הכחולים מסכמים את השנה

משטרת ישראל מסכמת את שנת 2012 בחיוב. פחות תאונות ופחות הרוגים
7.3.13

הדו"ח השנתי של משטרת התנועה מכיל כ-50 עמודים של נתונים, כוונות ותקוות. החלק האופטימי בדו"ח הוא הצגת הבעיות ובמקרים מסויימים אף את הדרך שבה עומדים לטפל בבעיות. כך למשל מופו כ-200 רחובות אדומים בערים ובהם תתבצע פעילות משותפת של כלל זרועות המשטרה.


הנתונים של 2012 לעומת 2011 מעודדים. מספר התאונות הקטלניות ירד מ-198
ל-139 ומספר התאונות החמורות ירד מ-623 ל-560. הירידה הזאת מוסברת בעליה ברמת הבטיחות של המכוניות בצד העליה ברמת הבטיחות בכבישים הישראלים וכן גם בנוכחות משטרתית גדולה יותר על הכבישים. חשוב לזכור כי העליה ברמת המיגון הפסיבית והאקטיבית של המכוניות גורמת לכך שתאונה שבעבר הייתה מסתיימת בהרוגים מסתיימת עכשיו בתוצאות פחות חמורות.
מה שמעודד במיוחד הוא הירידה המשמעותית במספר התאונות הקטלניות בכבישים האדומים מ-39 ל-19 ובמספר התאונות החמורות מ-110 ל-81.

לכולם מוכרת התופעה המרגיזה של הנהג שאצה לו הדרך והוא מזגזג בין טורי מכוניות ממתינות, עולה ויורד משול הדרך ובקיצור בריון על הכביש. אין מידע מדוייק המקשר בין התנהגות זו ותאונות אך לכל בר בי ברב ברור כי הנהג הזה מעצבן. המשטרה לקחה על עצמה את הטיפול בבריון מאחורי ההגה והיא מדווחת על ירידה בשיעור של 50 אחוז באכיפה של התנהגות נהיגה איכותית מאז שנת 2006. בשנת 2011 נרשמו 254,000 דוחו"ת תנועה ואילו בשנת 2012 296,915 דוחו"ת וכאן יש עליה דרמטית של 43,000 דוחו"ת (17 אחוז) במה שהמשטרה מגדירה כ"אכיפה בריונית".
הנתונים מצביעים כי ב-16 אחוז מהתאונות החמורות שמתרחשות בתחום העירוני יש מעורבות של רכב דו-גלגלי (לעומת 8% בתחום הבינעירוני).
הסיבה העיקרית להפגעות הולכי הרגל היא התנהגות הנהג. הנתונים היבשים מדברים כי 75 אחוז מהתאונות בהם נפגעים הולכי רגל נגרמים עקב אי מתן זכות קדימה להולכי רגל. נסיעה לאחור תורמת 7 אחוזים לתאונות מסוג זה, רק 3 אחוזים מכלל התאונות הללו נגרם עקב התנהגות הולך הרגל ושאר 15 האחוזים מתחלקים על פני סיבות שונות.
סיבה נוספת לאופטימיות היא הירידה במספר הנפגעים והתאונות במגזר הלא יהודי. הנתונים של 2012 מראים כי יש ירידה בכל הפרמטרים. בשנת 2012 היו מעורבים 160 נהגים מהמגזר בתאונות קטלניות לעומת 207 ב-2011. עליה קלה יש במעורבות בתאונות החמורות 812 לעומת 802 ב-2011. לעומת זאת, יש ירידה ניכרת במספר הנהגים המעורבים בתאונות. בשנת 2012 היו 5,199 נהגים מעורבים בתאונות לעומת 5,712 בשנת 2011.
הנתון המעודד ביותר הוא מספר ההרוגים. ב-2012 נהרגו 102 אנשים במגזר הלא יהודי לעומת 152 בשנת 2011. הירידה הגדולה הזו היא כמחצית מכלל ההרוגים.
האם המהירות הורגת? האם המלחמה במהירות שהציבה לעצמה המשטרה היא אכן המלחמה הנכונה. האם המהירות המופרזת לתנאי הדרך כפי שהחוק היבש מגדיר זאת היא פקטור משמעותי במניין התאונות וההרוגים.
הנתונים מצביעים כי יש ירידה במספר התאונות הקטלניות שסיבתן היא מהירות מופרזת. הירידה היא מ-37 תאונות בשנת 2011 ל-25 (מתוך 68 תאונות) תאונות קטלניות, ירידה של 32 אחוז וירידה מ-158 ל-132 (מתוך 375 תאונות) של תאונות חמורות בגין מהירות מופרזת, ירידה של 16 אחוז.
ניתוח של התאונות שנעשה בלמ"ס מצביע כי תאונות בגין מהירות נמצאות רק במקום התשיעי מבחינת שכיחות ראו כאן. בכל מקרה הנתונים שמציגה משטרת התנועה מחזקים את ההערכה כי מהירות מופרזת היא הגורם שנמצא מתחת לפנס התאונות ולאו דווקא הגורם המכריע.
המשטרה מצביעים גם על עליה בשיעור של 17 אחוז בתפיסת נהגים פסולים ובלתי מורשים אבל היא אינה מציינת את המספרים המוחלטים וחבל. עוד מדברים במשטרה על אכיפה מוגברת (+65 אחוז) כנגד נהגי משאיות והיסעים, 209 אחוז עליה באכיפה כנגד רוכבי טרקטורונים, ועליה במספר כתבי האישום שהוגשו בשנת 2012 בשיעור של 34 אחוז.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg