ועידת ענף הרכב ה- 8 של ישראל
סמוטריץ: לתחבורה הציבורית בשבת יש פתרונות יצירתיים ואפשר לפתח את הפתרונות האלה, לעשות זאת בדיאלוג ולא לתקוע אצבע בעין".
28/11/19 צילום: דרור סיטהכל
פסגת הרכב 2019 ועידת ענף הרכב של ישראל, מבית מידע כנסים, התקיימה ב- 27/11/19 בפעם השמינית, במרכז הכנסים Avenue.בוועידה השתתף שר התחבורה והבטיחות בדרכים מר בצלאל סמוטריץ'. בנוסף לכ- 850 מהעלם ענף הרכב ביישראל בהם: מנהלי תחבורה, מנהלי ציי רכב, יבואני רכב, חברות ליסינג, אנשי פיתוח בתעשיית הרכב וחברות סטארטאפ. בוועידה התקיים ראיון 1:1 עם ליאור קינן כתבת התחבורה של ערוץ 13.
בהתייחס לתחבורה בישראל ציין בצלאל סמוטריץ כי: אין ספק שההרגלים של הישראלים נכון להיום לצרוך את הרכב הפרטי הם תוצאה שהתחבורה הציבורית לא נותנת מענה ברמת הזמינות והאמינות. מבחינתי האתגר הגדול זה, חייב להיות מורכב מפתרונות שונים בהם: רכבות, רכבות קלות, שבילי אופניים, הולכי רגל ואופניים וקורקינטים חשמליים שיש מה להסדיר בהם. נבחנת כיום תכניות שונות ויש אתגרים תקציביים ורגולטוריים, לדוגמא המטרו. אנו מנסים למצוא מודלים באמצעות השבחת נדל"ן, משום שנצטרך הרבה מאד כסף, הרבה שת"פ של כל השחקנים.
נתיב פלוס- הצלחת לעורר אליך אלפים מאזרחי ישראל שיושבים כל בוקר תקועים בפקק עשית שיפורים אך במשך חודש אנשים לא ידעו מתי לצאת מהבית כדי להגיע לאן שהוא האם המהלך נכון ?
חד משמעית אני מקבל נתונים. גם הנתיב הרגיל פחות פקוק ממה שהוא היה לפני. יולי אוגוסט חגים, אוקטובר, בכביש החוף הלכנו על שלושה נתיבים, זה עבד נהדר מהיום הראשון, הייתה לנו נקודת תורפה בכביש של נתניה. אם מישהו רוצה להגיע עצבני לעבודה לא נמנע זאת אך אנו מחויבים לתת חלופה גם של תחבורה ציבורית. זה גם העלאת מקדם הפיצול וגם עידוד שיתופיות לייצר את התשתית ואת הפלטפורמות המסייעות להתחבר אחד לשני .
מתי יהיו עוד נתיבים כאלה של נסיעות שיתופיות?
מתוכנן דיון אצלי נתיבי איילון יציגו את ההצעות שלהם. אז נקבל החלטה אני לא רוצה לומר. בראייתי המהלך הצליח וגם אמרנו מהרגע הראשון שייקח זמן להתייצב. אנו עושים סימולציות ומנסים לנבא מה יקרה, אין סימולטור שיודע לבחון על מה שקורה בכביש 4, 57, וכדומה, או כל מה שקורה בתוך נתניה, לכן עושים מתודולוגיה מאד גבוהה, ושת"פ עם הרשויות המקומיות באזור ומדייקים, לקח לנו חודש ולהערכתי זה לא הרבה, כדי להבין את השיפורים, אני חושב שאם אחרי חודש הגענו למצב שהכביש עובד נהדר, זה היה החלטה צודקת ונכונה מאד. כאשר גילינו אחריות ואומץ משרד האוצר מוביל את זה ומוכן להיות שותף. אי אפשר יהיה לתת מענה גם בהקצאת נתיבים, שבילי אופניים צריך אומץ של השלטון המקומי. אנו שמים את הכסף וצריכים את השת"פ התכנוני מול הרשויות אני אופטימי.
מה דעתך לגבי אגרת גודש ?
אני לא הצלחתי להבין את העמדה בנושא לגודש. אמרתי שלא אהיה לא מוכן שהכנסות של המדינה יגדל. אפשר לחפש הכנסות מהרבה מאוד מקומות אחרות אך לא צריך להגדיל את הכנסות המדינה. ככל שיכנסו יותר ויותר רכבים חשמליים יהיו פחות הכנסות על הדלק וממילא מודל המיסוי של הרכב עבור יותר לנסועה. כל ההוצאות הנלוות של שימוש ברכב הוא סוג של משאב ציבורי שאם אתה משתמש בו משלם יותר. צרכת יותר שימוש ברכב תשלם יותר.
לדוגמא, מיזם "דרך ערך" הוא מיזם נכון שאני תומך בו. הוא מאפשר להגיע עד אפס בתשלום אגרת הרכב רק על ניהול נכון על המשאב, אפשר גם לקבל תשלומים נוספים אם אתה משבית את הרכב אתה מקבל החזר מסוים של עד אלפיים ₪. אופן הזיכוי, בעל הרכב, מקבל זיכוי כספי באגרת רישוי לשנה הבאה, אין טכנולוגיה שיודעת לומר כמה אנשים אך אנו מפתחים זאת היום. בניהול נכון של כל מערך התחבורה ותחבורה ציבורית בפרט, אפשר יהיה להגיע ל 10 אלף ₪ לנהג. ככל שיפחתוו מסים קבועים על רכב, התשלום יהפוך להיות פר נשואה, ואז אפשר לעשות זאת דיפרנציאלי, לקחת יותר בשעות שפל על אזורים יותר צפופים לקחת פחות. מדובר בסיג ושיח שיש לי עם האוצר ואמרתי: בואו ניקח את המיסוי שקיים היום נחלק את זה נכון כדי לתמרץ רכבים חשמליים היברידיים וכן הלאה.
מה לגבי תנועת הקורקינטים והאופניים החשמליים והאם אתה בעד הסדרה של כלים אילו ?
מדובר בעוד עניין שצריך כסף לעשות משהו שיסדיר את המערב הפרוע, אנו מדברים על עלייה של כ- 150 אחוז בנפגעים. הכלים האלה בריאים ונותנים מענה מדלת לדלת. לא הייתי רוצה להחזירם אחורה. הפתרון האמתי זה שבילי אופניים צריך לייצר הפרדה בין רכב לאופניים חשמליות. זה הפתרון. אנו מתקצבים אותו בהמון כסף, גם כאן נתקלים בחסמים תשתיתיים, יכול להיות שיהיה יכולת להקטין את רוחב הנתיב, עד אז אנו בדילמה גדולה עד כמה ללכת רחוק עם הסדרת הכלים האלה, מצד אחד כל חובה שמטילים לאזרח זה עוד בירוקרטיה ועוד כסף. אני לא רואה אותם הולכים עד כדי הגדרת הכלים האלה כרכב ממונע, יכול להיות שאנשים לא ייסעו. סוגיית הביטוח לכלים אילו, טרם נפתרה, כיוון שחס וחלילה יש נפגעים הביטוח של הרכב מכסה. צריל לתת מענה הגיוני גי עולת הביטוח תגרום לאי כדאיות להחזיק בקורקינט. בהתייחס לאכיפה בנושא, יש לתת יותר סמכויות לפיקוח העירוני.
אתה מתנגד לתחבורה ציבורית בשבת גם לזו שהחלה לפעול בשבת?
אני מתחיל באמירה בסיסית עליה לא צריך להיות וויכוח על דברים חשובים אנו משלמים מחיר כי אנו רוצים לשמור על סביבה אנו מגבילים תעשיינים, אנו משלמים מחיר על הדרכים שאנו מאמינים שצריכים להיות מונחים בבסיס החברה. שאלת המפתח האם השבת היא ערך חשוב במדינת ישראל ולראייתי כן אני לא מתכחש לקושי שזה מייצר. כל עוד לא יהיה אפשרות להשתמש בתחבורה הציבורית 24/7. אנחנו לא יכולים לתת מענה להכל ולשפר מאד את התחבורה במשך השבוע, לתת תמריצים בתחבורה הציבורית. ביחס לשבת, יש לדעתי, פתרונות, אני כואב בעיקר את ההתרסה, חוסר ההבנה של הרצון של לשמור על מרקם בחברה שיש בה כאלה וכאלה. אני חושב שגם נושא התחבורה הציבורית, יכולת התנועה, יש פתרונות יצירתיים ואפשר לפתח את הפתרונות האלה, לעשות זאת בדיאלוג ולא לתקוע אצבע בעין. תשעים אחוז מהבעיות המסיבה שרק 6-7 הגיעו לכאן בתחבורה הציבורית 90 אחוז מהסיבות לא קשורות לתחבורה הציבורית. בסוף אנו סתם לא נמצאים כאן, אנו מדינה יהודית וכפי שאמרתי נכון יש מחירים לכך.
ככל שתישאר שר התחבורה גם לזמן קצר וארוך מה היעד הכי חשוב שתרצה להשיג בזמן קצר?
תחבורה ציבורית משופרת ויעילה, מכיוון שאין לי יומרה לפתור את בעיית הפקקים. שקיימים בכל מדינות העולם. אני לא מונע מאיש חוויה של עצבים בבוקר. האתגר היה לחלופה טובה, ללכת לתענוג אחר, אני רוצה להפוך את כל אזרחי ישראל לכאלה, וזה אפשרי וזה האתגר, כדי לייצר פתרונות טובים, ככל שאנשים ינהגו פחות יהיו פחות תאונות דרכים. עברנו שבוע שעבר את שבוע הבטיחות בדרכים. זה הכניס אותי וגם את הציבור למודעות יותר גדולה, הרוב הגדול של התאונות הם כתוצאה של הסחת הדעת. רוב התשתיות הם תשתיות שיודעות לפצות על הטעויות. רוב התאונות הן תוצר של הסחת דעת של הטלפון.