פאנל הרכב החשמלי העתיד כבר כאן

CARS-2018פאנל: מכונית חשמלית ושמה תשוקה – הרכב החשמלי העתיד כבר כאן

יקי אנוך: כל עוד הרגולטור לא יפתור את בעיית תשתית הטעינה, לא ינועו בישראל רכבים חשמליים.

30/1/18
הפאנל המרכזי בועידת הרכב
CARS 2018 של איגוד לשכות המסחר, דן בנושא מגמת כלי הרכב החשמליים המיוצרים שתוך כמה שנים להערכת המומחים, תהווה כרבע מכלל הרכבים המשווקים בעולם.

העולם עובר להנעה חשמלית, מה קורה בישראל?

יקי אנוך- נשיא איגוד יבואני הרכב: רכב חשמלי פועל בעולם, הטכנולוגיה קיימת והרכב החשמלי בהישג יד. כשאנחנו מדברים על רכב חשמלי, תנאי הכרחי להצלחה זה תשתית לתחנות טעינה ובישראל אין כאלה. כששואלים אותי למה אין רכבים חשמליים, התשובה פשוטה, שתחנות הטעינה היו צריכות לבוא לפני הרכבים. התשובה השכיחה של נקודת טעינה בבית ובעבודה, זה בסדר, לא מספיק, זה הכרחי אך זה לא יביא את המהפכה החשמלית. הרגולטור מונע את המהפכה הזו, ועד שזה לא יפתור את נושא הטעינה, קשה יהיה לראות רכבים חשמליים בכמויות גדולות בישראל.

גלית עייני וולף- סמנכ"לית שיווק ומכירות קבוצת UMI : "עד 2021 נראה 20 דגמים חדשים. קאדילק הוציאה עדכון שעד 2025 כל הדגמים שלהם יהיו על חשמל מלא. לישראל נרצה להביא כל רכב רלבנטי ושיתאים לשוק, המציאות היום לא מספקת, אנחנו מוצאים שלמעשה מספר כלי הרכב החשמליים שיכולים להגיע לארץ הוא די מצומצם. מבחינת הלקוח, כל זמן שמדברים על זה וחולמים על זה. נשאלות השאלות האם הקהל ידע לקבל שינויים ואיך יתמודד עם טווח הנסיעה המוגבל. אחד הדברים שפרצנו דרך זה לצמצם את החשש בטווח הנסיעה, כשרכב שלנו כבר נוסע 380 ק"מ. זה פותר בעיות בישראל.

אבי קנת- סמנכ"ל סחר, קרסו מוטורס: " כיום אחוז הרכבים החשמליים כ- 1%. קשה לדמיין שתוך לא הרבה שנים, האחוז של רכבים חשמליים יהפוך להיות 20% או 25%. במקום שאנו נמצאים היום זה מחייב חזון וחוש דמיון מפותח בשביל לחשוב שכך יהיה. אך מצד שני אני כן מאמין לתחזיות, ייתכן שהקצב יהיה פחות מהיר. חלק גדול מהמגמה היא לא תשוקה ולא חזון, יצרני הרכב היום, אם זה היה תלוי בהם, ממשיכים די בנוחות להמשיך ולבנות המכוניות הסטנדרטיות, אך הם נלחצים לקיר וחייבים ללכת לשם כי אין להם ברירה זו מגמה עולמית.

דורון ודאי, מנכ"ל כלל מוטורס בע"מ יבואנית BYDלישראל: " מכוניות חשמליות יקרות מתאימות יותר לתחבורה הציבורית שנותנת מענה יעיל יותר. בתחבורה ציבורית , יודעים תדירות זמנים ואין חרדת טווח. תשתית הטענה החשמלית קיימת, אוטובוסים נחים בלילה בחניונים ונטענים. כך שהתשתית היא לא הבעיה. מבחינת אוטובוסים, המחיר הוא לא באמת הבעיה, כי התפעול של מכוניות חשמליות ועלות האנרגיה זולה מאוד ואחרי שנה. ההחזר הכספי בחיסכון מכסה עלויות. אין בישראל עדין אוטובוסים חשמליים כי הרגולטור צריך להחליט על זה. בישראל שום דבר לא קורה עד שהרגולטור לא מחליט".

ד"ר דני ויינשטוק, יועץ בתחום החשמל ורכב חשמלי ומומחה לאנרגיות חלופיות: "האתגרים בתחום התשתיות ניתן לחלק לשניים, טכניים ורגולטורים. כנראה כל מי שיספק נקודות טעינה יצטרך רישיון. עולם האנרגיה והחשמל הוא עולם איטי ולכן צפויה בעיה וזו הסיבה שהנקודות טעינה לחשמל, צריכות להיות לפני הרכב, אך זה לא קל מימונית. כמו כל דבר תהיה עקומת למידה, זו כנראה התשובה למה לוקח זמן".

מה צריך לעשות לקידום הרכב החשמלי בישראל?

יקי אנוך: " צריך להיות חוק שבכל בית משותף חדש שנבנה, תהיה תכנית לעמדות טעינה בחניה. היום אין דבר כזה, מי שקונה בית משותף ורוצה עמדה הוא נתון לחסדיהם של הדיירים ולרשויות. עם יישום הגז הטבעי, מחיר החשמל בישראל ירדו והם יהיו אטרקטיביים. אם החשמל היום יחסית יקר, כשהגז יכנס והמערכת תעבוד על גז טבעי, גם מחירי החשמל ירדו לרמה שיהיה כדאי כלכלית. רק שלא יבוא מר רגולטור ויטיל מיסים פתאום שאחרי שיהיו רכבים חשמליים יבקש למסות".

גלית עיני: נושא התשתיות לא יושב אצל ארגוני הרכב באופן אישי. כשיצרניות הרכב יעברו יותר ויותר לרכב חשמלי, ישראל תצטרך לעבוד ימים כלילות לסגור הפער. אנו שואלים עצמנו אם כוונת המשורר באה לידי ביטוי כפי שהייתה במקורה, אך התאמה זו תצטרך לעשות בד בבד עם המציאות שמשתנה בתחום תעשיות הרכב. אותם שווקים יצטרכו לתמוך במהפכה הזו בזוויות שונות כמו תשתית ומיסוי, התמיכה תינתן כי בלעדיה לא יוכלו להתקדם. הצרכן יצביע ברגליים אם לא יהיה נוח. הנחת עבודה שלנו ב- UMI, שנשמע בעתיד על שינויים ברמה של תשתית. מדינת ישראל מכריזה על ועדות בתחום והשקעות כספיות בתחום, אנו מקווים שהמלצות הוועדות וההשקעות אלו יקבלו תוקף במציאות, אם לא, נהיה בבעיה. אנחנו עושים מאמצים להשאיר את ישראל עם הקדימה.

אבי קנת: לגבי התשתיות, אני חייב להגיד כי השבוע הייתי באמסטרדם והתמלאתי קנאה לראות מה קורה שם. יש שם רשת שלמה שנפרסת גם על ידי הממשלה המרכזית וגם ע"י העירייה שמאפשרת טעינה מהירה בזמינות, גם טעינה לא מהירה, יש שם רשת טעינה שמי שמוביל אותה זה השלטונות. אצלנו, לצערי הרב, זה רחוק מזה, זה יקח הרבה מאוד זמן. הרגולטור צריך לייצר התנאים, אם לא, זה לא יקרה. בשנה הקרובה "קרסו מוטורס", תפרוס כ- 25 עמדות טעינה מהירות, לצערי, זה עולה הרבה כסף, אך כדי לקדם ולאפשר פתרונות של טעינה ללקוחותינו, זה מה שנעשה.

דורון ורדי: החסמים לא קיימים מבחינת האוטובוסים, הנסיעה זולה יותר. אי אפשר בלי אוטובוסים, ורכבות. התשתית חשובה, ובסופו של דבר לא יהיו מנועי שריפה, ומרבית הרכבים יהיו חשמליים ויש להיערך לכך.

האם כבר לא נזדקק למוסכים ?

יקי אנוך: מבחינת תחזוקת כלי הרכב, המוסכים ימשיכו לעבוד, הברקסים יהיו ברקסים, לא תם עידן המוסכים, יצטרכו לעשות התאמות אך את השירות לכלי הרכב יימשך. אנחנו מנסים להתארגן, הקמנו חברה, במסגרת יבואני הרכב שעוסקת בהכנת בעלי המקצוע לעידן החדש, היא קיימת כבר שנה וחצי, ונעשים שם עבודות מאוד לעומק, גם בהכשרת בעלי מקצוע, בשיתוף משרד העבודה ומשרד החינוךומקווים להכניס החינוך הטכנולוגי.

דורון ורדי: אני רואה בזה הזדמנות, העובדה שיש ברכב החשמלי קצת פחות גריז ופחות שמן, יותר חשמל ומחשבים, זה דווקא הזדמנות לשנות ההסתכלות על הענף שלנו, שצעירים שלא רצו להיות מכונאים במוסך אך להיות טכנאי במוסך, ייראה אחרת כי לכולנו יש בעיה לגייס אנשים בתחום.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg