פרויקט מצלמות המהירות א-3 התחיל

השר לביטחון הפנים: "מצלמות המהירות החדשות הן כלי משמעותי ללחימה בתאונות הדרכים ולשינוי תרבות הנהיגה בישראל".
אגף התנועה של המשטרה מסר כי: "במדינות שהתקינו מצלמות הפחיתו את מספר ההרוגים
בתאונות ב-50-30 אחוז.
4.2.12

מיקום מצלמות המהירות לפי איזורים
מצלמות המהירות החדשות שיהפכו לאימת הנהג הישראלי כבר נמצאות על הכבישים. עכשיו האימה והקופה ידברו. האם הנהג הישראלי יפחית את מהירות נהיגתו? האם יתמעטו מספר תאונות הדרכים? ימים יגידו.
השר לביטחון הפנים, ח"כ יצחק אהרונוביץ ומנכ"ל משרדו יעקב גנות אישרו באופן סופי
את הפעלת תכנית א- 3, התוכנית להצבת מצלמות מהירות נוספות. המטרה לדברי אנשי המשטרה היא לסייע לאגף התנועה במאבק העיקש בהצלת החיים. בשלב הראשוני יותקנו בכבישי הארץ 28 עמדות בכבישים שהוגדרו על ידי אגף התנועה כ"אדומים", שבהם מספר התאונות וההרוגים הוא הגבוה ביותר. מתוך ה-28 העמדות, יוצבו 19 מצלמות רמזור ו-9 מצלמות מהירות שמיקומן יפורסם באמצעי התקשורת השונים. פריסת 28 המצלמות הינה חלק מהפעימה הראשונה בשלב א' של הפרויקט שבמסגרתה יפרסו 180 עמדות הפעלה ויופעלו 60 מצלמות, מתוכן כשני שליש מצלמות מהירות וכשליש מצלמות רמזור.
הנחת העבודה של אנשי המשטרה כי המהירות היא הגורם המשמעותי לתאונות דרכים איננה ממש נסמכת על בסיס איתן שכן מנתוני המשטרה עצמה נמצא כי עיקר תאונות הדרכים הקטלניות נמצא בצמתים. אי עצירה באור אדום או בצמתים שבהם מוצב תמרור עצור הם אכן מכת מדינה. מצד שני, גם לאנשי המשטרה ברור כי נהיגה במהירות של 120 או אף 130 קמ"ש במכונית מודרנית היא חלק מהמשחק אך למרות זאת הנטייה לחבוט בנהגים שנוסעים במהירות כזאת אפילו שאינם מסכנים אף אחד היא קלה מדי ומביאה לחשיבה בתוך הקופסא ויוצרת פרויקט יקר שתועלתו איננה מוכחת באופן מוחלט, ראו בהמשך, אך ההכנסה ממנו היא גבוהה יחסית. למרות הנתונים המצביעים כי מוקדי הסכנה נמצאים בצמתים בפעימה הראשונה רק כשליש מהמצלמות יופעלו בצמתים. למה? כי קרוב לוודאי כי קל יותר לקושש שקלים לאוצר המדינה על הכבישים השונים.
בחודש פברואר התוכנית תכנס לפעילות מבצעית אך לנהגים שיעברו על חוקי התנועה יופקו דו"חות אזהרה בלבד. לאחר תהליך ההטמעה שימשך כחודש ימים, יחל תהליך הפקת דוחות התנועה לציבור שימסרו לנהגים העבריינים 96 שעות ממועד ביצוע העבירה כולל תמונה.
המשנה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים, מר אליעזר רוזנבאום, ציין כי במדינות שבהן פועל הפרויקט כגון צרפת, אוסטרליה ואנגליה ירד מספר ההרוגים בתאונות ב-50-30 אחוז. בקנדה, הובילו המצלמות לירידה של 25% במספר התאונות, 11% במספר הנפגעים, ו-17% במספר ההרוגים. הפרויקט ילווה במחקר הערכה שיבחן את דפוסי ההתנהגות של הנהגים, מיפוי צמתים וכבישים פוטנציאלים למיקום הציוד, ניתוחים לצרכיפיזור אופטימלי של המצלמות ועוד, במטרה לבחון את מידת האפקטיביות של התכנית והשפעתה על צמצום הקטל בכבישים.
האם המצלמות הללו עומדות במבחן התקינה? מכון התקנים כבר קבע בחוות דעת שהגיש למשטרת ישראל ולחברת מלם-תים, מפעילת המערכת, כי המערכת החדשה לאכיפת מהירות ואור אדום הנה אמינה. בחוות הדעת נכתב כי המערכת תקינות לאור בדיקות שנערכו למערכת על פי התקן הישראלי ת"י 5140 חלק 1 והענקת תו התקן של מכון התקנים הישראלי, לתחזוקת המערכת, לחברת מלם-תים. מנכ"ל מכון התקנים הישראלי דני גולדשטין אמר: "חוות הדעת נותנת תוקף למהימנות המערכת כך שמשטרת ישראל תוכל להגיש דו"חות ללא חשש של דיוק".
שקיפות ומיקום
כדי להגביר שקיפות אמר מנכ"ל המשרד לבטחון פנים, יעקב גנות, כי "המצלמות יוצבו באופן בולט ונראה לעין במטרה להרתיע (מפת מיקומי המצלמות יופיע באתר האנטרנט של המשרד לביטחון הפנים וכן באתר האינטרנט של אגף התנ ועה) המטרה היא להזהיר ולהשפיע על הורדת המהירות ואל כדי לתפוס ולפגוע בכיסם של הנהגים, הוא סיים. בנוסף, יוצבו בקטעי הכביש הרלוטיים שלטי אזהרה המתריעים על המצאות מצלמות בכביש.
לדברי אנשי המשטרה בחירת מיקומי המצלמות נעשתה לאחר איסוף נתוני תאונות הדרכים לשנים 2006-2010, ומתוכן תאונות דרכים, שסיבתן מהירות מופרזת או סטייה מנתיב. מנתוני אגף התנועה של משטרת ישראל עולה כי מספר קטעי הכביש שנבחרו מהווים רק 11.2% מסך אורך הכבישים בישראל. עם זאת, בקטעים אלו התרחשו 27% מסך התאונות הכולל, 30% מסך התאונות החמורות ו- 24% מהתאונות הקטלניות שאירעו בין השנים 2006-2010 בתחום הבינעירוני. בנוסף, עולה כי מהירות מופרזת היא הגורם העיקרי לתאונות הקטלניות בקטעי הכביש הללו.
לדברי אנשי המשטרה המיקוד במהירות נובע מהעובדה 54% מהסיבות לתאונות חמורות גם בשנת 2011 נובעות ממהירות. נוסחת הצבת המצלמות הורכבה על בסיס המלצות וועדת שיינין ולוקחת בחשבון נתוני תאונות דרכים, בכלל, ומהירות בפרט, וחומרת התאונה והנסועה (נפח תנועה) בקטעי הכביש, ובהמשך לכך, דורגו קטעי הכביש השונים.
מול נתונים אלו עומדים נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שבמסמך שפירסמה לאחרונה נמסר כי בשנת 2009 18% מהדו"חות בארץ נרשמו עקב נהיגה במהירות מופרזת. רוב דו"חות המהירות ניתנו בכבישים בינעירוניים, לרוב באמצעות מכשירים ניידים. בשנת 2010 נרשמה עבירת נהיגה במהירות מופרזת ל-30 נהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות שהם כ-18 אחוז מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות שנגרמו באשמתם ובסך הכל ב 7%-מכלל התאונות הקטלניות.
עוד נמצא במסמך זה כי מצלמות מהירות מפחיתות תאונות מכל הסוגים ב-24 אחוז. רוב התוצאות תקפות לגבי תאונות ללא הרוגים אך הנתונים יותר משמעותיים לגבי תאונות קטלניות. השפעת המצלמות גדלה כאשר מספרן הוכפל וכשמצלמות הוכנס וכאמצעי נוסף של אכיפה. למרבית המצלמות היה שילוט והן היו גלויות לעין ואילו מצלמות סמויות הפחיתו את שיעור התאונות בצורה לא מובהקת. לשני סוגי המצלמות (גלויות וסמויות) הייתה השפעה גדולה יותר על תאונות כשהאכיפה לוותה בהסברה.
הבט משפטי
עו"ד ניר יסלוביץ מציג סימני שאלה לגבי ההבט החוקי הנובע מיכולתן של המצלמות החדשות ובעיקר מאופן פריסתם. לטענתו פריסת המצלמות טוענת בחובה בעיות קשות. כך למשל בכביש החוף קיים קטע כביש, מצפון לדרום שבו מוצבות 3 מצלמות על פני פחות מ-30 קילומטרים. ריכוז של מצלמות בקטע כה קצר יכול להביא למצב שבו נהג יצבור בנסיעה קצרה אחת, במהירות של 125 קמ"ש, לא פחות מ-24 נקודות חובה
ו-2,250 ₪ קנס.
לטענת עו"ד יסלוביץ השאלה המתעוררת בסיטואציה זו הינה, האם המצב המתואר לעיל, יעמוד במבחן החוקיות של בית המשפט הגבוה לצדק (בג"צ). עו"ד יסלוביץ מציין כי נהוג להבחין בין שני סוגי עבירות: עבירות מתחדשות ועבירות נמשכות.
ההגדרה של עבירה נמשכות הינה: "עבירה שמצריכה לשם השלמתה התחילית התמדה במשך זמן מסוים ברכיב ההתנהגותי שבו היא מותנית, וכל התמדה נוספת בו דוחה, עד להפסקתו, את ההשלמה הסופית של העבירה, כעבירה אחת ויחידה מאז תחילתה". בעניין זה בית המשפט העליון, קבע בעבר כי: "הדוקטרינה של העבירה ה'נמשכת' מתייחסת לעבירה, המחייבת קיום משך זמן כלשהו עד להשלמתה התחילית, ועם זאת היא הולכת ונמשכת עד להשלמתה הסופית, מבלי שהיא חדלה להיות עבירה אינטגראלית אחת… לאחר שבסיסה ה'איכותי' הושלם, היא הולכת ותופחת מבחינה 'כמותית', ככל שחולף הזמן, והעבריין לא מילא את החובה המוטלת עליו, והיא 'מבשילה', כאשר אירע מאורע, המנתק את רציפותה, או כאשר מוגש כתב אישום. אך היא אינה חדלה להיות עבירה אינטגראלית ויחידה שבגדרה לא ניתן לגזור את דינו של הנאשם אלא פעם אחת. דוקטרינה זו מונעת את התוצאה הבלתי רצויה של פיצולה של מערכת עובדתית אחת באופן מלאכותי לעבירות נפרדות".
הפועל היוצא מהאמור לעיל הינו כי בגין עבירה מתחדשת ניתן להטיל מספר קנסות ובגין עבירה נמשכת ניתן להטיל אך ורק קנס אחד. ניתוח זה, הרואה בעבירה הנמשכת כיחידה שלמה אחת, מונע פיצול מלאכותי של מערכת עובדתית אחת לכדי עבירות נפרדות וקנסות נפרדים- תוצאה שאיננה רצויה לכל הדעות.
לאור זאת מצב שבו נהג, שינהג בכביש החוף, במהירות של 125 קמ"ש וייתפס במשך זמן קצר ביותר, על ידי מספר רב של מצלמות מהירות צריך להיות מוגדר כעבירה נמשכת וניתן יהיה לתקוף במקרה כזה את חוקיות הגשת מספר דוחות התנועה כנגד אותו נהג, בגין אותה מסכת "עבריינית" של נסיעה במהירות מופרזת, באמצעות הטענה, שמדובר בעבירה אחת רצופה ומתמשכת, שבגינה לא ניתן לגזור את דינו של אותו נהג יותר מפעם אחת, מפני שמדובר למעשה במעשה אינטגראלי אחד. במקרה הזה, סבור עו"ד יסלוביץ שההחלטה לפיה נהג שייתפס במהירות מופרזת, על ידי מספר של מצלמות מהירות, יקבל לידיו מספר רב של קנסות לתשלום, הינה החלטה בלתי סבירה בעליל. סביר להניח, כי מטרת החלטה שכזו, אם היא אכן התקבלה, הינה ככל הנראה העשרת קופת המדינה, תוך התעלמות בלתי חוקתית מהפגיעה הבלתי מידתית באזרח "הקטן ויש לשער שמקרה שכזה לא יעמוד במבחן בג"ץ".
הדרך המהירה ללגלות את מצלמות מהירות
בשוק הישראלי קיימות מספר אופציות ידידותיות לנהג שיגלו לו מראש היכן מוצבות המצלמות החדשות.
GPS ומצלמות. חבילת המצלמות של IGO כוללת מעל ל- 548 נקודות התראה המתעדכנות בצורה שוטפת ולקראת כניסתן לפעילות של עשרות מצלמות מהירות ומצלמות רמזור חדשות אשר ינפיקו קנסות באופן אוטומטי לנהגים רבים מציעה תכנת הניווט IGO מבית חברת NNG את בסיס נתוני המצלמות המקיף ביותר כיום בישראל הכולל מצלמות מהירות, מצלמות מהירות גאטסו (המצלמות החדשות) ומיקומים אפשריים של מארבי ניידות משטרה.
לדברי דודי וירניק, נשיא NNG "חבילת המצלמות שמציעה תכנת IGO עודכנה במיוחד לקראת הכניסה לפעילות של מערכת המצלמות החדשה. בניגוד לתוכנות אחרות הקיימות בשוק המציעות מידע שאינו מתעדכן בצורה שוטפת ואשר לרוב מבוסס על מידע חסר מאתרי אינטרנט שונים, אנו מציעים בחבילה המעודכנת את הפתרון המקצועי והמדויק ביותר שקיים כיום המבוסס על מידע מדויק המתעדכן אחת לשבועיים. בנוסף לכך משתמשי IGO מוזמנים גם לקבל ולהוסיף עדכונים משלהם בפורום שהחברה הקימה במיוחד באתר האינטרנט שלה עבור נושא זה".
את חבילת המצלמות של IGO ניתן לרכוש תמורת מנוי שנתי בסך 99 ₪ במרכז שירות הלקוחות של החברה בהרצליה, בחנות האפליקציות של אפל (לבעלי מכשיר האייפון) ובאמצעות האינטרנט בחנות הוירטואלית "IGO Store"
אזהרה סלולרית. מפעילות הסלולר פלאפון, אורנג', סלקום ומירס מרחיבות את שרות התרעות מצלמות המהירות המוטמע בשירות הGPS- שברשותן והוא יכלול מעתה גם את מצלמות הבטיחות החדשות הפרוסות בכבישי ישראל, שהתווספו לעשרות מצלמות המהירות הקיימות ה השרות יהיה זמין עם תחילת פעילות המצלמות.
חברת טלמפ מספקת שירות ניווט בסלולר הכולל מצלמות מהירות קבועות וניידות, דיווחים על עומסי תנועה לאורך המסלול ועוד. במסגרת העדכון החדש, יקבלו הנהגים התראות קוליות וויזואליות כאשר יתקרבו למיקום בו נמצאות המצלמות החדשות, בדומה להתראות הניתנות על מצלמות מהירות כבר כיום. ההתראה הראשונה תודיע לנהגים כי בהמשך הכביש קיימת מצלמת מהירות, כולל המרחק ממנה. התראה שנייה יקבלו הנהגים כאשר יהיו קרובים מאוד אל המצלמה, בערך 200 מטרים ממנה. בנוסף, ועל גבי מפת מסלול הניווט יופיע אימאג' רלוונטי של המצלמה במיקומה המדוייק.
גם תוכנות חינמיות כמו wazeשקל להתקינה על כל סמארטפון מתריעות על קיום מצלמות המהירות ומאפשרות לנהג להימנע מהקנס.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg