27/07/16
מעל – 200 אלף כלי רכב כבדים נוסעים בכבישי ישראל. משאיות כבדות מעורבות פי שישה בתאונות דרכים קטלניות ממכוניות פרטיות.
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2015 רשומים בישראל 208,972 כלי רכב כבדים, מתוכם 59,060 משאיות שמשקלם מעל 3.5 טון, ו- 149,882 כלי רכב כבדים שמשקלים נמוך מ- 3.5 טון.
הנתונים מעידים על כך, שמשאיות עד 34 טון מעורבות בתאונות קטלניות פי שישה לעומת מכוניות ואילו משאיות מעל 34 טון מעורבות בתאונות קטלניות פי 24 לעומת מכוניות. המשמעות היא, ברחובות הערים, בהם ילדים קטנים וקשישים הולכי רגל, נוסעות עשרות אלפי משאיות שעלולות שלא לראות אותם ולפגוע בהם בצורה קשה. עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2015 התרחשו כ- 2,100 תאונות דרכים במעורבות רכב כבד, 85 מהן היו תאונות קטלניות (בהן לפחות הרוג אחד).
כלי רכב כבדים לפי אזורים בישראל
בירושלים רשומים 24,553 כלי רכב כבדים, 5,682 מהם מעל 3.5 טון.
בתל אביב רשומים 20,277 כלי רכב כבדים, 6,254 מהם מעל 3.5 טון.
בחיפה רשומים 11,543 כלי רכב כבדים, 8,421 מהם מעל 3.5 טון.
בראשון לציון רשומים 9,670 כלי רכב כבדים, 6,697 מהם מעל 3.5 טון.
בפתח תקוה רשומים 8,420 כלי רכב כבדים, 4,944 מהם מעל 3.5 טון.
כלי רכב כבד יכול להגיע גם למשקל של עשרות טונות. משקל כבד זה, גורם לכך שעל תאונה בה מעורבת משאית היא תאונה קשה וחמורה כיוון שהמשאית מוחצת את כל מי ומה שעומד בדרכה. בנוסף בגלל המשקל הרב של המשאית, מרחק העצירה מתארך ויכולת ההתחמקות של הנהג כמעט ולא קיימת. סיכון נוסף במשאית הוא אובדן שדה הראייה של הנהג: הנהג יושב גבוה לעומת יתר משתמשי הדרך ולעתים אינו רואה את כל צדדי המשאית. ישנו שטח "מת" רב סביב המשאית ולכן הנהג מתקשה לראות את משתמשי הדרך סביבו, בין היתר ילדים שהם נמוכי קומה. בנוסף לתנאים הפיזיים של המשאית, גם תנאי העבודה של הנהגים המקצועיים מסכנים את משתמשי הדרך: הנהגים המקצועיים נמצאים שעות רבות על הכביש וכתוצאה סובלים מעייפות יתר. על פי מחקרים שנעשו, נהיגה בעייפות ממושכת דומה בהשפעתה לנהיגה תחת השפעת אלכוהול. גם מכשיר הטכוגרף שאמור לאפשר מעקב אחרי זמני הנהיגה של הנהג אינו מסייע, כיוון שהנהגים מחליפים את הטכוגרף באמצע הנסיעה וכותבים של שם נהג אחר, כך שאם שוטר יעצור אותם הוא לא יידע שהם אלו שנהגו את כל הנסיעה. בכדי להפחית את מספר התאונות בהן מעורבים כלי רכב כבדים, יש להכניס לשימוש את הטכוגרף הדיגיטלי שימנע את היכולת ל"לשחק" עם הטכוגרף. בנוסף, יש לבנות יותר תחנות עצירה ורענון, כדי לתת מענה לנהגים עייפים וכן להעניש חברות שמעסיקות נהגים מעבר לשעות העבודה המקובלות.