תחבורה חכמה
תכנית לאומית לקידום תחום התחבורה החכמה בישראל, בהשקעה של כרבע מיליארד שקלים.
23/1/2017
הממשלה אישרה, תכנית לאומית לתחבורה חכמה, לקידום וחיזוק תעשיית התחבורה החכמה בישראל, ובמטרה להטמיע פתרונות חדשניים במערך התחבורה הישראלי. תקציב התכנית החדשה צפוי לעמוד על כרבע מיליארד ש"ח שיתפרשו על פני 5 שנים. התכנית הלאומית לתחבורה חכמה, המתווספת לתכנית הלאומית לתחליפי דלקים, ממשיכה את החלטות הממשלה הנוגעות לקידום ומיצוב ישראל כמובילה טכנולוגית בתחום התחבורה על צורותיו השונים. בהתאם לכך, הוחלט בממשלה על שינוי שם המנהלת לשמה החדש: "המנהלת לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה". בראש ועדת ההיגוי של התוכנית יעמדו מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר ומנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר.
למדינת ישראל יתרון מובהק בתחומים מהותיים למהפכה שעוברת על תעשיית התחבורה העולמית: עיבוד נתוני עתק (big data), אינטליגנציה מלאכותית, מערכות חישה ואינטגרציה בין מערכות ועוד. מטרת התכנית למצב את תעשיית ההיי-טק הישראלית כמובילה עולמית בתחום שיגיע על פי הערכות שונות לנתח שוק עולמי של כ-7 טריליון דולר בשנת 2030 וכן להעניק לאזרחי ישראל שירותי תחבורה מהמובילים בעולם.
התכנית החדשה גובשה לאחר עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה ומשרד ראש הממשלה, בהובלת מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה והמועצה הלאומית לכלכלה, ובהתייעצות מקיפה עם גורמים מובילים בתעשיות היי-טק והתחבורה המקומיים והעולמיים. בין הצעדים בתכנית ניתן יהיה למצוא ניסויי שטח לטכנולוגיות חדשניות בשיתוף חברות מסחריות וחברות ממשלתיות, הקמת שטח ניסויים לרכב אוטונומי ומקושר, הקמת מרכז מחקר לאומי בין מגזרי בשיתוף המועצה להשכלה גבוהה, הנגשת מאגרי מידע עבור תחום התחבורה ומיפוי מדינת ישראל ברזולוציה גבוהה.
לתוכנית תוקם ועדת היגוי ויישום בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר ומנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר ובהשתתפות נציג מנהלת תחליפי נפט, נציג אגף תקציבים במשרד האוצר, נציג המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה ונציג רשות החדשנות במשרד הכלכלה והתעשייה.
הוועדה תקדם ביצוע תכנית כוללת, לשנים 2017-2021 (להלן: "התכנית הלאומית לתחבורה חכמה") אשר תבוצע על-ידי משרדי הממשלה הרלוונטיים ותכלול, בין היתר, את הצעדים הבאים:
א. קידום הקמת מרכז ניסויים לרכב אוטונומי ותומך תחבורה חכמה. במסגרת זו, להמליץ, בין היתר, על שיטת המימון, ההקמה וההפעלה הרצויים למרכז הניסויים.
ב. איתור, יצירה והנגשת תשתיות מידע הנדרשות למו"פ ולצמיחת תעשיית התחבורה החכמה בישראל, ובכלל זאת מיפוי והנגשת מאגרי מידע בתחוםומיפוי כבישי ישראל או חלק מהם ברזולוציה גבוהה (HD).
ג. קידום שת"פ אקדמי מקצועי בתחום התחבורה החכמה בשיתוף עם הוועדה לתכנון ותקצובבמועצה להשכלה גבוהה. במסגרת זו תפעל הוועדה לייצר שיתופי פעולה אקדמאים בין תחומיים ורב תחומיים בנושא תחבורה חכמה, וכן שיתופי פעולה בין מגזריים ממשלה, אקדמיה, תעשייה ויזמות.
ד. קידום ניסויי שטח ופרויקטי חלוץ ("פיילוטים") של טכנולוגיות ותפיסות הפעלה חדשות במערך התחבורה, בעלות פוטנציאל להקטנת גודש, הפחתת תאונות דרכים, צמצום השימוש בנפט ועידוד מעבר לתחבורה ציבורית.
ה. גיבוש וקידום הצעדים הכרוכים בניסוי, הפעלה ומתן שירותי תחבורה חכמה, תחבורה שיתופית, ומימוש/יישום אמצעים משלימים לעיצוב ושינוי התנהגות. בכלל זה תמליץ הוועדה לגורמים המשפטיים הרלוונטיים על עדכון החקיקה המתאימה, התאמת חוקי הדרך לכלי הרכב האוטונומיים, התאמת מערכת הרישוי והרכב, תדרי תקשורת ועוד.
ו. ייזום מחקרי היתכנות של הטכנולוגיה כאמור בשיתוף ממשלת ארה"ב בהתאם לסיכום בין המדינות ובחינת שיתופי פעולה מחקריים בינלאומיים נוספים.
ז. קידום סביבה עסקית תומכת בקהילה היזמית ושיתופי פעולה בין מגזריים בתחום.
ח. שיווק עולמי של פעילות התעשייה הישראלית בתחום התחבורה החכמה וחיזוק מעמדה של ישראל כמוקד משיכה לחברות בינלאומיות בתחום.
ט. קידום שיח והעברת ידע בין התעשייה לבין האקדמיה בתחום התחבורה החכמה, בין היתר באמצעות אירועים ייעודיים לנושא.