תאונות דרכים 2010


תאונות דרכים 2010
בנושא התאונות לשנת 2010 יש חדשות טובות ורעות, עלייה מדאיגה במספר ההרוגים.
27/07/2011
כשמדברים על תאונות דרכים אי אפשר להמלט מההרגשה כי כל תאונה היא מיותרת וכל הרוג או פצוע הם בבחינת טרגדיה שלמה. אך מערכת התחבורה היא כידוע מופעלת על ידי יצורי אנוש ולכן הכוונה להביא לאפס תאונות היא כוונה נאצלת אך קרוב לוודאי בלתי אפשרית בשל העובדה שמעורבים כאן כל כך הרבה גורמים פיזיים ואנושים. לכן, נשאר רק להסתכל על חצי הכוס המלאה המצביעה על הירידה לאורך השנים במספר התאונות והנפגעים.
מספר הנפגעים
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2010 נהרגו 357 בני אדם בתאונות דרכים במדינת ישראל ובמחוז ש"י, עלייה של שמונה אחוזים בהשוואה לשנה קודמת. מספר ההרוגים בתאונות דרכים כולל הרוגים בפטירות מאוחרות לאחר 30 יוםממועד התאונההגיע ל390-.
במגזר היהודי נהרגו 219 בני אדם בתאונות דרכים ובמגזר הערבי נהרגו 137 בני אדם ועוד19 הרוגים משוייכים למגזרים זרים ואחרים.העלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים ביחס לשנה שעברה התרחשה בשיעור דומה בשתי קבוצות האוכלוסייה.
העלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכיםבשנת 2010 התרחשה בכל סוגי הנפגעים ובפרט בקרב רוכבי האופנוע כאן העלייה היא גדולה יחסית (30 אחוז).
בשנת 2010 נהרגו בתאונות דרכים 125 הולכי רגל, עליה של 13 אחוז בהשוואה לנתון המקביל בשנה הקודמת. מחצית ממספר ההרוגים בתאונות דרכים נפגעו בתוך הרכב, שליש מההרוגים הם הולכי רגל, 11 אחוז רוכבי אופנוע וחמישה אחוזים הנם רוכבי אופניים.
הנתונים מספרים כי חלקם של נהגים ונוסעי רכב במניין ההרוגים עמד על 189. בשנת זו נהרגו 43 רוכבי אופנוע) לעומת 33 בשנת הקודמת). מספר רוכבי האופנוע שנהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני כמעט הכפיל את עצמו בעוד שמספר רוכבי האופנוע ההרוגים בתאונות דרכים בתחום הבינעירוני חלה ירידה להרוג אחד.
בשנה זו נהרגו 18רוכבי אופניים עלייה של 3 הרוגיםלעומת השנה קודמת. 88 אחוז מרוכבי האופניים נפגעו בתאונות דרכים בערים אולם מספר רוכבי האופניים ההרוגים בתאונות דרכים גבוה יותר בשיעור של 56 אחוז בתחום הבינעירוני.
נפגעים וסוג הדרך
בשנת 2010 חלה ירידה של אחוז אחד במספר התאונות הקטלניות בתחום הבינעירוני, לעומת עלייה של 14 אחוז במספר התאונות הקטלניות בתחוםהעירוני, בתחום הבינעירוני נהרגו בתאונות דרכים 225בני אדם ובתחום העירוני נהרגו 150 בני אדם. בשני סוגי הדרך חלה עליה במספר ההרוגים לעומת הנתון המקביל בשנה קודמת,אולם העלייה הגדולה יותר התרחשה בתחום העירוני 13 אחוז ו- 6 אחוזים בהתאמה.
במחוז ש"י נהרגו 23 בני אדם בתאונות דרכים, ירידה של 28 אחוז בהשוואה לשנת .2009
מועדים להפגעות
קבוצות הגיל הנמצאות בסיכון הגבוה ביותר להיפגע בתאונה כהולכי רגל הם: קשישים יהודים ופעוטות ערבים. בשנת 2010 נהרגו 15 פעוטות בגילאי 0-4 מהמגזר הערבי, (עליה של 150 אחוז לעומת 2009) ו43-קשישיםמהמגזר היהודי, עליה של 72 אחוז לעומת 2009.
נהגים צעירים. בשנת 2010 היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות 102 נהגי רכב צעירים (עד גיל 24), בהן נהרגו 34נהגים צעירים, עלייה של 10 אחוזים במספר הנהגים הצעירים המעורבים בתאונות קטלניות בהשוואה לשנה קודמת. הנתון הזה הוא מדאיג במיוחד בשל העובדה ששיעור מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות קטלניות, גבוהמשיעורם היחסי במצבת המורשים לנהוג 21) ו-15 אחוז בהתאמה).עליה נרשמה במעורבות נהגים צעירים בתאונות קטלניות מהמגזר הערבי בשיעור של 24 אחוז בעוד שבמספר הנהגיםהצעירים ,יהודים ואחרים, המעורבים בתאונות קטלניות לא חל שינוי. נהגים צעירים מעורבים בעיקר בתאונות חזית אל צד (26 אחוז), תאונות עצמיות ותאונות פגיעה בהולךרגל ( 23 אחוז .(
מספר התאונות הקטלניות בירידה
הנתונים היחסית מעודדים הם במספר התאונות ובשיעור הנפגעים. ההסבר לכך טמון ככל הנראה בשיפור במצב התשתיות ובמכלולי הבטיחות של כלי הרכב.
תאונות דרכים עם נפגעים 2010-2009
2009
2010
שינוי (באחוזים)
סך כל התאונות
16,856
15,318
9-
מתוכן: קטלניות
308
324
5
קשות
1,562
1,467
6-
עירוניות
12,091
10,970
9-
מתוכן קטלניות
181
179
1-
קשות
577
492
15-
נפגעים בתאונות דרכים 2010 לעומת 2009
2009
2010
שינוי (באחוזים)
סך כל הנפגעים
33,235
29,526
11
מהם: הרוגים
346
375
8
פצועים קשה
1,882
1,797
5-
נפגעים בדרכים עירוניות
20,262
18,031
11-
מהם: הרוגים
133
150
13-
פצועים קשה
1,071
1,054
2-
נפגעים בדרכים בינעירוניות
12,973
11,495
11-
מהם: הרוגים
213
225
6
פצועים קשה
811
743
8-

משאיות ואוטובוסים
המעורבות של משאיות ואוטובוסים בתאונות דרכים בנשים הקודמות הייתה ניכרת ולכן העובדה שאפשר לראות גרף שיפור בתחום זה היא מעודדת בהחלט.
בשנת 2010 חלה ירידה במעורבות בתאונות קטלניות של אוטובוסים ומשאיות. בשנה זו חלה ירידה של 10 אחוזים במעורבות משאיות וירידה של 18 אחוז במעורבותן בתאונות קטלניות.
בכל הנוגע לקשר שבין התאונות וסוג הדרך הנתונים אינם חד משמעיים. בעוד שבדרך עירונית נרשמה עלייה של 30 אחוז במעורבות בתאונות קטלניות הרי שבדרך בין עירונית נרשמה ירידה של 40 אחוז.
שעות העבודה הארוכות של נהגי המשאיות אינם משפיעים על שיעור מעורבותם בתאונות בשעות הלילה לעומת זאת בשעות היום חלה ירידה של 22 אחוז במעורבות בתאונות קטלניות.
חדשה טובה נוספת מגיעה מכיוונם של האוטובסים והאוטובסים הזעירים. גם בגזרה זו נרשמה ירידה במעורבותם בתאונות דרכים ב-12 אחוז ובתאונות קטלניות ב-23 אחוז. ירידה משמעותית (16 אחוז) נרשמה בתחום העירוני לעומת עלייה של 83 אחוז בכבישים בינעירוניים.
החדשות הרעות מגיעות מכיוונן של המשאיות הכבדות (מעל 34 טון) גורם התאונה העיקרי לתאונות קטלניות הוא עדיין המשאיות הכבדות. ממוצע המעורבות של רכבים אלו בשנים
2010-2006 בתאונות דרכים קטלניות ל-1000 כלי רכב הוא 4 לעומת 1.9 של אוטובוסים ו-0.1 של רכב פרטי. אם כי במספרים מוחלטים גם כאן יש שיפור. מ-24 תאונות קטלניות בשנת 2006 לתשע תאונות בשנת 2010. התרומה של המשאיות מעל למשקל של 3.6 טון למספר ההרוגים בשנת 2009 היא 28 נהגים, 15 נוסעים בכלי רכב, 8 הולכי רגל ושלושה רוכבי אופנוע.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg