פורמולה ירושלים


פורמולה ירושלים, היסטוריה מוטורית
13/6/13
סוף סוף, זה מתחיל, באיחור של שעה וחצי עקב בעיות בטיחות במסלול יצא לדרך מרוץ רכבי הפורמולה בירושלים, עם מעל 100 אלף צופים נרגשים. מכוניות הפורמולה חממו מנועים וקולם נשמע ברחבי העיר. המכוניות נעו במסלול סיבובי שיצא ממתחם התחנה לכיוון שער יפו דרך ברכת הסולטן, ממילא, רח' המלך דוד גן הפעמון ומתחם התחנה. בגן הפעמון ובממילא נתנו תצוגות ראווה מיוחדות. לתשואות הקהל. ראינו כאן את הפרארי F-150 עם מנוע 2.5 ליטר שמספקת לא פחות מ- 750 כ"ס ומגיעה למהירות של 330 קמ"ש כמובן שבמסלול היא פתחה מהירות פחותה אבל הרעש והעוצמה עשו את שלהם, למי שלא הצטייד באטמי אוזניים היתה בהחלט בעיה. אחותה לבית פרארי ה- 458 עם מנוע 4.5 ליטר ו- 560 כ"ס. מרשימה במיוחד ביופייה היא הלוטוס לה מאן כאשר שהיא במבנה רחב ונמוך עם חופה דמוי תא טייס קרב. ממונעת ב- 3.6 ליטר המספק 585 כ"ס. מהירות מרבית 340 קמ"ש. המפגן המרשים היה דווקא למכוניות ה-GT עם ה- אוודי A4DTM, שללא ספק המכונית הרעשנית ביותר במרוץ, בעיקר שנהגה מקפיד על הח' הילוכים עם גז ביניים. דגמי פרארי CT, פרארי 458 איטליה המיועדת לשני נוסעים , בהספק של 562 כ"ס ותיבת 7 הילוכים.
מכונית פורמולה 1 – מכונית פרארי אחת בלבד טסה במסלול והרשימה במיוחד גם בפעלולי הדריפט עם נהגה המנוסה ג'אנקרלו פיסקילה.
פרארי F1
הפעלולן כריס פייפר
רק עם אופנוע- מסמר הפורמולה, הוא ללא ספק האופנוען פעלולן, כריס פייפר ( רוכב של BMW ורד בול)עם אופנוע ה- BMW שלו. פייפר, הפגין שליטה יוצאת דופן עם האופנוע שלו, והצליח להלהיב ולפצות את הקהל שסבל מחום השמש היוקדת ומתנועת המכוניות הדלילה. כולם חיכו לו בכל פינה והוא זה שדאג לרצות את כל הצופים בפעלולים שונים, לרבות תאוצה עד בלימה ונשיקה לבחורה מתנדבת מהקהל שניצבה מולו בכביש.
ראש עריית ירושלים ניר ברקת, שהיה נרגש במיוחד לרגל האירוע ציין כי "ירושלים עושה היסטוריה. אנו מביאים לעיר את הפורמולה כמו ערים נוספות בעולם אמר.
פרארי F1

מיידע כללי על מרוצי פורמולה
מרוצי הפורמולה 1 הם פסגת הספורט המוטורי העולמי. רק 22 נהגים בכל העולם משתתפים בספורט שנחשב לטכנולוגי והתחרותי ביותר בעולם.
אז איך הופכים לנהג מרוצים ומה הדרך עד לפורמולה 1?

מאת:
בועז קורפל- פרשן הפורמולה בירושלים
עולם הספורט המקצועני מכיל עשרות ענפי ספורט לקבוצות בתחום משחקי הכדור ועוד. אך עולם הספורט לספורטאים יחידים, נחשב למאתגר ומרגש יותר ומכאן שהוא קיבל במקרים רבים את התוספת "אקסטרים" שבאה להעצים את סיפורו של הספורטאי ואת מאבקו כנגד עצמו וכנגד חוקי פיזיקה והיריבים שנמצאים איתו באותה תחרות.
מרוצי מכוניות נמצאים בפסגת האקסטרים יחד עם מרוצי האופנועים ואולי בעצם, יחד עם כל מה שמכיל מנוע, גלגלים ולעיתים גם כנפיים. מבין כל ענפי הספורט המוטורי לסוגיו במכוניות ואופנועים, בשטח או במסלול, נחשבת אליפות הפורמולה 1 לאליפות החזקה ביותר מבחינה טכנולוגית ואנושית. סכומי הכסף המושקעים בסבב היוקרתי מסתובבים סביב 5 מיליארד דולר בשנה ומפעלי הקבוצות של הפורמולה 1 מעסיקים מאות מהנדסים וטכנאים, אנשי לוגיסטיקה ואנשי שיווק ומכירות שעובדים למען אדם אחד ומטרה אחת. להגיע ראשון לקו הסיום ולראות את דגל השח מט לפני כולם. אז איך אפשר להיות נהג פורמולה 1 או במילים אחרות: מה המסלול של הפורמולות שיש לטפס בו על מנת להגיע למדרגה העליונה.
בבסיסו של דבר, הנהגים מגיעים ממדינות שבהן התרבות המקומית תומכת ומפרגנת. ברוב המקרים נגלה כי האלופים נהגו ללכת בסופי שבוע יחד עם כל המשפחה לצפות במרוצי מכוניות ואותו ילדון נדבק בחיידק וגם ניסה לממש את החלום. "אני מעריץ שלושה מייקלים אבל רוצה להיות כמו אחד מהם בלבד" אמר סבאסטיאן פטל, אלוף העולם בפורמולה 1. "מייקל ג'קסון בזכות המוזיקה, מייקל ג'ורדן בזכות היכולת העל אנושית שלו ומייקל שומאכר שזכה בשבעה תארים עולמיים בפורמולה1". אתם בוודאי יודעים לאיזה מייקל הוא התכוון.
על מנת לבדוק אם בכלל "יש לכם את זה", צריך לקפוץ למסלול הקארטינג השכונתי ולהתיישב בתוך רכב המרוצים הקטן והבסיסי ביותר שבנמצא ובקרבו פועם מנוע ארבע פעימות קטנטן בנפח 200 סמ"ק והוא מגיע למהירויות "מסחררות" של 40-50 קמ"ש. מהות הכישרון טמונה ביכולת שלכם להוציא את מרב המהירות מהקארטינג החביב הזה תוך שאתם נאבקים בנהגים אחרים ושומרים על המקום שלכם. אם הצלחתם לשפר את התוצאות ולשבור שיאי מסלול במועדון הקארטינג המקומי, אז כנראה שגם בקרבכם מסתתר שומאכר קטן, או גדול. על מנת לבדוק את גודלו של השומאכר שבתוך גופכם, עליכם לקפוץ מדרגה ולהתחרות בקארטינג בעלי מנועי שתי פעימות. מרחוק הכלים דומים לקארטינג ארבע פעימות אך כאשר מתקרבים, מגלים תמונה אחרת. כאן מדובר בכלים מהירים ועצבניים שמזכירים בתנועתם החדה את השפיריות שמרחפות מעל המים ונעות בחדות לכל משב רוח קל. במקרה הזה תגלו שאתם חייבים להיות בכושר גופני טוב כי אחרת תשלמו בשרירי צוואר וצלעות תפוסים וכואבים לנוכח שינויי הזווית המהירים וכוח G
שפועל על הגוף במהירויות של 120-140 קמ"ש בגובה אפס מעל פני הקרקע.
הנהגים שיחליטו להמשיך הלאה אחרי שלב הקארטינג, ייפגשו את מכוניות הפורמולה החד מושביות הפתוחות. הקטגוריה הראשונה היא מכוניות פורמולה ב.מ.וו או פורמולה אודי ויש גם פורמולות נוספות כמו פורמולה פורד ופורמולה רנו. מדובר במכוניות שבהן האירודינאמיקה היא חלק מהמשחק מאחר והמהירות הופכת להיות גורם מכריע בתפעול המכונית.
הקטגוריות הנפוצות ביותר הן פורמולה רנו ארבע למכוניות עם מנועים בנפח 1.6 ליטר ואחריה פורמולה רנו 2.0 למכוניות חזקות יותר עם מנועי שני ליטר והספק של כ-200 כוחות סוס למכונית שמשקלה עד 450 ק"ג. כאן באמת תצטרכו לעבוד קשה סביב השעון וללמוד המון מכאניקה, אירודינאמיקה ופיזיקה וזאת על מנת שתשלטו ברזי המדע שמפעיל את המכוניות. במקרה הזה אינכם לבד. לכל נהג יש צוות טכני שמלווה אותו וכולל מהנדס ומכונאי שיבצעו את ההתאמות (Set Up) הדרושות לסגנון הנהיגה שלכם על מנת שתוכלו להוציא את המרב מהמכוניות.
המדרגה הבאה בדרך לתהילה תוביל אתכם למכוניות בקטגוריה פורמולה 3. גם כאן מדובר במכוניות חד מושביות אם כי המנועים שלהן והגלגלים שלהן יהיו גדולים יותר ועוצמתיים יותר. גם מרחב הפעולה הטכנולוגי יגדל פלאים ובמקום צוות קטן של שני אנשים, תצטרכו כבר צוות של ארבעה לפחות שיכיל שני מכונאים, מהנדס נתונים ומהנדס מרוצים שיקבל את ההחלטות הסופיות ויבצע יחד אתכם תחקור מדויק אחרי כל נסיעה כשם שטייסי קרב מתחקרים את הגיחות שלהם.
קטגוריית הפורמולה 1 כבר נראית באופק, אבל עדיין לא בהישג יד. בשלב הבא תצטרכו לנהוג במכוניות מקטגוריה GP2או פורמולה רנו 3.5 שנחשבות ל"חממות" ולבתי הגידול של נהגי הפורמולה 1 בדורות הבאים. במקרה הזה, מדובר בשתי אליפויות עולם שבהן המכוניות משוכללות ומלאות בבקרות אלקטרוניות וכמויות אינפורמציה אין סופיות בדומה למטוס קרב משוכלל שיצא זה עתה משערי מפעל לוקהיד מרטין בארה"ב. המהירויות הסופיות במכוניות הללו מגיעות ל-300 קמ"ש והלחץ הפיזי המופעל על הנהג קרוב לארבעה Gבעת הפניות. מערכת נוספת שתנער אתכם בחוזקה, היא מערכת הבלימה. עוצמת הבלימה של המכוניות הללו עשויה לשתול אתכם במושב הנהג ולגרום לאיברים הפנימיים לשנות מיקום בכל נגיעה בדוושה. מטרת הבלימה החזקה היא לאפשר לכם לנהוג במהירות עד לנקודת הבלימה המאוחרת ביותר בכניסה לפניות על מנת שלא תאבדו מרחק ומיקום.
השלב הזה יכשיר אתכם לדבר האמתי שאליו יגיעו מטבע הדברים רק האלופים או אלה שיסיימו במקום השני כי כזכור, בפורמולה 1 יש רק 22 מקומות ורק שניים או שלושה מתפנים מדי שנה. אם כבר הוכחתם את עצמכם כעילוי ספורט מוטורי, תזכו להגיע לפורמולה 1 ולהידחק לתא הנהג של מכונית ספורט מהירה שאין כמותה בעולם. תאוצה מאפס ל-200 קמ"ש בארבע שניות ובלימה מ-330 קמ"ש לעצירה בתוך פחות ממאה מטרים. מנועים רבי עוצמה עם הספק של 750 כוחות סוס למכונית שמשקלה 640 ק"ג בסה"כ. מדובר בחזית הטכנולוגית הראשונה של תעשיית הרכב, האלקטרוניקה, הצמיגים וכל רכיבי האפטר מרקט המוכרים העולם. כל בורג ודיסקה שמורכבים במכונית חייבים להיות בתקן הגבוה ביותר ולעבור מבחני עמידות ובחינות טכנולוגיות ברמה של נס"א. רמת הבטיחות היא הגבוהה ביותר והמכוניות הללו חזקות במבנה שלהן פי עשר מכל מכונית אחרת שאתם מכירים. כאן תצטרכו גם להתמודד עם יחסי ציבור, אנשי תקשורת, נותני חסות ועוד כהנה וכהנה שמקיפים את הספורט היקר והיוקרתי בתבל. אבל אם באמת עשיתם את זה ונגעתם בשמיים, כל הדברים שמסביב באמת בטלים בשישים כי אתם נכנסתם למועדון היוקרתי בתבל.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg