צד אפל ליבוא אישי


הצד האפל של היבוא האישי
ארבעה יבואנים מסחריים, מכשירי תנועה, קמור, חברת המזרח כלמוביל ואיגוד יבואני הרכב עתרו לבג"ץ בדרישה, כי משרד התחבורה ורשות המיסים יגבירו את האכיפה בכל הנוגע ליבוא אישי לכלי רכב.
21/3/2011
בעתירה המשותפת נטען כי משרד התחבורה, רשות המיסים ומשרד התמ"ת אינם מקיימים את הוראות החוק הנוגעות לייבוא אישי, כתוצאה מכך על כבישי הארץ נעים כלי רכב שאינם עומדים בתקינה, כלי רכב שעברו תאונות, הסובלים מליקויים בטיחותיים, המוסתרים מבעלי כלי הרכב, העלולים לגרום לנזקים ולאבדות בנפש לציבור הנוסעים בדרכים. לפיכך, דורשים העותרים לאכוף את הוראות הדין, שהם עצמם קבעו, ואשר אינן נאכפות על ידיהם וכן לקבוע נהלים משלימים הנוגעים ליבוא רכב ביבוא אישי. עקב החשש כי היבוא האישי משמש מסווה ליבוא מסחרי לא חוקי אשר בגינו מפסידה המדינה עשרות מיליוני שקלים בשנה, מינה מנכ"ל משרד התחבורה בשנת 2009 ועדה ציבורית, ברשות שופטת, אשר בחנה את מכלול ההיבטים הקשורים ביבוא אישי. ממצאי הועדה שפורסמו במאי 2009 העלו מסקנות חמורות ומדאיגות, לפיהן, היבוא האישי, שבמקורו נועד לאפשר לעולים חדשים, תושבים חוזרים ודיפלומטים להביא את רכבם מחו"ל, הפך ליבוא מסחרי בניגוד לחוק. סוחרי רכב המתחזים ליועצים ומתווכים מייבאים לארץ ומוכרים לציבור כלי רכב פגומים, אשר עברו תאונות לא מתועדות, על ידי שימוש ביפויי כוח מזויפים ובזהויות שאולות. משרד התחבורה, אשר אינו עושה די לבדיקת המידע הנמסר לו מנפיק רישיון לרכב על בסיס המידע הכוזב. דו"ח הועדה מציין עוד כי על ידי שימוש בחשבוניות מזויפות מצליחים היבואנים האישיים והיועצים לרמות את רשויות המס ולהעלים מיסים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בשנה. כמו כן, מצאה הועדה כי היבוא האישי הפך לכר פורה לרמאות כלפי רוכשי כלי הרכב עצמם, אשר אינם מקבלים מידע מלא בנוגע לרכב אותו רכשו. עוד נטען כי היבוא האישי ממשיך להתנהל ללא כל הסדרה בעוד משרד התחבורה ורשות המיסים מעלימים עין, ולעיתים אף תורמים בפועל להפרת החוק. כתוצאה, מיובאים לארץ כלי רכב פגומים, כלי רכב אשר אין את הכלים והידע הנדרשים כדי לטפל בהם ואף כלי רכב שנאסרו ליבוא, דבר זה כמובן גורם נזק לבעלי כלי הרכב, אשר פעמים רבות אינם מודעים לתרמית, ומסכן אותם ואת שאר הנוסעים בדרכים. משרד התחבורה תורם להטעיית הציבור בכך שהוא מפרסם מידע שגוי במרשמיו בנוגע לכלי רכב שיבואו ביבוא אישי. לדבריהם, בידי משרד התחבורה יש מידע מדויק ומקיף בנוגע להיסטוריית הרכב במדינת החוץ, ובין השאר למספר הבעלויות, היסטורית תאונות וטיפולים שעבר וכן שימוש מסחרי שנעשה ברכב, אך משרד התחבורה בוחר להסתיר מידע זה או לחלופין למסור מידע מוטעה לציבור. לפיכך, דורשים העותרים, כי המשיבים יגבירו את האכיפה, יתקנו את נהליהם ויקבעו סנקציות נגד מפירי החוק, המייבאים רכב ביבוא מסחרי בכסות של יבוא אישי, תוך זיוף מסמכים ופרסום מידע שגוי. העותרים דורשים כי משרד התחבורה יתקן את רישומיו, מעתה והלאה ואף יתקן רטרואקטיבית את רישיונות כלי הרכב שיובאו בעבר. לדרישה זו תהיה כמובן השלכה על שווים של כלי הרכב ולפיכך, כל מי שייבא רכב ביבוא אישי, כדאי שיעקוב אחר ההליכים.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg