לקראת סוף עידן הדיזל


זעקת יבואני הדיזל
נציגויות יבואני הרכב בישראל מתריעות בפני גל התייקרויות בשוק הרכב, לאור לחצי האוצר על המשרד להגנת הסביבה, לשינוי נוסחת המיסוי הירוק. השינוי יביא לגל התייקרויות בשוק הרכב ובעיקר במכוניות דיזל חסכוניות.
26/6/2013
במפגש שקיימו נציגי היבואנים: קרסו, דוד לובינסקי וסמל"ת , הועלו טענות לפגיעה כואבת מצד רשות המיסים בכל הקשור לעדכון נוסחת המס הירוק צעדים שלטענתם יגרמו לעצירת כניסתם של מכוניות חסכוניות.
רפורמת המיסוי הירוק- ב- 2009 החליטה הממשלה לעודד קנייה של מכוניות ירוקות וחסכוניות באמצעות הטבות מס על פי נוסחת המיסוי הירוק. בהתאם לכך, ניתנו הנחות על מס הקניה בשיעור של 83%, בגובה של עד 15,000 ₪ למכונית, זאת בהתאם למידת זיהום שהיא מייצרת. כתוצאה מהרפורמההחדשה, ירדו הכנסות המדינה ממיסים באופן ישיר (מיסי הקניה) ועקיף (צריכת הדלקים) כך שמשרד האוצר מקדם את שינוייה ובונה על סגירת נתח משמעותי בבור התקציבי שיוחזר הן מהפסקת ההנחות במיסי הקנייה והן כתוצאה ממעבר ישיר חזרה לרכבים המונעים על בנזין.
נציגויות יבואני הרכב, יוצאים כנגד הטענה שגזי הדיזל מזיקים לבריאות ולחיזוק טענתם הם מציגים את תמונת המצב האירופאית שם מעל ל-60 אחוז מכלי הרכב ממונעים בדיזל. האירופאים יודעים כנראה מה שרשות המיסים הישראלית איננה יודעת.
התקינה האירופאית (יורו 5 ו-6) מתייחסת גם להיבט הבריאותי של התושבים ובמילים מפורשות יותר תקנים באירופה, מתייחסים לחמשת הגזים העיקריים
הנפלטים: CO, HC, NOX, PM ו- CO2.
ה-NOX שהוא הגז הנחשב למזיק ביותר מהיבט הבריאותי ומהווה בעיה ברכבי הדיזל, אולם משקלו ירד ברמת הזיהום הנפלט מכלי הרכב. והראייה לכך, היא רכבי הדיזל המשווקים בישראל, העומדים בתקן יורו 5 או 6 ומדורגים בישראל בדרגת זיהום 4 בלבד שהיא ירוקה בסרגל הזיהום. כדוגמת רנו פלואנס דיזל וסיטרואן C3 פיקאסו דיזל המצויים בדרוג 4 מבין 15 דרגות זיהום. שינוי הנוסחה כפי שפורסמה לאחרונה, יקפיץ אותם בכ-9 דרגות זיהום לדרגת זיהום 13. השינוי עשוי לייקר את כלי הרכב הללו בכ- 13,000 ₪ .
ידידותיות וחסכוניות בדלק

דורי מנור מנכ"ל דוד לובינסקי, ציין כי מדינות ה-OECD מאמצות תקני זיהום מחמירים. המדד העיקרי במדינות אירופה הוא רמת פליטת ה-CO2 גר' לק"מ. לדבריו, יש לקחת בחשבון כי עיקר הזיהום בסביבת הערים מקורה במשאיות ואוטובוסים שלגביהם אין כל התייחסות ברפורמה החדשה. מנור טוען כי אימוץ התקנים החדשים מהווים פגיעה ישירה במגזר העסקי שיצטרך לבזבז הרבה יותר דלק שכן ם התחשיב הכלכלי מעיד על כדאיות מעבר לרכבי דיזל לכל מי שנוסע מעל 30 אלף ק"מ בשנה. לטענתו בנוסחה החדשה יש צורך להתייחס גם למקדם של החיסכון בדלק.
משנה למנכ"ל סמל"ת , חזי שייב, ציין כי לא יתאפשר בעתיד למכור רכבי דיזל בישראל. יש לקחת בחשבון כי מרבית רכבי הדיזל משמשים את העסקים הגדולים והקטנים. המשמעות שנטל המס ירבוץ על הלקוחות העסקיים ובעלי המקצוע . אין בכך שום הגיון וזו ממש פגיעה באדם העובד.
על פי הנוסחה החדשה רכבי הבנזין עשויים לעלות ב- 2-3 דרגות זיהום כאשר ההתייקרות צפויה להיות בין 1,500-3,000₪. לעומתם רכבי הדיזל יעלו בבכ-8 דרגות שמשמעותה התייקרות בשיעור שינוע בין 10,000-13,000₪.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg