תשתיות כבישים

חוכמת הכביש

כבישים הם מהתשתיות החשובות ביותר בעולם המודרני ולא נוכל לתאר את חיינו בלעדיהם. אבל מה בעצם אנחנו יודעים על מה שמתרחש עליהם ? מסתבר שלא הרבה.

מאת: ברוך גואטה *25/10/19


כיום, היכולת של רשויות הכבישים או למעשה, של הגופים שבאחריותם לשמור על חיינו בכבישים, מאוד מוגבלת. בעיקר בגלל הטכנולוגיה שדרשה תקציבים עצומים וציוד רב ובגלל סיבות נוספות כמו שחיקת האביזרים הנמצאים על הכביש, ונדליזם ועוד. אולם, בעוד השינוי מבושש להגיע והרשויות מעכבות החלטות להשקיע בטכנולוגיה, סביב העולם ממשיכים לשלם סכומי עתק על תאונות דרכים, גם בחיי אדם וגם בתקציבי הממשלות.

כיום, נהרגים על כבישי העולם כ-1.35 מיליון בני אדם מדי שנה. עלות תאונות הדרכים, מלבד הצער הרב שהן גורמות, יכול להגיע לכ-3% מהתל"ג, ובישראל בלבד עלות תאונות הדרכים עומדת על כ-22 מיליארד שקל בשנה. ראוי לציין שבישראל נעשים מאמצים רבים ליישום והטמעת טכנולוגיות כביש חדשות, אך השינוי העיקרי יגיע רק בשנים הקרובות.

כלי התקשורת מרבים לסקר את נושא ההשקעה העולמית בפיתוח טכנולוגיות לרכבים אוטונומיים, אולם קיים ויכוח אמיתי בתעשייה אודות מתי יתגשם החלום האוטונומי ובתוך כמה זמן תהיה הטכנולוגיה שתאפשר את קיומו הבטוח של הרכב האוטונומי לצד הנהג האנושי.

במקביל ואף במנותק מהטכנולוגיה הפופולארית של הרכבים, הולכת ומתפתחת טכנולוגיית כבישים. דו"חות ומחקרים שפורסמו על-ידי חברת המחקר מקינזי וארגון הבריאות העולמי, מראים את חשיבות התשתית שתוכל לאפשר נסיעה ברכב אוטונומי. מכיוון שהתשתית אינה בתנועה, כל נקודת ציון שלה מראה בוודאות את מיקומה. בניגוד לרכב שצריך כל זמן נסיעתו לאסוף מידע ולזהות תמרורים, הולכי רגל ומדרכות, ביכולתו של הכביש לשדר לרכב היכן הוא נמצא ומה נמצא מסביבו.

האינטגרציה של כביש חכם ורכב אוטונומי צפויה להגביר משמעותית את בטיחות כלי הרכב ומשתמשי הדרך האחרים. כמו כן, שילוב הטכנולוגיות אף עתיד להוביל להוזלת מחירי הרכבים האוטונומיים מכיוון שהם לא יצטרכו לשאת כל כך הרבה חיישנים ומערכות זיהוי וגילוי שונות, כפי שנעשה כיום.

הכביש הוא מקור מידע ששווה מיליארדי שקלים למדינה, ומאפשר לה לקבל החלטות מושכלות המבוססות על מידע אודות עומסי תנועה סוגי כלי רכב דיווח בזמן אמת על תאונות דרכים מעבר של הולכי רגל ועוד. מטרת טכנולוגיית הכביש היא לאסוף מידע מהמתרחש על גבי הכביש, לשלוח את המידע לענן על מנת לנתח את המידע בזמן אמת, ובאמצעות אלגוריתמיקה מתקדמת להפיק מידע שימושי.

חשוב להכיר בכך שאיסוף המידע המתבצע כל-ידי טכנולוגיית הכביש החכם אינו פרסונאלי ואינו מושתת על לוחיות רישוי או מאפייני הנהגים עצמם, אלא מיקודו בנתונים אודות סוגי רכבים ספירת רכבים תדירויות דפוסים ושאר סטטיסטיקות. יתרה מכך, ככל שיוסיפו להתבהר דפוסי התנהגות בכביש ויעובד מידע בזמן אמת על המתרחש בו, כך ניתן יהיה לחזות אירועים ולמנוע אבדות בנפש.

המרוויחים העיקריים מהכביש החכם הם הנהגים. דמיינו שאתם נוהגים בלילה, ולפתע מואר השול באור אדום – הוא מתקשר איתכם ועם הרכב שלכם ואתם מבינים שקורה משהו ושעדיף לעבור נתיב. רוב הסיכויים הם שבאותו הרגע נמנעה תאונה ברכב שעצר בשול, במקום בו קשה להבחין בו. עם כניסת הרכבים המקושרים המידע מהכביש החכם יוצג ישירות בתוך הרכב לעיני הנהג כדי שיוכל להסיט את הרכב.

הטכנולוגיה של הכביש החכם כבר כאן. עם פיתוח משמעותי שהתבצע בשנה האחרונה העלות למדינה להסבת כבישיה לכבישים חכמים אינה יקרה כבעבר וביכולתה לחסוך עוד מיליארדים רבים, וחשוב מכך, יותר אנשים יישארו בחיים בזכות הטכנולוגיה.


·הכותב הינו מנכ"ל ומייסד חברת RoadSense, בוגר תכנית Highroad Launchpad

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg