רפורמה לרישוי מבחני נהיגה


רפורמה במבחני הנהיגה
טסטים יבוצעו ע"י בוחנים פרטיים, המבחנים יארכו חצי שעה, תור לטסט בתוך 3 ימים, ו- GPS ומצלמה יתעדו את מבחן הנהיגה.

20/3/16
משרד התחבורה פרסם, מכרז להפעלת מערך מבחני הנהיגה המעשיים, הכוללת: קיצור משמעותי בזמני המתנה ל"טסטים", שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי על המבחנים, במסגרת הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים. הזוכים במכרז יחויבו לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה ולהקצות לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ("טסט") ראשון בתוך שלושה ימים, ומבחן חוזר בתוך 7-14 ימים לכל היותר. זאת לעומת המתנה של מספר חודשים כיום. המבחנים יבוצעו באמצעות שני זכיינים פרטיים שיבחרו במכרז. הארץ חולקה לשני אזורים גיאוגרפיים, כל זכיין יופקד על הקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים באזור מסוים. כיום פועלים 130 בוחני נהיגה בישראל, שהם עובדי משרד התחבורה. במסגרת הרפורמה יפעלו 200 בוחנים פרטיים שיהיו קבלנים.
במסגרת הרפורמה החדשה במבחני הנהיגה המעשיים, יוקם מערך פיקוח מקצועי על בוחני הנהיגה, הכולל עשרות מפקחים של משרד התחבורה. המפקחים שיבצעו בקרה על פעילות הבוחנים, יסייעו בהגברת השקיפות בעת המבחן, ינטרלו פעילויות חריגות ופסולות בזמן אמת ויביאו להעלאה מתמדת ברמת מבחני הנהיגה.
הזכיין יידרש להפעיל מערכת אוטומטית להקצאת מבחני הנהיגה, שתקבע את מועד המבחן. זימון המבחנים יעשה באמצעות אתר האינטרנט של הזכיין, לאחר ביצוע המבחן הפנימי בבית הספר ללימוד נהיגה. שיבוץ הבוחנים למבחני הנהיגה יעשה גם כן בצורה אוטומטית. תוצאות השיבוצים ימסרו לבוחנים לפני היציאה למבחן בלבד. תהליך הבחינה המעשית ישודרג ויתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים, תוך צמצום שיקול דעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה המעשית. כמו כן, יעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים הכוללים בין השאר שימוש במצלמות, מערכת ניווט GPS, מערכת מחשוב ומילוי טופס המבחן באופן ממוחשב. ברכב יותקנו מצלמות לתיעוד מסלול נסיעת המבחן ותיעוד הנבחן במהלך הטסט. הצילום יכלול גם הקלטה קולית בתוך הרכב. כמו כן, תותקן ברכב מערכת GPSלצורך ניטור, מעקב ותיעוד מסלולי הנסיעה של הרכב. תיעוד המבחן יועבר למחשב אישי או לטאבלט של הבוחן. אמצעים אלה יסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים בין כל התלמידים.
בסיום כל מבחן יידרש כל בוחן למלא טופס ממוחשב. המערכת תחשב את ציון המבחן, באופן אוטומטי, ותודיע למורה הנהיגה ולנבחן על תוצאותיו, עבר או נכשל. נבחנים שנכשלו יוכלו לצפות בתיעוד המבחן על מנת להחליט האם להגיש ערר. השימוש באמצעים טכנולוגיים, יאפשר בקרה ומעקב על מהלך ותוצאותיו, וישמש גם לבחינת ערעורים על החלטות הבוחן. הערעור יבחן על ידי גורם בכיר של הזכיין אל מול הצילום ועל ידי מפקחים של משרד התחבורה.
במהלך השנים האחרונות, גדל הביקוש למבחני נהיגה מעשיים, זאת בין השאר כתוצאה מהגידול באוכלוסיה, הורדת גיל הזכאות ללימודי נהיגה ועלייה ברמת החיים בישראל. כתוצאה מכך, נאלצים כיום תלמידי נהיגה להמתין במקרים רבים בין שלושה לארבעה חודשים לטסט. יצוין כי קיצור זמני ההמתנה למבחנים, יחסוך לתלמידים הנדרשים לבצע טסט חוזר, מאות שקלים, מאחר ועתה הם ידרשו לקחת פחות שיעורי נהיגה בין טסט לטסט. בשנה מתבצעים כ- 400 אלף מבחני רישוי לנהיגה וזמן ההמתנה לטסטים ממושך ונאמד בכ- 4 חודשים. הצפי כי לאחר הרפורמה הזמן יתקצר משמעותית, וגם פריסת הבוחנים בישראל תהיה בחלוקה גאוגרפית.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg