יונדאי מלכת הכביש הישראלית
המיתון בשוק הרכב הוא כבר עובדה. ירידה מתמשכת במכירות כלי רכב ב-2012
3.7.12
שוק הרכב הישראלי נמצא בנסיגה. הפתיחה של המחצית השניה של 2012 מצביעה על המשך המגמה השלילית בשוק הרכב הישראלי. הנתונים מדברים בעד עצמם. בשבעת החודשים הראשונים של השנה נמכרו 129,957 כלי רכב לעומת 142,628 בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 9 אחוזים. הירידה הזו נצפית בכל סוגי כלי הרכב בנישת הפרטיות הירידה אף גדולה יותר ומגיעה
לכ-10.5 אחוזים.
התופעה היותר מעניינת היא ההתחזקות של החברות המובילות על חשבון החברות הקטנות יותר מה שהופך את השוק הישראלי לריכוזי במיוחד ואולי מאפשרת ליצרן ויבואן בעל מעוף לנסות ולחדור לתוך המבנה הצפוף הזה עם מוצר טוב ובמחיר זול. אולי זאת ההזדמנות של רכב סיני לחדור לשוק הישראלי עם מוצר משפחתי זול וטוב. השוק הישראלי הוא גמיש למדי וכבר חווה העלמות מוחלטת של חברות כמו דייהטסו או תהליכי התפוגגות של חברות כמו מיצובישי שמכרה השנה רק 1,591 מכוניות ירידה מ-5,244 כלי רכב בשנה שעברה או סובארו שמכרה השנה רק 1,028 מכוניות לעומת 2,381 אשתקד. כולם זוכרים כיצד החברות הללו שלטו ללא עוררין בשוק הישראלי בעשורים הקודמים.
בישראל פועלים 40 יבואני רכב, מספר גדול יחסית לעומת גודלו של השוק ובכל מקרה הריכוזיות כאן היא גבוהה למדי. חמש היבואניות המובילות מחזיקות בכ-50 אחוז מהשוק, עוד חמשה יבואנים מחזיקים ב-25 אחוז נוספים ושאר השוק מתחלק בין 30 יבואנים.
יונדאי היא המלכה הבלתי מעורערת של השוק הישראלי, סך הכל מכירותיה בשבעת החודשים הראשונים של השנה גבוהות במעט מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. יונדאי מכרה 20,430 כלי רכב לעומת 20,155 כלי רכב אשתקד. העליה הזו נובעת מהתחזקותה בשוק הפרטיות. פורד נמצאת במקום השני עם מכירות של 12,581 כלי רכב לעומת 5,497 בשנה שעברה, גם כאן עיקר הגידול הוא בנישת הפרטיות, פורד כמעט ושילשה את מכירותיה בתחום זה מ-4,216 ל-11,538 כלי רכב. קיה שכבר סימנה בעבר על כוונותיה בשוק הישראלי מוכיחה שוב כי שיווק מגוון דגמים ובמחירים סבירים מביאים אותה למטרה הזו. קיה נמצאת כיום במקום השלישי במבחן המכירות 12,236 לעומת 9,154 כלי רכב בשנה החולפת. גם אצל קיה הגידול נמצא בנישת הפרטיות כאן היא צמחה מ-7,444 ל-9815 כלי רכב בתקופה הנוכחית.
החברות שנמצאות מהמקום הרביעי ואילך אלו הן חברות שהקף המכירות שלהן קטן מאשר בשנה החולפת. טויוטה במקום הרביעי עם 11,578 מכוניות לעומת 12,214 אשתקד עם כי יש לציין שבנישת הפרטיות נרשמה אצל טויוטה יציבות. במקום החמישי נמצאת מאזדה שהיא מבחינות רבות ספור נוסף של התרסקות. מאזדה ירדה בהקף המכירות בכ-50 אחוז מ-15,805 מכוניות ב-2011
ל-7,981 מכוניות השנה.
את החמישיה השניה פותחת סקודה, עם עליה מתונה מ-5,499 כלי רכב ל-6,836, אחריה נמצאת ניסאן עם 6,349 לעומת 5,519 כלי רכב במקום השביעי נמצאת פולקסוואגן שירדה מ-7,853 כלי רכב ל-6,131 השנה. במקום התשיעי נמצאת סוזוקי עם ירידה משמעותית מ-8,268 כלי רכב ל-5,854 כלי רכב. את העשיריה הראשונה סוגרת שברולט עם ירידה גחולה מ-9,394 כלי רכב אשתקד ל-5,154 כלי רכב. דווקא אצל שברולט הירידה היא מתמיהה שכן הנתונים העולמיים שלה ובעיקר במדינת האם ארה"ב דווקא מראים על צמיחה. את החמישיה השניה פותחת פיג'ו ואחריה נמצאות רנו, סיאט, הונדה וסיטרואן.
מבין מכוניות היוקרה החברה המובילה היא ביואיק עם מכירה של 451 כלי רכב לעומת 633 בשנה הקודמת. מרצדס במקום השני עם 360 כלי רכב (373), אלפא רומיאו עם מכירות של 327 כלי רכב (388 בשנה הקודמת), ואחריהן וולוו ולקסוס.
חמשת המותגים הגדולים
חמשת המותגים הגדולים
חלוקת השוק למותגים