ירון זליכה. יו"ר הועדה
המלצות ועדת זליכה הוצגו לציבור. השר כץ החליט על הקמת צוות בינמשרדי ליישום המלצות הדו"ח. האם העבודה המפורטת של הועדה תאושר על ידי משרד התחבורה?
האם הנהג הישראלי המצוי יהנה מתחרות גוברת ומירידה במחיר הרכב?
23.2.12
המלצות הועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב בישראל בראשות פרופ' ירון זליכה, הוצגו במסיבת עיתונאים שקיים השר כץ בהשתתפות פרופ' ירון זליכה וחברי הוועדה הציבורית. השר, ישראל כץ הודיע כי הוא מאמץ את עקרונות הדו"ח הועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב הודיע על הקמת צוות בינמשרדי ליישום המלצות הדו"ח. בראש הצוות יעמוד סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, עוזי יצחקי ושותפים בו נציגים בכירים של משרד התחבורה, אגף התקציבים במשרד האוצר והרשות להגבלים עסקיים. לצוות יצורף גם נציג של רשות המיסים, במטרה לאפשר הרחבה של ההמלצות ולגבש אמצעי פעולה משלימים להגברת התחרות בענף. הצוות יגבש תכנית עבודה מפורטת ליישום ההמלצות ויציגה לשר התחבורה בתוך 60 יום.
כצעד ראשון לאימוץ המלצות הועדה הוחלט במשרד התחבורה ליישם מיידית את המלצת הועדה לאשר יבוא רכב העומד בתקינה אמריקאית ומיוצר מחוץ למדינת נפט"א (ארה"ב, מקסיקו וקנדה). כך למשל ניתן יהיה לייבא כלי רכב המיוצרים בגרמניה בתקינה אמריקאית, כגון כלי רכב מתוצרת אאודי, מרצדס, ופולקסווגן. יישום ההמלצה יאפשר להפחית את מחירי הרכב ולהגדיל את מגוון דגמי הרכב שניתן יהיה לייבא לישראל.
ועדת זליכה מונתה בחודש ספטמבר השנה, במטרה לבחון את צמצום הריכוזיות בענף הרכב ולגבש המלצות להסרת חסמים שיביאו להגברת התחרותיות ולהוזלה של התעריפים בכל ענפי הרכב. הדו"ח קובע כי "אחריותה של הממשלה, באמצעות מדיניותה הכלכלית הינה לאתר ולזהות כשלי שוק וחסמי תחרות ולטפל בהם זאת, מאחר וחסמים תחרותיים, מטבעם, אינם נוטים להיעלם מעצמם… הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב הציב הלעצמה מטרה כפולה:ראשית, זיהוי כשלי השוק, חסמי הכניסה,הפרקטיקות הפסולות והמבניים הלא תחרותיים המאפיינים את ענף הרכב בישראל והסרתם בנחישות, תחת שיקול דעת ,באופן מידתי ותוך התחשבות באלטרנטיבות רגולטוריות שונה . שנית, קביעת מו לפעולה רגולטו ישאינו מסתפק בהסרת חסמים, ,מתוך התקווה כ יגורמים חדשים יכנסו לפעולה תחרותית בתוך מבנה הענף הקיים ,אלא משכיל להבין כי המבנה הענפי הנוכחי הוא בעצמו החסם המרכזי המקשה על התחרות. תפיסה זו גורסת כי פעולה רגולטורית שאינה משפיעה על מבנה הענף סופה שתיכשל".
דו"ח הועדה כולל 162 עמודים והוא מנתח לאורך ולרוחב את שוק הרכב הישראלי. בסופו של הדו"ח מוצעות 53 המלצות. כמה מהן תמומשנה?
שוק הרכב הישראלי מגלגל כספים רבים למרות שמבחינה מוחלטת רמת המינוע בישראל היא נמוכה למדי בהשוואה למדינות המערב. היקף הפעילות הכלכלית הכוללת בענף הרכב עלמקטעיו השונים נאמד בכ-100 מיליארד שקל בשנה. היקף שוק המכוניות לשנת 2011 מוערך בכ-30 מיליארדי שקלים.כ- 55%משוק המכוניות הפרטיות והמסחריות מוחזקים בידי ארבעה יבואנים )כ-63% משוק הרכב המשפחתי). 15יבואנים פועלים בישראל
וכ-64 אחוז משוק הליסינג מוחזקים בידי ארבע חברות וכ-54 אחוז משוק ביטוח הרכב נמצאים בידי ארבע קבוצות.
רישוי יבוא רכב לישראל
וכ-64 אחוז משוק הליסינג מוחזקים בידי ארבע חברות וכ-54 אחוז משוק ביטוח הרכב נמצאים בידי ארבע קבוצות.
רישוי יבוא רכב לישראל
הועדה ממליצה על רישוי יבוא כלי רכב לישראל ומציעה לאסור על עיסוק בייבוא רכב לישראל בין אם כי בואן סדיר ובין אם כאדם המעניק ליווי לאדם אחר בייבוא אישי, ללא רישיון בתוקף אשר הונפק על ידי משרד התחבורה לאחר עמידה בתנאים ובדרישות החקיקה. עוד מציעה הועדה להתיר ליועץ ייבוא אישי לייבא עד 20 מכוניות בשנה )בין אם משומשות עד 24 חודשיםמיום ייצור הרכב או בין אם חדשות, כמלאי עסקי מבלי תוספת).
בנוסף ממליצה הועדה לאפשר ייבוא מקביל של רכב כ"רכב חדש"במידה והיה רשום על שם הדילר כרכב חדש במדינת המקור. במקרה של דגמי רכב קיימים, הועדה מציעה כי האחריות הכללית, מצבי ריקול ואספקת חלקי חילוף יוטל ועל היבואן הישיר.
עוד ממליצה הועדה להרחיב את היבוא המקביל ולאפשר ייבוא רכב מסחרי, לרבות מוניות ואופנועים בייבוא מקביל ובערוץ הייבוא אישי וכן לאפשר גם לחברות ו/או לעוסקים מורשים לייבא כלי רכב מסחריים במסלול "ייבוא אישי" עבור שימוש עסקי.
חברות ליסינג ויבואנים
משקל כלי הרכב הנעים בכבישי ישראל והמשוייכים למה שנקרא ציי הרכב הנו מכריע. ההכנסות המצרפיות בענף הליסינג מוערכות בכ-12 מיליארד שקלים, המהווים כ- 12%מהיקף הפעילות הכלכלית בענף. שוק הליסינג בישראל מתפלג ברובו בין 10 חברות גדולות בנוסף לכ-40 חברות קטנות יותר. חמשת החברות המובילות מחזיקות ביחד כמעט 70% מסך כלי הרכב בענף הליסינג וההשכרה.
במצבת כלי הרכב בישראל, נכון לדצמבר 2010, יש כ- 430אלפי מכוניות בבעלות חברות ליסינג והשכרה, הממשלה, מלכ"רים ועסקים. כ-51 אחוז מכלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל במהלך שנת 2010 נרכשו על ידי ציי רכב ומשקל והיחס ישל חברות הליסינג מתוך סך הרכישות של רכב חדש היווה כ- 34%מסך הרכישות ב-2010 בהשוואה ל-39 אחוז בשנת2009 . בשנת 2010 היו בבעלות חברות הליסינג כ- 200,000כלי רכב, כ-81% מהם הנם כלי רכב משפחתיים. חברות הליסינג רכשו במהלך שנת 2010 כ-52,000 כלי רכב משפחתיים המהווים כ-41.3% מסך כלי הרכב המשפחתיים שנמסרו בשנה זו.
הועדה ממליצה לחייב את חברות הליסינג ויבואני הרכב המייבאים מעל 1,000 מכוניות בשנה להעביר לממונה על המחירים במשרד התחבורה דו"חות כספיים ונתונים הכוללים פירוט של היקף פעילותם לפי מגזרים )מכוניות, חלפים, כמויות, מחירים וכל נתון רלוונטי לבחינת התחרותיות בענף אשר ימצא הממונה לנכון).
הועדה ממליצה כי לא תותר לחברות ליסינג גדולות, אשר נתח השוק שלהן בתחום הליסינג והשכרת הרכב )במצטבר, לרבות חברות קשורות, אחיות, בנות, חברות אם וכ') גדול מ-10 אחוזים הטבת המס הקבועה בסעיף 96 לפקודת מס הכנסה.
על מנת להגביר את התחרותיות בשוק הרכב ממליצה הועדה כי יבואן רכב ישיר המחזיק מעל 8% מנתח השוק ואשר מחזיק בנתח זה למשך שנתיים ברציפות אושנתים לא רצופות בתוך פרק זמן של ארבע שנים יוכל להחזיק בהסכם ייבוא רכב לישראל מול תאגיד יצרני אחד בלבד. יבואן המחזיק בנתח שוק הנע בין 4 ל-8 אחוזים למשך שנתיים ברציפות או שנתייםרצופות בתוך פרק זמן של ארבע שנים, יוכל להחזיק בהסכמי ייבוא אל מול שלושה תאגידים יצרניים. ליישום המלצה זו תינתן תקופת מעבר של שנה אחת.
בנוסף, ממליצה הועדה כי לא יותר ליבואן רכב ישיר להחזיק במניות של חברת ליסינג ו/או השכרה וכן לא יותר ליבואן רכב ישיר להיות בעל החזקות )במישרין או בעקיפין( ביותר ממוסך אחד שישמש כמרכז שירות והדרכה עבור כלי רכב המיובאים על ידו.
מחיר רכב חדש ומחירון רכב משומש
ועדת זילכה התמודדה עם כשל השוק שבה מחירי השוק לרוכש הבודד גבוהים מאשר לחברות הליסינג. המלצות הועדה בתחוםזה אומרות כי הצרכן הבודד משלם למעשה עבור ההנחות לחברות הליסינג. הועדה קובעת כי יש להגביל את הפער הקיים שבין מחיר רכב חדש הנמכר על ידי היבואן בעסקה היקרה ביותר, למחירו בעסקה הזולה ביותר ובעיקר בין המחיר לצרכן הפרטי לבין המחיר אותו משלמות חברות הליסינג וציי רכב. פער זה יהיה לכל היותר 5% ממחיר הרכב הזול יותר, כולל שווי כספי של הטבות שונות הניתנות ללקוח בעת העסקה או לאחריה. לצורך כך קובעת הועדה כי משרד התחבורה יפקח על חבילות הטבות ועליו יהיה לחייב את היבואנים לפרסם עד 7 ימים לפני תום כל חודש את מחיר המכירה הנמוך ביותר שניתן על פי דגמים שיהיה בתוקף למשך 60 הימים הבאים.
משרד התחבורה יקים בסיוע אגף ממשל זמין בחשב הכללי מאגר מידע ציבורי של מחירי רכב שיתבסס על הצהרה משותפת של הקונה והמוכר בכתב של נתוני עסקאות רכב משומש שידווחו במעמד העברת הבעלות בין המוכר לרוכש.
אחריות
הועדה ממליצה לחייב את היבואנים הישירים להעניק אחריות לרכב המיובא לישראל גם אם הייבוא לא נעשה באמצעותם ובתנאי שבמדינת המקור חלה על הרכב אחריות יצרן. עוד בנושאי האחריות ממליצה הועדה לבטל את החובה לתקן במוסך מורשה של היבואן כתנאי לקיום האחריות לרכב.
הועדה גם ממליצה לבטלרישום "יד" אצל חברות ליסינג אשר מוכרות רכב חדש ובלבד שלא עברו 12 חודשים. על היבואן יאסר להתערב או לברר את השימוש שתעשה חברת הליסינג ברכב הנרכש על ידה. אחרי 12 חודשים תחויב חברת הליסינג לרשום את הרכב על שמה.
טיפול במוסכים וחלפים
הועדה ממליצה לאפשר לכלל המוסכים המורשים על ידי משרד התחבורה לטפל בכל כלי הרכב הנעים בישראל על ידי חיוב יבואנים ישירים להעביר ספרות מקצועית ו/או הכשרה ו/או ציוד טכני ו/או הדרכה וכ', לכל מוסך שיחפוץ בכך ובמחיר אחיד שיפוקח על ידי הממונה על המחירים במשרד התחבורה. לשם הגברת התחרותיות הועדה קובעת כי יבוטלו דרישות הסף למתן רישיון לייבוא חלפים שאינם קשורים לבטיחות הרכב. בהמשך לכך קובעת הועדה כי ניתן יהיה לרכוש חלפים גם ממוסכים שאינם בבעלות היבואנים או ממוסכים המצויים בהסכם "מורשה יבואן". בעל מוסך יחויב בתיקון רכב גם אם חלף הכרוך בתיקון נקנה ממקור אחר ובלבד שהחלף הינו חדש.
הועדה קובעת כי כל מוסך, לרבות מרכז שירות של היבואן, יהיה חייב להציע ללקוח חלק חליפי ומבלי שהחלטת הלקוח לבחור בחלק החליפיתפגע באחריות היצרן. הועדה גם קובעת כי ייאסר על היבואנים לסרב למכור לגורם כלשהו חלפים או להעביר מידע בדבר מחירים. המכירה תהיה במחיר אחיד, למעטהנחת כמות שתגיע לפער שבין המחיר היקר ביותר לזול ביותר, כך שהמחיר היקר לא יעלה על 5% מהמחיר הזול.
הנהגים ישמחו גם לשמוע כי הועדה ממליצה כי משרד התחבורה יטיל פיקוח על פעילות מכירת חלפים ותיקונים בידי מוסכים, לרבות תיקוני אחריותויוטל קנס של פי 50 מעלות החלף במקרים שנמנע מלקוח שימוש בחלף זול יותר או במקרה של דרישת תשלום בגין החלפה של חלף הנמצא במסגרת האחריות. קנס דומה יוטל במקרה שבו הונה מוסך לקוח באם דיווח על טיפול שלא נעשה או נעשה בצורה שונה מהאמורה בדרישת התשלום שהוצע ללקוח.
הנהגים ישמחו פחות לשמוע כי הועדה מציעה לבטל את השימוש הבלעדי של חברות הביטוח ב"מוסכי הסדר". ולאסור הפנייה שלהלקוח למוסך הסדר בדרך של הטבות או כל דרך אחרת (כגון רכב חילופי וכ').
שמאות רכב היא התחום הרגיש שבו נקבע גורלו הפיננסי של רכב שעבר תאונה כאן מציעה הועדה להקים מנגנון" שמאי אובייקטיבי" לענףהרכב )בדומה ל"שמאי מכריע" בתחום הנדל"ן(. קביעת השמאי האובייקטיבי תהיה על סמךבחירה אקראית מתוך מאגר השמאים המורשים שתעשה על ידי המוסך בנוכחות הלקוח בעל הרכב ובמקבילתיאסר מעורבות של חברות הביטוח בבחירת השמאי ובקביעת שכרו שיקבע על ידי משרד התחבורה. ללקוח תהיה הזכות לערער על חוות דעת השמאי.
שווי- שימוש לרכב צמוד
הועדה ממליצה לזקוף את הטבת השווי לעובד המקבל רכב מהמעביד לפי האחוזים הקבועים היום בחוק. הועדה ממליצה שאחוזים אלו ייגזרו ממחיר רכישת הרכב בפועל, כשמדובר ברכב שאיננו חדש.
רכב חשמלי
החדירה הצפויה של הרכבים החשמליים לשוק מצאה את הועדה בזמן הנכון כשהיא מנסה לקבוע כללי משחק לתחום שכמעט ועוד לא נולד. הועדה מציעה להחיל עקרון גישה פתוח לעמדות טעינת רכב חשמלי. עמדת טעינה לא תוגבל, בין אם בדרך של תקינה ובין אם בכל דרך אחרת, מכל רכב חשמלי להיטען בה. אספקת החשמל לעמדת הטעינה תוכל להיות מצד כל ספק חשמל )אלטרנטיבי לחברת חשמל( וללא אפליית מחיר או אפליה אחרת. בנוסף קובעת הועדה כי יש לאמץ את התקינה האירופאית בתחום הרכב החשמלי. הוועדה גם ממליצה לעדכן את ההנחה על מס קנייה במסגרת מיסויי רכב שהוא חשמלי נטען וכולל מנוע עזר ומוגדר כיום כרכב היברידי.
גובה המס ייקבע בין הטווח של מיסוי רכב היברידי ורכב חשמלי.
לכניסה לדו"ח הועדה המלא: לחץ כאן
גובה המס ייקבע בין הטווח של מיסוי רכב היברידי ורכב חשמלי.
לכניסה לדו"ח הועדה המלא: לחץ כאן