלו תנופה מהיצרנית הישראלית מובילאיי. המערכות התמקדו בהתרעות לשמירת מרחק וסטייה מנתיב, ברכב דו-גלגלי, בהולכי רגל ובתמרורי מהירות, ונועדו לענות על בעיות שנובעות מהיסח הדעת בזמן נהיגה.

בהמשך השתלבו מערכות התרעה מקוריות, בהן התרעות על שטח מת וחציית רכב מאחור. תרומתן של המערכות למניעת תאונות דרכים מוכחת. המעבר למערכות התרעה מקוריות משנת 2018 הביא לשילובן של מערכות אוטונומיות לבלימה, תיקון היגוי אקטיבי ובקרת שיוט אדפטיבית, שביכולתה לבלום ולהאיץ את המכונית בהתאם לתרחישים בכביש.

מחשבים מסלול מחדש

היעדים של עולם הרכב ידועים, ואולי רק חשבנו שהם ידועים… לנגיף קורונה זה לא התאים. ניאלץ להסתגל למציאות חדשה, שבה הכיוונים והיעדים ברורים, אך המציאות אחרת. הרגלי החיים צפויים להשתנות. העבודה תתבצע במתכונת אחרת מזו שאליה הורגלנו. נטוס, נשוט וניסע פחות. לכל השינויים האלו תהיה משמעות לעתיד לבוא בעשור הבא.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg