ענף הרכב בשנת 2011


יבוא רכב נוסעים הגיע ב-2011 לשיא. כ-230 אלף כלי רכב עלו הכבישים עליה של 3.6% לעומת שנת 2010,
שיפור ברמת הזיהום. בשנת 2011 משקל כלי הרכב בדרגות זיהום 2-6 עמד על 65%, וברבעון האחרון של 2011 הגיע אף ל-73 אחוז. פחות ציי רכב. בשנת 2011 הגיע המשקל היחסי של רכישות ציי רכב לכ-44% בלבד לעומת השנים 1996-2006 אז הרכישות לציי הרכב עמדו על שיעור של כ-60% מסך הרכישות של רכב חדש.
2.5.12
כמדי שנה, מפרסמת רשות המסים סקירה על ענף הרכב ובה נתונים כמותיים, ניתוחים מגוונים, נתונים על היקפי גביית המסים ועוד.
כמה מכוניות קנינו
בשנת 2011 קנינו יותר מכוניות מאשר ב-2010 הנתונים מצביעים על עליה ביבוא רכב נוסעים שהגיע ב-2011 לשיא.כ-230 אלף כלי רכב עלו הכבישים עליה של 3.6% לעומת שנת 2010. ערך היבוא בש"ח הסתכם ב-12.3 מיליארדי ש"ח, גידול של 4.6% לעומת אשתקד (1.1% גידול במונחים ריאליים). בתחום הרכב המסחרי חלה ירידה של 9.8% בכמות כלי הרכב, לכ-10.2 אלף יחידות. הכמות המיובאת של כלי הרכב, כולל המסחריות, עלתה ב-3% לעומת שנת 2010 (לאחר עליה של 28% לעומת 2009). ערך היבוא לא השתנה במונחים ריאליים לעומת אשתקד, ותקבולי מס הקניה על רכב ירדו בשיעור ריאלי 5.7%.

הפרה החולבת- מיסוי כלי רכב
המס העיקרי שמוטל על כלי רכב בישראל (ובתוספת מכובדת של בלו על הדלק ומע"מ) הנו הינו מס קניה, אשר מוטל על רכב פרטי, רכב מסחרי, אופנועים (72%) וקטנועים (40%). משאיות ואוטובוסים שמשקלם מעל 4.5 טון פטורים ממס. כהוראת שעה קיימים שיעורי מס מופחתים עבור כלי רכב בעלי טכנולוגיות הנעה מתקדמות: היברידית (בדרגת זיהום 2 בלבד) 30%, ורכב נטול פליטות המיוצג בשלב זה באמצעות רכב חשמלי 10 אחוז רכב המיובא מארצות שלישיות (מדינות שלמדינת ישראל אין הסכם סחר איתן), חייב במכס של 7%.
ברשות המיסים מציינים כי בשנת 2010 נוצרה תופעה מעניינת ירידה בנטל המס הממוצע שלוותה בגידול בהכנסות ממסים, זאת הודות לעליה חדה מאד בכמויות וערך היבוא. בשנת 2011 תמונת המצב הייתה כבר שונה: יציבות בהיקף היבוא (המהווה בסיס המס להטלת מסי היבוא) שלוותה בירידה בתקבולי המסים.
הנתונים שמציגה הרשות מראים כי שיעור מס קניה ביחס לערך היבוא ירד בעקביות מאז שנת 2006 בשל הפעלת "תכנית החומש" להפחתה הדרגתית של שיעורי המס, והחל משנת 2009 כתוצאה משינוי התנהגות הצרכנים ומעבר לכלי רכב פחות מזהמים, שהמס האפקטיבי שחל עליהם נמוך יותר. גם בסכומים אבסולוטיים ניכרת ירידה במס המשולם פר רכב, למעט עליה חד פעמית בשנת 2009, בה במסגרת "היערכות" לרפורמה יובאו בחודשים יוני ובמיוחד יולי כמויות גדולות של כלי רכב יקרים, גדולים ומזהמים במיוחד.

ההכנסות ממיסוי כלי רכב בשנים 1995 – 2011
(במיליוני ש"ח, במחירים שוטפים)
שנה
כלי רכב1
חלקי חילוף2
סה"כ הכנסות
מס קניה
מכס
ערך יבוא
מס קניה
מכס
1995
3,993
205
5,349
218
14
4,430
2000
5,780
284
7,656
291
43
6,398
2005
6,507
321
9,170
232
48
7,108
2010
8,557
474
14,589
291
61
9,383
2011
8,352
433
15,007
303
63
9,151
שינוי ריאלי3
-5.66%
-11.67%
-0.57%
0.52%
0.31%
-5.73%
מקור: רשות המסים בישראל.
(1) כולל רכב נוסעים, מסחרי, דו-גלגלי, רכב כבד, טרקטורים, מוניות ורכב סיור ותיור
(2) נתוני יבוא חלקי חילוף בלבד, כולל צמיגים
(3) במונחים שקליים, שנת 2011 בהשוואה לשנת 2010.
מס הקניה והרפורמה ב"מיסוי ירוק"
תופעה חשובה שנרשמה בשנת 2011 היא התחזקות מגמת המעבר לכלי רכב בעלי רמות זיהום נמוכות, בעקבות הפעלת הרפורמה ב"מיסוי ירוק" שנכנסה לתוקף באוגוסט 2009. הרפורמה הירוקה שינתה את צורת חישוב המס על כלי רכב שמשקלם עד 3.5 טון. במסגרת הרפורמה הועלתה הרמה הבסיסית של מס הקניה מ- 75% ברכב נוסעים ו-72% ברכב מסחרי, לרמה בסיסית של 90%, תוך מתן זיכוי בסכום הולך ועולה ככל שמדובר ברכב בעל דרגת זיהום נמוכה יותר. הרפורמה ב"מיסוי ירוק" שינתה באופן משמעותי את מינון הרכבים העולים על כבישי ישראל. בשנת 2009 הציון הירוק הממוצע של כלי רכב מיובאים עמד על כ- 195 נקודות, הרי שבחודשים האחרונים של 2011 הגיע הציון הירוק של כלי הרכב המיובאים לרמה של 170 נקודות בממוצע. בשנת 2008 ובמחצית הראשונה של 2009 כשליש בלבד מכלי הרכב המיובאים השתייכו לדרגות זיהום 2 עד 6, ואילו כלי רכב בדרגות זיהום גבוהות (13-15) היוו כ-21% מהיבוא. בשנים 2010-2011 נצפתה מגמה עקבית של העלאת משקלם של כלי רכב בעלי רמות זיהום נמוכות לצד הפחתת משקלם של כלי רכב מזהמים. בשנת 2011 משקל כלי הרכב בדרגות זיהום 2-6 עמד על 65%, וברבעון האחרון של 2011 הגיע אף ל- 72%!
רכב חדש – ציי רכב
עליה חדה במשקלם של ציי רכב החלה בשנת 1995 שאז השתנו כללי ניכוי הוצאות בגין כלי רכב. התוצאה הייתה עליית משקל הרכישות של ציי רכב (חברות ליסינג וציי חברות גדולות) מכ-30% בשנים 1996-1997, לשיעור שיא של קרוב ל- 60% (בניטרול רכב השכרה) בשנים 2006-2007. בשנת 2011 הושלמה הפעימה הרביעית והאחרונה של העלאת שווי השימוש, הן בסכומי הזקיפה השקליים לפי קבוצות המחיר בנוגע לכלי רכב שנרשמו לתנועה עד 31.12.2009, והן בשיעור שווי השימוש בנוגע לכלי רכב שנרשמו מיום 1.1.2010 ואילך. בעקבות כך חלה ירידה בהיקף הרכישות של ציי רכב והחל להתפתח שוק של "ליסינג פרטי". הרפורמה הביאה לכך שבשנת 2011 הגיע המשקל היחסי של רכישות ציי רכב לכ-44% בלבד לעומת השנים 1996-2006 אז הרכישות לציי הרכב עמדו על שיעור של כ-60% מסך הרכישות של רכב חדש. משקלן היחסי של חברות הליסינג בתוך סך הרכישות של רכב חדש ירד בשנת 2011 ל- 29% (בניטרול אומדן ליסינג פרטי 23%), בהשוואה ל- 34% בשנת 2010 ו- 39% בשנת 2009. הרפורמה בשיטת הזקיפה של שווי השימוש ("שווי שימוש ליניארי") והתפתחות במחירי הרכב הביאה בעקבותיה גם לכך שהחל משנת 2009 עלה משקל הרכישות של כלי רכב בדרגות זיהום נמוכות (2-6). בשנת 2009 הנתון עמד על 23%. בשנת 2010 עלה שיעור זה ל-44%, ובשנת 2011 עלה משקלם של רכישות כלי רכב בדרגות 2-6 ל- 63%!

מי
קונה את כלי הרכב
ניתן לראות שבממוצע, אנשים שרכשו רכב בשנת 2011 מתאפיינים בהכנסה חודשית גבוהה מהממוצע בכלל האוכלוסייה. בולטת אוכלוסיית רוכשי הרכב ביבוא אישי הכנסה חודשית ממוצעת בקטגוריה זו עמדה על כ-23.2 אלף ש"ח. רוכשי רכב חדש מיבואן נמצאים אף הם, בממוצע, ברמה של העשירון העליון בהכנסות, עם הכנסה חודשית ממוצעת של כ- 17 אלף ש"ח. בשנת 2011 היקף היבוא האישי היה דומה לזה של אשתקד. נראה כי חלה התייצבות ואף עליה מסוימת בהיקפי היבוא, לאחר עליה דרמטית של השנים 2008-2009 להיקף של למעלה מ- 3,000 מכוניות מדי שנה, וירידה חדה בשנת 2010 ל-כ-2,000 כלי רכב.
יבוא אישי של כלי רכב כלל גם השנה, באופן "מסורתי", כמעט אך ורק רכבי יוקרה. שוב אנו רואים עדות לכך שהיבוא האישי, שמטרתו הנה לאפשר לאזרח רכישת של מגוון רחב של כלי רכב לשימושם האישי, לאו דווקא מתוך הדגמים שניתנים לרכישה במסגרת יבוא סדיר, בפועלמשמש לא פעם כמקלט/תכנון מס למעמד המבוסס. הדגמים המעודפים בשנת 2011 היו מרצדס מסידרתS, SL, SLK, SLS CLASSES א(13 אחוז) מרצדס מסידרתML CLASS א(10 אחוזים), טויוטה סיינה וקריזלר גרנד צ'ירוקי(7 אחוזים כל דגם). כ- 70% מכלי הרכב שיובאו ביבוא אישי הם בעלי נפח מנוע מ- 3,000 סמ"ק ומעלה (בשנת 2009 כ-80% מכלי הרכב היו בעלי מנועים בנפחים אלה). להשוואה, ביבוא סדיר כ-90% מכלי הרכב הנם בעלי מנוע בנפח שאינו עולה על 2,000 סמ"ק.
אביזרי בטיחות ברכב נוסעים ומסחרי
לאחר שמערכות כמו: ABS ומערכת בקרת יציבות, הפכו כבר לחובה עבור כלי רכב פרטיים וחלקן גם עבור כלי רכב מסחריים. הדבר החשוב ביותר שקרה בשנים האחרונות בכל הנוגע לבטיחות כלי הרכב גיבוש מערכת תמריצי מס לעידוד התקנה ויבוא של כלי רכב בטיחותיים יותר, באמצעות הענקת תמריצים לכלי רכב בעלי רמת אבזור בטיחותי גבוהה הגיע השלבשבו כלי הרכב מצטיידים במערכות נוספות כגון: תקשורת לווינית, רדארים, מצלמות בשילוב עיבוד וניתוח מידע חזותי, מערכות שמקבלות מידע ממערכות שונות ברכב ויוצרות התרעות לנהג, וכן מערכות שמאפשרות מעקב ותיעוד של אופן הנהיגה, ומערכות אקטיביות שמתערבות בנהיגה במידת הצורך (ייצוב הרכב בנתיב הנסיעה, בלימה בפני מכשולים/ הולכי רגל, האטה לצורך שמירת מרחק מהרכב מלפנים). העיקרון המנחה בקביעת מערכת התמריצים היה לאפשר גמישות מירבית לצורך הוספת מערכות חדשות שיפותחו בעתיד והסרת מערכות שייכנסו כדרישת חובה ולפיכך לא יזדקקו לתמריצים נוספים. יינתנו הן תמריצים כלכליים ישירים בצורה של זיכוי ממס קניה, והן תמריצים תדמיתיים רישום דרגת האבזור הבטיחותי ברישיון הרכב ופרסום דרגות האבזור הבטיחותי לפי דגמים באינטרנט. מערכת בטיחות שתיכלל במערכת התמריצים תקבל ניקוד הנע כיום בין 0.5 ל- 2 נקודות לכל מערכת. סך הנקודות בגין כל המערכות המותקנות ברכב, יקבע את רמת האבזור הבטיחותי של הרכב, וזאת בתנאי שברכב יש לפחות 6 כריות אוויר (ברכב מסחרי 4 כריות אוויר).
מערכות הבטיחות והניקוד לצורך קביעת רמת האבזור הבטיחותי
מערכת
ניקוד
בקרת סטייה מנתיב (Lane-Departure Warning System)
2
מערכת ניתור מרחק מהרכב מלפנים Distance Alert
2
מערכת בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control)
1
מערכת זיהוי הולכי רגל (Pedestrian Collision Warning)
1
מערכת עזר לבלם (Brake Assist System)
1
מערכת זיהוי בשטח "מת" BLIS (Blind Spot Information System)
1
7 כריות אויר ומעלה (6 במסחרי)
1
מצלמות רוורס
0.5
חיישני חגירת חגורות במושבים קדמיים+ אחוריים
0.5
חיישני לחץ צמיגים
0.5
נסועה שנתית של כלי רכב
נסועה שנתית ממוצעת של רכב נוסעים עומדת על כ-17,500 ק"מ בשנה, כאשר רכב בבעלות פרטית נוסע בממוצע 15,800 ק"מ, ואילו הנסועה של רכב צמוד הגיעה בממוצע ל-27,900 ק"מ. רכב מסחרי בבעלות פרטית נסע בממוצע 22,800 ק"מ, ואילו רכב מסחרי בבעלות תאגיד הגיע לנסועה ממוצעת של 34,400 ק"מ לשנה.
נסועה לפי רמת הפריפריאליות (האשכול הפריפריאלי)
בישובים בעלי הפריפריאליות הגבוהה ביותר (אילת וחבל אילות) הנסועה הממוצעת נמוכה מזו של הישובים באשכול פריפריאלי 2 כנראה, הריחוק הגיאוגרפי של אזור אילת מביא לכך שהתושבים נמנעים מנסיעות ארוכות או מעדיפים אמצעי תחבורה אחרים. חוסר רציפות מתקיים גם בישובי אשכול פריפריאלי 7 ישובי "פריפריית המרכז", ככל כנראה עקב השיעור הגבוה של תושבים העובדים באזור תל אביב.
הנסועה הממוצעת לרכב באשכול הפריפריאלי 2 (שיאן הנסועה) גבוהה ב-44% מהממוצע הארצי וב-71% מהנסועה הממוצעת באשכול 10 (אזור תל אביב).


להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg