סיכום מכירת מכונית לשנת 2012

סיכום המכירות לשנת 2012 בשוק הרכב מצא כי יונדאי הובילה את השוק הישראלי והוכיחה שוב כי הישראלי מעוניין במכונית משפחתית אמינה, נוחה, בטוחה ובמחיר סביר
4.1.13
בשנת 2012 נמכרו בישראל 204,939 מכוניות נוסעים לרבות SUV, ואנים וטנדרים קטנים. בנוסף לכך עלו על הכביש עוד 1,352 מוניות, 9,605 משאיות מדגמים שונים
ו-1,697 אוטובוסים בגדלים שונים.
השוק העיקרי, שוק מכוניות הנוסעים חווה ירידה לא קלה, ליבואנים, כ-9 אחוזים פחות מאשר בשנת 2011. אם זאת, ראוי לציין כי הירידה במכירות לא הייתה זהה בכל פלחי השוק. בפלח השוק המשפחתי הירידה הייתה בשיעור של 10.5 אחוזים, בואנים הייתה ירידה חזקה יותר שהגיעה לשיעור של 15 אחוז. לעומת זאת בנישת ה-SUV הייתה עליה של 3.7 אחוזים ואילו בטנדרים השינוי הוא מזערי, עליה של 0.8 אחוזים. נתון מעניין שנרשם השנה לראשונה נמצא בטור המכוניות החשמליות. הציפיות היו גבוהות אך בפועל האכזבה הייתה רבה ובטר פלייס מכרה רק 518 כלי רכב מדגם רנו פלואנס.
בשוק הישראלי פועלות 40 יבואניות אך זהו למעשה מספר חסר משמעות שכן מקצת מהיבואניות מתמקדות ביבוא מכוניות פאר ובמספרים זעומים, אחרות כמעט ולא מוכרות וככל הנראה שומרות על הזיכיון לימים טובים יותר למשל דייהטסו. הנתון המדאיג יותר מכל הוא הריכוז המוגזם של המכירות בחמש החברות הראשונות השולטות על כ-50 אחוז מכלל השוק הישראלי. עשרת החברות הראשונות שולטות על 63 אחוז מכלל המכירות.


היונדאיד הישראלי
עכשיו אפשר להגיד כבר כי יונדאי היא המכונית של המדינה וכי הישראלי הממוצע מכור ליונדאי, יונדאיד אפשר לקרוא לו. יונדאי מובילה את השוק עם מכירות של 31,525 כלי רכב, אם כי גם היא חוותה ירידה במכירות לעומת 2011 בשיעור של 4.5 אחוזים הנובעת בעיקר מירידה במכירות בגזרת ה-SUV.
פורד היא הפתעת השנה. המכירות שלה בשנת 2012 מבטאים גרף צמיחה פנטסטי. פורד מכרה השנה יותר מכפול בגזרת מכוניות הנוסעים 18,042 מכוניות לעומת 8,966
ב-2011 עליה של 101 אחוז ובסך הכל ב-2012 מכרה פורד 20,101 מכוניות עליה של 83 אחוז לעומת 2011. ככה זה כשיש לך בחלון הראווה מוצר משובח וזול יחסית בדמות הפורד פוקוס.
טויוטה היא הגורם השלישי בחשיבותו בשוק הישראלי כך השנה וכך אשתקד כשהיא מגבירה בצורה מינורית את מכירותיה מ-19,719 ל- 20,000 מכוניות. הנתון המעניין של טויוטה הוא שבתחום מכוניות הנוסעים היא מתייצבת במקום השני עם מכירה של 18,320 לעומת 18,042 של פורד. קיה, קוריאנית נוספת שסבלה שנים רבות מתדמית ירודה שימרה את מקומה הרביעי בישראל כשהיא מוכרת 19,226 כלי רכב עליה מרשימה בשיעור של 23 אחוז. שימו לב לסקודה שטיפסה למקום החמישי לעומת שנת 2011 אז היא עמדה במקום העשירי בלבד. סקודה מכרה ב-2012 11,092 מכוניות לעומת 9,221 מכוניות ב-2011.
בחמישיה השניה מתייצבת הלוזרית הגדולה של 2012, מאזדה שירדה מגדולתה. בשנת 2011 היא הייתה הגורם השני במעלה בשוק הישראלי השנה היא הדרדרה למקום השישי עם מכירות של 11,092 מכוניות בלבד, ירידה של כ-52 אחוז. בשוק העולמי פולקסוואגן היא ספור של הצלחה. השוק הישראלי לא מאיר לה פנים והיא מתייצבת המקום השביעי עם מכירה של 9,893 מכוניות ירידה בשיעור של 16 אחוז לעומת 2011. ניסאן מתייצבת במקום השמיני עם מכירה של 9,812 כלי רכב (ירידה של כ-2 אחוזים), סוזוקי נמצאת במקום התשיעי עם מכירה של 9,540 מכוניות (ירידה של 21.5 אחוז) ואת העשיריה הראשונה חותמת שברולט, שעשתה בראשית השנה קולות של שינוי כשהציגה סדרת דגמים מרשימה אך הנתונים מראים כי היא לא הרשימה מספיק את הנהג הישראלי. שברולט מכרה 7,903 מכוניות בלבד ירידה בשיעור של כ-33 אחוז לעומת 2011.
דגמי מכוניות מתוצרת חברות כמו פיג'ו סיטרואן, הונדה, סיאט (שהגדילה השנה את מכירותיה) או אופל הן למעשה כמעט נטע זר בשוק הישראלי. חברות כמו פיאט וסובארו שהיו נטועות בעבר הלא כל כך רחוק בשוק הישראלי הולכות ומתפוגגות. פיאט נמצאת רק במקום ה-16 ומכרה השנה 3,357 מכוניות לעומת 3,987 בשנת 2011. סובארו המכונית של המדינה בעבר, שנראה היום רחוק, נמצאת במקום ה-19 עם מכירה שולית של 1,746 מכוניות תוך ירידה נוספת בשיעור של 46 אחוז לעומת 2011.
היוקרתיות בעליה
דווקא בגזרת המכוניות היוקרתיות נרשמה עלייה. כאן מובילה ב.מ.וו (כולל מיני) עם מכירה של 1,679 מכוניות והיא מתייצבת במקום ה-20 הכללי, כשהיא מגבירה מעט את מכירותיה בשנה זו (1,236 מכוניות ב-2011). אחריה נמצאת קרייזלר עם מכירה של 1,525 עליה בשיעור של 24 אחוז, מרצדס נמצאת במקום ה-23 הכללי עם מכירות של 990 מכוניות עליה זעומה לעומת 2011 ואחריה וולוו עם 712 מכוניות ירידה לעומת 2011 בשיעור של 19 אחוז. ביואיק חוותה ירידה של כמעט 50 אחוז
מ-1,000 מכוניות ל-558 מכוניות. יבואן יגואר מכר השנה פחות מכוניות 74 לעומת 98. גם יבואן פורשה נמצא בצרות שכן הוא מכר השנה רק 46 מכוניות לעומת 64 בשנה הקודמת.
השוק הגלובלי
המושג השוק הגלובלי בא לידי ביטוי בצורה קיצונית בשוק הרכב. מטה החברה יכול להיות בארה"ב או בקוריאה אך ארץ הייצור בפועל תהיה בנקודה אחרת על גבי הגלובוס, כך שלמעשה אין קשר בין מקור המותג וארץ ייצורו. הגמישות התפעולית הזו מתבטאת בהסטה של מקומות יצור כך שאסונות טבע בארץ אחת( 0הצונאמי ביפאן למשל) יכולים להשפיע על מקור הייצור אך לא על כמות המכירות.
חלקם של היפאנים, כארץ ייצור, בשוק הישראלי קטן בשנת 2012 באופן משמעותי. 23.5 אחוזים מכלל המכוניות שהגיעו לישראל ב-2011 יצאו מפסי הייצור ביפאן. בשנת 2012 הנתון השתנה באופן קיצוני ועמד על 14.4 אחוזים. מכירות המותגים האירופאיים בישראל הנן קטנות יחסית אך התעשיה האירופאית חוגגת בגדול בישראל. בשנת 2011 , 37.6 אחוז מכלל המכוניות שהגיעו לישראל יוצרו באירופה. בשנת 2012 נרשם גידול משמעותי וכמחצית מהמכוניות (46.8 אחוז) שהגיעו לישראל ייוצרו באירופה. 20.4 אחוז מכלל המכוניות המגיעות לישראל (יונדאי וקיה) מיוצרות בקוריאה עליה קטנה לעומת 2011, 16.8 אחוז. נתון זה מעניין שכן חלקן של הקוריאניות בשוק הישראלי עומד על 24.7 אחוז. המשמעות היא שהקוריאניות מביאות לישראל מכוניות המיוצרות בחלקים נוספים של הגלובוס. שאר המכוניות הגיעו מפסי ייצור בתורכיה (8.6 אחוזים), הודו 3.9 אחוזים, צפון אמריקה 2.4 אחוזים ותאילנד 1.8 אחוזים.
מונית הכסף
בשנת 2012 עלו על הכביש 1,352 מוניות חדשות. בשוק המוניות נרשם שינוי משמעותי, אם בעבר המונית הפופולרית ביותר היתה מרצדס על דגמיה השונים הרי כבר השנה נרשם שינוי משמעותי. סקודה הפכה לחביבת נהגי המוניות עם מכירה של 464 מוניות במקום השני נמצאת קיה עם 270 מוניות כשהיא דוחקת את מרצדס למקום השלישי עם מכירה של 269 מכוניות. במקום הרביעי נמצאת פולקסוואגן עם מכירה של 182 מוניות ובמקום החמישי אופל עם 69 מוניות.
אוטובוסים ומשאיות
ב-2012 נמכרו 1,697 אוטובוסים בגדלים שונים כאשר החברה המובילה היא מרצדס עם מכירות של 598 אוטובוסי. בשנת 2012 נמכרו 9,605 משאיות ומסחריות לסוגיהם השונים, כולל רכב לעבודות מיוחדות.
בגזרת הטנדרים הכבדים מוליבה שברולט בזכות השברולט סאוונה ש-607 יחידות ממנו נמכרו ואחריו הסילוארדו עם 591 כלי רכב. קרייזלר מכרה 252 מדגם דודג' ראם.
בגזרת המסחריות פיאט מכרה 685 כלי רכב מדגם דוקאטו, פורד מכרה 375 מכוניות מדגם טרנזיט, פולקסוואגן מכרה 345 מכוניות מדגם הקראפטר, פיג'ו מכרה 190 כלי רכב מדגם הבוקסר.
המובילה ללא עוררין בשוק המשאיות היא מרצדס שמכרה 4,072 משאיות. וולוו נמצאת במקום השני עם מכירות של 1016, דאף ההולנדית נמצאת במקום השלישי עם מכירה של 877 משאיות, במקום הרביעי נמצאת מאן עם מכירה של 579 משאיות וחותמת את החמישיה הראשונה איסוזו עם מכירה של 591 משאיות.
את החמישיה השניה פותחת סקאניה עם מכירה של 474 משאיות ואחריה רנו עם מכירה של 496 משאיות, איווקו עם 363 משאיות, ניסאן עם 160 משאיות וחותמת את החמישיה השניה מיצובישי עם 142 משאיות. בשולי השוק אפשר למצוא את קנוורט עם 21 משאיות ואינטרנציונל עם 3 משאיות בלבד.
בשנת 2012 נמכרו 9,605 משאיות ומסחריות לסוגיהם השונים.
בגרסאות הטנדרים הכבדים מובילה שברולט עם 591 דנדרים דגם סילוראדו, אחריה דודג' שמכרה 252. מבמסחריות הגדולות, פיאט מובילה עםהדוקאטו בכמות של 685 יחידות. פורד מכרה 375 טרנזיטים ופולקסווגן מכרה 345 קראפטרים. פיג' מכרה 190 בוקסרים.
במשאיות כבדות, מרצדס היא המובילה עם כמות של 4,072 משאיות. וולוו שניה עם מכירות של 1016 משאיות. דאף שלישית עם מכירה של 877 משאיות. מאן רביעית עם 579 משאיות. את החמישיה סוגרת איסוזו עם 591 משאיות. סקאניה שישית עם 474 משאיות. רנו שביעית עם 496, איווקו עם 363 ניסאן עם 160 ומיצובישי עם 142 משאיות.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg