משאלות תחבורתיות


הרכבת לירושלים. מתי סוף סוף תקושר הבירה לשדה התעופה

יש כמה דברים שאני לא יכול לסבול על הכביש בארץ. יש נהגים חסרי סבלנות,שתמיד צודקים ותמיד עוקפים מימין, יש כבישים שבהם השילוט מוציא אותך מדעתך בשל השגיאות ובשל חוסר העקביות ויש ויש עוד ועוד משאלות. מה הייתי רוצה שיקרה בשנה הבאה?

שמעון ביגלמן
27.12.12
זאת הייתה הפתיחה לכתבה בראשית שנת 2012. האמת כמעט ושום דבר לא קרה. אני מצרף את הכתבה שוב, עם תוספות עדכניות ומקווה, מתחנן ומתפלל שבמשרד התחבורה יפסיקו עם מסע ההסברה על השגיהם (?) ויתחילו לעבוד לטובת הנהג שסובל בכבישים וממש לא נהנה מהכסף הרב שהוא מעביר מדי שנה לממשלה בצורת הטלים, מסים ודוחו"ת תנועה.
הייתי רוצה ש……
  • שבכל הצמתים המרומזרים תהיה זכות פניה ימינה. מה פשוט יותר מכך? זה קורה באירופה ובארה"ב שם אפשר לפנות ימינה בכל צומת ובכך ומשחררים את הכבישים מעומסים מיותרים.
  • מהירות ומשטרה. אני מקווה כי המנטרה המטומטמת הקושרת בין מהירות ותאונות דרכים תאבד מתוקפה ושהמשטרה תדאג לטפל בגורמים המרכזיים לתאונות דרכים קטלניות במקומות הרלבנטים כמו צמתים מרומזרים, שלטי עצור וכ'. אם כך יהיה והמשטרה תפסיק להטפל לנהגים הנוסעים במהירות סבירה לתנאי הכביש, אזי כולנו נהנה מכך. העלאת המהירות המותרת בקטעי כביש נבחרים שהתבשרנו עליה לאחרונה היא צעד ראשון ונכון וצריך רק לקוות כי השינוי במדיניות יתבטא בכבישים נוספים.
  • החוצפנים שעוקפים מצד ימין. הנה עוד מטלה למשטרה. תחפשו את הנהגים החצופים העוקפים מצד ימין או שנוסעים על השול כשהנהג הנורמטיבי זוחל לאיטו ומתעצבן אך שומר על חוק ועל נימוס בנהיגה.
  • חניה על מדרכות. הנתונים בדבר אחוז הנפגעים מתאונות דרכים ברחובות מדאיגים. אחד מהדברים הפשוטים יחסית זה כדי למזער את הבעיה הזו הוא להתקין עמודי מתכת או קוביות אבן שימנעו מנהגים חסרי סובלנות להתעלם מהולכי הרגל, ו/או להחנות את מכוניתם במדרכות המיועדות להליכה. עוד שאלה. היכן נמצאים פקחי העיריות או השוטרים כשבאמת צריכים אותם. אה, עסוקים ברישום דו"חות על כל מיני דברים יותר רווחים.
  • חובת התקני בטיחות. מספר התאונות הקטלניות נמצא בירידה בזכות השיפור המסויים ברמת הכבישים ובעיקר בשל התוספת של מערכות הבטיחות במכונית. לטוב כמובן אין סוף ומדי זמן מופיעה עוד מערכת מצילת חיים או לפחות מערכת מתוחכמת שמוציאה את הנהג הממוצע מהבור שהוא כרה לעצמו. התקווה לשנה הבאה היא שמשרד התחבורה והאוצר ירימו את הכפפה, יפחיתו מיסים על אביזרי בטיחות ויחייב את היבואנים בהתקנת עוד ועוד מערכות בטיחות והתראה למניעת תאונות, בדיוק כמו שנעשה עם התקן ה-ESPוה-ABS וכריות אוויר. על הכוונת עכשיו צריכה לבוא חיוב התקנה של מערכת השומרת על לחץ האוויר בצמיגים, מערכת להתראה לשמירת מרחק ולנסיעה לאחור. ועוד משהו, לחייב בחוק התקן טלפון במכונית חדשה. תקנה כזאת תהיה משתלמת.
  • שילוט. למה אבל למה השילוט על הכבישים בישראל הוא למצער לא ברור. שר התחבורה הקדיש זמן רב מזמנו לשילוט לטובת הגחמות הלאומניות שלו. זה מיותר ואפילו לא חשוב. כך למשל כשנוסעים מירושלים לנמל התעופה בן גוריון אפשר בקלות לפספס את הכניסה לנמל התעופה. או שתנסו לנסוע לכביש 431 החדיש ולרדת ליבנה מבלי לפספס את הפנייה ועוד, למה על שלטים רבים לא מסמנים את מספר הכביש כדבר שבשיגרה. לא ברור. ויש עוד הרבה דוגמאות לשילוט לקוי, כל אחד מכיר אותן.
  • רכבת לנמל התעופה. ירושלים היא העיר היחידה בארץ שאיננה מחוברת במסילת ברזל לנמל התעופה. נכון הקמת המסילה היא בעיצומה ולפי אנשי משרד התחבורה רק בעוד חמש שנים העבודות יסתיימו. אז בקשה קטנה לי אליכם. נא להזדרז מדובר בסך הכל בכ-30 ק"מ של מסילה. נכון, בדרך יש מנהרות וגשרים וזה אולי מעט מסובך, אבל דברים יותר מסובכים מכך נעשו בפחות זמן. תשאלו את הסינים שסיימו לאחרונה את הנחת המסילה המהירה מצפון לדרום סין.
  • לרבד את הכביש. כל משלם ארנונה ממוצע מקלל מדי יום את הרשות המוניציפלית בשל רמת התחזוקה הירודה של הכבישים. בורות, סדקים וסימון כבישים לקוי הם סימן הכר של הכביש העירוני הממוצע. למה זה כל כך מסובך לתחזק טוב יותר. זה עולה הרבה כסף עונים ברשות העירונית. אבל בדיוק לשם כך הנהג הממוצע נחלב לאורך כל השנה. תנו לנו כבישים ללא מהמורות ועם פס לבן שאפשר לזהות אותו.
  • מחיר הדלק. למה אצלנו מחיר הדלק נחשב כעוכר התקציב המשפחתי. משרד האוצר טוען שהבלו על הדלק בישראל דומה לממוצע באיחוד האירופי. חשבונית הם צודקים שם, אבל הם שוכחים כי אנחנו מרוויחים בשקלים ולכן ההשוואה איננה מלאה. תורידו את הבלו ותמצאו דרכים אחרות, יותר שיוויוניות למלא את קופת האוצר.
  • המכונית החשמלית.צריך לקוות כי בשנת 2013ננראה את המכונית החשמלית על הכבישים בישראל או לפחות שהעידוד על מנועים נקיים יותר יהיה חד משמעי. זה בין השאר תפקידו של משרד התחבורה לעצב מדיניות תחבורה. היום ברור כי המשימה הזו גדולה על השוק הפרטי.עד כה הניסיון להעלות על הכביש הישראלי מכונית חשמלית נתקל בסירוב צרכני. הסיבות רבות ומגוונות. החל מהפחד ממחיר המכירה וכלה באי נוחות של נסיעה לטווח קטן יחסית . הגיעה הזמן שהמדינה תעודד בכל דרך את השימוש במכוניות נקיות ולא מזהמות.
  • הנה מספר הצעות עבודה לפקידי משרד התחבורה.
  • 1.הכביש שעולה מעין כרם לצובא הנו כביש מסוכן. תערובת נפיצה של רוכבי אופנים ורכב ובכביש ללא שולים. לפני מספר שנים דיפנו את מצוק ההר כדי למנוע דרדור אבנים. עכשיו צריך להשלים את העבודה ולסלול שם שוליים. מקום בשפע יש. למרבה הצער ככל הנראה מחכים במשרד התחבורה לתאונה הקטלנית במקום.
  • 2.כביש מס' 1 בקטע של שער הגיא הוא מהכבישים הפרימיטיבים ביותר בארץ. עד שהמסלולים הנוספים יסללו יש לאכוף תקנות נהיגה על רכב איטי. משאית זוחלת אחת גוררת אחריה שובל ארוך של מכוניות. יש לחייב את המשאיות לנסוע על השולים בכביש.
  • 3.הכניסות והיציאות מישובים לאורך נתיבי תנועה ראשיים אינם תמיד מוסדרים היטב. יש לחייב בחוק תכנון מחלפונים בכניסה וביציאה לנקודות ישוב בכל כביש חדש ובתוכנית רב שנתית להסדיר את הנושא בכל רחבי הארץ.
  • 4.בטיחות להולכי רגל – התשתית בישראל איננה סלחנית להולכי רגל וכתוצאה מכך שיעור הנפגעים גבוה. תוסיפו מעקות בטיחות בתוך הערים, תוסיפו מעגלי תנועה, תייצרו במפרים מאיטי מהירות בתוך כבישים עירוניים. יש הרבה מה לעשות.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg