בשנת 2011 נהרגו על הכביש 341 איש כ-3% פחות לעומת שנת 2010 וזהו גם המספר הנמוך ביותר ב-45 השנים למעט שנת 2009.
עד סוף שנת 2011 שולמו ע"י המוסד לביטוח לאומי (באמצעות קצבאות/ גמלאות) כ- 1.7 מיליארד ₪ לנפגעי תאונות דרכים בעבודה, שאירעו בשנים 2011-2004, מתוכם 1.4 מיליארד ₪ שולמו לנפגעים שנמצאו ברישומי המשטרה.
18/4/2012
18/4/2012
המעורבות הממשלתית בכבישים לובשת לא פעם צורה גרוטסקית כאשר יד אחת של הממשלה (הלמ"ס) מפרסמת נתונים יבשים ואילו היד השניה (משרד התחבורה) מתעלמת מהם וממשיכה להלום בכיסו של האזרח/הנהג כשהיא קובעת בניגוד לנתונים הממשלתיים כי מהירות היא הגורם העיקרי לתאונות.
כאמור, ללמ"ס יש דעה שונה לחלוטין כשהיא קובעת כי 25 אחוז מכלל התאונות מתרחשות עקב אי ציות לרמזור או אי ציות לתמרור עצור וזאת בניגוד למשרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הממשיכים להלחם בעבירת המהירות שהם רק הגורם התשיעי לתאונות.
במסמך שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היא קובעת כי39% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה ו-15,690 נהגים עברו עבירת נהיגה בעת התאונה.
שלוש העבירות השכיחות ביותר הן: אי-ציות לרמזור (2,795 נהגים 18%), סטייה מנתיב (2,221 נהגים 14%) ואי מתן זכות קדימה להולך רגל (1,511 נהגים 10%). רק במקום התשיעי נמצאים נהגים שנהגו במהירות מופרזת (547 נהגים 3.5 אחוזים).
עבירה
|
נהגים שעברו עבירת נהיגה בעת התאונה
|
|||
סך כולל (1)
|
אחוז מסך כולל
|
אחוז מסך כל היהודים
|
אחוז מסך כל הערבים
|
|
סך כולל
|
15,690
|
100
|
100
|
100
|
אי-ציות לרמזור
|
2,795
|
18
|
18
|
16
|
סטייה מנתיב
|
2,221
|
14
|
13
|
18
|
אי-מתן זכות קדימה להולך רגל
|
1,511
|
10
|
11
|
5
|
אי-שמירה על מרחק
|
1,339
|
9
|
7
|
13
|
אי-מתן זכות קדימה לרכב
|
1,284
|
8
|
8
|
10
|
אי-ציות לתמרור "עצור"
|
1,066
|
7
|
8
|
4
|
אי-ציות לתמרור "זכות קדימה"
|
1,044
|
7
|
7
|
5
|
פניה לא נכונה
|
581
|
4
|
3
|
7
|
מהירות מופרזת
|
547
|
4
|
3
|
5
|
עבירה אחרת
|
3,302
|
19
|
22
|
17
|
(1) כולל גם: נוצרים שאינם ערבים, ללא סיווג דת וזרים.
התפלגות עבירות נהיגה בעת התאונה אינה אחידה בקבוצות הגיל השונות. אצל נהגים צעירים (עד גיל 18), קיימת שכיחות גבוהה של נהיגה במהירות מופרזת וסטייה מנתיב, אך שכיחות נמוכה יחסית באי-מתן זכות קדימה להולך רגל ואי-ציות לרמזור. התפלגות שונה מזו שנצפתה בקרב נהגים מבוגרים (64-55).
ניתוח הנתונים של תאונות הדרכים עם נפגעים בשנת 2011 מגלה כי מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, 70% נפגעו במעבר חצייה. עוד מספר הדו"ח כי מספר ההרוגים בשנת 2011 (341) נמוך בכ-3% לעומת שנת 2010. בשנת 2011 מספר ההרוגים הוא הנמוך ביותר ב-45 השנים האחרונות מלבד שנת 2009 (341).
60 אחוז מההרוגים נפגעו בתאונות שאירעו בדרכים לא-עירוניות, שמהוות רק 26% מכלל התאונות. שיעור מעורבותם של אופנועים בתאונות דרכים עם נפגעים, היה גדול פי שניים ורבע מחלקם במצבת הרכב ופי חמישה מחלקם בנסועה השנתית (קילומטראז').
הדו"ח מספר כי בשנת 2011 פתחה משטרת ישראל כ-86 אלף תיקי תאונות דרכים (כולל תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון). מתוכם כ- 67 אלף תיקי תאונות דרכים עם נפגעים הנחלקים ל-2 סוגים: 14,742 תאונות דרכים מסוג ת"ד – תאונת דרכים עם נפגעים, שהוגדרה במשטרה כתאונה שנחקרת על ידה ("תיק ת"ד"). 52,855 תאונות דרכים מסוג כללי עם נפגעים – תאונת דרכים קלה שהוגדרה במשטרה כתאונה שאינה נחקרת על ידה ("תיק כללי עם נפגעים").
תאונות דרכים עם נפגעים
בשנת 2011 נרשמו במשטרת ישראל בתיקי "תאונות דרכים ת"ד" (לא כולל יהודה והשומרון) 14,127 תאונות דרכים עם נפגעים, ירידה של 4% לעומת שנת 2010. מספר התאונות הקטלניות בשנת 2011 (309) היה גבוהב-1.3% לעומת שנת 2010. 74% מהתאונות אירעו בדרכים עירוניות. 43% מהתאונות שאירעו בדרכים עירוניות היו בצמתים 28% מהתאונות שאירעו בדרכים לא-עירוניות אירעו בצמתים. עוד אומר המסמך כי חומרת התאונות בדרכים לא-עירוניות הייתה גבוהה מאשר בדרכים עירוניות. בדרכים עירוניות. כ-1% מהתאונות היו קטלניות ועוד כ-7% קשות, ואילו בדרכים
לא-עירוניות כ-5% היו קטלניות וכ-9% קשות.
לא-עירוניות כ-5% היו קטלניות וכ-9% קשות.
64% מהתאונות אירעו בשעות היום ו-36% בשעות הלילה. 72% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב זה בזה, כ-20% מהתאונות היו מסוג פגיעה בהולך רגל והשאר תאונות רכב יחיד.
נפגעים בתאונות דרכים
בשנת 2011 נפגעו27,141 בני אדם ב-14,127התאונות ירידה של כ-3% לעומת שנת 2010.
מספר ההרוגים בשנת 2011 (341) נמוך בכ-3% לעומת שנת 2010.בשנת 2011, מספר ההרוגים הוא הנמוך ביותר ב- 45 השנים האחרונות מלבד שנת 2009 (314). גם באופן יחסי יש שיפור במצבת ההרוגים. הנתון ל-100 אלף תושבים מספר כי חלה ירידה מ-4.6 בשנת 2010 ל-4.4 בשנת 2011.
כ-36% מכלל הנפגעים נפגעו בתאונות שאירעו בדרכים לא-עירוניות, המהוות 26% מכלל התאונות, אולם, כ-60% מההרוגים ו-38% מהפצועים קשה נפגעו בדרכים אלה.
כ-11% מכלל הנפגעים (הרוגים ופצועים) וכ-34% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל. בני 65+ מהווים 21% מבין הולכי הרגל שנפגעו (חלקם של בני 65+ בכלל האוכלוסייה
הוא כ- 10%).
הוא כ- 10%).
בניגוד למצופה מתברר כי מעבר החצייה אינו מבטיח חצייה בטוחה. כ-70% מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש נפגעו במעבר חצייה. מבין הילדים (עד גיל 14) שנפגעו בעת חציית כביש, כ-56% נפגעו במעבר חצייה, ומבין הקשישים (בני 65+), כ-67%.
כלי רכב מעורבים בתאונות עם נפגעים
25,629 כלי רכב ונהגים היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים בשנת 2011, ירידה של כ-5% לעומת שנת 2010.
סוג כלי הרכב
|
אחוז במצבת הרכב
|
אחוז בנסועה השנתית
|
אחוז מעורבות בתאונות עם נפגעים
|
אחוז מעורבות בתאונות קטלניות
|
סך הכל
|
100.0
|
100.0
|
100.0
|
100.0
|
מזה:
|
||||
רכב פרטי
|
80.7
|
67.8
|
66.1
|
46.2
|
משאית עד 3.5
טונות (משקל כולל)
|
10.3
|
16.4
|
8.9
|
11.8
|
משאית 16.0+ טון
(משקל כולל)
|
0.8
|
3.6
|
1.1
|
6.2
|
אופנועים
|
4.4
|
1.9
|
10.1
|
9.4
|
חלקן של המשאיות הגדולות (16 טון ומעלה) בתאונות קטלניות (6.2%) גדול פי 1.7 מחלקן בנסועה (3.6%). חלקם של האופנועים במעורבות בתאונות עם נפגעים
(כ-10%) גדול פי חמישה מחלקם בנסועה (כ-2%).
(כ-10%) גדול פי חמישה מחלקם בנסועה (כ-2%).
נהגים מעורבים בתאונות עם נפגעים
כ-74% מהנהגים המעורבים בתאונות היו גברים וכ-26% היו נשים, כאשר אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד על 42%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 11%.
חלקם של נהגים צעירים (עד גיל 24), מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, עמד על כ-20% בעוד שחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-15%. לעומת זאת, חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65 ויותר) המעורבים בתאונות עמד על כ- 7%. חלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-9%.