מצלמות מהירות – הדור החדש


הדור הישן של מכשירי האכיפה אקדח הלייזר ומצלמות המהירות עוברים מן העולם. מעתה הולך ונבנה מערך דיגיטלי חדש של מצלמות דרכים, מצלמות צמתים, וגלאים אחרים, אשר כולם יהיו מחוברים למרכז שליטה ארצי שיעקוב אחר העבירות בזמן אמיתי וישגר דוחות לנהג בתוך 24 שעות מביצוע העבירה.
המהפכה הדיגיטלית בכבישים מעלה שאלה משפטית. האם המשטרה תרים את הכפפה המשפטית המונחת לפתחה?
עו"ד דוד קולקר
2.10.2011
אכיפת עבירות המהירות המופרזת נאכפה ונאכפת עד היום על ידי סדרה של מכשירים שספגו ביקורת קטלנית מבית המשפט. הממלא"ז, הוא אקדח הלייזר ואחותו המולטינובה נקטלו על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע כך גם ה"דבורה" המותקנת על ניידות זכתה לביקורת נוקבת. רק מי שאיננו קורא את הכתובת שעל הקיר מתעלם מפסקי הדין הצפויים לבטל את תוקפה. כל אלו מזמינים אנדרלמוסיה באכיפה כשפרשת הינשוף היא שמן תבערה למדורה שהוצתה ואי אפשר לכבותה עוד במילים יפות.
במשטרה אין מודים במחדלים הללו בגלוי והם ממשיכים לאכוף בדרכים הישנות והפסולות. אולם נראה כי המשטרה נערכת לשינויים שיבטיחו אכיפה טובה ויעילה יותר, התלויה פחות ופחות בגורם האנושי ונסמכת על חידושי הטכנולוגיה שהם כבר שגרה מוכרת ברחבי העולם. מכשירים חדשים המועמדים להיכנס לשרות נשלחו ל"אישור דגם" ובקרה במעבדות מוסמכות בגרמניה, לפני הכנסתם לשירות ויש לקוות שהמהלך שהתחיל נכון יושלם ללא דופי. לפני כארבע שנים הוחלט וניתן אישור עקרוני לבנות מערך אכיפה של רדאר ומצלמות כלל ארצי מודרני, שבעקבותיו פורסם מכרז, ועתה התחילה משטרת ישראל להיכנס לשלב המעשי של הפרוייקט ובימים אלו כבר פועלת מצלמה ניסיונית בצומת מורשה כך אומרת השמועה.
ההיבט המשפטי
קליטת ציוד אכיפה מחייבת התאמת תקנות התעבורה לציוד המופעל כדי שהמחוקק יבטיח שהפעלת הציוד נעשית בצורה שמבטיחה דיוק מרבי ומונעת טעויות במדידה שכתוצאה מהן יורשעו חפים מפשע. בשנת 1982 כאשר נקלטו מכשירי הנשיפה מן הדור הישן לאיתור אלכוהול הותקנו תקנות מבעוד מועד ואולם מאז ועד היום לא הותאמו התקנות למכשירים החדשים והתוצאה היא שכל מפעילי הינשוף מפרים את החוק לאור יום. השופט ד"ר טננבוים הגדיר זאת במילים: "להתאים את הוראות החוק למה שמבצעים השוטרים, כמוהו כלרבע את המעגל". לכן יש לצפות שהיועצים המשפטיים של משרד התחבורה ואלו בפרקליטות המדינה שמפקחים עליהם ילמדו משגיאות העבר ויעשו הפעם את מלאכתם כראוי.
בשלב זה לא ברור אם משטרת ישראל הפיקה את הלקחים מפרשת הינשוף, כלומר האם דאגה מבעוד מועד להתאמת הדגם שרכשה לתקינה המודרנית, לאישורו הראוי על ידי מעבדות מוסמכות ולהכנת מערך תחזוקה תקני בפיקוח הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. כל אלו מסקנות המתחייבות מפסקי הדין שהניב מאבקנו בינשוף שארך למעלה מארבע שנים שלא לצורך.
הסימנים הראשונים אינם מעודדים, המכרז והמפרט הטכני של המצלמות החדשות לא פורסמו עדיין ולכאורה עולה כאילו המשטרה מתכוונת להתעלם מהחוק ולכפות על הציבור הר כגיגית מצב קיים כעובדה. כך יגררו אותנו שוב למעגל משפטי מיותר. כוחנות שיטורית איננה תחליף לשקיפות שלטונית ולשמירה על כללי מנהל תקינים.
עיון ראשוני בנתוני היצרן מצביע על מכשלה אפשרית שכן המכשיר פועל בסביבה של עד 95 אחוזי לחות.
במשטרת ישראל כבר צריכים לדעת שיש במהלך השנה לא מעט ימים ולילות שבהם הלחות עולה לשעורים אלה ואם לוקחים מקדם אי ודאות הרי שגם בערכים נמוכים יותר יש בעיה. אי אפשר לדרוש מכל נהג ונהג לעקוב אחר נתוני הלחות. אם לא ידאגו לזה בצורה מערכתית ומבוקרת יתרחש מחדל משפטי.
יש שתי דרכים להתמודד עם בעיות כאלה. האחת, ההוגנת היא לבנות מערך מדידה או מערך אחר שימנע מדידות בערכים המקרבים לסכנת טעות. זה מחייב רצון טוב, כישורים טכניים ויישום ניסיון בארצות שהאקלים בהן דומה, ותשומת לב ויחס של כבוד לעבודה המשפטית שבסופו של דבר חורצת גורלות. כך רצוי לעשות מבעוד מועד והיועץ המשפטי לממשלה צריך כבר לדעת שאם לא יפעיל פיקוח, ספק אם שלטון כוחני יחשוב על האזרח הבודד.
יש גם דרך אחרת. מניסיון השנים האחרונות אני חושש שלא ינהגו כראוי. אני חושש שמישהו ישכנע את שר התחבורה להתקין תקנה האומרת שהמכשיר אמין כך ללא כל בקרה. יראו לו את המסמכים היפים, אולי ידגימו לו צילום או שניים לעיני מצלמות התקשורת והוא יחתום על נוסח החביב כל כך על המחלקה המשפטית של משרד התחבורה הקובע כי למצלמות החדשות יש חזקת אמינות. לך תתווכח עם חזקות, במיוחד אם אתה אזרח קטן שאין לך מאות אלפי שקלים להעמיד את אמינות המכשיר ודיוקו במבחן.
אני פונה אל הקהילה המשפטית בבקשה שימו לב אל תתנו שוב לאנדרלמוסיה לפרוץ בגלל זלזול בפרט. זה המקום לדרוש מהממשלה ומשר התחבורה לעמוד על המשטר ולהשליט את החוק שכן תפקידה של המשטרה לאכוף ולא להתקין תקנות בשטח.
בצעד ראשון של הוגנות חשוב יהיה אם שר התחבורה ידאג בשקיפות הראויה להניח בפני הציבור את המידע הטכני המלא על הציוד הנרכש מבעוד מועד. הרעיון הכושל של קציני משטרה מכהנים כי עודף מידע בידי הציבור יביא להסתבכויות משפטיות הוא רעיון השייך לימי חושך משפטיים ולא לעת המודרנית. כפי שציינו נודע כי מצלמה ניסיונית כבר הותקנה ויש הגורסים שיותר מכך ודומה שרכבת המחדל כבר יצאה לדרך.
הציוד שנרכש
כפי הידוע רכשה משטרת ישראל מערכות צילום ובקרה מחברת גטסומטר ההולנדית המייצרת סדרה מתקדמת של מוצרים לאיתור ולכידת עברייני מהירות. נמסר כי נרכשו מערכות נייחות מדגם GS11 שהוא דגם מתקדם ביותר. עם זאת, פרטים על הרכיבים האחרים שמרכיבים את המערכת לא ידועים עדיין.
מדובר במערכת היכולה לצלם וללכוד נהגים בתנאי מזג אויר וראות קשים במיוחד בזכות מערכות צילום משוכללות עם רזולוציה גבוהה, ויכולת קליטה משופרת ביותר. נהגים שינסו לחבל בטשטוש לוחיות הזהוי באמצעים שונים ימצאו שהמערכת מתגברת עליהם בקלות יחסית. מדובר בציוד הנשלט בבקרה קווית או אלחוטית ממרכז שליטה והתמונות הדיגיטליות מגיעות למרכז הזה בזמן אמיתי כמעט והדו"ח לנהג העבריין יצא בתוך 24 שעות ולא בתוך שנה או שנתיים כפי שקורה היום.
מתוך לימוד המוצרים על המדף של היצרן ניתן להבין שרכישת המצלמות הללו היא פתח למערך כולל של גלאי רדאר ומצלמות משוכללות הניתנות להתקנה גם על כלי רכב, ניידות וחצובות דרכים, ולאפשר מערך אכיפה דינמי ואפקטיבי הנשלט ממרכז בקרה השולט באמת בתמונת המצב. למשל, המצלמות הללו יכולות לעבור למצב של וידאו בהינף החלטה, ידנית או מתוכנתת, במצבים שונים, ולתת מידע חיוני יקר מפז.
הציוד החדש
(Gatso Digital RCS Radar Camera System) מערכת משולבת של מצלמת רדאר
מערכת הבנויה ללכוד תמונות באיכות טובה של 2 מיליון פיקסל גם במזג אויר גשום ותנאי ראות לקויים ביותר. מדובר בשילוב של רדאר מדגם 24 עם מערך בקרה ידני של המצלמה הדיגיטלית ומערכת אינפרא אדום המותקנת באופן אופציונלי ויכולה לצלם בפלאש אינפרה אדום. כל המערכת מחוברת ליחידת בקרה דיגיטלית אחת. ניתן להרכיבה על ניידות, או על חצובה והמידע המופק באופן דיגיטלי יכול להיות מועבר מיד למרכזבקרה לשם משלוח דו"ח מיידי לעבריין.
Gatso Radar 24- 24 מכשיר רדאר דגם
מערכת הרדאר 24 המודדת ומאכנת את מהירותו של עבריין התנועה ופוקדת על סוגים שונים של מצלמות. המערכת ייכולה להיות מופעלת מסוגי כלי רכב שונים וכן על חצובה והיא. בנויה ללכוד עבריינים בתנועה אל מול העבריין ובאותה מידה כשהניידת המפעילה בעקבותיו-מאחור. היצרן טוען שהמערכת מסוגלת אפילו להבחין בין משאיות לכלי רכב פרטיים במסגרת יכולתה למנוע טענות שהמדידה יוחסה לרכב שגוי בגלל קרבת כלי הרכב בנסיעה.
Gasto Handheld Control בקרת רדאר ידנית –
כאשר משתמשים בחצובה ניידת או בהפעלה מרכב מכשיר זה מחליף את מכשיר הרדאר 24 ומאפשר לשוטר בקרה ידנית על תנאי המדידה והכיוונים. פרטים משמעותיים יותר על ביצועיו של מכשיר הבקרה הידנית לא ידועים לנו בשלב זה.
GTC-GS11 מערכת בקרה
GTC-GS11 הנהמערכת הבקרה שככל הידוע נרכשה על ידי משטרת ישראל. דגם זה מציע קומבינציה של 11 מגה פיקסל ו-12 ביט טווח דינמי עם רזולציה של 4000 / 2678. נתונים אלו מבטיחים שהתמונות יהיו חדות ובאיכות מעולה. המצלמה מצוידת באפשרות נוחה להחלפת עדשות לטווחי מדידה שונים, בנתוני תנועה ודרך שונים. הנתונים מועברים מיידית בתעבורה אלחוטית למרכז בקרה היכול גם להוסיף פעולות צילום בוידאו ולא רק פלאש.
Point to pointמנקודה לנקודה –
כידוע ניתן לקבוע מהירות ממוצעת על ידי חישוב הזמן שאורך למכונית להגיע מנקודה לנקודה.
על בסיס הרעיון הזה מציעה חברת גטסומטר מערכת מדידה וצילום המזהה את כלי הרכב בנקודה א' וכשהיא פוגשת בו בנקודה ב' מצלמת אותו שוב ועושה חישוב של המהירות הממוצעת שנדרשה לרכב להגיע מנקודה א' לב'. המרחק המינימלי הדרוש למערכת הוא 500 מ' אבל ניתן להתקין את המצלמות במרחק של עד 100 ק"מ זו מזו. כך יוצא שאם נהג צולם במבואות הצפוניים של תל אביב והמצלמה שבמבואות חיפה זיהתה אותו ומצאה שהמהירות הממוצעת שלו עולה על המותר, יזכה בתוך 24 שעות לקבל דוח על העבירה.
מערכות התראה לנהג
שני מוצרים נוספים הם אמצעי שילוט שנועדו להזהיר את הנהגים בקטעים מסוכנים מפני מהירות מופרזת. האחד הוא שלט אלקטרוני המציין את מהירות הנסיעה שנמדדה ומזכיר לנהג להאיט ושלט אחר מציין לנהג באופן בולט מה מהירות נסיעתו ומעודד אותו להימנע מעבירה. שלטים כאלו המותקנים בכבישים צרים ומפותלים הם אמצעי אזהרה יעיל וברור.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg